MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Det året han tog titeln så tog ju både Honda, Yamaha och Suzuki segrar, och Cagiva pallplatser. Sju olika förare tog vinster, bl.a. Schwantz teamie. Kan inte se att de hade dåligt material de året. Jag tolkar det mer som att det var jämnare då.
Däremot fick han titeln lite till skänks då Rainey tragiskt förlamades och missade de tre sista racen.

Men han vann ju på en Suzuki, det måste vara sämre
 
Men han vann ju på en Suzuki, det måste vara sämre
Sämre än vad?
1993: Suzuki 5 segrar (Schwantz fyra av dem), Yamaha 6 segrar, Honda 2 segrar och Cagiva 1 en seger.
Som jag ser det hade Suzuki ett konkurrenskraftigt paket det året, inte att jämföras med 2009.
Lucky Strike Suzuki (Schwantz/Barros) vann väl team-mästerskap/märkesmästerskap det året framför Marlboro-Yamaha (Rainey/Cadalora) och Rothmans-Honda (Doohan/Beattie). Sug på den smokey.
 
Last edited:
Det anmärkningsvärda under -80 talet var hur jänkarna ägde 500gp .. En skön kontrast till idag :tummenupp
 
Sämre än Yamaha
Bara sett till antalet vinster, inte till märkesmästerskapet och en extra seger får ses som marginellt. Faktum är ju att Suzukin visade sig konkurrenskraftig även i händerna på hans teamkamrat det året.

Bättre exempel är väl i så fall Stoner 2007, Rossi 2004 och Kenny J:r 2000 där deras cyklar inte alls kunde prestera i händerna på någon annan.

Jag anser inte att man kan döma Suzuki efter deras totala insats i VM över åren utan måste se varje år för sig själv. Det äret hade de både bra förare och bra material även om W.R's olycka blev deras lycka.
 
Last edited:
HRC har bestämt att ha 2st team managers för 2010. Alberto Puig blir manager för Dani Pedrosa och Gianni Berti blir manager för Andrea Dovizioso. Dovi kommer dessutom få ny chefsmekaniker sen Peter Benson lämnat. Ny på den posten blir Ramòn Aurìn, som tidigare varit telemetri tekniker för Dovi.




Alex De Angelis är förbannad över falska rykten om att han skulle missat en Ducati-styrning för att han väntade för länge på att få besked ifrån Scot Honda.

Alex De Angelis
“I’ve several offers for Moto2 but I haven’t decided yet, but it’s only a matter of hours. Superbike hasn’t really been an option, so for the past couple of days Moto2 is now 100%. I’m very angry with what Sportmediaset and all the San Marino newspapers wrote because if there is someone who didn’t let any opportunities get by, that’s me. I’ve given up a 1000 things to try to stay in MotoGP so those fake rumors really, really bother me. It’s absolutely untrue that Ducati offered us a bike and that we didn’t want it, on the contrary, it we had known about this before I’d probably still be in MotoGP.”

“I’ve had offers from Superbike teams and this is really flattering because it’s a great championship, but I perfer to stay near theMotoGP championship. I’m still young and in Superbikes you can go when you’re 30/32 years old and still have seven seasons, so I perfer staying here and if things to don’t go well, I still have alot of time to do well in Superbikes.”
 
Last edited:
Publiksiffrorna för den gångna MotoGP-säsongen.

MotoGP 2009.
Qatar: 6.500
Motegi: 41.533
Jerez: 123.340
Le Mans: 75.903
Mugello: 81.657
Barcelona: 88.502
Assen: 96.152
Laguna Seca: 49.500
Sachsenring: 98.136
Donington: 89.900
Brno: 138.098
Indianapolis: 75.130
Misano: 55.061
Estoril: 45.539
Philip Island: 50.094
Sepang: 59.206
Valencia: 94.177

Sammanlagt. 1.268.427



Dom 2 föregående åren för att ha nått att jämföra med.

MotoGP 2008.
Qatar: 5.422
Jerez: 131.563
Estoril: 41.840
Shanghai: 21.379
Le Mans: 74.602
Mugello: 96.252
Barcelona: 113.150
Donington: 88.831
Assen: 94.978
Sachsenring: 98.130
Laguna Seca: 46.879
Brno: 146.143
Misano: 51.157
Indianapolis: 91.064
Motegi: 57.865
Philip Island: 50.541
Sepang: 38.560
Valencia: 117.768

Sammanlagt: 1.366.124

MotoGP 2007.
Qatar: 4.200
Jerez: 139.211
Istanbul: 39.288
Shanghai: 27.931
Le Mans: 74.204
Mugello: 85.480
Barcelona: 112.680
Donnington: 84.735
Assen: 91.432
Sachsenring: 101.049
Laguna Seca: 58.877
Brno: 141.652
Misano: 57.321
Estoril: 41.566
Motegi: 57.617
Philip Island. 50.435
Sepang: 37.435
Valencia: 132.500

Sammanlagt: 1.337.593
 
Hoppas att 2010 års säsong inte fortsätter den nedåtgående trenden..

Lite sjukt att det endast skiljde sex personer i publiksiffran på Sachsenring för 2008 respektive 2009..

Ännu sjukare är att det var nästan 60.000 färre åskådare på de tre spanska deltävlingarna..:jisses
 
2007 var det 5st race med publik över 100.000. I år var det bara 2st race som kom över den siffran.
 
2007 var det 5st race med publik över 100.000. I år var det bara 2st race som kom över den siffran.

Så går det när det är kökörning. Det är ju inte ens kul att se på TV. Då är det än mindre intressant att åka Europa runt för att titta.

Hur ser publiksiffrorna ut för WBSK? Har dom ökat i samma utsträckning som MotoGP minskat? Det är en kvalificerad gissning från min sida.

/ Jens
 
alex de angelis
“i’ve had offers from superbike teams and this is really flattering because it’s a great championship, but i perfer to stay near themotogp championship. I’m still young and in superbikes you can go when you’re 30/32 years old and still have seven seasons, so i perfer staying here and if things to don’t go well, i still have alot of time to do well in superbikes.”

:Bugar
 
Första bilderna på Tech3s Moto2 hoj.[YOUTUBE-ID]QSW2vlMRmZY[/YOUTUBE-ID]

De fick avbryta i förtid pga. "electrical problems".

Aprilias Moto2 hoj verkar inte få se dagsljus, tyvärr. Jorge Martinez försöker få till end eal där hans team får ta över chassiet som det står nu men det verka rinte helt enkelt.

he day of reckoning draws ever nearer for Aprilia's Moto2 project. The meeting which Aspar's Jorge Martinez was due to have with Aprilia on Tuesday has been put back to Thursday, but the chances of the bikes actually making it onto the track appear to be dwindling. In an interview with the respected Italian site GPOne.com, Aprilia's head of racing Gigi dall'Igna was somber about the project's future.

"Aprilia will not be competing in Moto2, that much is certain," dall'Igna said. "The decision has been taken at the very highest level and is not open to discussion. What we are trying to do is save the work we have done so far. For this reason we are looking at handing over the project to a third party, but that's not a simple task. We would need to reach agreement on several key points and we would have to be able to trust the partner we chose completely."

The partner Aprilia has been talking to is Jorge Martinez, but despite the Aspar team's long connection with the Noale factory, a deal is still some way away. Martinez was due to fly to Italy and meet with Aprilia on Tuesday, but this meeting got postponed until Thursday. Martinez' team manager Gino Borsoi did make it to the factory, and was impressed by what he saw. "Gino has seen the bike as it stands so far and he told me it looks spectacular," Martinez told Spanish sports daily AS.com. "It is without question the best Moto2 we have seen so far, something which is normal given the enormous experience which Aprilia and their engineers have in the World Championship. This is the bike I was hoping for," Martinez said.

If Aspar and Aprilia are to reach an agreement, they will have to move fast. The next official test for the Moto2 class will be on December 9th at Valencia, and if the bike is not there, Gigi dall'Igna believes the chances of it appearing anywhere will be slim. "If the bike is not on the track at Valencia, it means that they only place you will seem them will be in the museum," dall'Igna told GPOne.com.

It may seem like a terrible waste of resources to scrap a project which has had so much time, money and effort invested in it, but dall'Igna felt that not all was lost. "The costs have paid off as a learning experience," Aprilia's race department director said. "We may be able to use this for a future 600cc road bike, but anyway, the skills and knowledge we have gained from working on the project will become part of the race department." Those skills could pay off fairly quickly: Rumors continue that Aprilia will be making a return to the MotoGP class with a chassis developed for its RSV4 engine when the class switches back to 1000cc in 2012. The lessons learned from the Moto2 project could well be applicable there.
http://www.motomatters.com/news/2009/12/02/aprilia_moto2_bikes_likely_to_end_as_mus.html
 
Last edited:
CIP Moto kan förarna för deras Moto2 hojar vara Shouya Tomizawa och Dominique Aegerter.
 
Colin Edwards och Ben Spies kommer få en skärmvägg mellan sina depåboxar så att dom blir avskiljda från varandra. Teamchefen Herve Poncharal säger att teamets förare är mycket goda vänner men att en vägg är vettigt för att varje förare ska kunna koncentrera sig bättre och inte bli störd av den andre föraren eller dess gäster. Även att en vägg genom teamets depåbox ger dom fler exponeringsmöjligheter för sina sposorer.
 
Colin Edwards och Ben Spies kommer få en skärmvägg mellan sina depåboxar så att dom blir avskiljda från varandra. Teamchefen Herve Poncharal säger att teamets förare är mycket goda vänner men att en vägg är vettigt för att varje förare ska kunna koncentrera sig bättre och inte bli störd av den andre föraren eller dess gäster. Även att en vägg genom teamets depåbox ger dom fler exponeringsmöjligheter för sina sposorer.
Psykologi :)
 

Åh nej, orsaken stavas E-K-O-N-O-M-I. Det är bara en tidsfråga innan vi kommer att få se garagedörrar i depåboxarna. Längst fram i boxen kommer finnas en liten yta som rymmer allt det mediavänliga, det som ska fronta omvärldendet, det som säljer. Merparten av verksamheten, den mediaovänliga, osexiga medelålders män med orakade ben, döljs bakom en vägg. Precis som vilken scen som hellst. På det lilla podiet framför draperiet ska den mediatränade föraren och tio flickebarn med stringtrosor som skär in mellan skinkorna likt köttråd i kassler stå och larva sig framför kamerornas fuktiga linser. I de mörka lokalerna bakom draperiet står aporna och byter olja och gör en sista Ctrl+Alt+Del på Auto-fix-allt-superoperativet på de fabriksplomberade standardcyklarna.
 
På det lilla podiet framför draperiet ska den mediatränade föraren och tio flickebarn med stringtrosor som skär in mellan skinkorna likt köttråd i kassler stå och larva sig framför kamerornas fuktiga linser.

Du menar väl inte att det skulle vara något negativt ..

Töserna i MGP är ju nu mera halva nöjet ..
 
Last edited:
Roberto Locatelli har medelat att han kommer sluta köra. Han lämnar racingen för att ge plats åt yngre förmågor och kommer själv att gifta sig med sin flickvänn Manuela. Roberto har kört roadracing i 20 år varav 16 år var i GP-VM där han tävlat i 244 race. År 2000 var han världsmästare i 125GP med Vasco Rossi Racing Team Aprilia.

En tv-intervju med en lokaltidning i Bergamo.
http://www.ecodibergamo.it/videos/Video/3276/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top