MotoGP - försäsongstugg!

Precis vad jag tänkte fråga
Ptjae, som jag förstår det sker det mesta utvecklingsarbetet under torrt och med "typiskt" fäste för rejssituationer, att sedan göra anpassning till regn är en relativt enkel operation då det som funkar bäst i torrt oftast funkar bäst i regn - bara med justeringar för lite lägre tempo.

Typ:
- En mjukare motormappning sär jämnhet i effektutvecklingen går före effekttoppar.
- En justering av TCns parametrar.
- Mjukare chassikomponenter för att nyttja tillgängliga fjädringsegenskaper i ett lägre tempo.

I dag är säkerligen simuleringsprogramvaran så bra att Du kan räkna fram dessa parametrar tämligen exakt, utifrån vad som funkar i torrt. Och då behövs helt enkelt inte särskilt många testvarv innan Du bekräftat eller optimerat fordonsegenskaperna.

Gissar jag :)

JLo imponerar stort - de tiderna på hårda däck är extraordinära!

Ptjae, som jag förstår det sker det mesta utvecklingsarbetet under torrt och med "typiskt" fäste för rejssituationer, att sedan göra anpassning till regn är en relativt enkel operation då det som funkar bäst i torrt oftast funkar bäst i regn - bara med justeringar för lite lägre tempo.

Typ:
- En mjukare motormappning sär jämnhet i effektutvecklingen går före effekttoppar.
- En justering av TCns parametrar.
- Mjukare chassikomponenter för att nyttja tillgängliga fjädringsegenskaper i ett lägre tempo.

I dag är säkerligen simuleringsprogramvaran så bra att Du kan räkna fram dessa parametrar tämligen exakt, utifrån vad som funkar i torrt. Och då behövs helt enkelt inte särskilt många testvarv innan Du bekräftat eller optimerat fordonsegenskaperna.

Gissar jag :)

JLo imponerar stort - de tiderna på hårda däck är extraordinära!

Låter helt logiskt, det enda jag inte förstår är att man inte väljer att testköra Michelins regndäck nu när man hade möjligheten på Sepang :-)

Roffa_s

Tack för svar. Det låter logiskt men med tanke på ny däcktillverkare så hade nog jag velat testa däcken.
Sicken tur det inte är jag som kör och behöver fundera så mycket egentligen haha

Imponerande som fanken av Lorenzo, annat kan man inte säga.

Men tråkigt om det blir en two-man-show i år igen, jag som hade hoppats på några Ducatis och kanske en Suzuki eller två högt upp i listorna för att röra om, i alla fall initialt. Nu ser det ut mer eller mindre som när säsongen 2015 slutade. Visst är det än så länge bara ett test, men något tycker jag mig åtminstone kunna se i dessa resultat. För även om det bara är tester av nya saker, så ligger det i dessa grabbars natur att alltid vilja vara snabbast, så att någon inte skulle "tagit i" tror jag mindre på.

Imponerande som fanken av Lorenzo, annat kan man inte säga.

Men tråkigt om det blir en two-man-show i år igen, jag som hade hoppats på några Ducatis och kanske en Suzuki eller två högt upp i listorna för att röra om, i alla fall initialt. Nu ser det ut mer eller mindre som när säsongen 2015 slutade. Visst är det än så länge bara ett test, men något tycker jag mig åtminstone kunna se i dessa resultat. För även om det bara är tester av nya saker, så ligger det i dessa grabbars natur att alltid vilja vara snabbast, så att någon inte skulle "tagit i" tror jag mindre på.

Ja han gjorde verkligen ett statement iom de här dagarna, och samtidigt så är jag imponerad av att Rossi redan nu (som för mig mer är en raceförare än test/kvalförare) sätter de tider han gör.

Det finns givetvis förare som kan hota de här två herrarna, men jag är också inne på CoBz spår att man faktiskt redan nu får en föraning om säsongen 2016.

Annat som sticker ut lite.

Maverick bästa Suzuki.
Casey(!) bästa Ducce. :hihi
Ianonne långt före Dovi. Olika mtrl?
Cal fyra.

Känns trist om det är såhär det kommer se ut under säsongen men brukar testerna stämma överens med hur det blir under race?
Nu kör dom ju bara enstaka varv. Vad händer under ett helt race?
Håller däcken lika bra?
Jag hoppas ju på att något av det inte ska passa Lorenzo så inte han får chansen att fara iväg ensam allt för många ggr.

men fy attans för Casey, sabbar så mycket för alla de andra jue :yoparty.. sicken jäkla racer, på vissa går verkligen ränderna inte ur. :D

Körde Stoner 16 maskinen?

Petrucci före Iannone och Dovi igen. Inte imponerande alls. Inte ens lite. :hihi

Misstänker att när säsongen sätter igång så kommer det vara den vanliga ordningen i toppen. Tester är ju just tester och nu håller de väl i princip mest på och testar vad de ska lägga resten av testerna på.
Inte för sent att hoppas på ett jämnare fält än med andra ord. :hihi Honda har ju fortfarande lite tid på sig att reda ut den där Hondan.
Undrar om det svider i stoltheten för Honda att se Stoner klämma in Ducatin före Hondan? Och om hondan fortsätter ha samma problem som förra säsongen, med ram och motor, kommer vi fortsätta få se MM pressa tills han hamnar i gruset i år igen? Speciellt nu med en så stark uppvisning av Yamaha?
Petrux kommer nog finna sig på en röd maskin ganska snart, skulle jag tro. Han behöver väl i princip bara reda ut jämnheten? (Även om det kanske inte är så bara)

Såg att det var klart ( om d nu va oklart innan) att Pirro fortsätter utveckla för Ducati. Han kom väl liite i bakljus av husguden Stoner. Men Pirro brukar göra det bra med "labcykeln" så om Stoner gör några wc i år, blir det väl på labbajken? eller vad tros d ?

Känns trist om det är såhär det kommer se ut under säsongen men brukar testerna stämma överens med hur det blir under race?
Detta testet är det som stämmer minst med verkligheten generellt då som jag sagt tidigare alla fabriksteam provar ut vilken konfiguration de ska fortsätta med.
Detta kommer bli extra missvisande då både elektronik och däck är nya också.
Sista testet är det som visar ungefär hur det kommer se ut.
Det är också viktigt att förstå att om det inte funkar för Honda eller Yamaha så styr dom bara om resurser och fixar biffen vilket de andra inte kan. Titta bara på hur snabbt yamaha fick fram sin sömlösa växellåda när dom väl behövde den. Fabriksteamen är ju en del av jätteföretag som jobbar efter en budget som kan ändras vilket inte de andra teamen har.

Från crash.net:

Casey Stoner made life a little uncomfortable for Ducati's 2016 MotoGP line-up by being the quickest Desmosedici rider on the final day of the Sepang test.

“We didn't expect to be this competitive, because we're not out there looking for the perfect set up” – Casey Stoner.

Having been off a MotoGP bike for a year, Stoner admitted he was “suffering” physically, “but honestly, I'm not as bad as expected, being off the bike for so long. But also at the same time, we didn't expect to be this competitive, because we're not out there looking for the perfect set up, we're not out there trying to find that last little bit of edge.

“Every step we try to do is huge, trying to get a feeling for each direction and how the bike reacts. We really do have our test schedule and our test plan, which are big steps, but step by step, which got really ruined by the weather today."

“Quite honestly it was disappointing with the weather,” Stoner added. “We did two exits with massively different steps in geometry, to try to get some understanding, and then we had another two steps to do after that, and then rain again, so we had to shorten our program in the afternoon with some dry track time.

“In the afternoon, we were struggling to get enough temperature in the rear tyre, to get some grip, so we had to play around a little bit to get a base setting again that we could compare Michelin front tyres that was really the only thing we did at the end of the day.”

Stoner also gave an insight into why there had been numerous accidents at Turn 5.

“There's a little point after probably 45° [lean], that [the front] goes down just a little bit more. It doesn't seem to match with the rear with some of the profiles that we've tested. And that gives everybody a little bit a nervous feeling, and is essentially why people are struggling into Turn 5, a big fast open corner, going in, when the bike goes light. It doesn't like that feeling, and it gets the bike a little nervous, and I think that's when the front wants to break away.

“Everybody has been having a very similar crash there. So we've been cautious of that over the past days. In general, the braking stability isn't quite there, like a Bridgestone, but it has a lot of positives as well. As you get into the corner, you can enter a later, it wants to turn a little more, and then of course you have that fantastic rear grip, so I think there's positives and negatives to everything, but in general, the feeling I've had so far has been good.”

The Ducati has more winglets than any other MotoGP bike, aimed at providing downforce at the front of the bike and therefore reducing wheelies. It is an area Stoner will explore further.

“For the future tests we're going to take them off, then put them back on to understand exactly what they are doing,” he said. “I can't find any negatives; it doesn't feel heavy to change direction. I think the riders that have come from bikes without [wings] to the Ducati as well, it's quite similar, it doesn't feel any different.

“So at this point, we can only imagine the positives. When I was riding with the small wings years ago in Ducati, we found quite a lot of positives, and some negatives. But I think they've recovered this problem and now it's a little bit more balanced.”

Stoner was also asked, if he was still racing, whether this Ducati would have been good enough for him to fight for the title?

“So far, I've been happy with the bike, and this is last year's version,” he replied. “I'm looking forward to testing some of the updated parts for this year and seeing what the differences are. Honestly, I'm not racing and I have no plan to, so I can't really comment in that way, but I would say that the bike is definitely championship material.

“I think with a few more steps and little things here and there, to fix some of the weaker points, it can be a very very competitive bike. It does nothing really wrong, it does a things very well, and a few things not quite well enough. So we're trying to improve those things and try and make it a more complete package.

Stoner will not take part in the two remaining official pre-season tests, at Phillip island and Qatar, but will ride in a private test at the Losail circuit just before the season-opening race.

Helt sjukt att Stoner var så j*vla snabb.. grymt imponerande, själv räcker det med ett vinteruppehåll på 7 mån för att det ska kännas som att man aldrig kört hoj tidigare.. han glider in ett par år senare och är bara nån sekund efter världsmästaren..

Riktigt synd att att han inte ska köra testet på PI, hade varit intressant.

Hatten av iaf! :Bugar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...