Nu får du kolla dina fakta bättre, F3000 bilarna var duktigt snabba för 16 år sen, här är varvtider från Estoril 1994:
F1 Fastest Lap: David Coulthard 1m 24.466s
F3000 Fastest Lap: Clérico, 1m31.193
Anledningen till restriktioner är ju i första hand för att hindra att kostnaderna skenar iväg och serierna kollapsar för att för få har råd att delta, säkerheten en annan. Sen tycker jag också att det skulle vara häftigt med fritt reglemente men det är orealistiskt att tro att det skulle fungera i längden.
Nu har du lite fel, har kollat fakta du gav mig och på just den banan var det torrt när F3000 körde och dygnsurt när F1 åkte, sen sa jag även 1.50 banor, vilket skulle göra att det skulle skilja ungefär 10-11 sekunder mellan bilarna på torrt mot dygnsur bana. Sen menade jag även Turboeran när jag skrev 15 år sedan, lite fel av mig där, ville bara ge ett perspektiv på det

Kan även finnas undantag på vissa banor där du har rätt.
Det andra tycker jag är skräp, har man inte råd att köra skall man inte göra det heller, hade inte haft nånting emot om det bara var Ferrari och Red Bull som körde om det gjorde att det höjde hastigheterna. Det kallas just Formula One för att det är den mest glamourösa sporten i motorvärlden. Bort med reglerna och ge makten till ingenjörerna och inte idioterna i FIA. Varför anpassa sig till soporna? Ferrari,Toyota och Renault är kungarna, låt dom bestämma reglerna och sen om några B-lag inte vill hänga på eller inte har råd får dom lämna scenen. Svårare än så är det inte för mig.
Släpp allting fritt, men några grundregler!!!
Låter ruskigt likt dagens racing!
Det är så långt ifrån all dagens racing man kan komma, allt begränsas för att glädja miljöpartisterna och sänka hastigheterna.
Följande regler gäller: (I F1)
* Fyrhjulsdrift är förbjuden.
* Fyrhjulsstyrning är förbjuden.
* Automatisk växellåda är förbjuden.
* Launch control, det vill säga en automatisk styrenhet för gaspådrag och växellåda, är förbjuden.
* Traction control, det vill säga antispinnsystem, är förbjuden.
* Telemetri, depå till bil, det vill säga möjligheten att förändra bilens inställningar från depån under ett lopp, är förbjuden.
* Telemetri, bil till depå är under vissa omständigheter tillåten.
* Radiotrafik mellan förare och depå måste kunna avlyssnas.
* Bilen måste ha minst två backspeglar, två kameror och utrustning för tidmätning.
* För att man ska kunna se skillnad på ett stalls bilar måste försteförarens bil ha en fluorescerande röd färg på kamerahuset ovanpå bilen, medan andreförarens kamerahus är gult.
* Endast två bakre vingelement tillåtna.
* Föraren ska i en nödsituation kunna lämna bilen inom fem sekunder och endast behöva demontera ratten.
* Däckbyten under loppen är tillåtna.
* Motorn ska vara en V8 på 2,4 liter med en varvtalsbegränsning på 18 000 varv/minut.
* Från och med säsongen 2009 får en förare använda högst åtta motorer under säsongen. Om en förare använder mer än åtta motorer kommer denne att flyttas ner tio startplaceringar vid den första tävlingen då en ytterligare motor används.
o En motor anses ha använts en gång när bilens klocktransponder visat att den lämnat depåområdet.
o Om en förare ersätts under säsongen kommer ersättaren att räknas som den ursprunglige föraren avseende motorns användning.
o FIA förseglar i samråd med berörda motorleverantörer samtliga motorer innan de används vid tävling för att säkerställa att inga viktiga rörliga delar byggs om eller byts ut.
* Totalstopp för all motorutveckling, så kallad "motorfrysning" som inleddes 2007, förlängs under 2008 att gälla i tio år, men beslutet kan ändras efter fem år.
* Växellådan måste hålla under fyra deltävlingar i följd. Om växellådan byts tidigare flyttas bilens förare ner fem placeringar på startgriden före loppet. Om en förare inte fullföljer ett lopp tillåts denne att byta växellåda inför nästa lopp utan att drabbas av bestraffning.
* Ett system skall finnas i bilen som visar föraren en gällande racingflagga.
* Varje bil måste vara utrustad med en varningslampa framför cockpiten som används för att snabbt vägleda räddningspersonal vid en eventuell olycka.
* Kers, som är ett system för omvandling och tillfällig lagring av rörelseenergi, tillåts för att tillfälligt öka effekten max 60kW, till exempel vid omkörningar.
* Diffuser bak, som Brawn, Toyota och Williams började använda säsongen 2009, är tillåtna.
Bort med i stort sett alla dom där reglerna sen kan man få se på riktig racing!
