MotoGP - försäsongstugg!

Har sett att Yamahas MotoGP hoj har motroterande vevaxel.
Dvs snurrar INTE åt samma håll som hjulen.
Vilket är det vanliga med 3 axlar.
Hur har Yamaha löst detta ?
Med en 4:e axel mellan motor och växellåda ?
Med kedjedrift mellan motor och växellåda ?
eller
Med hjälp av ???????
mvh
Nyfiken
 
Officiellt spikad 2016 kalender. Någon som har planer på att besöka ett MGP event iår? Jag e sugen på Brno :banana



1 20/03 Qatar* kvällsrejs Losail
2 03/04 Argentina Termas de Río Hondo
3 10/04 Americas Circuit Of The Americas
4 24/04 Spain Circuito de Jerez
5 08/05 France Le Mans
6 22/05 Italy Autodromo del Mugello
7 05/06 Catalunya Barcelona-Catalunya
8 26/06 Netherlands TT Circuit Assen
9 17/07 Germany Sachsenring
10 14/08 Austria Red Bull Ring - Spielberg
11 21/08 Czech Republic Automotodrom Brno
12 04/09 Great Britain Silverstone Circuit
13 11/09 San Marino e della Riviera di Rimini Misano World Circuit Marco Simoncelli
14 25/09 Aragon MotorLand Aragon
15 16/10 Japan Twin Ring Motegi
16 23/10 Australia Phillip Island
17 30/10 Malaysia Sepang International Circuit
18 13/11 Valencia
 
Assen bokat, får se om det blir någon mer.
 
Har sett att Yamahas MotoGP hoj har motroterande vevaxel.
Dvs snurrar INTE åt samma håll som hjulen.
Vilket är det vanliga med 3 axlar.
Hur har Yamaha löst detta ?
Med en 4:e axel mellan motor och växellåda ?
Med kedjedrift mellan motor och växellåda ?
eller
Med hjälp av ???????
mvh
Nyfiken

https://motomatters.com/news/2016/02/11/2016_aprilia_rs_gp_gets_first_shakedown_.html

There is also speculation that the Aprilia uses a counter-rotating crankshaft, as both Ducati and Yamaha are believed to do.

Jag har läst spekulationer i att det hela lösts via en balansaxel mellan vev och koppling.
 
Jag har läst spekulationer i att det hela lösts via en balansaxel mellan vev och koppling.

Jämför man Hondas och Yamahas motorer så stöds den tesen.

Honda:
http://images.modifikasi.com/2013/01/28/155113_1359364791.jpg

Yamaha:
http://www.grandprixmodels.co.uk/shop/jpgsrclrg/TOPTD23043.jpg

Där ser man att Honda har sin koppling alldeles intill veven, som brukligt, då den troligtvis är direkt kopplad till den. Yamahas koppling, däremot, befinner sig en bit bort, lagom för att ha en axel emellan.

Om Yamaha har motroterande vevaxel, så stöds den teorin av detta:
https://www.youtube.com/watch?v=APiJ1vJ_cf8#t=2m5s

(Om ni inte landar rätt, så spola till 2 min 5 sek in). Där ser man att kopplingen roterar i motsatt riktning jämfört med hjulen. Det innebär att antingen så är det konventionell rotation på veven, eller så är det en axel mellan vev och koppling. Alternativt kan det vara kedja mellan vev och koppling, men det känns inte som troligt (säger jag med begränsad kunskap om sånt).
 
Jämför man Hondas och Yamahas motorer så stöds den tesen.

Honda:
http://images.modifikasi.com/2013/01/28/155113_1359364791.jpg

Yamaha:
http://www.grandprixmodels.co.uk/shop/jpgsrclrg/TOPTD23043.jpg

Där ser man att Honda har sin koppling alldeles intill veven, som brukligt, då den troligtvis är direkt kopplad till den. Yamahas koppling, däremot, befinner sig en bit bort, lagom för att ha en axel emellan.

Om Yamaha har motroterande vevaxel, så stöds den teorin av detta:
https://www.youtube.com/watch?v=APiJ1vJ_cf8#t=2m5s

(Om ni inte landar rätt, så spola till 2 min 5 sek in). Där ser man att kopplingen roterar i motsatt riktning jämfört med hjulen. Det innebär att antingen så är det konventionell rotation på veven, eller så är det en axel mellan vev och koppling. Alternativt kan det vara kedja mellan vev och koppling, men det känns inte som troligt (säger jag med begränsad kunskap om sånt).

När jag ser bilderna och gissar att Honda har sin vevaxel bakom den "kopparfärgade" runda delen och Yamaha har sin vevaxel bakom den runda delen med en "visare" klockan 7 så tycker jag INTE avståndet är tydligt större på Yamahan när jag jämför med kopplingens storlek.
Vilket givetvis inte utesluter en extra 4e axel.
Och hur är den "steglösa" växellådan fixad? Är det som på en moped ????
Bara lite andra material och kanske flera i parallell, så det håller ?
Inte lätt det här ? :va
 
Vxl.lådan är inte en "rem johan" variant , som man kanske kan tro det är mer som en "förvalslåda" nästa vxl. ligger o väntar, men HUR det hela funkar vet jag tyvärr inte:va, men jag skulle gärna villa veta :tummenupp
 
Om jag inte såg fel är lådan av typ "zyndapp-låda", alla drev ligger i ingrepp men frirullande på axeln och låses från centrum av axeln.

Vad jag minns av moppemotorn så vart det ett stort steg när man skulle över friläget (det var Alltid stort steg mellan växlarna men man skulle förbi friläget kunde man behöva vara gymnast typ...) så det kan vara därför det talas om att friläget ligger ovanför växelserien "N-1-2-3-4-5-6" istället för mellan växlarna.

Det jag kommer ihåg när honda-lådan visades upp, helt säker är jag dock inte.
 
När jag ser bilderna och gissar att Honda har sin vevaxel bakom den "kopparfärgade" runda delen och Yamaha har sin vevaxel bakom den runda delen med en "visare" klockan 7 så tycker jag INTE avståndet är tydligt större på Yamahan när jag jämför med kopplingens storlek.
Vilket givetvis inte utesluter en extra 4e axel.

Hittade ett par bättre bilder. På dessa har jag märkt ut med rött var jag tror att vevaxeln är. Som det ser ut för min del så är Hondas vev närmare kopplingen än vad Yamahas är. Sen är det visserligen olika vinkel osv, men jag tycker skillnaden är tillräckligt stor.

honda-rcv-engine.jpg
valentino-rossi-2006-yamaha-yzr-m1-18.jpg

M1:an verkar vara från -06 och Honda-motorn kan eventuellt vara en RC212V, men jag tror inte designen skiljer sig så mycket på den punkten från dagens modeller. M1:an har ju dessutom haft omvänd rotationsriktning sen innan dess, som jag fattat det.
 
På ämnet att media bl.a viaspratt i stort sett hela 2015 drev tesen att Repsol valt fel motor, den allt för aggressiva varianten.
Så är det någon som har koll när teamen väljer vilken motor de ska använda 2016 och när är deadline att typ anmäla/plombera årets motorer hos typ FIM, Dorna i Motogp? eller vilka de nu måste anmäla till!
 
Last edited:
På ämnet att media bl.a viaspratt i stort sett hela 2015 drev tesen att Repsol valt fel motor, den allt för aggressiva varianten.
Så är det någon som har koll när teamen väljer vilken motor de ska använda 2016 och när är deadline att typ anmäla/plombera årets motorer hos typ FIM, Dorna i Motogp? eller vilka de nu måste anmäla till!

Borde det inte vara vid officiella säsongsstarten, typ?

Dock var det inte därför jag kommenterar. Har uppfattningen att teamen inte nödvändigtvis måste homologisera en motordesig, utan kan ha flera olika bland det antal motorer de får ha. Nån som vet mer om det?

Rent krasst kan ju då t.ex. Honda, som varit bra på att bygga hållbara motorer och knappt nyttjat fullt antal motorer av annan anledning än att "de kan", ha ett par motorer med lite extra oomph på bekostnad av hållbarhet för de banor som det är händigt (Brno kanske?).
 
Borde det inte vara vid officiella säsongsstarten, typ?

Dock var det inte därför jag kommenterar. Har uppfattningen att teamen inte nödvändigtvis måste homologisera en motordesig, utan kan ha flera olika bland det antal motorer de får ha. Nån som vet mer om det?

Rent krasst kan ju då t.ex. Honda, som varit bra på att bygga hållbara motorer och knappt nyttjat fullt antal motorer av annan anledning än att "de kan", ha ett par motorer med lite extra oomph på bekostnad av hållbarhet för de banor som det är händigt (Brno kanske?).

Latmasken (jag) slutade vara lat. http://www.fim-live.com/en/library/download/57152/no_cache/1/

2.4.3.1

4e
Each manufacturer may homologate up to a maximum of three
different engine specifications for the season. These different
specifications may include specifications homologated in a
previous season provided that such engines comply with the
current technical regulations.

Samma sektion säger:
4f
For engine specification verification, manufacturers may choose
between two options:
I. give one sample engine per specification, to be sealed as per
Art. 2.4.3.3.2. prior to the close of Technical Control of the
first event of the season. All the parts in this engine that are
multiple examples of the same part, eg. piston, conrod, valve,
etc. can be fitted in this sample engine using just one piece,
eg. one piston, one conrod, etc. All the parts in this engine
can be used parts, or
II. seal all engines available for a rider for the season before the
first day of the first event. All such engines should be prepared
ready for the seals required under Art. 2.4.3.3.2 to be fitted, and
will be sealed by the Technical Director or his staff before the
first practice session of the first Event of the season. All engines
for the rider must be the same specification, and by choosing
this option it is not necessary give a sample engine prior to
the close of Technical Control of the first event. However, the
first engine from each rider which is declared end-of-life and
withdrawn from allocation by the team will be kept sealed and
held as the sample engine to be used in any engine inspections.

Så, antingen före avslutningen av Technical Control på första eventet om man ska ha flera motordesigner eller före första träningen på första eventet om alla motorer ska vara lika.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top