MotoGP Philip Island.

homerone skrev:
2468770 Ha ha ha, men att bli varvad är en större förnedring än att bli omkörd av cardoso tycker jag. Sur Pedrosa var riktigt kass i helgen så enkelt är det och det finns inga ursäkter för det. För om man tittar på tidigare resultat denna säsongen så borde Pedrosa kunnat göra bättre ifrån sig även om det är hans första säsong i Motogp, fyrtakt.
Han är skadad, är väl ändå en liten ursäkt? :7peta

Sedan tror jag personligen att han insåg själv att han tappade vm-titeln när det blev ett regnrace som han vet om att han är kass i och därför körde han inte på hörntänderna och riskerar att gå omkull igen.

samuel w skrev:
2468799 Han är skadad, är väl ändå en liten ursäkt? :7peta

Sedan tror jag personligen att han insåg själv att han tappade vm-titeln när det blev ett regnrace som han vet om att han är kass i och därför körde han inte på hörntänderna och riskerar att gå omkull igen.

Det kan jag köpa om det inte hade varit för att han var skadad förra racet också.

homerone skrev:
2468809 Det kan jag köpa om det inte hade varit för att han var skadad förra racet också.
Han hade ont då också, med skillnaden att han hade tätkänning, i vått vet han att han är långt efter de andra snabba.

elwe skrev:
2468732 Om du menar klassen som kör sitt sista år i år så är det lätt att hålla med.
Men, menar du nästa år också??
Klart jag menar de kommande åren också.
Capirex kommer aldrig att stå som totalsegrare i största klassen :fakta

Nyteknik skrev:
2468690 Det var på andra varvet som Cardoso fick nog av bromsklossen och körde om med sin D´Antin Ducati. :tummenupp
Tyvärr så måste jag göra dig ledsen men du har helt fel!

Kollade de första varven av loppet igen och Cardoso och Ellison är hjälplöst avhängda redan när andra varvet börjar.
Kommentatorerna på Eurosport gör en rejäl blunder och tror att det är Cardoso som kört om Hayden när det i själva verket är Vermeulen som tar sig förbi Hoffman så att Hoffman hamnar framför Hayden i utgången från Lucky Heights (vet inte om det stavas så), dvs kurvan efter inbromsningen i nedförsbacken.

Så var det med den "förnedringen" :rolleyes:

Den enda förnedringen som kvarstår är Butters :hihi

Last edited:
Här kikar man för att veta var vem passerade linjen på varje varv.

487201.jpg

Peno skrev:
2468515 Jag vet inte hur länge Cardoso har tourat runt i GP, men gissar att det endast är Hayden och Pedrosa som, i egenskap av Repsol/Hondaförare har haft chansen att se Cardosos röv i dessa sammanhang.
Han har gjort tre hela 500 säsonger samt sex race för DÁntin Yamaha 2002. Totalt 47 starter innan 2006.

sandstream skrev:
2468912
Så var det med den "förnedringen" :rolleyes:
Haydens två första varv är ju ganska pinsamma. 16:e plats.. :)

Last edited:
Gustav O skrev:
2468943 Här kikar man för att veta var vem passerade linjen på varje varv.
Stämmer bra men det kan inte berätta hurvida någon passerat en annan förare under ett varv.

Chris Ash skrev:
2468961 Om Hayden vinner VM så lär han vara klockren kandidat till "sämsta världsmästare någonsin".
Jag skulle hellre vara det än tex "den eviga förloraren" som tex Biaggi :lol

Last edited:
sandstream skrev:
2468968 Stämmer bra men det kan inte berätta hurvida någon passerat en annan förare under ett varv.

Det är väl rätt klockrent beskrivet vem som passerar vem och under vilket varv det skett.
Dock inte i vilken kurva.

Att bli varvad när man kör en av två fabrikshondor är sannolikt det mest pinsamma jag sett i GP-sammanhang. Möjligen var Skäggets beteende då han svartflaggades ännu mer pinsamt, men det är hårfint.

oFFkeFF skrev:
2468979 Det är väl rätt klockrent beskrivet vem som passerar vem och under vilket varv det skett.
Dock inte i vilken kurva.
Nej, det beskriver bara vilken position de hade när de passerade start och mål.
I det här fallet, med Hayden och Cardoso, visar det inte om Cardoso kunde ha varit förbi Hayden för att sedan bli omkörd igen under pågående varv (att han var förbi visade sig ju bara vara önsketänkande).

Om inget annat så bevisar väl tabellen att Hayden kan köra till sig placeringar och köra om andra? Blårökshöga personer här hävdade ju motsatsen i början av säsongen. Precis som att det bara var en kortare tillfällighet att han kunde leda VM, att han inte kunde vinna annat än Laguna ifrån pole etc. etc.
Jag hoppas verkligen att han samlar ihop sig och tar hem VMet. Ju fler världsmästare i fältet tills nästa säsong desto roligare.

FireSalle skrev:
2469012 Om inget annat så bevisar väl tabellen att Hayden kan köra till sig placeringar och köra om andra? Blårökshöga personer...
Hamnar man nere hos Cardoso så går det förstås att köra om, Hayden är ju så mycket snabbare per varv än dem men han har onekligen svårt att köra om jämnsnabba för att nå de högre placeringarna, han stannar ofta runt 3-6.

Varför alltid använda nidord som taliban/blårök?

Nyteknik skrev:
2468654 När Pedrosa gör ett mindre bra resultat finns det ursäkter:

• Första säsongen i MotoGP.
• Första säsongen på fyrtakt.
• I helgen kunde han kan knappt gå varför ett depåbesök/hojbyte såklart inte gynnade hans plats i fältet.

Hayden har inga ursäkter (oskadad, Repsol/Honda, fyra säsonger i MotoGP) och det är ju därför det är så tacksamt att vara hans antagonist.

En parantes: det vore intressant att veta vad Haydens resultat så här långt hade gett för placering under en mer normal säsong.

Edit: 3 segrar och 9 pallplatser gav Biaggi en andraplats 2001.

Visst att han inte kan gå, men första säsongen på fyrtakt? Första säsongen i Motogp? :va Han har väl vunnit race i år?

Om man ändå håller på att spekulerar, hur skulle det gå för Pedrosa om han vägde som en normal människa? Inte som en 8-årig flicka.

Hayden behöver inte ursäkta sig, han leder VM efter ytterligare en bra placering och den starten handlade nog mest om nerver och banans dåvarande pålitlighet.

Neutral skrev:
2469033 Hamnar man nere hos Cardoso så går det förstås att köra om, Hayden är ju så mycket snabbare per varv än dem men han har onekligen svårt att köra om jämnsnabba för att nå de högre placeringarna, han stannar ofta runt 3-6.

Varför alltid använda nidord som taliban/blårök?

Det var ju några fler eller hur? Om han körde om Cardoso eller inte vet jag inte, inget jag såg. Däremot såg jag hur han körde om Rossi.
F.ö. inget värde eftersom race:t var kass. De yttre omständigheterna gjorde tävlingen till ett lotteri.

Varför nidord? Har ingen bra ursäkt faktiskt. Tycker bara att det är lite mycket tramserier om att man måste kört tvåtakts 250/500 för att vara stor förare. Enligt mig så finns det en hel hop med människor i världen som drömmer om att vara rr-förare, MotoGP är det snabbaste och dit har de bästa kommit. Var karriären började ger inga VM-poäng i MotoGP.

FireSalle skrev:
2469060 Det var ju några fler eller hur? Om han körde om Cardoso eller inte vet jag inte, inget jag såg. Däremot såg jag hur han körde om Rossi.
F.ö. inget värde eftersom race:t var kass. De yttre omständigheterna gjorde tävlingen till ett lotteri.
Visst körde han om fler men han hamnade till slut i det vanliga intervallet jag nämnde. Håller med om att racet var kasst, ett riktigt regnrace kan vara ok emellanåt men det här vädret gjorde att man fick F1-vibbar.

selin skrev:
2469041 Visst att han inte kan gå, men första säsongen på fyrtakt? Första säsongen i Motogp? :va Han har väl vunnit race i år?

Om man ändå håller på att spekulerar, hur skulle det gå för Pedrosa om han vägde som en normal människa? Inte som en 8-årig flicka.

Hayden behöver inte ursäkta sig, han leder VM efter ytterligare en bra placering och den starten handlade nog mest om nerver och banans dåvarande pålitlighet.
Hayden själv skyller sina dåliga starter på Hondans koppling.
Tjatet om Pedrosas vikt är tröttsamt. Han har inte tagit en enda poäng mer beroende på hans vikt. Det då¨liga resultatet för Pedrosa igår berodde på två saker.
*Pedrosas enda svaghet är hans regnkörning.
*För mjuka regndäck som "brann upp".

FireSalle skrev:
2469060 Det var ju några fler eller hur? Om han körde om Cardoso eller inte vet jag inte, inget jag såg. Däremot såg jag hur han körde om Rossi.

Varför nidord? Har ingen bra ursäkt faktiskt. Tycker bara att det är lite mycket tramserier om att man måste kört tvåtakts 250/500 för att vara stor förare. Enligt mig så finns det en hel hop med människor i världen som drömmer om att vara rr-förare, MotoGP är det snabbaste och dit har de bästa kommit. Var karriären började ger inga VM-poäng i MotoGP.
Hayden har visat mer aggresivitet i år än tidigare men han är fortfarande inte lika bra på att köra om som många andra förare utan han hamnar ofta som ryggsäck.
Man måste inte ha kört 250 eller 500 för att bli världsmästare i MotoGP eller vara en stor förare men det underlättar. ;) :D

Last edited:
FireSalle skrev:
2469060 Varför nidord? Har ingen bra ursäkt faktiskt. Tycker bara att det är lite mycket tramserier om att man måste kört tvåtakts 250/500 för att vara stor förare. Enligt mig så finns det en hel hop med människor i världen som drömmer om att vara rr-förare, MotoGP är det snabbaste och dit har de bästa kommit..

Man kanske inte måste ha kört 125 och 250cc.. Men så länge majoriteten världsmästare kommer från den skolan är det svårt att blunda för den verkligheten. Dessutom så tror jag de allra flesta nån gång kört 125 och 250.
Colin Edwards sade själv förra året, att det var ett handikapp att han inte tävlat så mycket på 250 när man skulle hänga med i MotoGP. Han borde veta!
De som kommer från gärdsgårdserierna har ju inte direkt flockats på pallen. Den ende som konsekvent stiger upp på den är Nicky. Tyvärr alldeles för sällan längst upp. Resten är väldigt sällan där om de ens någon gång kommer dit...

/Jörgen #31

Gustav O skrev:
2469114 Hayden själv skyller sina dåliga starter på Hondans koppling.
Tjatet om Pedrosas vikt är tröttsamt. Han har inte tagit en enda poäng mer beroende på hans vikt. Det då¨liga resultatet för Pedrosa igår berodde på två saker.
*Pedrosas enda svaghet är hans regnkörning.
*För mjuka regndäck som "brann upp".

Hayden har visat mer aggresivitet i år än tidigare men han är fortfarande inte lika bra på att köra om som många andra förare utan han hamnar ofta som ryggsäck.
Man måste inte ha kört 250 eller 500 för att bli världsmästare i MotoGP eller vara en stor förare men det underlättar. ;) :D

Håller absolut med dig om att Hayden kanske inte är den största talangen som skådats, men han är grymt stabil och plockar hela tiden viktiga poäng samtidigt som han kan vara jävligt snabb ibland. Vinner han MotoGP i år så tycker jag absolut han är värd det. Gnället att han "safe'ar" från vissa tycker JAG också är fel, klart man ska göra det om utrymme finns. Bara att titta på bilsport t.ex.

Jag tror att Pedrosas vikt spelar in, speciellt vid höga temperaturer, vill minnas att det var kvalet på Donnington han var omänskligt snabb, när hettan gjorde att han hade idiotfäste. Då känns det som att 20 kg spelar stor roll.

Men vafan vet jag igentligen. :)

Men jag sa väl inte något om att det inte kommit bra förare ifrån 250/500? Men att därifrån dissa de som inte kört tvåtaktare trots att de levererar i MotoGP är trams. Varje tagen poäng hör till sitt eget race, du får inga poäng för din historia i MotoGP. Alla börjar ifrån noll i mars.
Att vara 70 kg jänkare är kanske ingen bra inkörsport till 125? Du kan inte lära dig Laguna Seca på en tvåtaktare längre.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon