MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

Pengar och övertygelsen om att man är bättre än sina konkurrenter är väl orsakerna..

Kanske, men med tanke på hur jämna han och Dovi var hos Tech 3 så borde han ju ändå inse att begränsningen ligger i hojen och inte hos den föraren som slog honom i nästan varje race under 2012 på likvärdigt material. Om inte, så är han väldigt naiv i mitt tycke.
 
Man undrar väl snarare mer vad som faktiskt gör skillnaden. Slirkoppling, hk, osv.
Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..

Eller helt enkelt summan av en felaktig arbetsmetodik de sista tio-femton åren...?

Att alla Ducati - trots uppenbara skillnader i förarkvalitet - ligger relativt jämnt och koncentrerat i mitten av resultatlistan är ett tydligt tecken på att det är hojen som är begränsningen för prestandan.
 
Den som kommer på svaret lär ha sin framtid tryggad!

Det är väl just därför man har anställt Dall'igna...? Inte för att han har svaret, men för att han har ett arbetssätt som slutligen kan leda fram till svaret. Och även om dagens resultat antyder ingen skillnad mot förra säsongen så tror jag faktiskt att han kan lyckas. Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...
 
Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...
Vilket ju är helt förbluffande men flera pålitliga källor har ju skrivit om det. Fascinerande hur en organisation kan vara så dysfunktionell så länge..
 
Kanske, men med tanke på hur jämna han och Dovi var hos Tech 3 så borde han ju ändå inse att begränsningen ligger i hojen och inte hos den föraren som slog honom i nästan varje race under 2012 på likvärdigt material. Om inte, så är han väldigt naiv i mitt tycke.
Absolut men alla förare tror att de är bättre än de andra. Det är väl bara att gå tillbaka till Cals tjat om allt utanför hans egen prestation den säsongen - bromsar, uppgraderingar som itne kom osv osv. Allt fokus läggs på faktorer som han inte kan kontrollera och inte hos honom själv.
 
Om inte jag har hör rykterna felaktigt så kör Honda oxå med en 90deg V4? Och det går väl rätt OK för Honda nu? 2009 Som var Stoners sista år på Ducatin så vann han ändå 3 race. (Sepang, Casey land - Philip Island & Mugello) Trots att han vart borta 3? race pga laktosintollerans eller vad det nu var. Motorn har ju inte ändrats så mkt sen dess i alla fall vad det gäller layout vad jag vet.
Hayden har ju konstant vart en bit efter på Ducatin (kanske med några undantag). Jag vill tro att det hänger på chassit och hur motorn mm är placerad i det. Och om honda lyckas med det så kan det väl inte vara omöjligt att lösa för Ducati med? Även om det verkar så nu. Sen har vi mjukvaran. 10011100001110110 har ju tydligen japenerna rätt bra koll på för man vill ju kanske ha rätt mängd kraft på rätt ställe?:va
 
Om inte jag har hör rykterna felaktigt så kör Honda oxå med en 90deg V4? Och det går väl rätt OK för Honda nu? 2009 Som var Stoners sista år på Ducatin så vann han ändå 3 race. (Sepang, Casey land - Philip Island & Mugello) Trots att han vart borta 3? race pga laktosintollerans eller vad det nu var. Motorn har ju inte ändrats så mkt sen dess i alla fall vad det gäller layout vad jag vet.
Hayden har ju konstant vart en bit efter på Ducatin (kanske med några undantag). Jag vill tro att det hänger på chassit och hur motorn mm är placerad i det. Och om honda lyckas med det så kan det väl inte vara omöjligt att lösa för Ducati med? Även om det verkar så nu. Sen har vi mjukvaran. 10011100001110110 har ju tydligen japenerna rätt bra koll på för man vill ju kanske ha rätt mängd kraft på rätt ställe?:va
Motorerna har blivit 200 cc större och de har fått en maxmått på borrningen på 81 mm. Det fanns inte innan.
 
Motorerna har blivit 200 cc större och de har fått en maxmått på borrningen på 81 mm. Det fanns inte innan.

Varvtiderna har väl sjunkit för samtliga sedan Casey Stoner vann på den också?
De kanske helt enkelt nått vägs ände på sitt koncept?
 
Har det påverkat motorn layout för ducati?
Ptjaa, finns spaltmeter skrivet kring detta, bl a http://www.motomatters.com/analysis/2011/08/08/the_trouble_with_the_ducati_desmosedici_.html
Honda vs Ducati: http://www.cycleworld.com/2013/08/0...egree-v-four-engine-motogp-racing-technology/
Som jag förstår det handlar spekulationerna om att Ducatis motor skulle vara för lång, vilket innebär kortare svingarm och oönskade egenskaper. Det finns en noggrann artikel som diskuterats i MotoGP-trådarna tidigare, någon annan kanske har bättre lycka med att hitta den länken?
 
Det finns en noggrann artikel som diskuterats i MotoGP-trådarna tidigare, någon annan kanske har bättre lycka med att hitta den länken?

Det var perra som länkade till den.
vet inte vilket nick han hade då. P€rra? S&ndstream?
Borde varit säsongen 2011, Rossis först år på Ducati.
 
Det är väl just därför man har anställt Dall'igna...? Inte för att han har svaret, men för att han har ett arbetssätt som slutligen kan leda fram till svaret. Och även om dagens resultat antyder ingen skillnad mot förra säsongen så tror jag faktiskt att han kan lyckas. Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...

Får verkligen hoppas han fixar det för nu är ju inte ens kul att tråka ducce-kompisar längre, är ju som att sparka på en liggande.
 
Alex Espargaro och Edwards hamnade ju riktigt långt upp mot vad jag trott. De kommer ju att ha mer soppa och därför mer effekt, men den faktorn kommer väl inte i spel en sån här dag?
Jag menar, om Factory-hojarna tunnar ur cyklarna på slutet av racen för att komma i mål, sjunker ju motoreffekten då, men idag bör de väl ha kört utan den "urtunningen"?
Vilket gör Alex och Colins insatser ännu bättre, eller det skulle ha blivit bättre i ett race?
 
Jag trodde De Puniet skulle köra fortare. Jag hoppas det går bättre för honom och Suzuki i morgon.
 
Egentligen gjorde väl Crutchlow rätt.
Om man är osäker på vägval - "Follow the money".
 
Det är väl just därför man har anställt Dall'igna...? Inte för att han har svaret, men för att han har ett arbetssätt som slutligen kan leda fram till svaret. Och även om dagens resultat antyder ingen skillnad mot förra säsongen så tror jag faktiskt att han kan lyckas. Tillsättandet av vissa personer och avskedandet / omplacerandet av vissa andra personer antyder att han redan listat ut att de haft en obefintlig kommunikation mellan folket på banan och ritningskontoret...
Kan väl vara samma anledning som ligger bakom spekulationerna att Ducati kör alla hojar i Open - hur kul kan det vara att frysa motorkonfigurationen till Quatar om den misstänks vara en av de komponenter som behöver en revidering för att ekipaget ska bli konkurrenskraftigt?
 
En anledning som nämnts tidigare för Cals, för mig, obegripliga val att gå till Ducati är samma som man spekulerar i att även Rossi hade när han lämnade Yamaha. Cal har nog också insett det faktum att han inte är tillräckligt snabb på samma material (då Rossi - Lorenzo, nu Cal - Honda/Yamaha) vilket gör att man måste chansa på att få bättre material. Lek med tanken att Ducati hittar en magic bullet som gör den snabbare än Honda/Yamaha, då skulle plötsligt Cal ha chanser att faktiskt bli världsmästare. På samma/likvärdigt material som Marquez och Lorenzo inser han att de möjligheterna inte finns. Om chansningen INTE går hem, så har han kört Ducati och harvat runt på 6-8:e plats med pengar på banken när han slutar. Alternativet är att ha varit 3-5:a som ifjol, fast utan pengar på banken. Så, han kan vinna en MGP titel, och i värsta fall får han mer pengar på banken samt sluta 9:a istf 5:a i totalen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top