MotoGP Laguna Seca.

FireSalle skrev:
2330947 Jag är övertygad om att Valentinos ord väger minst lika mycket som någon annans förare vad gäller önskemål till Michelin. Tror, trots tilltaget med Materazzi-tröjan, att Rossi står högst på listan för fransoserna som världsmästare. Konspirationsteorier tror jag inte på alls. Att de plockat fram ett alternativt framdäck beror kanske på att de får mer input ifrån Honda givet att de har fler som kör på Michelin?
Självklart väger Valentions ord och önskemål väldigt tungt men de lär ju inte skita i HRC för det....
Jag har inte lagt fram några konspirationsteorier utan konstaterat att det bredare framdäck Michelin tagit fram till i år passar Honda bättre än Yamaha, på samma vis som deras bredare bakdäck passade Yamahan bättre än Hondan. Det bredare framdäcket togs fram för att alla Michelinförare upplevde att Bridgestones framdäck var bättre i inbromsning och i kurvan.

FireSalle skrev:
2330962 Inte så säker på det, han fortsatte ju även denna gång. Iaf. förra gången måste det ha varit direkt farligt att köra på ett däck där slitbanan försvunnit av de bilderna att döma (Finns det bilder på bakdäcket ifrån LS någonstans?).
Jag tror att om Rossi känt att det var bitar som släppt ifrån hjulet så hade han parkerat direkt, även om han sänkte tempot så vet han vad som händer med ett sprängt däck i den farten.
Tappat bitar var fel beskrivning men det är som synes mer trasat än normalt slitage.
Jag är övertygad om att Rossi känner att det är problem med bakdäcket och inte med motorn, om jag kan känna att hojen inte spårar riktigt pga felaktigt inställd kedjespänning så....
I Kina fick han kraftiga vibrationer som tydligen var svårt att härleda till fram eller bakdäck. Nu tappade han fästet.
 
Last edited:
RedBaron skrev:
2332309 Man inte behöver bli kalenderbitare för att läsa olika experters analyser. Jag pratar inte om tabeller utan om t.ex Noyes och Moodys analyser. De ger insikt, inte bara fakta.

Visst är det en viktig pusselbit att ha sett racing och depån live, men därifrån dra slutsatsen att man inte kan begripa något om MotoGP om man inte sett ett svenskt race köper jag inte. Depån kan ge dig mycket av grunderna i sporten, men det ger noll och inget om den avancerade tekniken i MotoGP, spelet bakom kulisserna, sponsorkarusellerna etc. Man behöver inte ha varit på ett B-race i Sverige för att göra bedömningen att Rossi är en extraordinär förare och att t.ex Cardoso är mindre extraordinär. Man får lov att tycka att Rossi är bäst utan att backa upp det med bevis.
Jag är inte så säker på att man ärver andras insikt för att man läser deras kolumner, de har ju för övrigt skaffat sig sin insikt just genom direktkontakt med sporten, inte genom att läsa på forum.

Notera att jag inte drar några slutsatser om andras MotoGP-kunskaper, jag ville bara betona hur viktigt (kul) jag själv tycker det är att vara mitt i racingens hjärta, d v s i depån och på banan. Min åsikt - inget dömande eller stödjande av någon annans slutsatser. :)
 
Last edited:
valmers skrev:
2331776 Nej, men genom att titta fler gånger kanske.

Och vad exakt lär du dig så ofantligt mycket om vad gäller Rossi, Hayden mfl när du sitter och kikar på svensk RR:va
Jag finner absolut störst behållning av ett rejs att se det på TV, om man snackar själva tävlingsmomentet. Ska man prata depåstämning och upplevelser är Live en annan sak.
Men inte fan ser du hur en drös RR piloter tar varenda kurva på en bana när du kollar Live.
Löjligt att dissa folk som du gör.

Och varför sådan hets mot "Rossi fans":confused:
 
att motorn skulle bli överhettad pga lägre tempo låter inte troligt.

värmen på laguna knäckte tre saker, rossis däck, motor och titel
 
Akesson skrev:
2332791 Jag finner absolut störst behållning av ett rejs att se det på TV, om man snackar själva tävlingsmomentet. Ska man prata depåstämning och upplevelser är Live en annan sak.
Men inte fan ser du hur en drös RR piloter tar varenda kurva på en bana när du kollar Live.
Destå viktigare är att man vid bankanten ser alla förare ta en och samma kurva, om och om igen, du ser och hör gasavslag, broms, spårval och gaspåslag mycket tydligare än på TV. Skillnaden vad gäller just detta är faktiskt helt enorm. TV-formatet är hellt inställt på att följa händelseutvecklingen förarna emellan och ju bättre producenterna blir på att hålla fler kameror igång samtidigt och klippa ihop fler rörliga bilder till en enda sammanhängande sekvens ju sämre förmedlas de små detaljerna som skiljer förarna åt. Laguna Seca var en TV-producents våta dröm, den var producerad som Melodifestivalen, bara en massa rörliga kameror och hastiga klipp, ungefär som en musikvideo. Du har ingen chans att se skillnaden i spårval mellan Hayden och Pedrosa såvida inte de båda ligger på samma bild men inte heller då framgår skillnaden särskilt bra eftersom ljudupptagningen är så dålig. En rörlig kamera är en dålig referenspunkt just eftersom den rör sig, som åskådare uppfattar man sin omgivning bättre om man står stilla än om man springer bredvid. I sammanklippta sekvenser av rörliga blider ser alla förarna ut att köra lika fort. Vem kan ärligt säga att den på TV kan se när en förare håller på att lägga ett snabbt varv? Det ser man bara tack vare tidtagningen. Från en fast position vid bankanten ser och hör man när en förare försöker köra snabbare. På TV ser man en förare drifta ut i en kurva och först då förstår man att oj oj oj oj oj vilken sen inbromsning har GJORDE. Från bankanten hör du när en förare släpper gasen och tänker att den inbromsningen KOMMER bli hårig. Sån är skillnaden. Verkligheten finns vid bankanten. TV är underhållnig.
 
Teddy skrev:
2332884 Destå viktigare är att man vid bankanten ser alla förare ta en och samma kurva, om och om igen, du ser och hör gasavslag, broms, spårval och gaspåslag mycket tydligare än på TV. ...den inbromsningen KOMMER bli hårig. Sån är skillnaden. Verkligheten finns vid bankanten. TV är underhållnig.

Jovisst, jag har allt sett att antal race Live också. Frågan här är väl mer hur herr Valmers kan dissa samtliga som anser sig ha hyfsad koll genom att titta på race på något annat sätt än Live.
Om det enda sättet att veta något om hur MotoGP går till är att stå vid en kurva enligt ditt inlägg skulle jag vilja veta hur någon här inne på forumet har rätt att uttala sig överhuvudtaget om Motogp. Eller är ni närvarande på varenda GP race på säsongen och studerar bromspunkter:confused:

Återigen! lär man sig alltså mer om Motogp förarnas teknik/körning genom att kolla live på Svensk RR än man gör på Tv sändningarna av MotoGp.
Är inte den här diskussionen rätt löjlig:3freak
 
Teddy skrev:
2332884 Vem kan ärligt säga att den på TV kan se när en förare håller på att lägga ett snabbt varv? QUOTE]


Jag kan, varje gång, inga problem på TV heller. En av de stora skillnaderna mot bilracing är just att man på ett bättre sätt ser när en förare tar i mer, kör aggressivare till ex.
Men det är inte det frågan gäller egentligen, utan om man har rätt att yttra sig eller inte bara för att man inte har möjlighet/tillfälle att få se RR i verkligheten.
 
Akesson skrev:
Återigen! lär man sig alltså mer om Motogp förarnas teknik/körning genom att kolla live på Svensk RR än man gör på Tv sändningarna av MotoGp. Är inte den här diskussionen rätt löjlig:3freak
Det skall helst vara riktig lågnivå-racing. B-race, Rookieracing, detaljstudier av de långsammaste teamen i ERF och sånt. Jo, diskussionen är fullständigt sanslös :3freak

Det är däremot meningsfullt att diskutera om man blir en snabbare förare själv av att detaljstudera snabbare förares körning från bankanten, på riktigt nära håll.
 
Så länge som man bara står vid sidan om och tittar på så blir man aldrig snabbare, för att bli snabbare så måste man träna & tävla, alla dessa läktarracingspecialister som aldrig kör själva har mycket kvar att lära, RR är en svår tekniksport som kräver massor av tid, smärta och pengar.
 
Eftersom läskunnigheten verkar vara bristande hos många får jag väl upprepa att jag pratade om att se roadracing live på nationell eller internationell nivå. Gärna både och, givetvis.

Jag har vidare heller aldrig dissat initierade rr-intresserade. Däremot är 90% av Rossis "fans" knappast initierade. Hälften tror han kör 500cc, typ.
 
valmers skrev:
Jag har vidare heller aldrig dissat initierade rr-intresserade. Däremot är 90% av Rossis "fans" knappast initierade. Hälften tror han kör 500cc, typ.
Du kan ju inte jämföra med dig själv, begriper du väl. I den jämförelsen framstår alla som okunniga idioter.
 
valmers skrev:
2333253 Eftersom läskunnigheten verkar vara bristande hos många får jag väl upprepa att jag pratade om att se roadracing live på nationell eller internationell nivå. Gärna både och, givetvis.

Jag har vidare heller aldrig dissat initierade rr-intresserade. Däremot är 90% av Rossis "fans" knappast initierade. Hälften tror han kör 500cc, typ.
Legolas syndromet kallas det.
 
GSXR1100R skrev:
2333246 Så länge som man bara står vid sidan om och tittar på så blir man aldrig snabbare, för att bli snabbare så måste man träna & tävla...
Jaha, nu fick man lära sig något nytt.
 
valmers skrev:
2333253 Eftersom läskunnigheten verkar vara bristande hos många får jag väl upprepa att jag pratade om att se roadracing live på nationell eller internationell nivå. Gärna både och, givetvis.

Jag har vidare heller aldrig dissat initierade rr-intresserade. Däremot är 90% av Rossis "fans" knappast initierade. Hälften tror han kör 500cc, typ.

Nej, nej, Rossi kör inge 500 inte, jag såg honom live, han kör 250cc. Det var på Brno. (-99):tungan
 
sandstream skrev:
2328401 Intressant resonemang.
Du menar alltså att förutom tex CV och Hopper så är Nakano, Edwards och Stoner medelmåttor (noterar att du ändrat "medioker" till det lite snällare "medlemåtta").
Visst är också Nakano och Hopkins medelmåttor i MotoGP. De som regelbundet slåss om segrar och dessutom lyckas köra först över mållinjen är stjärnorna i en serie. Därefter har vi den mer eller mindre anonyma klungan (dit Hopkins och Nakano hör). Sedan de som ständigt kör i mål sist (Ellison, Cardoso, Hoffman etc.). Är väl inget konstigt med det. Alla sammanhang har sina medelmåttor.
 
Nyteknik skrev:
2335564 Visst är också Nakano och Hopkins medelmåttor i MotoGP. De som regelbundet slåss om segrar och dessutom lyckas köra först över mållinjen är stjärnorna i en serie. Därefter har vi den mer eller mindre anonyma klungan (dit Hopkins och Nakano hör). Sedan de som ständigt kör i mål sist (Ellison, Cardoso, Hoffman etc.). Är väl inget konstigt med det. Alla sammanhang har sina medelmåttor.
Jo visst, om man ser det så, men...
Jag har lite svårt att se killar som Nakano och Hopper som medelmåttor jämfört med alla världens RR-förare.
Att kalla Cardoso och Ellison för medmåttor känns mer korrekt då de knappast fått sina platser pga sina förartalanger.
 
sandstream skrev:
2336128 Jo visst, om man ser det så, men...
Jag har lite svårt att se killar som Nakano och Hopper som medelmåttor jämfört med alla världens RR-förare.
Att kalla Cardoso och Ellison för medmåttor känns mer korrekt då de knappast fått sina platser pga sina förartalanger.
Problemet med Hopkins är att det är mycket snack och ingen verkstad. Racet innan Laguna skyllde han otroligt nog på att han var okoncentrerad för att han fokuserade så hårt på Laguna. :3freak Vad händer? Mosad av sin rookie-stallkamrat och ett skitresultat. På hemmaplan, i tävligen han yrade om att han skulle utmana (Hayden främst).
 
valmers skrev:
2336178 Problemet med Hopkins är att det är mycket snack och ingen verkstad. Racet innan Laguna skyllde han otroligt nog på att han var okoncentrerad för att han fokuserade så hårt på Laguna. :3freak Vad händer? Mosad av sin rookie-stallkamrat och ett skitresultat. På hemmaplan, i tävligen han yrade om att han skulle utmana (Hayden främst).
Har du sett The Doctor, the Tornado and the Kentucky Kid? Släpptes nyss inför Laguna Seca och handlar om fjolårets tävling, som Faster ungefär och riktigt, riktigt bra. I alla fall, Hopper spelar en stor roll i filmen, både i uppladdningen och under racet men hans min efter racet (8:a) säger allt. Extrem besvikelse.

Det är som Nyteknik säger - ett gäng som alltid är i topp oavsett träning/kval m m, ett gäng i mitten som alltid är "på gång" men inget händer och så eftersläntrarna som ingen bryr sig om. Trots allt jämförs man med de man kör mot.
 
valmers skrev:
2336178 Problemet med Hopkins är att det är mycket snack och ingen verkstad. Racet innan Laguna skyllde han otroligt nog på att han var okoncentrerad för att han fokuserade så hårt på Laguna. :3freak Vad händer? Mosad av sin rookie-stallkamrat och ett skitresultat. På hemmaplan, i tävligen han yrade om att han skulle utmana (Hayden främst).
Ja, Hopper borde helt klart ha presterat något så här långt in i MotoGP-karriären, men att han skulle vara en medioker förare kan jag inte hålla med om.
CV visade ju senast att det går bra att hänga med i toppen med den hoj de båda kör.
 
Back
Top