MotoGP: Back to basic 2012

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Från säsongen 2012 gäller enligt FIM:

• 1000cc
• Max 4 cylindrar
• Max 81 mm borrning (Yamaha R1 har 78 mm)

Svårt att säga huruvida detta kommer innebära någon förbättring för oss som ser på.

:va

Last edited:
Nån som har en idé om varför borrningen begränsas? . Så Länge de håller sig inom 1000cc, borde de väl få leka med olika konfigurationer.

Nån som har en idé om varför borrningen begränsas? . Så Länge de håller sig inom 1000cc, borde de väl få leka med olika konfigurationer.
Sedan ett par år är det livsnödvändigt för MotoGP att skära ner på utvecklings- och driftkostnaderna. Begränsning av borrning = fixerat övre varvtal = mindre risk för skenande utvecklingskostnader.

Det funderade jag också på. Kan det vara för att hojarna inte ska bli så högvarviga? Ezpeleta säger "It’s a very important measurement because with this we can have all the characteristics of the engine."
Förstår inte vad han menar med det. Kan någon förklara för okunniga jag :tungan

2012 kanske inte är året då världen går under men det ser onekligen ut som att prototypracingen dör då.

Det funderade jag också på. Kan det vara för att hojarna inte ska bli så högvarviga? Ezpeleta säger "It’s a very important measurement because with this we can have all the characteristics of the engine."
Förstår inte vad han menar med det. Kan någon förklara för okunniga jag :tungan

det som begränsar varvtalet är kolvhastigheten.
Med begränsad borrning så tvingar man upp slaglängden och därmed kolvhastigheten vid ett givet varvtal.

Men jag vet inte om det funkar som kostnadsbegränsare??

Är man konspiratorisk så är maximala borrningen vald för att gynna de japanska motorcykelfabrikanterna kontra Ducati. Duccen är den mest överkvadratiska maskinen och kan varva mer än de andra tack vare det och sin desmostyrning av ventilerna. Nu tvingas de konstruera en ny motor som inte kan dra lika stor fördel av den styrningen. Om man är konspiratoriskt lagd alltså.

Är man konspiratorisk så är maximala borrningen vald för att gynna de japanska motorcykelfabrikanterna kontra Ducati. Duccen är den mest överkvadratiska maskinen och kan varva mer än de andra tack vare det och sin desmostyrning av ventilerna. Nu tvingas de konstruera en ny motor som inte kan dra lika stor fördel av den styrningen. Om man är konspiratoriskt lagd alltså.

Bra tänkt tror det ligger en hel del i ditt resonemang, hysteriska varvtalen gynnar Ducatis fina konstruktion.

Men vilken borrning hade de senaste 990 cc ?

Tror Dorna befinner sig i en Íd kris samtidigt ska man erbjuda prototypracing utan att konkurrera med Wsbk som idag är extremt snabba.

Det jag har sett är att kunniga har gjort akustiska analyser av ljudet samt av beräkningar på CAD-ritningar är att Duccen har minst 86/34 och troligen upp mot 90/31 i borr/slag.

Miljötänkande....?

Varför inte samtidigt försöka "gynna" de som utvecklar "miljötänket"...tex.
- Utsläppsbegränsning av växthusgaser.....
- Alternativa bränslen.....tex. metanol....
Osv.

/KentW

Att begränsa varvtalet och möjligheten till överladdning styr eventuell utveckling mot att istället öka verkningsgraden.

Det har körts race i 100 år.
I olika former och med olika klasser, men det har varit prototypracing och det har varit bra för den tekniska utvecklingen och till stor glädje för aktiva och publik.

Det har alltid funnits lite kommersiella intressen, men då främst för de som producerat hojar, delar, däck, oljor, osv, dvs de som varit direkt inblandade i racingen. Med Dorna har det kommersiella intresset blivit själva arrangemanget som sådant. Det är räknenissar som sitter och bestämmer över det som ska vara de mest framstående serierna och som räknenissar skiter de fullständigt i hur racen blir, bara de kortsiktigt kan tjäna mer pengar.

Klåfingrigheten har dock blivit för stor och irriterande. Sannolikt kommer fler och fler fabriker att tröttna på Dorna och kanske dyker det upp helt andra race i någon annans regi.
Det är tragiskt att några idioter tillåts förstöra grundtanken med den yttersta racingen, nämligen att den ska vara tekniskt drivande och attrahera de bästa förarna. Med för många restriktioner och påbud kommer de att döda intresset för sporten och sedan kan de sitta där och förhandla med fordringsägarna till konkursboet.

dom har redan dödat mitt intresse för motogp för längesedan.
när dom införde tractioncontrol,lanchcontrol etc varför inte sätta en robot i på sadeln iställe....

inför 500cc 2takt eller 1000cc 4takt igen. utan massa fjol. så blir de mer intressant racing igen. :yoparty

Jag kan bara instämma, och frågan är om jag inte vill att det nuvarande formatet faller och GP racing ombildas igen, jag anar att så sker inom några år.

Det har körts race i 100 år.
I olika former och med olika klasser, men det har varit prototypracing och det har varit bra för den tekniska utvecklingen och till stor glädje för aktiva och publik.

Det har alltid funnits lite kommersiella intressen, men då främst för de som producerat hojar, delar, däck, oljor, osv, dvs de som varit direkt inblandade i racingen. Med Dorna har det kommersiella intresset blivit själva arrangemanget som sådant. Det är räknenissar som sitter och bestämmer över det som ska vara de mest framstående serierna och som räknenissar skiter de fullständigt i hur racen blir, bara de kortsiktigt kan tjäna mer pengar.

Klåfingrigheten har dock blivit för stor och irriterande. Sannolikt kommer fler och fler fabriker att tröttna på Dorna och kanske dyker det upp helt andra race i någon annans regi.
Det är tragiskt att några idioter tillåts förstöra grundtanken med den yttersta racingen, nämligen att den ska vara tekniskt drivande och attrahera de bästa förarna. Med för många restriktioner och påbud kommer de att döda intresset för sporten och sedan kan de sitta där och förhandla med fordringsägarna till konkursboet.

990-eran tycker jag personligen var den roligaste att titta på.... Tittade mycket på Doohan... men det var sällan så spännande som Rossi/Biaggi o Rossi/Sete. Hoppas verkligen att vi kommer tillbaka till den publikfriande, lite vilda körningen igen. Nu är det ju nästan mer spännande att titta på dotterns tågbana....

990-eran tycker jag personligen var den roligaste att titta på.... Tittade mycket på Doohan... men det var sällan så spännande som Rossi/Biaggi o Rossi/Sete. Hoppas verkligen att vi kommer tillbaka till den publikfriande, lite vilda körningen igen. Nu är det ju nästan mer spännande att titta på dotterns tågbana....

brio träjärnväg is the shit (leker själv med det när dottern lagt sig:D:D)

off off off toppic 2004 i juli var du på midlanda då???(license kurs)

Back