MotoGP Laguna Seca.

valmers skrev:
2330695 Med tanke på kvaliteten på inläggen av Rossis "fans" :zpy verkar det stora flertalet ha lika bra koll på roadracing-sporten som Aftonbladets sportredaktion.

Svara på frågan istället.
 
Neutral skrev:
2330663 Vad jag vet så betalar teamen lika mycket för att använda däcken och inget team lär väl vara intresserat av att sponsra Michelin, snarare tvärtom. Vill Michelin bli bäst så lyssnar de nog mest på den som är bäst.

Utan att vilja låta allt för konspiratorisk så tror jag säkert att viss lobbyism (eller bara personliga kontakter) från t.ex. HRC eller Yamaha kan påverka hur en tillverkare som Michelin gör vissa prioriteringar.

I Michelins läge är det fråga om en världsmästare eller en annan.

Kan även vara så att de anpassningar som Michelin "behöver" göra för Yamahan inte stämmer överens med vad som ska funka med 800 kubikarna och att man då helt enkelt kanske inte går hela vägen ut för att hitta en lösning.
 
xyx skrev:
2330701 Utan att vilja låta allt för konspiratorisk så tror jag säkert att viss lobbyism (eller bara personliga kontakter) från t.ex. HRC eller Yamaha kan påverka hur en tillverkare som Michelin gör vissa prioriteringar.

I Michelins läge är det fråga om en världsmästare eller en annan.

Kan även vara så att de anpassningar som Michelin "behöver" göra för Yamahan inte stämmer överens med vad som ska funka med 800 kubikarna och att man då helt enkelt kanske inte går hela vägen ut för att hitta en lösning.
Hehe, finns ingen logik i världen som biter verkar det som.:D
 
Neutral skrev:
2330663 Vad jag vet så betalar teamen lika mycket för att använda däcken och inget team lär väl vara intresserat av att sponsra Michelin, snarare tvärtom. Vill Michelin bli bäst så lyssnar de nog mest på den som är bäst.
Tveksamt om Camel Yamaha eller Repsol Honda behöver betala för sina däck alls. Klart är iaf. att Michelin har Vale som affishnamn världen över, även i t.ex. USA och Spanien.
 
FireSalle skrev:
2330785 Tveksamt om Camel Yamaha eller Repsol Honda behöver betala för sina däck alls. Klart är iaf. att Michelin har Vale som affishnamn världen över, även i t.ex. USA och Spanien.
De betalar garanetrat inte för däcken.
Sedan är det ju inte så att det är enbart Valentions önskemål som gäller vid utvecklingen av däcken. Inför året kom ju Michelin med ett bredare framdäck eftersom deras förare haft mer problem med framdäcken kontra Bridgestonse förare. Yamahakillarna har ju inte gillat detta däck förrän Valentino körde med det i tyskland medan alla HRC förare utom Pedrosa kört med det från start.
 
Strider skrev:
2330432 De insåg väl att de var lite väl mycket skit åt Michelins håll. Fast man förstår ju besvikelsen från teamet när däcken inte funkar som förväntat och speciellt efter att det händer ytterligare en gång efter Kina.

Jo, det första resonemanget är helt orimligt. Titta på Rossis varvtider så inser du det oxå? Skulle hojen pajja bara för man sänker tempot med 3-4s när det är extremt varmt? Kan en bit från däcke ha lossnat och skadat något i kylsystemet. Möjligt , men inte särskilt troligt, speciellt inte om det är bakdäcket som pajjar.

Kanske var det inte alls något fel på bakdäcket? Kanske var det så att tex en begynnande lagerskada fick hojen att tappa effetkt som Rossi misstolkade som att bakdäcket var på väg att ge upp. Kanske läckte motorn olja eller vatten på bakdäcket med samma Rossi tolkning som följd.

Ja, vad vet vi? :va
Vi vet nog inte så mycket mer än vad de säger.
Att bakdäcket var helt trasig syntes dock på bild tycker jag, mer än normalt slitage.
Jag tror att Rossi känner skillnad på ett bakdäck som har släppt bitar och en motor som tappar effekt.
 
Gustav O skrev:
2330914 De betalar garanetrat inte för däcken.
Sedan är det ju inte så att det är enbart Valentions önskemål som gäller vid utvecklingen av däcken. Inför året kom ju Michelin med ett bredare framdäck eftersom deras förare haft mer problem med framdäcken kontra Bridgestonse förare. Yamahakillarna har ju inte gillat detta däck förrän Valentino körde med det i tyskland medan alla HRC förare utom Pedrosa kört med det från start.
Jag är övertygad om att Valentinos ord väger minst lika mycket som någon annans förare vad gäller önskemål till Michelin. Tror, trots tilltaget med Materazzi-tröjan, att Rossi står högst på listan för fransoserna som världsmästare. Konspirationsteorier tror jag inte på alls. Att de plockat fram ett alternativt framdäck beror kanske på att de får mer input ifrån Honda givet att de har fler som kör på Michelin?
 
Gustav O skrev:
2330930Jag tror att Rossi känner skillnad på ett bakdäck som har släppt bitar och en motor som tappar effekt.
Inte så säker på det, han fortsatte ju även denna gång. Iaf. förra gången måste det ha varit direkt farligt att köra på ett däck där slitbanan försvunnit av de bilderna att döma (Finns det bilder på bakdäcket ifrån LS någonstans?).
Jag tror att om Rossi känt att det var bitar som släppt ifrån hjulet så hade han parkerat direkt, även om han sänkte tempot så vet han vad som händer med ett sprängt däck i den farten.
 
valmers skrev:
2330742 Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?

Det där var väl ändå en rätt skum inställning, vad är det som händer i ett race som man så totalmissar om man kollar på TV. Tycker ofta att Tv sändningarna ger mer än att titta "LIVE". Men jag är ju inte så bevandrad i denna sport..verkar det som...
 
valmers skrev:
2330742 Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?

Hayden talibanerna yrar i kör...
-HaR dU inTe sETt "YOu kNoW" liVE haR dU iNTe hÄR oCh görA!! :kulspruta :kulspruta :machinegu :galen :slicka :tungan :tungan :kulspruta
 
Här finns åtmimnstone ett Rossi fan, som själv kör rr, även om klasserna bara är rookie600/stock600. Ja, och förstås har jag sett rr live också.


Att Yamahan var sämre 2004 torde vara uppenbart för alla. Liksom att den är det just nu. 2005 var det jämnare, båda hade sina för och nackdelar. Dock har den aldrig varit överlägsen, som Hondan har varit allt som oftast. Att påstå annat är att kalla de andra Yamaha förarna, ja, mediokra, om man är snäll.

Även jag blev trött på allt :Bugar för Rossi 2005, det gick sas för bra och han dominerade totalt, vilket få gillar. Men 2004 och det här året har han faktiskt fått jobba hårt på racen, som i tyskland t.ex.


FireSalle skrev:
2330962 (Finns det bilder på bakdäcket ifrån LS någonstans?).
 

Bifogat

  • Rossi%20Rear.jpg
    Rossi%20Rear.jpg
    54.7 KB · Visningar: 100
valmers skrev:
2330742 Har man aldrig sett en rr-tävling live överhuvudtaget har man inte mycket koll på hur sporten fungerar. Var det svar nog?
Jomenvisst. Man får ju full koll på både GP-världen och den svenska amatörracingen genom att sitta ett par gånger i backen på Knudan och titta på.


:rolleyes:
 
RedBaron skrev:
2331738 Jomenvisst. Man får ju full koll på både GP-världen och den svenska amatörracingen genom att sitta ett par gånger i backen på Knudan och titta på.


:rolleyes:
Nej, men genom att titta fler gånger kanske.
 
valmers skrev:
2331776 Nej, men genom att titta fler gånger kanske.
Jag håller inte med. Bra koll får du genom att titta på race på TV, läsa bra sidor på internet samt givetvis via vårt racingforum. Att titta på svensk RR live hjälper till, men att bara titta på det ger en mycket begränsad insikt. Men blir aldrig kunnig på GP genom att sitta i backen på Knudan, det är två helt skilda världar.
 
xyx skrev:
2331744 På mig?
Behövs det när snillen spekulerar? :D
Gött att kunna vara oense utan att det blir låg nivå. :tummenupp

RedBaron skrev:
2331807 Jag håller inte med. Bra koll får du genom att titta på race på TV, läsa bra sidor på internet samt givetvis via vårt racingforum. Att titta på svensk RR live hjälper till, men att bara titta på det ger en mycket begränsad insikt. Men blir aldrig kunnig på GP genom att sitta i backen på Knudan, det är två helt skilda världar.
Med din metod blir man en bra kalenderbitare ja, som kan briljera med statistiska inlägg men genom att besöka tävlingar live så får man en helt annan insyn i vad som egentligen försigår som inte kan insupas på något annat sätt. Att vandra genom depån på ett B-race ger mer insyn i MotoGP-livet än någon tabell på internet tycker jag. Är man intresserad hämtar man ju info på alla sätt man kan men en mycket viktig bit saknas (för mig) om man inte ser race live oavsett nivå.
 
Last edited:
Neutral skrev:
2332217 Gött att kunna vara oense utan att det blir låg nivå. :tummenupp


Med din metod blir man en bra kalenderbitare ja, som kan briljera med statistiska inlägg men genom att besöka tävlingar live så får man en helt annan insyn i vad som egentligen försigår som inte kan insupas på något annat sätt. Att vandra genom depån på ett B-race ger mer insyn i MotoGP-livet än någon tabell på internet tycker jag. Är man intresserad hämtar man ju info på alla sätt man kan men en mycket viktig bit saknas (för mig) om man inte ser race live oavsett nivå.
Man inte behöver bli kalenderbitare för att läsa olika experters analyser. Jag pratar inte om tabeller utan om t.ex Noyes och Moodys analyser. De ger insikt, inte bara fakta.

Visst är det en viktig pusselbit att ha sett racing och depån live, men därifrån dra slutsatsen att man inte kan begripa något om MotoGP om man inte sett ett svenskt race köper jag inte. Depån kan ge dig mycket av grunderna i sporten, men det ger noll och inget om den avancerade tekniken i MotoGP, spelet bakom kulisserna, sponsorkarusellerna etc. Man behöver inte ha varit på ett B-race i Sverige för att göra bedömningen att Rossi är en extraordinär förare och att t.ex Cardoso är mindre extraordinär. Man får lov att tycka att Rossi är bäst utan att backa upp det med bevis.
 
Back
Top