MotoGP - Malaysia Sepang

Jag tolkade inte intervjun med Lorenzo som att han gnällde speciellt mycket. Han sa till och med att det inte var några fel. Min översättning: "Han lämnade ingen plats. Först blev jag arg, men det var normalt (inget fel)"
Det syns i intervjun att det är ett svar på en direkt fråga om just den situationen (klippt), innan frågan så nämner han det inte alls.

Jag njöt i fulla drag av deras fight.
 
Det beror på om Rossi var snabbare än tidigare eller om Lorenzo var långsammare än vanligt. Om det senare stämmer var det ingen förbättring, utan bara en naturlig lagbundenhet.

Stämmer.
Men jag är lite inne på att Yamma HAR tappat mot Honda, framförallt på slutet.
Har ingen direkt statistik på det, bara en känsla jag har. :)
 
Var trevligt att se en lite glad Pedrosa efter loppet, men sedan sänkte han sig själv under presskonferensen genom att tjura och gnälla igen. FFS, kan den mannen inte bara vara glad?
 
Jag tolkade inte intervjun med Lorenzo som att han gnällde speciellt mycket. Han sa till och med att det inte var några fel. Min översättning: "Han lämnade ingen plats. Först blev jag arg, men det var normalt (inget fel)"
Det syns i intervjun att det är ett svar på en direkt fråga om just den situationen (klippt), innan frågan så nämner han det inte alls.

Jag njöt i fulla drag av deras fight.
Så var det så klart, och det är väl knappast konstigt att man blir irriterad i stridens hetta.
 
Gött o se Pedrosa studsa tillbaka direkt, visar klass! :tummenupp
Moto2-kraschen, holy crap! :gnissla Mirakel att det inte blev nåt allvarligare av den.
 
Gött o se Pedrosa studsa tillbaka direkt, visar klass! :tummenupp
Moto2-kraschen, holy crap! :gnissla Mirakel att det inte blev nåt allvarligare av den.

Medhåll på det ovanstående. Det hade sannerligen inte varit någon bra statistik för Sepang som bana med ännu en dödsolycka, även om den som Sic hade berodde på helt andra saker.
 
Tycker själv att teamorder är bajs men att dom finns är inte konstigt!
Teamorder existerar garanterat inom alla motorsport men roadracing verkar vara ganska befriat. I går tex så la sig inte Honda i att Pedrosa vann när det bästa hade varit att låta Marquez vinna.

I F1 körde de med teamorder redan i årets andra race... :död
 
Finns det någon video från intervjuerna i parc fermé? Hade varit intressant att höra vad Lorenzo sa då.

Tycker det blir lite väl mycket hyckleri från Lorenzos sida när han kritiserar andra förare för att köra farligt och sedan själv gör samma sak.
 
Sedan var väl MMs straffpoäng för knuffen inte enbart för den enskilda knuffen, utan också för att han varit på och knuffats och varit farligt nära ganska många gånger?

Det verkar vara som att de tycker Marquez ligger för nära framförvarande i inbromsningarna.

"Regarding the contact between Marquez and Pedrosa, some riders have been quite vocal about Marc’s riding so far this year. After today’s decision, will he and other riders now be more careful when it comes to issues of contact with opponents?

Yes, that is our intention. We are sending a message to Marc, very clearly, that we understand that he is an extremely talented rider but he is also intelligent enough to understand that there has to be some margin for error – especially, as we have seen a number of times this year, under braking when the rider behind has the responsibility of not getting too close to the rider in front who is riding his own lines. Finally, we have had an incident in which Marc has been very close to another rider – close enough to make contact – when coming from behind under braking. For us, that is a signal (even though the contact itself was quite minor) to make a formal warning by way of a penalty point to Marc to say he has to take more care.
"

http://www.motogp.com/en/news/2013/Race+Direction+explains+MarquezPedrosa+decision
 
P€RRA;5905731 skrev:
Finns det någon video från intervjuerna i parc fermé? Hade varit intressant att höra vad Lorenzo sa då.

Tycker det blir lite väl mycket hyckleri från Lorenzos sida när han kritiserar andra förare för att köra farligt och sedan själv gör samma sak.

Jag har inte några citat från parc ferme men uttlanadet på presskonferensen var ju som sagt intressant om citaten stämmer.

"“Anyway it was fun, until the last overtake from Marc. Until then the fight was really clean, with no touching. In that [last overtake] there was no touching, but he didn't leave me as much space, so I had to close the throttle.”

The words 'no touching' came as a surprise, given the TV images, and saw Lorenzo asked specifically if he had made any contact with Marquez: “I don't know. We passed I think three, four, five times and I don't think we touched. But if we did it was just a little bit. I didn't feel a big touch.”

Marquez smiled as he listened to those comments, then gave his opinion: “In one overtake I felt some contact [from Lorenzo]. But it was ok. Like this is racing, no? He overtook me on the inside. I didn't expect it. We had some contact, but you know in that moment it was so exciting.”
"

När han dammar in i någon är det "just a little bit" om ens kontakt överhuvudtaget :)
 
När han dammar in i någon är det "just a little bit" om ens kontakt överhuvudtaget :)
Precis det jag menar. Han är en hycklare av stora mått :brynad

Att han sen, kanske efter tips från någon som förstår hur media och fans fungerar, ändrade sig och tonade ner det hela är en annan femma.
 
Till en början såg det ut att bli ett tätt och spännande race men som vanligt ebbade det ut till något halvtrist. Starkt av Pedrosa att komma tillbaka efter Aragon och ta en vinst igen.

Lorenzo beter sig som en primadonna som vanligt. Att han tryckte till Marquez rejält hade han tydligen glömt enligt citaten från Sege. När han själv fick smaka på samma medicin skakade han på huvudet. I videointervjun efteråt var allt schysst och bra tills han försökte ligga kvar på yttern och fick slå av. Då tappade han 2-3/10 vilket var "omöjligt" att hämta in... Grin-Jörgen!

Synd att inte Rossi kunde hänga på bättre. Enligt honom själv var det något problem med frambromsen i början vilket kanske förklarar att han låg bra till i starten men sedan blev ombromsad av de tre andra. Hur som helst duger det inte att komma fyra race efter race. Bara att ta nya tag nästa år och hoppas att Yamahan kan mäta sig med Hondan.

Hoppas Redding "förlorar" titeln i de sista racen. Att göra en "Lorenzo" och bara bevaka ledningen i sammandraget är för jäkla trist. Hoppas Rabat vinner!


Jämför man med helgens F1 från Japan som var spännande ända fram till näst sista varvet, så var MotoGP ett riktigt "sömnpiller".

Det börjar bli mer och mer klart att MotoGP måste göra något radikalt för att få fler tillverkare att satsa på egna team. Räcker inte med enbart Honda och Yamaha, då kommer intresset för racen att avta och publiken hittar nya intressen, och sponsorerna läser var av var publikintresset växer och satsar sina pengar där.
Dags för en STOR förändring inom MotoGP för att öka spänningen och därmed intresset hos publiken.

Om man läser MotoGP "trådar" från 4-5år tillbaka så var de posivtiva inläggen i klar majoritet, men idag är det mest negativa inlägg och "käftande" ang att "min förare är bättre än din förare".

Även här på Sporthoj verkar nu fler och fler tycka allt mindre och mindre om MotoGP, tråkig utveckling.....

/KentW
 
Det börjar bli mer och mer klart att MotoGP måste göra något radikalt för att få fler tillverkare att satsa på egna team. Räcker inte med enbart Honda och Yamaha, då kommer intresset för racen att avta och publiken hittar nya intressen, och sponsorerna läser var av var publikintresset växer och satsar sina pengar där.
Dags för en STOR förändring inom MotoGP för att öka spänningen och därmed intresset hos publiken.

Om man läser MotoGP "trådar" från 4-5år tillbaka så var de posivtiva inläggen i klar majoritet, men idag är det mest negativa inlägg och "käftande" ang att "min förare är bättre än din förare".

Även här på Sporthoj verkar nu fler och fler tycka allt mindre och mindre om MotoGP, tråkig utveckling.....

/KentW
Det är alltid lika oklart vilket historiska riktmärke de som klagar på spänningen i MotoGP har. Under hur många säsonger har det funnits väsentligt fler potentiella vinnare i varje race än nu? Hur kan man avgöra att det är stora skillnader i materialet och inte stora skillnader i talang som skapar avståndet mellan förarna?

Edit: Och är det ens önskvärt att försöka minska skillnaderna i MotoGP? Någon skrev för några veckor sedan att de som klagar sällan reflekterar över vad MotoGP som mästerskap representerar och vad det ska vara. Det tyckte jag var ett fräscht och vitalt perspektiv. Kan man göra en tillbakablick och konstatera att 500/MotoGP förr var jämnare och mer ”rättvist” än nu?
 
Last edited:
Så är ett sätt att se det, ett annat är att om du tittar i statistiken så ser du att Rossi inte har varit så här nära Lorenzo under hela säsongen. Jerez var ganska nära men annars så har han knapat in hela tiden. Att han dessutom börjat få ordningen på kvalandet borde ju anses som något positivt.

Sant luckan var inte så stor som den brukar, men är det inte en tillfällighet?
Statistiskt sett har Lorenzo kört ifrån honom vartenda race då han inte varit påverkad av skada, dagens kval verkar vara mer slumpmässiga när det gäller placeringar.
Lite tråkigt då Honda verkar dominera stort och Lorenzo är faktiskt den enda som bjuder repsolhojarna på lite motstånd.
Vissa gnäller på Pedrosa att han inte tar striden till sin spets, jag tycker man kan vara mer kritisk till Rossi som inte verkar ha samma passion i sin körning som vi brukade se förr.
 
Jag tolkade inte intervjun med Lorenzo som att han gnällde speciellt mycket. Han sa till och med att det inte var några fel. Min översättning: "Han lämnade ingen plats. Först blev jag arg, men det var normalt (inget fel)"
Det syns i intervjun att det är ett svar på en direkt fråga om just den situationen (klippt), innan frågan så nämner han det inte alls.

Jag njöt i fulla drag av deras fight.

Ja det är svårt att förstå vissa kritiker som menar att han är tråkig, samma kritiker gnäller nu på att han bjuder på lite motstånd.
 
Vissa gnäller på Pedrosa...jag tycker man kan vara mer kritisk till Rossi...
Det håller jag verkligen med om. Hur många gånger har vi sett Rossi göra det som Pedrosa- och Lorenzo-kritikerna sällan missar ett tillfälle att påpeka: satsa allt på ett kort istället för att nöja sig med säker målgång? En ganska rund siffra som börjar på n?
 
Jämför man med helgens F1 från Japan som var spännande ända fram till näst sista varvet, så var MotoGP ett riktigt "sömnpiller".

Det börjar bli mer och mer klart att MotoGP måste göra något radikalt för att få fler tillverkare att satsa på egna team. Räcker inte med enbart Honda och Yamaha, då kommer intresset för racen att avta och publiken hittar nya intressen, och sponsorerna läser var av var publikintresset växer och satsar sina pengar där.
Dags för en STOR förändring inom MotoGP för att öka spänningen och därmed intresset hos publiken.

Om man läser MotoGP "trådar" från 4-5år tillbaka så var de posivtiva inläggen i klar majoritet, men idag är det mest negativa inlägg och "käftande" ang att "min förare är bättre än din förare".

Även här på Sporthoj verkar nu fler och fler tycka allt mindre och mindre om MotoGP, tråkig utveckling.....

/KentW
Ja, gårdagens F1 var relativt sett spännande. Inte i närheten av ett vanligt MotoGP-race men...

Jag har sagt länge att de måste göra något för att öka spänningen men det är lite som att svära i kyrkan och vi får väl hoppas att åtminstone Yamaha kan bjuda upp till dans nästa år. Ett problem är att när tråkmånsar som Pedrosa och Lorenzo vinner på det sätt som de ofta gör tappar folk intresset, ungefär som när Doohan sövde folk på 90-talet genom att vara helt överlägsen.

Kan inte minnas att det var så mycket mer positivt på SH för ett antal år sedan. Går man tillbaka till 2003-2006 var det ett jäkla käbblande om Hayden, Biaggi och Rossi och det var inga snälla ord direkt. För att inte tala om när Stoner fortfarande var aktiv :D
 
Man får nog vara realist och förstå att saker är annorlunda efter race incidenten i Aragón. Just nu och troligen säsongen ut kommer race incidents som vi vanligtvis åtminstone som oftast applåderat som tex dekalbyte och däcksgummi på skinnstället, ses nu tyvärr av en del som rejäla tragedier och skall bestraffas med omedelbar verkan. Race incident som det i helgen på Sepang hade vi innan Aragón troligen applåderat och sortera ut i något slags sunt förnuft efter allvarlighetsgrad men får idag tyvärr alltför stora proportioner.
 
Man får nog vara realist och förstå att saker är annorlunda efter race incidenten i Aragón. Just nu och troligen säsongen ut kommer race incidents som vi vanligtvis åtminstone som oftast applåderat som tex dekalbyte och däcksgummi på skinnstället, ses nu tyvärr av en del som rejäla tragedier och skall bestraffas med omedelbar verkan. Race incident som det i helgen på Sepang hade vi innan Aragón troligen applåderat och sortera ut i något slags sunt förnuft efter allvarlighetsgrad men får idag tyvärr alltför stora proportioner.
Har det blivit efterspel efter gårdagens duell mellan lorenzo och marqez också??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top