MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Läste en intressant artikel i engelska BIKE om FTR. Dom har fått till en del intressanta tekniska lösningar på sitt chassie och tror Moto2 blir tätt tack vare enhtsmotorerna. Nåt jag inte visste var att motorer kommer att tilldelas teamen via lottning vart tredje rejs. Det visades också en karta över alla de som bygger chassies runt om i världen. Ganska bra geografisk spridning. De trodde också att Moto2 hojarna skulle bli snabbare än 250.

Den här motorlottning känns "folkrace".. Idén som sådan är väl god, men det är ändå VM.
Det blir intressant att se en ny klass, får hoppas på högt deltagarantal både i Moto2 och MGP (inom snar framtid).

/JPS
 
Den här motorlottning känns "folkrace".. Idén som sådan är väl god, men det är ändå VM.
Det blir intressant att se en ny klass, får hoppas på högt deltagarantal både i Moto2 och MGP (inom snar framtid).

/JPS

Man får väl ändå hoppas att de har bänkpapper till alla motorer som visar att de ger så gott identisk effekt. Lottningen är väl bara till för att döda rykten om favorisering osv.?
 
Man får väl ändå hoppas att de har bänkpapper till alla motorer som visar att de ger så gott identisk effekt. Lottningen är väl bara till för att döda rykten om favorisering osv.?
Som BIKE skriver, "Roll up for the first-ever Super Lotto motorcycle racing world championship!"
Motorerna kommer att distribueras slumpmässingt till teamen för att försäkra att alla får motorer med samma effekt. Paketet innehåller (skriver de engelska orden så jag inte översätter fel) fuel injectors, airbox, throttle bodies, ECU, datalogger, data sensors, racing slipper clutch and dyno sheet.
 
Last edited:
Man får väl ändå hoppas att de har bänkpapper till alla motorer som visar att de ger så gott identisk effekt. Lottningen är väl bara till för att döda rykten om favorisering osv.?

Ja det vore olyckligt om det blir snack i stil med "vi hade otur i lottningen om motor". Jag tycker inte det här hör hemma i ett VM, okej att de enas om en motorleverantör, men sen borde det vara mer eller mindre fritt att trimma.
Anyway! Det är första året med Moto2 och regler lär komma å gå :)

/JPS
 
Last edited:
Alltså mindre tjafs och mer upp till förare och team att i racen få bevisa vilka som är bäst :tummenupp
 
Alltså mindre tjafs och mer upp till förare och team att i racen få bevisa vilka som är bäst :tummenupp

Man kan ju hoppas, i redbull rookies så var det upplagt på samma sätt, men där har man hört att det var rätt stor skillnad mellan cyklarna ibland iaf..
Man får verkligen hoppas att motorerna från Honda kommer vara extremt bra och jämna.
Inom SS har man ju definitivt hört om hur det skiljer mellan olika motorer trots att de är specade likadant.
 
Man kan ju hoppas, i redbull rookies så var det upplagt på samma sätt, men där har man hört att det var rätt stor skillnad mellan cyklarna ibland iaf..
Man får verkligen hoppas att motorerna från Honda kommer vara extremt bra och jämna.
Inom SS har man ju definitivt hört om hur det skiljer mellan olika motorer trots att de är specade likadant.

De lär väl ha specificerat i avtalet med Honda hur mycket effekten maximalt får variera mellan olika motorer?

Och för att få stopp på spekulationerna så kan man väl ha en bänk på plats i samband med motorutlottningen som man kör motorn i innan teamet får lägga vantarna på den. Då får man ju se inför publik hur mycket effekt motorerna ger när den levereras i alla fall.
 
Från Piaggio Group

The Piaggio Group wishes to communicate that Aprilia will not participate in the Moto2 Championship, nor will they supply motorcycles to private teams participating in that Championship. In the vision of the Group, the Moto2 Championship does not possess the technological and competitive characteristics which would make participating in this kind of competition a positive strategic choice for Aprilia.

The Group believes that it would be unnecessary and damaging for a major Italian and European motorcycle manufacturer - one which has 43 World Championships in both road and off-road racing to its name - to take part in a competitive series based on the engine technology of a rival manufacturer.
 
does not possess the technological and competitive characteristics which would make participating in this kind of competition a positive strategic choice for Aprilia.
 
DM12590797491.jpg
 
Vilka vill bygga chassin till hondamotorn?

/JPS

du det där var en riktigt bra fråga (även rent historiskt sätt)

vad finns det för "kända" och "okända" ram tilverkare....

bimota
harris
roc
isr
.
.
(nöjd med mig själv att skrivit dit ISR)

tsr gör/gjorde dom egna ramar eller kapar dom i RS ramar (på 250 tiden som jag saknar)
.
.
skulle en fabrik som KTM kunna sträcka sig att stoppa i en honda motor???

(och lotta motorer vad är det för skämt)
 
du det där var en riktigt bra fråga (även rent historiskt sätt)

vad finns det för "kända" och "okända" ram tilverkare....

bimota
harris
roc
isr
.
.
(nöjd med mig själv att skrivit dit ISR)

tsr gör/gjorde dom egna ramar eller kapar dom i RS ramar (på 250 tiden som jag saknar)
.
.
skulle en fabrik som KTM kunna sträcka sig att stoppa i en honda motor???

(och lotta motorer vad är det för skämt)

KTM var de första att säga nej. Frågan är om det finns någon hojtillverkare som vill bygga chassin för att sedan stoppa in en hondamotor? Tillverkarna har ju redan WSS att visa upp sina 600:or..
Ja det blir intressant å se vad det blir av detta.. CBR-cup?

/JPS
 
Dom satte sig väl på avbytarbänken redan när dom börja prata om 4-takt?

Var väll första omgången när man bröt upp det kontraktet som 250cc hade till 2014 som dom sa upp sig.

...
tsr gör/gjorde dom egna ramar eller kapar dom i RS ramar (på 250 tiden som jag saknar)
...

Technical Sports Racing gör helt egna ramar. Enda gemensamma med en Honda är att dom använt vissa lager och chims som har Honda/HRC-artikelnummer och att ramarna varit gjorda för Honda-motorer. Dom har gjort ramar i snart 20 år och har gjort det till 125, 250 och 500 i VM.
 
Last edited:
Det blir ju ett mästerskap för ramtillverkare och Honda.
Ingen annan hojfabrikant lär ju ställa upp i detta mästerskap, och det kommer bli pinsamt om det går långsammare än i WSS600, vilket det än så länge ser ut att göra.
Särskilt billigt verkar det ju heller inte att bli, så heja Dorna..
Jag kollar nog på pensionärerna i wsbk istället nästa år..

Technical Sports Racing gör helt egna ramar. Enda gemensamma med en Honda är att dom använt vissa lager och chims som har Honda/HRC-artikelnummer och att ramarna varit gjorda för Honda-motorer. Dom har gjort ramar i snart 20 år och har gjort det till 125, 250 och 500 i VM.

Var det inte någon engelsk firma som gjorde ramarna åt KTM?
 
Last edited:
Det trista är att antalet ramtillverkare som har GP erfarenhet och dessutom skall ställa upp i MOTO2 är rätt sparsamt. Dessutom ser det ut som flera etablerade och erfarna GP team lägger ner.
Resultatet ser vi ju rätt tydligt, det snackas väldigt mycket om "good laptimes and hughe improvements" men de fåtal oberoende tider som är släppta är allt annat än imponerande jämfört med WSS trots att de här har lägre vikt och får åka med riktiga hjul/bromsar/gafflar....

Vem blir först att dominera genom att kopiera en CBR ram och hänga på riktiga hjul/fjädring/bromsar?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top