MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Det blir ju ett mästerskap för ramtillverkare och Honda.
Ingen annan hojfabrikant lär ju ställa upp i detta mästerskap, och det kommer bli pinsamt om det går långsammare än i WSS600, vilket det än så länge ser ut att göra.
Särskilt billigt verkar det ju heller inte att bli, så heja Dorna..
Jag kollar nog på pensionärerna i wsbk istället nästa år..



Var det inte någon engelsk firma som gjorde ramarna åt KTM?
Fabrication Techniques, som väl numer kallas enbart FTR om jag inte är ute och cyklar. De ska ju göra ramar till Moto2.
http://www.fabtech.org.uk/
 
Är det inte den högre motoreffekten snarare än originalram som gör WSS snabbare än Moto2?

Det vet nog bara gudarna....

De cyklar som rullat i Cev har väl varit team som plockat ihop en WSS spec motor och stoppat i sitt MOTO2 chassie....

Jag tror det kommer visa sig vara svårt att med begränsade resurser bygga en ram som är betydligt bättre än CBR ramen. Betänk hur mycket pengar de stora MGP fabrikerna har lagt på ramutveckling innan de hittade rätt. När HRC gick igenom 5 ramgenerationer i fabriksteamet under en säsong så testades där säkert 50 konfigurationer hemma i japan. Jag tror helt enkelt att Suter och de andra små ramtillverkarna inte har varken resurser eller knowhow nog för att fixa fram en ram som är mycket bättre än originalramen på kort sikt...
 
..
Var det inte någon engelsk firma som gjorde ramarna åt KTM?

Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.

Det vet nog bara gudarna....

De cyklar som rullat i Cev har väl varit team som plockat ihop en WSS spec motor och stoppat i sitt MOTO2 chassie....

Jag tror det kommer visa sig vara svårt att med begränsade resurser bygga en ram som är betydligt bättre än CBR ramen. Betänk hur mycket pengar de stora MGP fabrikerna har lagt på ramutveckling innan de hittade rätt. När HRC gick igenom 5 ramgenerationer i fabriksteamet under en säsong så testades där säkert 50 konfigurationer hemma i japan. Jag tror helt enkelt att Suter och de andra små ramtillverkarna inte har varken resurser eller knowhow nog för att fixa fram en ram som är mycket bättre än originalramen på kort sikt...

Moriwaki är uppe i 10:de versionen på sin Moto2 ram hittils.

Dom flesta har nog WSS motorer eller så trimmat dom kan. Annars är det knappt inte lönt att testa om man inte har rätt effekt.

På vissa punkter borde det var lättare att bygga bättre ram än en org CBR. Men att få den att fungera bra är en annan sak.
 
Last edited:
Vilka vill bygga chassin till hondamotorn?

/JPS
Det finns några stycken men bara en hojtillverkare.
Taylor Made Racing - USA (kommer tidigast 2011 om alls)
FTR Moto och Harris - UK
KAlex - Tyskland
Arbizu och Bottpower - Spanien
Suter Racing Technology - Schweiz
Tech3 - Frankrike
Bimota - Italien
Burning Blood, Moriwaki och Technical Sports Racing - Japan

Källa BIKE Magazine.
Dom skrev även, "Ironic that Aprilia will field a Moto2 entry, since the Italian company was dead against the class" och nu har Aprilia klivit av. Helt i linje med sin ursprungliga inställning.
 
Det tråkiga med Moto2 är att det enbart kommer handla om föraren.
Snart kommer det säkert bli enhets chassien och bromsar också.
Jag är ganska övertygad om att det kommer går fortare jfr med GP250.

Parallelen med GP2 i formel världen känns tydligt.

Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.



Moriwaki är uppe i 10:de versionen på sin Moto2 ram hittils.

Dom flesta har nog WSS motorer eller så trimmat dom kan. Annars är det knappt inte lönt att testa om man inte har rätt effekt.

På vissa punkter borde det var lättare att bygga bättre ram än en org CBR. Men att få den att fungera bra är en annan sak.

Hur kommer det se ut i verkligheten om tex Moriwaki tillverkar den bästa ramen för att tex FTR inte har råd att tillverka och prova lika mycket. Det kommer sluta med att kostnaderna stiger även där och enhets konceptet kommer gripa in.
 
Last edited:
Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.

Det som förenar dessa är väl mediokra resultat, kanske inte deras fel visserligen.
 
WCM gick det väl iofs inte så dåligt för på 500-tiden. KTM har ju inte heller vart helt mediokert ;)
Fast WCM hade ju en Yamaha så det förklarar varför det gick bra. Sedan bytte de till ROC och även Harris och det gick sämre. kan konklusionen vara att engelska ramar är mindre bra? ;)
 
Det blir ju ett mästerskap för ramtillverkare och Honda.
Jag kollar nog på pensionärerna i wsbk istället nästa år..

WSBK bjuder iaf på feta startfält och bra racing. Att de kör runt en bana 1-2 sekunder långsammare än en GP-hoj spelar mindre roll. Det enda som är tråkigt är den lägre statusen, både på evenemang och förare. Men jag tycker underhållningen på banan är större än MGP just nu!

/JPS
 
När jag körde Opel-Lotus Challange i början av 90-talet så köpte man en färdig bil som man inte fick ändra annat än inställningarna på hjul, fjädring o till viss del vingar... Det var bästa förararen som vann, så det var aldrig gnäll på att nägon hade sämre bil. Det är sunt i de lägre klasserna.

(det kontrollmättes dock en o annan förgasare då någon tyckte sig bli omkörd för lätt)

Jag tycker enhetsserier är bra. All I ever wanted was an equal bike.... Eller vad han nu brukade gnälla.... är inte roligt. Ok, i MotoGP och F1 borde utvecklingen vara helt fri. Det är toppklasserna och där ska dom bästa förarna göra upp på det bästa materialet. Men i lägre serier - om vi vill se någon tillväxt - har vi nog att vinna på lite mer standardbetonat material. Med det vill jag säga att det ändå ska vara en prototyp - inte en gathoj. Våra Formelbilar var ju "gratis" jämfört med en F1:a eller F3000 som nästa steg hette då.

Dorna var ju rätt ute med Red Bull cup. (om det nu var deras grundidé) Att ta 250gp och göra 40st GP600 hojar skulle kanske ha varit en bättre väg än den otroligt struliga och oklara väg dom är inne på nu!
 
Jag tycker enhetsserier är bra. All I ever wanted was an equal bike.... Eller vad han nu brukade gnälla.... är inte roligt. Ok, i MotoGP och F1 borde utvecklingen vara helt fri. !

Håller med dig om att enhetsklasser är bra! Racingen i 250SP var superduper, alla körde med samma grejer och rättvisare kunde det inte bli.
Fast nu är ju detta GP och ingen supportklass eller liknande. Ska GP bestå av en enhetsklass? Eller så är Dornas vision att det i framtiden bara ska finnas ETT VM under en racehelg och resten är support... Nåt i stil med Redbull Cup och Moto2.

Är det så, så lyckas herr Ezpelata ta kål på två VM :confused:

/JPS
 
Är det tråkigt? Att bäste föraren vinner?:confused:

Skrev att det är trist om det enbart beror på föraren.
Charmen med prototyp racing är just variationen och utveckling av materialet dom sitter på. Oftast vinner de bästa förarna oavsett.

Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Enhetsracing i för stor utsträckning ger en fadd känsla av Renault cup
 
Last edited:
Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Även MotoGP i dagens tappning är ju väldigt strikt tekniskt reglerat, jämfört med hur det varit tidigare. Har personligen svårt att se hur racingen det blir bättre av detta, när exempelvis Harris/WCM inte fick köra med sin hoj eftersom delar av motorblocket kom från Yamaha R1 och fick köra med äldre 500cc istället.
 
Skrev att det är trist om det enbart beror på föraren.
Charmen med prototyp racing är just variationen och utveckling av materialet dom sitter på. Oftast vinner de bästa förarna oavsett.

Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Enhetsracing i för stor utsträckning ger en fadd känsla av Renault cup

Men är det så? Se på Button och F1 och säg Agostini och 500GP... de var ju överlägsna mycket pga sitt material och hade nog haft det svårare om de suttit med annat fordon. Men om man ser på RedBull cup eller varför inte 125 cc (där materialet i princip är exakt lika) så är det ju så gott som alltid fyra i mål inom en sekund= Kanonracing!

När vann en bra förare på dåligt material senast?

Visst vore det kul om wankelhojar tillsammans med 2 och 4-taktare (eller hojar med olika konstruktion) kunde ligga hjul vid hjul i samma heat och slåss om samma placeringar, men oftast gör de ju inte det...
 
Har det hänt ? Kevin Schwants ansågs väl inte haft det bästa materialet när han tog titeln för massa år sedan
Det året han tog titeln så tog ju både Honda, Yamaha och Suzuki segrar, och Cagiva pallplatser. Sju olika förare tog vinster, bl.a. Schwantz teamie. Kan inte se att de hade dåligt material de året. Jag tolkar det mer som att det var jämnare då.
Däremot fick han titeln lite till skänks då Rainey tragiskt förlamades och missade de tre sista racen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top