MotoGP: Back to basic 2012

som någon annan skrev, tycker det är dags o göra motogp miljövänligt.

Den största miljöpåverkan i samband med racen är den publik som kommer. Det innebär att fotboll, mässor, koncerter, mm inte är ett dugg mer miljövänligt än racing. Vill man minska miljöpåverkan så ska man förbjuda publik på alla typer av tillställningar.

Det var nån kille i England som räknade ut att all racing som sker i GB under ett helt år (och det är ganska många race) släpper ut lika mycket som en 747 som går mellan Heathrow och JFK (New York).
Fast det blir lite för svårt för PK-eliten att hänga med då, för man får börja tänka själv istället för att luta sig mot åsiktsmaffian ... :)

Som Elwe är inne på så har racing en väldigt liten del av vad man kan kalla
" inte helt nödvändig miljöpåverkan ".
Men, motorsport är och har alltid varit en metafor för miljöintresserade av den anledningen att det låter och luktar och, för de allra flesta för utom oss, anses farligt, förlegat och helt onödigt.
Jag tror att man måste förstå och analysera sin motståndares tankar för att kunna bemöta och ha möjlighet att få fortsätta med racing.
Racing behöver profilera sig med alternativa drivmedel, kanske el och biogas, samt lägre grad av buller.
Nu säger jag inte att alla klasser behöver ha alternativt drivmedel eller miljöprofil, men börjar man inte snart att visa att man är med på miljö-tåget så tror jag att det relativt snart blir omöjligt att köra racing.
Det är inte mycket som är så politiskt inkorrekt, i beslutfattarnas ögon, som en racingmotorcykel.
Så, antingen är man med på vår nutids spelregler och anpassar sig, eller annars så tror jag det snart blr väldigt svårt att få köra racing i vårt land.

Synd tråkigt att det har blivigt så här med racing.
Har inte 125 gp klassen okså en dötts dom på sig?

Som Elwe är inne på så har racing en väldigt liten del av vad man kan kalla
" inte helt nödvändig miljöpåverkan ".
Men, motorsport är och har alltid varit en metafor för miljöintresserade av den anledningen att det låter och luktar och, för de allra flesta för utom oss, anses farligt, förlegat och helt onödigt.
Jag tror att man måste förstå och analysera sin motståndares tankar för att kunna bemöta och ha möjlighet att få fortsätta med racing.
Racing behöver profilera sig med alternativa drivmedel, kanske el och biogas, samt lägre grad av buller.
Nu säger jag inte att alla klasser behöver ha alternativt drivmedel eller miljöprofil, men börjar man inte snart att visa att man är med på miljö-tåget så tror jag att det relativt snart blir omöjligt att köra racing.
Det är inte mycket som är så politiskt inkorrekt, i beslutfattarnas ögon, som en racingmotorcykel.
Så, antingen är man med på vår nutids spelregler och anpassar sig, eller annars så tror jag det snart blr väldigt svårt att få köra racing i vårt land.

..jag tror att man i detta resonemang skulle kunna finna en väg framåt UTAN att ge sig hän åt den senaste vågen av idiotregel-skrivning som ser ut att vara mer eller mindre en direkt kopia på samma typ av vanvettiga rövarkapitalisters tokpåfund i F1-cirkusen.......

Till att börja med.....skall man inte bry sig om hur mkt pengar någon spenderar på sin GP-satsning.......och man skall vara försiktigt med att reglera den tekniska specifikationen för mycket.......

Dock.....skulle jag gärna se att man satte hårda krav på t ex hur många motorer, däck mm man får förbruka över en säsong......hur mycket bränsle man får göra av med.....och så vidare......

...såå...skulle man kunna styra ( begränsa ) prestanda UTAN att göra någon GP klass till en HRC enmärkes serie.....och alltså behålla möjligheten för teknisk utveckling.....

Sen frågan om ekonomi.....den är väl ointressant......varför överhuvudtaget ens bry sig ?......det går i alla fall inte att kontrollera en sådan sak ändå....

..jag tror att man i detta resonemang skulle kunna finna en väg framåt UTAN att ge sig hän åt den senaste vågen av idiotregel-skrivning som ser ut att vara mer eller mindre en direkt kopia på samma typ av vanvettiga rövarkapitalisters tokpåfund i F1-cirkusen.......

Till att börja med.....skall man inte bry sig om hur mkt pengar någon spenderar på sin GP-satsning.......och man skall vara försiktigt med att reglera den tekniska specifikationen för mycket.......

Dock.....skulle jag gärna se att man satte hårda krav på t ex hur många motorer, däck mm man får förbruka över en säsong......hur mycket bränsle man får göra av med.....och så vidare......

...såå...skulle man kunna styra ( begränsa ) prestanda UTAN att göra någon GP klass till en HRC enmärkes serie.....och alltså behålla möjligheten för teknisk utveckling.....

Sen frågan om ekonomi.....den är väl ointressant......varför överhuvudtaget ens bry sig ?......det går i alla fall inte att kontrollera en sådan sak ändå....

Nackdelen med att ha obegränsat ekonomiskt handlingsutrymme är ju att de teamen med störst budget och flest resurser (dvs, framför allt fabriksteam) kan utveckla hojen mycket mer, något som i förlängningen leder till att nykomlingar och mindre team får svårt att bli konkurrenskraftiga.

Sätt istället en maxbudget men med helt fritt tekniskt reglemente så att nytänkare får fritt spelrum (motortyp/bränsle etc) att lägga pengarna på vad man tror är mest kostnadseffektivt för att vinna race. Jag tror nog att man, med tydliga redovisningsrutiner, kan kontrollera ett teams finanser ganska väl. Jag kan möjligen tänka mig att man sätter en energibegränsning i kWh (för att inte låsa sig vid ett specifikt bränsle) samt en gemensam däcksleverantör för att få vissa grundvillkor.

Den största miljöpåverkan i samband med racen är den publik som kommer. Det innebär att fotboll, mässor, koncerter, mm inte är ett dugg mer miljövänligt än racing. Vill man minska miljöpåverkan så ska man förbjuda publik på alla typer av tillställningar.

Det var nån kille i England som räknade ut att all racing som sker i GB under ett helt år (och det är ganska många race) släpper ut lika mycket som en 747 som går mellan Heathrow och JFK (New York).
Fast det blir lite för svårt för PK-eliten att hänga med då, för man får börja tänka själv istället för att luta sig mot åsiktsmaffian ... :)

Visst är det som du säger men jag tror att man inte ska underskatta symbolvärdet i en miljövänligare attityd hos arrangörer och team inom motorsporten. Mycket för att dels uppmärksamma problematiken men också att nya (miljöfrämjande) tekniska lösningar som annars kanske inte sett dagens ljust efter ett tag överförs till massproduktion och därmed kan innebära att besökarna får miljövänligare sätt att ta sig till arrangemangen (oavsett om det är ett MotoGP-race eller en fotbollsmatch).

Last edited:
Nya reglerna får MotoGP att likna WSBK ännu mer och det kan inte vara bra för någondera.

Varför inte inte ride-what-you-bring formel med 500 cc tvåtakt, 750 cc fyrtakt och etanol eller annat förnyelsebart bränsle som enda begränsningar?

Kostnaderna begränsas genom en claiming rule, alla hojar måste efter race - om köpare finns - säljas för max US$ 150 000 eller annan lämplig förutbestämd summa.

Som en biprodukt borde en sån formel resultera i att konkurrenskraftiga produktionsracers blir mer allmänt tillgängliga.

Last edited:
Det var då jag krashade..... för tredje gången på 2 veckor!

och det finns/fanns på film (dock bara ett damm moln)

och nu tibax till tåpic

då får ducati bygga om totalt....ju
sjukt vad japs vänligt det blir
undra vad slaget var när duccarna var på 990cc.......!!!

Förmodligen ca drygt 45 mm. Vill minnas att kolvarna var Ø86 mm så det är ju bara att räkna baklänges.

Ändringen kanske är en eftergift mot Honda för att de skulle leverera motorer till moto2-klassen.

och det finns/fanns på film (dock bara ett damm moln)

och nu tibax till tåpic

det är inte så konstigt att det är japsvänligt - Honda har drivit 4T hårdast av alla i MotoGP.

/JPS

som någon annan skrev, tycker det är dags o göra motogp miljövänligt.

Inte alls fel tänkt..

Saxat lite från en MC tidnings annonsör på SH.. Visst kommer miljökrav förr eller senare begränsa eller om man vill tillföra även MGP racingen. Det man skriver i artikel (tävlingsanläggningar måste stänga på grund av miljöaktivisternas allt hårdare krav) är inte längre några långhåriga skumma miljöaktivister som kjedjar fast sig vid avverkningsanläggningar.

Nej! Miljöagendan har kommit längre än så.. Politikerna är dagens moderna miljöaktivister, då är det enligt mig genast allvarligare där ödesbeslut förr eller senare drabbar all racing inkl MGP racingen om man inte går i politikens ledband vilket såklart FIM redan förstår tillskillnad från folk som ropar för motsatsen..

Racingorganisationen FIM visar stort intresse för elmotorycklar eftersom man framför allt utomlands har problem med att tävlingsanläggningar måste stängar på grund av miljöaktivisternas allt hårdare krav. Tidigare i år kördes ett race på Isle of Man med roadracinghojar med elmotorer. Förra helgern kördes som sagt ett edurorace, både dag och natt, på olika platser i Danmark. På bilsidan har vi sett olika försök

http://www.motorrad.se/?nid=351

Inte alls fel tänkt..

Saxat lite från en MC tidnings annonsör på SH.. Visst kommer miljökrav förr eller senare begränsa eller om man vill tillföra även MGP racingen. Det man skriver i artikel (tävlingsanläggningar måste stänga på grund av miljöaktivisternas allt hårdare krav) är inte längre några långhåriga skumma miljöaktivister som kjedjar fast sig vid avverkningsanläggningar.

Nej! Miljöagendan har kommit längre än så.. Politikerna är dagens moderna miljöaktivister, då är det enligt mig genast allvarligare där ödesbeslut förr eller senare drabbar all racing inkl MGP racingen om man inte går i politikens ledband vilket såklart FIM redan förstår tillskillnad från folk som ropar för motsatsen..

Racingorganisationen FIM visar stort intresse för elmotorycklar eftersom man framför allt utomlands har problem med att tävlingsanläggningar måste stängar på grund av miljöaktivisternas allt hårdare krav. Tidigare i år kördes ett race på Isle of Man med roadracinghojar med elmotorer. Förra helgern kördes som sagt ett edurorace, både dag och natt, på olika platser i Danmark. På bilsidan har vi sett olika försök

http://www.motorrad.se/?nid=351

Och det finns ju stora möjligheter också med elhojar; satt på crosshopen hemma och pratade med en herre som var MYCKET insyltad i Yamaha-cross och han sa "med elhojar kan vi ju bygga crossbanor I stan och träna hur ofta vi vill!!! Jag ser bara möjligheter!"
Vaken kille!:tummenupp

Och det finns ju stora möjligheter också med elhojar; satt på crosshopen hemma och pratade med en herre som var MYCKET insyltad i Yamaha-cross och han sa "med elhojar kan vi ju bygga crossbanor I stan och träna hur ofta vi vill!!! Jag ser bara möjligheter!"
Vaken kille!:tummenupp
"När det blåser på kalfjället bygger vissa vindskydd medans andra bygger väderkvarnar"

Han var helt klart i väderkvarnsbranschen:tummenupp

Jag som trodde motogp var utvecklingsracing. Att utveckla hojar som går på bensin ja, det är som att sminka en ko och få den att se lite bättre ut men igentligen ingen utveckling som främjar miljön.

El-drift är ju inte så miljövänligt som många vill ha det till om man ska lyssna på förbrännings lobbyn.

Jobbar sedan -98 i fordonsutvecklings industrin. Inte som ingenjör
dock, Men jag jobbar inom r&d nära dom som pysslar med motorer ibland.

Detta är inte mina egna ord utan några av dessa rätt skapliga ingenjörer mestadels från tyskland.

Batterier av olika slag innehåller massor med "precious metals" som utvinns
i de skitigaste gruvor man kan tänka sig. Normalt i u-länder med stora utsläpp som följd och med slavarbetare, men i vissa fall även i-länder.

De fraktas sen med ful-olje drivna båtar till Japan, US osv osv.
Sen fraktas den färdiga "energi källan" eller bilen/hojen runt jorden igen.
Jämfört med att man bygger "vanliga" bilar i fabriker nära marknaderna så skitar man ned mkt mera. Detta kommer dock troligen ändras framgent iom att marknaderna blir större här och där.

Mkt av strömmen man behöver för att "ladda" sin bil/hoj kommer från olika energi källor såklart . Kärnkraft och kolkraft som är väldigt poppis i hela världen är ju inte så rent alltid. Återigen inte mina ord !
Bor mestadels i kina och här kryllar av el-moppar och cyklar som naturligtvis laddas i vägguttaget och därigenom av orenad kolkraft som är vidrigt om du frågar mig.

Sen är ju återvinningen av förbrukade "batterier" ett annat gissel. Förbränningsmotorer kan nästan till 100% återvinnas. Tydligen så är det
mkt värre med batterier av olika slag. Dessa skickas tydligen ofta till u-länder för "slutförvaring". ofta i afrika. öknamnet Världens anus blir mer och mer sant.

Nu kan säkert många kontra på det här men ville ändå skriva det för så här går snacket i många fikarum inom fordonsutvecklingen iaf.

Och det är ju alltid kul med debatter hehe !

allt annat oförändrat...
* det är lättare och billigare att vidta åtgärder i stor centraliserad kraftproduktion än i 1 miljard förbränningsmotorer.
* det går att satsa på renare elproduktion om viljan finns eller tvingas fram.

allt annat oförändrat...
* det är lättare och billigare att vidta åtgärder i stor centraliserad kraftproduktion än i 1 miljard förbränningsmotorer.
* det går att satsa på renare elproduktion om viljan finns eller tvingas fram.

True, true. Kvarstår (o)ren tillverkning och byggmaterial.

Back