MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Inte annat än att hårdvaran är baserad på deras gamla Marvel som funnits för konsumentbruk en längre tid, att mjukvaran har utvecklats tillsammans med vissa CRT-kunder och att dataloggningsprogrammet är det gamla kära WinTax.

Allt är naturligtvis relativt då man säger att detta system är begränsat. Mjukvaran är fortfarande grymt sofistikerad jämfört med alla gathojar och alla prylar från Dynojet och Bazzaz och alla så kallade kit-insprutningar till diverse Superbikes. Man har naturligtvis full kontroll över bränsle- och tändmapp och även över saker som traction control, wheelie control och engine brake reduction och man kan programmera dem in i minsta detalj.

Dock misstänker jag att man inte har tillgång till lika många kontrollstrategier som vissa tillverkares egna system. De kan till exempel manövrera sin traction control utifrån tiotalet olika strategier som alla bygger på indata från olika givare och de kan kontinuerligt byta strategi beroende på vilken situation hojen befinner sig i och vilken historia hojen genomgått sekunderna före. Jag gissar att antalet sådana strategier är mycket mer begränsat hos ett system som skall passa en massa olika tillverkare, därav Haydens uttalande.

Hahaha ja jävlar vad gör förarna själva nuförtiden? :) Är kanske alla avåkningar och
omkullkörningar egentligen inte förarmisstag utan felprogrammeringar...? ;)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Valencia Moto2 testtider

1. Mika Kallio FIN Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 36.206s
2. Jordi Torres SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 36.207s
3. Thomas Luthi SWI Interwetten Paddock Moto2 (Suter) 1m 36.253s
4. Nico Terol SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 36.459s
5. Esteve Rabat SPA Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 36.522s
6. Takaaki Nakagami JPN Idemitsu Honda Team Asia (Kalex) 1m 36.768s
7. Julian Simon SPA Italtrans Racing Team (Kalex) 1m 36.869s
8. Sam Lowes GBR Speed Up (Speed Up) 1m 36.939s
9. Maverick Viñales SPA Tuenti HP 40 (Kalex) 1m 36.992s
10. Luis Salom SPA Tuenti HP 40 (Kalex) 1m 37.053s
11. Johann Zarco FRA Caterham Moto Racing (Caterham Suter) 1m 37.155s
12. Alex De Angelis RSM La Fonte Tasca Racing (Suter) 1m 37.196s
13. Anthony West AUS QMMF Racing Team (Speed Up) 1m 37.371s
14. Marcel Schrotter GER Tech 3 (Tech 3) 1m 37.413s
15. Axel Pons SPA Argiñano & Gines Racing (Kalex) 1m 37.489s
16. Gino Rea GBR AGT-Rea Racing (Suter) 1m 37.531s
17. Sandro Cortese GER Dynavolt Intact GP (Kalex) 1m 37.738s
18. Franco Morbidelli ITA Italtrans Racing Team (Kalex) 1m 37.780s
19. Roman Ramos SPA QMMF Racing Team (Speed Up) 1m 38.002s
20. Randy Krummenacher SWI Iodaracing Project (Suter) 1m 38.097s
21. Dominique Aegerter SWI Tecnomag CarXpert (Suter) 1m 38.107s
22. Jonas Folger GER Argiñano & Gines Racing (Kalex) 1m 38.113s
23. Josh Herrin USA Caterham Moto Racing (Caterham Suter) 1m 38.351s
24. Louis Rossi FRA SAG Team (Kalex) 1m 38.431s
25. Azlan Shah MAL Idemitsu Honda Team Asia (Kalex) 1m 38.550s
26. Robin Mulhauser SWI Tecnomag CarXpert (Suter) 1m 39.060s
27. Hafizh Syahrin MAL Petronas Raceline Malaysia (Kalex) 1m 39.174s
28. Lorenzo Baldassarri ITA Gresini Moto2 (Suter) 1m 39.475s
29. Thitipong Warokorn THA A.P. Honda SAG Team (Kalex) 1m 40.452s
30. Alex Mariñelarena SPA Tech 3 (Tech 3) 1m 41.123s
31. Tetsuta Nagashima JPN Teluru Team Jir Webike (TSR) 1m 41.415s
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Rabat, Nakagami, Lowes, Salom och Vinales ska bli extra intressanta att följa i år. Hoppas att Zarco kan vara på pallen ofta, kör Caterham med egen ram eller är det Suter/Kalex?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Moto3 Valencia


1. Niccolo Antonelli ITA Junior Team GO&FUN Moto3 (KTM) 1m 40.000s
2. Jack Miller AUS Red Bull KTM Ajo (KTM) 1m 40.355s
3. Romano Fenati ITA Team Sky VR46 (KTM) 1m 40.555s
4. Isaac Viñales SPA Team Calvo (KTM) 1m 40.675s
5. Danny Kent GBR Husqvarna Factory Racing (Husqvarna) 1m 41.029s
6. Hafiq Azmi MAL SIC-Ajo (KTM) 1m 41.120s
7. Francesco Bagnaia ITA Team Sky VR46 (KTM) 1m 41.167s
8. Enea Bastianini ITA Junior Team GO&FUN Moto3 (KTM) 1m 41.202s
9. Efren Vazquez SPA Caretta Technology-RTG (Honda) 1m 41.345s
10. Miguel Oliveira POR Mahindra Racing (Mahindra) 1m 41.452s
11. Alex Marquez SPA Estrella Galicia 0,0 (Honda) 1m 41.502s
12. Karel Hanika CZE Red Bull KTM Ajo (KTM) 1m 41.526s
13. Eric Granado BRA Team Calvo (KTM) 1m 41.605s
14. Arthur Sissis AUS Mahindra Racing (Mahindra) 1m 41.639s
15. Philipp Oettl GER Interwetten Paddock Moto3 (Kalex-KTM) 1m 41.702s
16. Livio Loi BEL Marc VDS Racing Team (Kalex-KTM) 1m 41.788s
17. Alex Rins SPA Estrella Galicia 0,0 (Honda) 1m 41.815s
18. Luca Grunwald GER Kiefer Racing (Kalex-KTM) 1m 41.832s
19. Jakub Kornfeil CZE Team Calvo (KTM) 1m 41.876s
20. Matteo Ferrari ITA San Carlo Team Italia (Mahindra) 1m 41.983s
21. Brad Binder RSA Ambrogio Racing (Mahindra) 1m 42.030s
22. Niklas Ajo FIN Husqvarna Factoy Racing (Husqvarna) 1m 42.169s
23. Juanfran Guevara SPA Mapfre Aspar Team Moto3 (Kalex-KTM) 1m 42.242s
24. Ana Carrasco SPA RW Racing GP (Kalex-KTM) 1m 42.610s
25. Gabriel Ramos VEN Kiefer Racing (Kalex-KTM) 1m 42.720s
26. Alexis Masbou FRA Ongetta-Rivacold (Honda) 1m 43.040s
27. Jules Danilo FRA Ambrogio Racing (Mahindra) 1m 43.283s
28. Scott Deroue NED RW Racing GP (Kalex-KTM) 1m 43.355s
29. Andrea Locatelli ITA San Carlo Team Italia (Mahindra) 1m 43.955s
30. John McPhee GBR Caretta Technology-RTG (Honda) 1m 44.031s
31. Zulfahmi Khairuddin MAL Ongetta-AirAsia (Honda) 1m 49.320s
32. Bryan Schouten NED CIP Moto3 (Mahindra) No Time
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Satt och funderade lite på Ianonnes hoj. Det är väl, eller åtminstone var väl någon slags experimentcykel som Ducati testade en massa olika saker på under säsongen för att eventuellt hitta fördelar för Factoryhojarna? Varför vill man då inte köra med den i open-klassen, när det finns massor av restriktioner i Factory-klassen just mot förändringar? Och varför inte placera både förare och hoj i en klass som de faktiskt kan vinna?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Satt och funderade lite på Ianonnes hoj. Det är väl, eller åtminstone var väl någon slags experimentcykel som Ducati testade en massa olika saker på under säsongen för att eventuellt hitta fördelar för Factoryhojarna? Varför vill man då köra med den i open-klassen där det finns massor av restriktioner just mot förändringar? Och varför inte placera både förare och hoj i en klass som de faktiskt kan vinna?
För att det bara är open som får göra ändringar i motorn, som pekats ut dom ett av Ducatis problem av diverse folk? Inte för att jag vet något om det iofs.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
För att det bara är open som får göra ändringar i motorn, som pekats ut dom ett av Ducatis problem av diverse folk? Inte för att jag vet något om det iofs.

Jag är ledsen, men jag hänger inte med i ditt resonemang. vore det inte bra att ha Ianonne i Open för att testa olika saker som man kan implementera på Fabrikarna nästa säsong?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Satt och funderade lite på Ianonnes hoj. Det är väl, eller åtminstone var väl någon slags experimentcykel som Ducati testade en massa olika saker på under säsongen för att eventuellt hitta fördelar för Factoryhojarna? Varför vill man då köra med den i open-klassen där det finns massor av restriktioner just mot förändringar? Och varför inte placera både förare och hoj i en klass som de faktiskt kan vinna?

För att det bara är open som får göra ändringar i motorn, som pekats ut dom ett av Ducatis problem av diverse folk? Inte för att jag vet något om det iofs.

Jag är ledsen, men jag hänger inte med i ditt resonemang. vore det inte bra att ha Ianonne i Open för att testa olika saker som man kan implementera på Fabrikarna nästa säsong?

För att om Ducati vill kunna göra ändringar på motorn under säsongen så behöver de köra med den i open. Factory får motorerna låsta sista februari. Och om problemet för ducati är att motorn är för lång så att svingen blir för kort (vilket sagts av ett flertal) kan det ju vara bra att få utveckla motorn?
Sedan är det väl i princip bara mjukvaran som är hårdare restriktioner på i Open, factory har ju mindre bränsle, färre däck och en motor som inte får ändras under säsongen?
Jag tycker det verkar bra att ha den i open.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Satt och funderade lite på Ianonnes hoj. Det är väl, eller åtminstone var väl någon slags experimentcykel som Ducati testade en massa olika saker på under säsongen för att eventuellt hitta fördelar för Factoryhojarna? Varför vill man då köra med den i open-klassen där det finns massor av restriktioner just mot förändringar? Och varför inte placera både förare och hoj i en klass som de faktiskt kan vinna?

Fördelar med att köra under open-reglementet, jämfört med factory:
  • Fler motorer per säsong (12st mot de 5 som factory får köra med)
  • Fri motorutveckling (factory får inte göra ändringar under säsongen)
  • Tillgång till däck med en mjukare gummiblandning.
  • Större tank tillåten (24 liter, factory får ha 20 liter).

Nackdelar med att köra under open-reglementet, jämfört med factory:
  • Standardmjukvara i ECUn (factory får köra med egenutvecklad mjukvara).

Som jag ser det så är det mer restriktioner i factory-reglementet.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Tror bara att han skrev fel ;-)

Ja, så måste det vara. Hade för mig att Iannone skulle köra i just open, men det var ju bara Hernandez.
Nåväl, vi får väl se vilken väg Ducati tar för alla deras hojar. Jag undrar om inte open vore det bästa alternativet för dem med tanke på deras situation.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Topp 11 idag. Kul att Rabat är i topp :tummenupp


1. Esteve Rabat SPA Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 35.155s
2. Thomas Luthi SWI Interwetten Paddock Moto2 (Suter) 1m 35.509s
3. Mika Kallio FIN Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 35.690s
4. Jordi Torres SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 35.711s
5. Nico Terol SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 35.715s
6. Maverick Viñales SPA Pons HP 40 (Kalex) 1m 35.810s
7. Julian Simon SPA Italtrans Racing Team (Kalex) 1m 35.810s
8. Takaaki Nakagami JPN Idemitsu Honda Team Asia (Kalex) 1m 35.849s
9. Alex De Angelis RSM Tasca Racing Moto2 (Suter) 1m 36.033s
10. Luis Salom SPA Pons HP 40 (Kalex) 1m 36.073s
11. Johann Zarco FRA Caterham Moto Racing (Caterham Suter) 1m 36.222s

PA1464983.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Efter 3 dagars test, bästa tiderna från alla dagar.

1. Esteve Rabat SPA Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 35.155s
2. Maverick Viñales SPA Pons HP 40 (Kalex) 1m 35.302s
3. Takaaki Nakagami JPN Idemitsu Honda Team Asia (Kalex) 1m 35.337s
4. Thomas Luthi SWI Interwetten Paddock Moto2 (Suter) 1m 35.422s
5. Sandro Cortese GER Dynavolt Intact GP (Kalex) 1m 35.564s
6. Jordi Torres SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 35.643s
7. Mika Kallio FIN Marc VDS Racing Team (Kalex) 1m 35.690s
8. Nico Terol SPA Mapfre Aspar Team Moto2 (Suter) 1m 35.715s
9. Julian Simon SPA Italtrans Racing Team (Kalex) 1m 35.725s
10. Luis Salom SPA Pons HP 40 (Kalex) 1m 35.844s
11. Alex De Angelis RSM Tasca Racing Moto2 (Suter) 1m 36.033s
12. Sam Lowes GBR Speed Up (Speed Up) 1m 36.082s
13. Johann Zarco FRA Caterham Moto Racing (Caterham Suter) 1m 36.222s
14. Axel Pons SPA Argiñano & Gines Racing (Kalex) 1m 36.335s
15. Dominique Aegerter SWI Technomag CarXpert (Suter) 1m 36.384s
16. Jonas Folger GER Argiñano & Gines Racing (Kalex) 1m 36.439s
17. Anthony West AUS QMMF Racing Team (Speed Up) 1m 36.534s
18. Josh Herrin USA Caterham Moto Racing (Caterham Suter) 1m 36.566s
19. Marcel Schrotter GER Tech 3 (Tech 3) 1m 36.684s
20. Franco Morbidelli ITA Italtrans Racing Team (Kalex) 1m 36.785s
21. Louis Rossi FRA SAG Team (Kalex) 1m 36.852s
22. Hafizh Syahrin MAL Petronas Raceline Malaysia (Kalex) 1m 36.886s
23. Lorenzo Baldassarri ITA Gresini Moto2 (Suter) 1m 36.926s
24. Azlan Shah MAL Idemitsu Honda Team Asia (Kalex) 1m 36.955s
25. Alex Mariñelarena SPA Tech 3 (Tech 3) 1m 37.015s
26. Roman Ramos SPA QMMF Racing Team (Speed Up) 1m 37.067s
27. Gino Rea GBR AGT-Rea Racing (Suter) 1m 37.141s
28. Randy Krummenacher SWI Iodaracing Project (Suter) 1m 37.151s
29. Thitipong Warokorn THA A.P. Honda SAG Team (Kalex) 1m 37.867s
30. Robin Mulhauser SWI Technomag CarXpert (Suter) 1m 37.878s
31. Tetsuta Nagashima JPN Teluru Team JiR Webike (MotoBI) 1m 38.915s

Fastest day three time:
Maverick Vinales SPA Kalex 1m 35.302s
Fastest day two time:
Esteve Rabat SPA Kalex 1m 35.155s
Fastest day one time:
Mika Kallio FIN Kalex 1m 36.206s
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top