MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

De flesta bedömare verkar rätt eniga i att Duccen krävde skräddarsydda däck med egenskaper anpassade för dess egenheter. Med enhetsdäcken försvann den möjligheten och de andra tillverkarna lyckades bättre med att anpassa chassit till däcken i stället för tvärt om.

Fel tråd och kanske viss sanning. Men det var tur att Bridgestone kom in så inte Michelin kunde bestämma vinnaren år efter år.
 
EsA och Smith är väl dem som sticker ut mest positivt. Fantastiskt bra! :)
Sedan Bradl som också gör det riktigt bra.
Hoppas Lorre får ordning på kroppen(?) för han skall ju vara där upp i absoluta toppen!

Var det någon som inte trodde att MM skulle vara 1/2 före? :va :)
 
“We have a lot of stuff to try, chassis and electronics, and also I need to improve because I don't think the engine alone is two and a half seconds off. But of course there's nothing I can really do for the power.

At the first two exits yesterday and the third corner I was full, full, full [power] everywhere so there's nothing I can really do there.

This is the engine we've got, so I don't know…” Hayden - crash.net

Vore intressant att ge Marquez och Pedrosa en RCV1000R och se vad dem kan prestera med den.
 
Är FTR's chassiet till M1-motorn väsentligt bättre än chassit till Kawa-motorn, eller är det bara motoreffekten som gör flera sekunder på varvtiderna?
Edwards på FTR-M1 är ju 2-3 sekunder före Barbera och Di Meglio på FTR-Kawasaki. Sen är ju AleixE i sin tur 2 sek före Edwards. Skillnaden mellan dem är väl bara hur de drar i spakarna? Eller skiljer sig Aleix och Edwards maskiner?
 
NGM har Yamaha chassi. Se Gustavs tidigare inlägg, står vad som ingår från Yamaha i NGMs hoj.

FTR-Yamahan är ju en satellithoj från 2013 men med FTR kåpor, luftburk. Chassie, sving och motor är Yamaha. Sedan har den ju elektroniken som Dorna tillhandahåller vilket innebär att de får köra med 24 liter soppa och mjukare däck.
Om inte HRC har gjorde mycket över helgerna så låg de ju efter FTR-Yamahan på Valencia så det ska ju bli intressant.
 
Last edited:
Sedan är det inte heller rättvist att jämföra en motor konstruerad för MotoGP med en påtrimmad gatmotor. Högre toppeffekt, bättre mellanregister, mer hanterbar effekt, crossplane-tändföljd, lägre vikt, mindre ytterdimensioner och troligen också längre serviceintervallerna och bättre hållbarhet hos den ena. Endast lägre kostnad hos den andra...
 
Fel tråd och kanske viss sanning. Men det var tur att Bridgestone kom in så inte Michelin kunde bestämma vinnaren år efter år.
Javisst, fel tråd och jag säger heller inte emot då jag saknar insikt i Michelins dåvarande däcksstrategi:)

Annars var varvtiderna intressanta, om än de testat däck, mappning, chassi och allt mellan himmel och jord förefaller Marquez onekligen ha ett visst försprång under "simuleringar" före Pedrosa, Lorenzo och Rossi med Bradl ytterligare ett par tiondelar därefter. Men mer av det lär väl synas i morgon.

Dagens citat må väl vara Edwards apropå sin teamkollega: 'It would be nice to be 25 again. Fresh balls and full of p*ss and vinegar.':D

Det kan bli intressanta tider under de första timmarna i morgon bitti...
 
Last edited:
Antal varv under 2.01.
Marc 22
Jorge 11
Vale 5
Dani, Bradl, Smith 3
Álvaro 2
Aleix 1

Ger en annan bild än snabbaste varv.
 
Detta test är väl mest till för att testa allt nytt och hitta grundinställningar och enligt flera så är det nästa test på denna bana som kommer visa mer hur säsongen kommer se ut.

Dock kan man inte resonera bort MM 0,5s...
 
Antal varv under 2.01.
Marc 22
Jorge 11
Vale 5
Dani, Bradl, Smith 3
Álvaro 2
Aleix 1

Ger en annan bild än snabbaste varv.
Helt rätt, lite så jag försökte göra utan att fokusera på en specifik limit, t ex är väl sub 2.01 lite väl snabbt för att motsvara rejstempo? Ska det ge något må man väl se till vilken tid på dagen stinten kördes, sortera bort vartannat snabbt/långsamt (avsvalning däck) och söka på varandra följande varv och stinter som gått i jämnt tempo?

Men som sagt, morgondagen lär väl förhoppningsvis ge fler och längre simuleringar och bättre värdemätare inför fortsättningen:)
 
Last edited:
Cals val av Ducce är inte konstigt, han vill såklart bli världsmästare och nämn den som senast blev det på en ickefabrikare, Ducce va enda lediga fabrikshojen.
 
Detta test är väl mest till för att testa allt nytt och hitta grundinställningar och enligt flera så är det nästa test på denna bana som kommer visa mer hur säsongen kommer sriligen e ut.

Läste ett uttalande av Crutchlow inför detta test om att det som sitter på Malaysia test 2 i slutet av månaden troligen blir vad som gäller till race!
 
Last edited:
Sista dagen. Tiderna från kl 12:00. Testet avslutas kl 18:00!

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 59.533s (Lap 10/34)
2. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 59.727s | +0.194s (11/22)
3. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 1m 59.866s | +0.333s (2/21)
4. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 1m 59.998s | +0.465s (7/20)
5. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 0.112s | +0.579s (11/24)
6. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 0.370s | +0.837s (10/29)
7. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.478s | +0.945s (15/17)
8. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.655s | +1.122s (8/26)
9. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 0.725s | +1.192s (13/28)
10. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.788s | +1.255s (3/25)
11. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.896s | +1.363s (10/25)
12. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 1.060s | +1.527s (21/24)
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 1.782s | +2.249s (12/20)
14. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.022s | +2.489s (3/19)
15. Randy De Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 2.486s | +2.953s (17/21)
16. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2m 2.619s | +3.086s (3/22)
17. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 2.634s | +3.101s (6/23)
18. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 2.746s | +3.213s (6/16)
19. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 2.788s | +3.255s (13/18)
20. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.819s | +3.286s (13/23)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 2.973s | +3.440s (12/22)
22. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 3.187s | +3.654s (12/13)
23. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 3.810s | +4.277s (7/16)
24. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.169s | +4.636s (7/17)
25. Mike Di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.844s | +5.311s (9/22)
26. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 5.974s | +6.441s (6/12)
 
Fyra man under 2.00 med Marc - snabbare än Stoners tidigare drömvarv - i spetsen på 1.59.5, därefter Rossi, Lorenzo och AleixE på FTR-M1! Följda av sju ytterligare på 2.00-tider... Vad jag vet har det aldrig gått snabbare på Sepang?

Snabba varv av Doviozo och Ianonne, den förre före Pedrosa just nu!

Kul:)
 
Last edited:
Tyckte Aleix körde bra förra året men nu..WoW!!
Vore kul om han kan vara med på en Open hoj i täten...
 
Antal varv under 2.01.
Marc 22
Jorge 11
Vale 5
Dani, Bradl, Smith 3
Álvaro 2
Aleix 1

Ger en annan bild än snabbaste varv.

Pretty much says it all.

Där ser man hur många race kommer att se ut och vad de olika förarna kommer att mäkta med, tror jag alltså. Och då hoppas jag ändå innerligt att jag har fel.

Sjukt imponerad av Aleix Espargaros tid, men sen vet jag heller inte hur varvet såg ut, kanske låg han bakom någon och fick draghjälp. Gäller väl iofs de övriga också, Marquez exkluderad.
 
Last edited:
Nicky mindre än 2 sek bakom nu :banana. Hoppas dom får fart på Suzukin också :-\

Ps. Visst har Marquez slagit Stoners gamla inofficiella "trackrecord" nu? .ds
 
Last edited:
Utan att veta alla bakomliggande fakta, så kan man väl lugnt säga att Aleix Espargaros framfart på FTR-M1 sätter Colin Edwards prestation i ett lite annat ljus... Kämpa nu Colin!!!!

Och Pol Espargaro är snabbare än Bradley Smith.... Dom där bröderna kan röra runt lite i grytan 2014! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top