MotoGP-hojar utan reglemente?

Vore kul om det blev av men jag är skeptisk :)

Dom har ju tydligen jobbat med det sedan 2006, så det verkar gå segt minst sagt. Och vilken budget kommer deltagarna att ha för att utveckla hojar bara för ETT enda race. Tror inte vi kommer att få se något som är revolutionerande inom motorcykeldesign.

Vore dock kul att se vad folk dök upp med för hojar...
 
Nu sparkar du in öppna dörrar....För 15 år sedan, var F1 det absolut snabbaste banfordonet och över 20-23 sekunder snabbare per varv i snitt runt en 1.50 minutsbana. Nu skiljer det max 6-10 sekunder mellan F1 och GP2 och dom flesta ingenjörerna säger att om 4-6 år är GP2 hack i häl med F1 tack vare alla idiotiska aero-begränsningar och begränsningar av motoreffekt och varvet.

Släpp allting fritt med bara grundregler, 2-hjulsdrift, max cylindervolym, antal cylindrar och ingen turbo. Sen även regler kring hur elektroniken skall se ut, resten får väl ingenjörerna bestämma själva vad dom tycker är bäst. Vill dom dyka upp med en larvbandsdriven buss får dom göra det. :yoparty Tycker detsamma med alla motorsporter, varför låta reglerna gå genom dårhuset och inte genom stallen som kör sporten? Samma sak gäller lagarna kring MC i sverige. :tummenupp

Nu får du kolla dina fakta bättre, F3000 bilarna var duktigt snabba för 16 år sen, här är varvtider från Estoril 1994:
F1 Fastest Lap: David Coulthard 1m 24.466s
F3000 Fastest Lap: Clérico, 1m31.193

Anledningen till restriktioner är ju i första hand för att hindra att kostnaderna skenar iväg och serierna kollapsar för att för få har råd att delta, säkerheten en annan. Sen tycker jag också att det skulle vara häftigt med fritt reglemente men det är orealistiskt att tro att det skulle fungera i längden.
 
Nu sparkar du in öppna dörrar....För 15 år sedan, var F1 det absolut snabbaste banfordonet och över 20-23 sekunder snabbare per varv i snitt runt en 1.50 minutsbana. Nu skiljer det max 6-10 sekunder mellan F1 och GP2 och dom flesta ingenjörerna säger att om 4-6 år är GP2 hack i häl med F1 tack vare alla idiotiska aero-begränsningar och begränsningar av motoreffekt och varvet.

Släpp allting fritt med bara grundregler, 2-hjulsdrift, max cylindervolym, antal cylindrar och ingen turbo. Sen även regler kring hur elektroniken skall se ut, resten får väl ingenjörerna bestämma själva vad dom tycker är bäst. Vill dom dyka upp med en larvbandsdriven buss får dom göra det. :yoparty Tycker detsamma med alla motorsporter, varför låta reglerna gå genom dårhuset och inte genom stallen som kör sporten? Samma sak gäller lagarna kring MC i sverige. :tummenupp


Släpp allting fritt, men några grundregler!!!

Låter ruskigt likt dagens racing!
 
Nu får du kolla dina fakta bättre, F3000 bilarna var duktigt snabba för 16 år sen, här är varvtider från Estoril 1994:
F1 Fastest Lap: David Coulthard 1m 24.466s
F3000 Fastest Lap: Clérico, 1m31.193

Anledningen till restriktioner är ju i första hand för att hindra att kostnaderna skenar iväg och serierna kollapsar för att för få har råd att delta, säkerheten en annan. Sen tycker jag också att det skulle vara häftigt med fritt reglemente men det är orealistiskt att tro att det skulle fungera i längden.

Nu har du lite fel, har kollat fakta du gav mig och på just den banan var det torrt när F3000 körde och dygnsurt när F1 åkte, sen sa jag även 1.50 banor, vilket skulle göra att det skulle skilja ungefär 10-11 sekunder mellan bilarna på torrt mot dygnsur bana. Sen menade jag även Turboeran när jag skrev 15 år sedan, lite fel av mig där, ville bara ge ett perspektiv på det :gnissla Kan även finnas undantag på vissa banor där du har rätt.

Det andra tycker jag är skräp, har man inte råd att köra skall man inte göra det heller, hade inte haft nånting emot om det bara var Ferrari och Red Bull som körde om det gjorde att det höjde hastigheterna. Det kallas just Formula One för att det är den mest glamourösa sporten i motorvärlden. Bort med reglerna och ge makten till ingenjörerna och inte idioterna i FIA. Varför anpassa sig till soporna? Ferrari,Toyota och Renault är kungarna, låt dom bestämma reglerna och sen om några B-lag inte vill hänga på eller inte har råd får dom lämna scenen. Svårare än så är det inte för mig.


Släpp allting fritt, men några grundregler!!!

Låter ruskigt likt dagens racing!

Det är så långt ifrån all dagens racing man kan komma, allt begränsas för att glädja miljöpartisterna och sänka hastigheterna.

Följande regler gäller: (I F1)

* Fyrhjulsdrift är förbjuden.
* Fyrhjulsstyrning är förbjuden.
* Automatisk växellåda är förbjuden.
* Launch control, det vill säga en automatisk styrenhet för gaspådrag och växellåda, är förbjuden.
* Traction control, det vill säga antispinnsystem, är förbjuden.
* Telemetri, depå till bil, det vill säga möjligheten att förändra bilens inställningar från depån under ett lopp, är förbjuden.
* Telemetri, bil till depå är under vissa omständigheter tillåten.
* Radiotrafik mellan förare och depå måste kunna avlyssnas.
* Bilen måste ha minst två backspeglar, två kameror och utrustning för tidmätning.
* För att man ska kunna se skillnad på ett stalls bilar måste försteförarens bil ha en fluorescerande röd färg på kamerahuset ovanpå bilen, medan andreförarens kamerahus är gult.
* Endast två bakre vingelement tillåtna.
* Föraren ska i en nödsituation kunna lämna bilen inom fem sekunder och endast behöva demontera ratten.
* Däckbyten under loppen är tillåtna.
* Motorn ska vara en V8 på 2,4 liter med en varvtalsbegränsning på 18 000 varv/minut.
* Från och med säsongen 2009 får en förare använda högst åtta motorer under säsongen. Om en förare använder mer än åtta motorer kommer denne att flyttas ner tio startplaceringar vid den första tävlingen då en ytterligare motor används.
o En motor anses ha använts en gång när bilens klocktransponder visat att den lämnat depåområdet.
o Om en förare ersätts under säsongen kommer ersättaren att räknas som den ursprunglige föraren avseende motorns användning.
o FIA förseglar i samråd med berörda motorleverantörer samtliga motorer innan de används vid tävling för att säkerställa att inga viktiga rörliga delar byggs om eller byts ut.
* Totalstopp för all motorutveckling, så kallad "motorfrysning" som inleddes 2007, förlängs under 2008 att gälla i tio år, men beslutet kan ändras efter fem år.
* Växellådan måste hålla under fyra deltävlingar i följd. Om växellådan byts tidigare flyttas bilens förare ner fem placeringar på startgriden före loppet. Om en förare inte fullföljer ett lopp tillåts denne att byta växellåda inför nästa lopp utan att drabbas av bestraffning.
* Ett system skall finnas i bilen som visar föraren en gällande racingflagga.
* Varje bil måste vara utrustad med en varningslampa framför cockpiten som används för att snabbt vägleda räddningspersonal vid en eventuell olycka.
* Kers, som är ett system för omvandling och tillfällig lagring av rörelseenergi, tillåts för att tillfälligt öka effekten max 60kW, till exempel vid omkörningar.
* Diffuser bak, som Brawn, Toyota och Williams började använda säsongen 2009, är tillåtna.

Bort med i stort sett alla dom där reglerna sen kan man få se på riktig racing! :yoparty
 
Anledningen till restriktioner är ju i första hand för att hindra att kostnaderna skenar iväg och serierna kollapsar för att för få har råd att delta, säkerheten en annan. Sen tycker jag också att det skulle vara häftigt med fritt reglemente men det är orealistiskt att tro att det skulle fungera i längden.


Det problemet brukar kvarstå, och oftast bli ännu tydligare ju mindre testning etc som får göras. De stora teamen med rejäla resurser hyr några superdatorer och simulerar motorn i ett halvår. Blir inte billigt, och de kommer ha en motor som ger mer effekt och håller bättre än blåbärstallen.

Alltså ingen större skillnad.

Ska det bli någon skillnad får man göra folkrace, en förutbestämt pris som vem som helst får köpa ekipaget för efter målgång.

Det har i historien varit FRITT reglemente utom volymen och visst var det exklusiva fabrikshojar som åkte ifrån wildcarden så wildcardförarna fick nackskador...
Och likadant idag trots mer restriktioner.


Tänk om man hade fått höra 350 radsexa, 500 V8, 125a radfemma eller 50cc tvåcylindrig fyrtaktare :yoparty
 
Har du slagit dig Rolle? :( Eller har du kommit till insikt? :hihi

Nej, jag har inte slagit mig sista året!

Visst har jag kommit till insikt, att fyrtakt är förlegat och borde skrotas till förmån för tvåtakt och wankel. (tyvärr måste jag nog säga elmotor också men en sådan tillbakagång i historien är jag inte redo för än)

Att få lyssna på intressanta motorljud gör jag gärna, sedan att jag inte har råd att rejsa med en fyrtakt gör att jag väljer tvåtakt så det blir billigt.

Börjar man dubblera volymen för en motortyp för att det ska gå lika, verkar något snett. Låt det som man får snurr i på lika villkor användas :banana
 
Jag tror att fri vikt på både förare och hojar plus aktiv fjädring mm skulle göra mycket för varvtiderna i MotoGP.

Tänk er ekipage kring 150 kg(inklusive förare i Pedrosa-klassen), 200+ hk och fri elektronik. Då dj-vlar skulle det gå undan!
 
Jag undrar om tekniken har kommit så långt att det skulle gå fortare att köra helt utan förare. Vad tror ni?
 
Dubbla volymen är lite fel, en fyrtaktare behöver i stort sett 30% större volym vid samma trimningsgrad för att få samma toppeffekt :tummenupp
Stämmer det verkligen?
På SH har jag matats med infon om att det krävs dubbla volymen för att en fyrtaktare ska nå samma effekt som en tvåtaktare.
 
Jag undrar om tekniken har kommit så långt att det skulle gå fortare att köra helt utan förare. Vad tror ni?

Det dröjer mååånga år. Nu kan man på sin höjd köra en fjärrstyrd bil i trafik, att ta det därifrån till att bli så inteligent att den kan genomföra ett rejs i trafik är långt. Underskatta inte människokroppens förmåga att behandla data samt agera känslig sensor:tummenupp
 
Underbara vinklingar o teorier! Mer, meer
Jag känner att här har jag inget att tillföra. Jag lutar mig tillbaks och njuter!
 
Dubbla volymen är lite fel, en fyrtaktare behöver i stort sett 30% större volym vid samma trimningsgrad för att få samma toppeffekt :tummenupp

60% brukar man väll säga?

56,4 på bakhjulet vet jag att Bradl hade för 2 år sen på sin 125GP. Det blir 451,2 hk/liter. Aprilias fabriks-250GP sades ge 113 bakhjulshästar vilket ger 452 liters-hk. Honda 250GP vet jag bänkats till 103,5 bakhjulshästar. Våran bästa 125cc ger 51,76 bakhjulshästar. Dom senaste 10 åren har man jobbat på breda register på 2-t. Så man hade kanske kunnat ta ut ännu mera om det bara gällde toppeffekt man velat haft. Vet ingen MotoGP eller WSBK som är i närheten av dessa effektutag. Haydens Honda med 990cc sa iaf haft mest med 253hk. Då hade dom ingen begränsning på antal motorer osv. WSBK är inte i närheten där än. Typ 235hk för en liter.
 
Last edited:
snacka om äpplen och päron.... motogp hojarna, 1000cc/800cc har begränsad bränslemängd som sätter toppeffekten och sliter rejält på motorerna. vassa tvåtacktare är löjligt törstiga.... hittade en dåre på nätet som byggt en 1100cc blårykare med 502hp på slangen ska se om jag kan hitta den.... låter som orimligt mycket effekt :D
 
Nortons i tävlingarna hade varit roliga att se :tummenupp

[YOUTUBE-ID]ph-n7-naQxo[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]48foOHK2tyA[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top