MotoGP - Malaysia Sepang

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Det håller jag verkligen med om. Hur många gånger har vi sett Rossi göra det som Pedrosa- och Lorenzo-kritikerna sällan missar ett tillfälle att påpeka: satsa allt på ett kort istället för att nöja sig med säker målgång? En ganska rund siffra som börjar på n?

Beror på hur man ser det. Jag skulle nog klassa åtminstonde PI 2003 och Katalonien 2003 som sådana race. Sen kan man hitta nyare race där han visserligen kanske inte laddat järnet för att köra ifatt, men däremot satsat allt på ett kort i sista kurva eller så för att vinna. Katalonien 2009, Jerez 2005.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5905893 skrev:
Jag tolkar det som att Lorenzos "bromsproblem" kom i slutet och berodde på bakdäckets slitage. Rossi verkar ha haft ett problem i början av racet. Men du kanske har någon annan info?

Lorenzo:
"Today in the heat we were not competitive enough. At the beginning like always we were not so bad but once the rear tyre dropped we weren’t strong enough on braking and the other guys recovered so much ground. In the middle of the race we also started to lose out on acceleration too. Third place was the best result possible and we did everything we could."

Rossi:
"Starting from second I hoped to arrive on the podium but I knew the top three guys were very strong. At the beginning of the race I lost some time as I had a problem with the front brakes. We continue to work and push and fight to be in with the top three."

Nej jag har ingen annan info.
Men båda beskriver ett gemensamt problem, just med inbromsningen.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Rossi har knappat in på Lorenzo, fortsätter den här utvecklingen så kanske vi får en fight mellan dessa två på banan som förr i tiden? Jag hoppas iaf.

Trenden pekar uppåt, snabbare på kval, snabbare racevarv, och Lorenzo är hela 3,7 sek snabbare på 40-50 min :rofl, Rossi hade 1 sekund långsammare varvtid på första varvet tex.

Marginalerna har aldrig varit så små. Som sagt, fortsätter trenden peka uppåt de senare racen så kanske får vi se en Rossi som fightar om podiumet på riktigt nästa år?
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nej jag har ingen annan info.
Men båda beskriver ett gemensamt problem, just med inbromsningen.

Det kan man ju se tydligt också i starten där Rossi är en bra bit före alla och strax innan kurvan så bromsar han oerhört tidigt/släpper av.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
P€RRA;5905932 skrev:
Vilket race såg du? :)
Sepang 2013. Han körde bra, fightades och tog hojen så långt den gick att ta. Dessutom rantar du på som en sårad tigerhona så något gör han rätt. :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Bautista sa också att han hade problem med bromsarna.

Jag vet inte om Rossi säger att han hade problem med själva bromsarna eller att det är problemen under bromsning och ingång som han har pratat om i stort sett hela säsongen?
I det här fallet verkar det vara ett problem med frambromsen och inte inbromsningarna generellt som han haft problem med hela året.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej jag har ingen annan info.
Men båda beskriver ett gemensamt problem, just med inbromsningen.
Lorenzo verkar beskriva den typ av problem som Rossi haft hela säsongen, framförallt med full tank. De har ju lite olika körstil så det kanske inte visar sig lika tydligt för Lorenzo som fått utveckla hojen som han vill ha den de senaste åren.

Hade varit intressant att få veta vilket problem det var Rossi hade.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sepang 2013. Han körde bra, fightades och tog hojen så långt den gick att ta. Dessutom rantar du på som en sårad tigerhona så något gör han rätt. :tummenupp
Han kvalade dåligt, blev omkörd av båda Hondorna, förlorade fighten med Marquez, kom 3:a och kan glömma titeln i år.

Måste säga att du sänkt dina krav :D
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5906107 skrev:
Lorenzo verkar beskriva den typ av problem som Rossi haft hela säsongen, framförallt med full tank. De har ju lite olika körstil så det kanske inte visar sig lika tydligt för Lorenzo som fått utveckla hojen som han vill ha den de senaste åren.

Hade varit intressant att få veta vilket problem det var Rossi hade.

Doktorn diagnosticerar; "I had a problem today that in the beginning of the race I had a problem with the front brake when I was behind other guys. The front brake gets too hot and it becomes difficult to stop the bike. The front three guys are already very fast and with this problem it becomes more difficult."

http://www.crash.net/motogp/news/196980/1/mixed_feelings_for_fourth-placed_rossi.html
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Doktorn diagnosticerar; "I had a problem today that in the beginning of the race I had a problem with the front brake when I was behind other guys. The front brake gets too hot and it becomes difficult to stop the bike. The front three guys are already very fast and with this problem it becomes more difficult."

http://www.crash.net/motogp/news/196980/1/mixed_feelings_for_fourth-placed_rossi.html
På något av träningspassen eller kvalet såg jag att Smith hade någon typ av extra kylning till frambromsarna. Syns tydligt på den här bilden:

large_4043_IJ1C4591.jpg

Någon som noterade om Rossi och/eller Lorenzo hade någon liknande lösning?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5906107 skrev:
Lorenzo verkar beskriva den typ av problem som Rossi haft hela säsongen, framförallt med full tank. De har ju lite olika körstil så det kanske inte visar sig lika tydligt för Lorenzo som fått utveckla hojen som han vill ha den de senaste åren.

Hade varit intressant att få veta vilket problem det var Rossi hade.

Doctorn utvecklade en fin hoj åt sig själv och sin körstil redan 2008-2009 och dessutom gjorde det så pass bra att den regerande mästaren hade fräckheten att slå honom på samma material 2010, 2013....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men han spöade the GOAT, som vanligt.
Som sagt, du har sänkt dina krav rejält.

Att spöa en gammal gubbe som är sopslut kan väl knappast räknas som något meriterande för "Kungen av MotoGp"?

Som jag läste någon annanstans har nog Lorenzos plan om att bli "The Next One" grusats rejält och vi ser tecken på frustration i media där han inte drar sig för att attackera Marquez och kritisera hans körning. Om Lorenzo inte hänger med första året, hur ska det då gå nästa år när Marquez har en säsong av erfarenhet under bältet?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Doctorn utvecklade en fin hoj åt sig själv och sin körstil redan 2008-2009 och dessutom gjorde det så pass bra att den regerande mästaren hade fräckheten att slå honom på samma material 2010, 2013....
Men Rossi bröt ju benet 2010 så den säsongen borde väl inte räknas? När Rossi vann på Assen i år var det ju enbart för att Lorenzo var skadad... ;)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
P€RRA;5906259 skrev:
Men Rossi bröt ju benet 2010 så den säsongen borde väl inte räknas? När Rossi vann på Assen i år var det ju enbart för att Lorenzo var skadad... ;)
Fast när Rossi bröt benet så ledde redan Lorenzo(som väntat)mästerskapet.Hur många gånger den här säsongen har Rossi varit i närheten av att upprepa Assentriumfen?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast när Rossi bröt benet så ledde redan Lorenzo(som väntat)mästerskapet.Hur många gånger den här säsongen har Rossi varit i närheten av att upprepa Assentriumfen?
Ja, med hela 9 poäng. Konstigt att de inte delade ut bucklan direCkt eftersom de var så "väntat" :)

Ingen, men det var inte heller poängen. Var jag verkligen så otydlig? :va
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top