MotoGP förlorar magin i rask takt

Går ovan beskrivning, som enl dig uttalats av Stoner, att tolka som annat än otajt racing?
Uttalandet kan iaf inte vara mer fel, och det förvånar som sagt inte om det kommit från självhävdelsedemonen Stoner.

Jag tycker att det kan tolkas annorlunda, men jag håller med om att det låter direkt felaktigt att de inte var villiga att pusha lika mycket förr. Skillnaden tror jag ligger i hur hojarna har förfinats, optimerats och körmässigt förenklats så att det kurva efter kuva går att köra dem närmare sina optimum än det var möjligt att göra med gårdagens hojar. Det är alltså möjligt att sätta hojen på den vita linjen varv efter varv och ändå ta sig i mål på hjulen, men det är svårt att göra en omkörning utan att torpedera sig förbi.

Jag skulle inte bli förvånad om den totala racetiden har sänkts mer procentuellt än det enstaka varvet har, inte minst med de nuvarande däcken som bara i undantagsfall behöver köras sparsamt, de håller för fullt fräs från första böj.

Stoner har ju ofta varit kritisk till att många tar för mycket risker redan i första böjarna, och där tror jag att det lämnades mer marginaler förr eftersom de första kurvorna inte var lika viktiga för raceresultatet som de är idag.
 
Jag gillar Mat Oxleys krönika och tillbakablick på 2011, speciellt det han säger om framtiden

http://www.motorsportmagazine.com/race/motogp/oxley’s-2011-motogp-awards/

Bike of the year


Engineers will probably hate me for saying this – but the most important MotoGP bikes of 2011 were the CRT machines that began their testing programmes during the summer. MotoGP has been struggling along with a half-empty grid for several years, so as much as it would be wonderful to allow engineers to continue indulging themselves in exotic factory prototypes, the sad fact is that the sport cannot afford them.

Many top engineers hate CRT bikes – powered by tuned 1000cc streetbike engines like BMW’s S1000RR (which makes 193bhp at the real wheel, straight out of the crate) – because they believe they will ‘dumb down’ MotoGP. But most of these engineers live in their business-class ivory towers, unaware of how most teams are struggling to survive.
 
Stämmer fint in på soffnostalgikerna också.
Men snälla du, kan du inget annat än göra dig lustig över de som tycker annorlunda än du?

Oxley är just en sådan ”soffnostalgiker” som du försöker håna och han beskriver just det som tråden handlar om: det tråkiga i utvecklingen av MotoGP som innebär att de exotiska prototyperna försvinner.

”...it would be wonderful to allow engineers to continue indulging themselves in exotic factory prototypes, the sad fact is that the sport cannot afford them.”

Reglementet behöver skrivas om så att det BLIR möjligt att köra med prototyper som låter, går och beter sig väsentligt annorlunda än gathojar. Som Rainey säger i den intressanta intervjun här ovanför:

”This is the top level of motorcycle racing. These bikes should be hard to ride.”
 
Men snälla du, kan du inget annat än göra dig lustig över de som tycker annorlunda än du?

Look Who's Talking hehehe .. Det har aldrig slagit dig att just Du har patent på att "göra dig lustig över de som tycker annorlunda än du" TOMTE!!
 
Ni är fan insnöade idioter allihopa faktiskt. Ett fåtal förstör varenda tråd i racingforumet med spår som är så repiga och tråkiga så man snart fullständigt slutar surfa sporthoj.

Helt jävla vansinnigt, Swedie, gå lös med stora jävla klubban nångång. Det här suger fan BALLE!
 
Ni är fan insnöade idioter allihopa faktiskt. Ett fåtal förstör varenda tråd i racingforumet med spår som är så repiga och tråkiga så man snart fullständigt slutar surfa sporthoj.

Helt jävla vansinnigt, Swedie, gå lös med stora jävla klubban nångång. Det här suger fan BALLE!

Håller med fullt ut!
 
Ni är fan insnöade idioter allihopa faktiskt. Ett fåtal förstör varenda tråd i racingforumet med spår som är så repiga och tråkiga så man snart fullständigt slutar surfa sporthoj.

Helt jävla vansinnigt, Swedie, gå lös med stora jävla klubban nångång. Det här suger fan BALLE!

En till som håller med ovanstående.
 
Har svårt att inse att det magiska finns i en viss teknik eller mest det mest renodlade prototyp tänkandet om det inte har ett syfte.

Motogp kommer alltid vara det mest exklusiva och snabbaste som erbjuds och finns ett alternativ med CRT så skapar det också en exklusivitet.

En ny era skapas där produktions verksamhet tillåts att konkurrera med dom renodlade fabriksteamen. Vad spelar det för roll egentligen? Alla klasser har alltid styrts av begränsningar . Som vikter, antal cylindrar, kubik etc. Utvecklingen kommer ändå att sträva framåt.

Faktum som att en produktionsbaserad hoj idag åker lika fort ? runt en bana åker runt än vad gp hojarna gjorde för 20 år sedan kanske skrämmer.

Eller är syftet att det ska vara 10 förare på material på stsrt gridden som är i praktiken omöjligt att skaffa sig utan att ha en 50000000€ sponsor i ryggen.
 
Last edited:
Ni är fan insnöade idioter allihopa faktiskt. Ett fåtal förstör varenda tråd i racingforumet med spår som är så repiga och tråkiga så man snart fullständigt slutar surfa sporthoj.

Helt jävla vansinnigt, Swedie, gå lös med stora jävla klubban nångång. Det här suger fan BALLE!

Jag känner mig inte manad faktiskt, men kan lätt utdela detta ansvar till en person som eventuellt har foten i båda läger, eller ingen, och som kan med rätta fördela ut banningar på ett korrekt sätt enligt de regler som är på sajten.

Sedan vill jag gärna se att det rapporteras fler inlägg, då jag personligen inte kan lusläsa allting och enbart sitta här som domare och leta offer att banna.

Moderatorn i fråga ska helst inte köra RR, utan gärna avdankad, har ålder och pondus att bli ovän, även med vänner i depån för sajtens bästa. Så ser jobbet ut. Ett jobb, inte alla vill ha.
 
Kan inte DORNA köpa upp Flamini så slår vi samman serierna. En CRT blir ju ändå en SBK fast utan begränsningen att kåporna måste likna en produktionsmoppe. Och Moto2 är en WSS med baktrimmad motor och häftigare hjul/broms/fjädring. Sist och minst så är moto3 en 125gp där man hängt i en tröttare och tyngre motor.....

Min röst faller fortfarande på att göra om och göra rätt från grunden. Under långa perioder av GP historien fick man köra vad man ville och många körde på kraftigt ombyggda produktionsgrejer. Inför 1000cc och låt folk köra med vad de vill. Fabriksteamen kommer fortfarande att bygga exotiska specialare och vara snabbast men ett team i kön kan köpa en vältrimmad WSBK och bygga vidare på för småpengar i jämförelse. Suzuki WSBK var ju många gånger lika snabba eller snabbare än sitt eget MGP team som slukade betydligt mer pengar till ingen nytta.
 
Kan inte DORNA köpa upp Flamini så slår vi samman serierna. En CRT blir ju ändå en SBK fast utan begränsningen att kåporna måste likna en produktionsmoppe. Och Moto2 är en WSS med baktrimmad motor och häftigare hjul/broms/fjädring. Sist och minst så är moto3 en 125gp där man hängt i en tröttare och tyngre motor.....

Min röst faller fortfarande på att göra om och göra rätt från grunden. Under långa perioder av GP historien fick man köra vad man ville och många körde på kraftigt ombyggda produktionsgrejer. Inför 1000cc och låt folk köra med vad de vill. Fabriksteamen kommer fortfarande att bygga exotiska specialare och vara snabbast men ett team i kön kan köpa en vältrimmad WSBK och bygga vidare på för småpengar i jämförelse. Suzuki WSBK var ju många gånger lika snabba eller snabbare än sitt eget MGP team som slukade betydligt mer pengar till ingen nytta.

Nu blir du bannad.
 
MotoGP och WSBK ägs redan av samma bolag sen en tid sen. Infront tror jag ägaren heter. Något som anmäldes till EU's konkurentverk. Kom besked från deras utredning på EU-domstolen för kanske 2 veckor sen att serierna låg farligt nära varandras intressen men inte tillräkligt för att EU ska kunna dömma dom för at ägaren är samma av 2 konkurerande serier.
 
Last edited:
MotoGP och WSBK ägs redan av samma bolag sen en tid sen. Infront tror jag ägaren heter. Något som anmäldes till EU's konkurentverk. Kom besked från deras utredning på EU-domstolen för kanske 2 veckor sen att serierna låg farligt nära varandras intressen men inte tillräkligt för att EU ska kunna dömma dom för at ägaren är samma av 2 konkurerande serier.

Infront heter de som äger WSBK-rättigheterna (fd Flammini). Bridgepoint är det du tänker på. Bridgepoint äger Dorna sen tidigare och köpte Infront förra året.
 
Såg just att ämnet diskuterades flitigt på crash.net under december. En mycket relevant fråga ställs i artikeln:

”So how can MotoGP tempt the likes of BMW and KTM to enter as official MotoGP manufacturers – not to mention provoke a return from Suzuki, Aprilia and Kawasaki?”

De tänkbara lösningar som föreslås är tyvärr varken många eller realistiska. Ett av de mest omtyckta inläggen i diskussionen efter artikeln:

”I am not qualified to know what to do about the future of MotoGP but I am qualified to know that it needs to change. Watching a procession of 'the world's quickest riders' with 7 seconds in between them while a couple of satellites bang fairings down the back, has become tedious. I've gone from loving this series and never missing it since the 1990's to not bothered if I never see it again. ”

Själv håller jag verkligen med i det här inlägget:

”Part of the problem is the CONSTANT changing of the rules. I believe Suzuki would have stayed had they not had to develop an all new bike or if their current 800 would have been competitive with the 1000s. If the rules were constant and the factories were forced to sell (not lease) their used factory bikes, the grid could slowly fill up with used bikes instead of previous years bikes being obsolete. Go back and watch a mid 80's 500cc race and look at the number of bikes that start the race. How many of those guys are on factory bikes? Very few. The rest are privateers and a lot of those bikes have some age on them. Not possible with today's constant changing of the rules and factories taking their used bikes to either be crushed or put in a museum.”

Om reglementet var i allt väsentligt likadant från säsong till säsong och angav att hojarna skulle säljas till privatstall för rimliga pengar efter varje säsong, då skulle vi ha stora startfält med gott om konkurrenskraftiga hojar. Och om både launch- och tractioncontrol slopades skulle det dessutom bli roligt att se hojarna sladda och lägga rökmoln efter sig igen. Ska det vara så svårt att förstå?

http://www.crash.net/motogp/news/175444/1/where_is_motogp_heading.html
 
Ca 5:40 in i det klippet har du ju ett typexempel på en inbromsning som är helt omöjlig att göra idag eftersom både hojarna och förarna är bättre.

Vet inte hur du bedömmer förare nu och då, jag är helt övertygad om att de kunde förr också och jag tror också att det var fler våghalsar förr med tanke på bansäkerhet och teknik på hojar, antispinn, styrdämpar, fjädring allt är ju bättre idag. Jag var på ett antal VM-tävlingar på Anderstorp och det var inga dunungar som körde på 80-talet bland amkoräcken hönsnät spännda på grov trästolpar istället för avåkningsoner.

Men till ämnet, förare och team har ju stängt in sig i sin depåboxar och publiken får ju inte komma in och känna vibrationerna i depåer nu för tiden. Förarna smiter från sina bussar i bakvägen in i depåboxen,,, vem vill stå bakom depåboxarna och vänta på att man ska kunna få en autograf eller så. Öppna upp så publiken kommer närmre hojarna, förarna, hetluften, avgaserna. Jag tror att många av förarna skulle gilla det också i allafall de som är på väg upp.
 
Vet inte hur du bedömmer förare nu och då, jag är helt övertygad om att de kunde förr också och jag tror också att det var fler våghalsar förr med tanke på bansäkerhet och teknik på hojar, antispinn, styrdämpar, fjädring allt är ju bättre idag. Jag var på ett antal VM-tävlingar på Anderstorp och det var inga dunungar som körde på 80-talet bland amkoräcken hönsnät spännda på grov trästolpar istället för avåkningsoner.
Klart de kunde förr men det var helt andra förutsättningar. På 80-talet åkte de runt på rena gunghästarna och de var mil från dagens precisionsmonster. Jag var också på Anderstorp på 80-talet...
 
Ni är fan insnöade idioter allihopa faktiskt. Ett fåtal förstör varenda tråd i racingforumet med spår som är så repiga och tråkiga så man snart fullständigt slutar surfa sporthoj. Helt jävla vansinnigt, Swedie, gå lös med stora jävla klubban nångång. Det här suger fan BALLE!
Det som verkligen luktar räklåda är att ett gäng bakåtsträvande tvåtaktstalibaner ska paja var och varannan tråd med sitt hat mot Dorna och eviga mässande att det minsann var bättre på morfars tid.
 
Det som verkligen luktar räklåda är att ett gäng bakåtsträvande tvåtaktstalibaner ska paja var och varannan tråd med sitt hat mot Dorna och eviga mässande att det minsann var bättre på morfars tid.

Så tell me min gode man, vad är svaret? Att alla tycker lika? Kan man inte ha en diskussion för eller mot utan att ta till okvädningar och kraftuttryck? (Nej, jag vet att man tydligen inte kan.)

Live and let live, tycker jag. Att argumentera för sin egen ståndpunkt utan att löjliggöra de som inte tycker lika är helt klart en svår konst, men vore det inte underbart om vi försökte?

Nu kramas vi allihop och kanske, kanske sjunger vi lite också. Men bara kanske.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top