MotoGP: Back to basic 2012

Sedan ett par år är det livsnödvändigt för MotoGP att skära ner på utvecklings- och driftkostnaderna. Begränsning av borrning = fixerat övre varvtal = mindre risk för skenande utvecklingskostnader.

så sa de om F1 också, det blev DYRARE iom att tillverkarna var tvunga att ta fram nya maskiner å de görs inte över en vinter mellan 2 säsonger...


EDIT: de är billigare att köra på samma typ av maskiner som man redan vet och kan bygga utan problem och vidar utveckling av, de bästa vore om de bara gav fan i att komma med nya regler för maskinerna, rent ekonomiskt.
 
Last edited:
2012; Another year of only wsbk.


Gp har förlorat lite av sin charm, eller är det bara jag som blivit avtrubbad...:va
 
El-drift är ju inte så miljövänligt som många vill ha det till om man ska lyssna på förbrännings lobbyn.

Det är sant som du säger men å andra sidan skickas väl metallen i en bilmotor runt halva jorden också innan den hamnar i monteringen och sedan ska bilen, oaktat motortyp, skickas runt andra halvan av jorden till köparen?

Och som redan påtalats, om man driver så mycket som möjligt med el så behöver man ju "bara" fokusera utvecklingen på att utvinna och använda energi i form av el så rent och effektivt som möjligt istället för att dels göra det, eftersom el alltid kommer att användas, och dels lägga pengar på att uveckla bensinmotorer eller andra alternativ också.

Och vi vet ju bägge två hur Peking kan vara på vintern. Det är inte för inte man ibland önskar att de förbjöd trafik med förbränningsmotorer och smällde upp ett par kärnkraftverk för att ta hand om den ökade elkonsumtionen och den centrala uppvärmningen istället för kolkraften. Förhoppningsvis sker det snabbt och smärtfritt ifall de skulle ha en kärnkraftolycka istället för det långsamma lidande som luften idag orsakar :)
 
Last edited:
Batterier av olika slag innehåller massor med "precious metals" som utvinns
i de skitigaste gruvor man kan tänka sig. Normalt i u-länder med stora utsläpp som följd och med slavarbetare, men i vissa fall även i-länder.

De fraktas sen med ful-olje drivna båtar till Japan, US osv osv.
Sen fraktas den färdiga "energi källan" eller bilen/hojen runt jorden igen.
Jämfört med att man bygger "vanliga" bilar i fabriker nära marknaderna så skitar man ned mkt mera. Detta kommer dock troligen ändras framgent iom att marknaderna blir större här och där.

Finns ett bra exempel på detta i Top Gear. Där de berättar att någon har forskat i detta och kommit fram till att endast tillverkningen av batteriet i en toyota prius, förstör lika mycket på miljön som hela livstiden på en stor land rover...

Sen tycker jag som någon tidigare sade, att man skulle istället införa 990/1000cc med ett budgettak istället. mycket mer intressant för mig som teknikintresserad att se på när olika motorkonfigurationer mm används av stallen. Som de nu planerar blir väl möjligen aprilia och bmw intresserade att komma med, men då är det ju i stort sett bara wsbk 2.
om de nu vill ha det på så viset är det väl bättre att slå ihop de 2 serierna med fler klasser istället.
 
Det är sant som du säger men å andra sidan skickas väl metallen i en bilmotor runt halva jorden också innan den hamnar i monteringen och sedan ska bilen, oaktat motortyp, skickas runt andra halvan av jorden till köparen?

Och som redan påtalats, om man driver så mycket som möjligt med el så behöver man ju "bara" fokusera utvecklingen på att utvinna och använda energi i form av el så rent och effektivt som möjligt istället för att dels göra det, eftersom el alltid kommer att användas, och dels lägga pengar på att uveckla bensinmotorer eller andra alternativ också.

Och vi vet ju bägge två hur Peking kan vara på vintern. Det är inte för inte man ibland önskar att de förbjöd trafik med förbränningsmotorer och smällde upp ett par kärnkraftverk för att ta hand om den ökade elkonsumtionen och den centrala uppvärmningen istället för kolkraften. Förhoppningsvis sker det snabbt och smärtfritt ifall de skulle ha en kärnkraftolycka istället för det långsamma lidande som luften idag orsakar :)

Hoj hoj !

Håller med om det mesta du säger personligen. dock så surrar det mkt sånt här snack i bilbyggar kretsar. egen intresse ? förmodligen ?

tycker dock det finns poänger i argumenten. flera stycken faktiskt.

för att gå in på topic igen så verkar det ju inte finnas mkt som talar för el-hojar som går några längre sträckor. iaf inte som går fort.

kanske kommer funka för kortare race med lätta och inte så starka hojar, men för större/snabbare hojar går det ju för sakta för att det
ska bli kul att titta på. tycker jag iaf efter att ha sett el-tt och några uppvisningar på tv. Vikt,form och funktion på racehojar lirar inte bra ihop med el-drift med dagens teknologi. tyvärr.

mvh
 
Jag vill ha tillbaka bredställsrace!! McCoy for president!


För övrigt så finns det väl snart obegränsat med mijövänliga bränslealternativ.
 
Jag vill ha tillbaka bredställsrace!! McCoy for president!
...

DORNA har diskuterat med Bridgestone om att dom ska göra däcken sämre för att få ner varvtiderna. Isf ökar chansen att dom kör med släpp. Syntes ju tydligt på Philip Island i år när det var mycket kallare än vad Bridgestone räknat med och dom hade med sig för hårda däck för det vädret att dom körde med ställ mycket mera än dom gjort på länge.
 
Dom kan göra vad dom vill i framtiden, så mycket sämre (för oss åskådare) än vad det vart de senaste två-tre åren har jag mycket svårt att se att det kan bli.
 
som någon annan skrev, tycker det är dags o göra motogp miljövänligt.

WOW så många minus:lol:lol
Om folk tror på allvar att motogp kommer forsätta vara samma vanliga med bensin hojar om 2-10 år så ska man nog ta o kamma till sig.

Det här säger ju en del om SH kliental.
 
Blandningen av Sergrare var ju annars positiv under 2009 hoppas att det under2010 föder tätare race..


2009 MotoGP Comunitat Valenciana Pedrosa, Dani SPAIN Honda

2009 MotoGP Sepang Circuit Stoner, Casey AUSTRALIA Ducati

2009 MotoGP Phillip Island Stoner, Casey AUSTRALIA Ducati

2009 MotoGP Estoril Lorenzo, Jorge SPAIN Yamaha

2009 MotoGP Misano Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Indianapolis Lorenzo, Jorge SPAIN Yamaha

2009 MotoGP Automotodrom Brno Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Donington Park Dovizioso, Andrea ITALY Honda

2009 MotoGP Sachsenring Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Laguna Seca Pedrosa, Dani SPAIN Honda

2009 MotoGP Assen Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Circuit de Catalunya Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Mugello Stoner, Casey AUSTRALIA Ducati

2009 MotoGP Le Mans Lorenzo, Jorge SPAIN Yamaha

2009 MotoGP Jerez Rossi, Valentino ITALY Yamaha

2009 MotoGP Motegi Lorenzo, Jorge SPAIN Yamaha

2009 MotoGP Losail Circuit Stoner, Casey AUSTRALIA Ducati
 
WOW så många minus:lol:lol
Om folk tror på allvar att motogp kommer forsätta vara samma vanliga med bensin hojar om 2-10 år så ska man nog ta o kamma till sig.

Det här säger ju en del om SH kliental.

det går utmärkt att köra med etanol..... så slipper man somna i tv soffan:D

Förmodligen ca drygt 45 mm. Vill minnas att kolvarna var Ø86 mm så det är ju bara att räkna baklänges.

Ändringen kanske är en eftergift mot Honda för att de skulle leverera motorer till moto2-klassen.
42,6mm slag enligt Ducati:)
 
Last edited:
Finns många vägar att vandra för FIM!
Det som oroar mig mest är att "gubbarna" verkar så fantasilösa, och hela tiden snävar in ramarna. Tex. varför inte låta den som kör på miljöbränsle X, få ha större tank. Den som använder typ KERS, få någon viktreduktion. eller begränsa däckbredd med hänsyn till motorkonfig. Ja det finns ju hur mycket som helst att göra! Men FIM "gubbarna" verkar mest vilja slå sig ihop med SBK! Och för er "bättre förr" och "prototypracing" nissar: det har alltid funnits regler och begränsningar i MC-sporten, nöten att knäcka är hur man bäst utformar dem för att få rolig racing......
 
som de sades ridigare i tråden så sänder ju ESPN classic gamla MotoGP race:Bugar

just nu går 2003 säsongen och de e riktigt kul racing och se på:yoparty

trist att kostym nissarna ska förstöra racingen:död
 
Hej har en liten fråga till er . vet ej om det är rätt ställe men,är det nån som vet om det finns nått billigt boende i assen tänkte kolla moto gp 26.6
 
Jeremy Burgess

"For me the 1000cc rule is pure stupidity. Carmelo Ezpelata and DORNA have never built anything that has improved the sport or the numbers of the grid."

"If Carmelo is going to change the rules when it suits him then he´s only going to piss off the manufactorers in the world".



jb.jpg
 
Back
Top