MotoGP 2021 #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

Får inte Suzuki gå ut i Moto2-depån och hämta nån lämplig gubbe till den lediga cykeln?
 
Poncharal antydde rätt ordentligt att de ville få in Fernandez bredvid Gardner men sa också att det fortfarande fanns tid för Petrucci och Lecuona att bevisa sitt värde. Påpekade även att hur de andra stallen gick i riktiningen att signa unga talanger vilket han ansåg som rätt väg.

Tydligen väntar sig många att VR ska annonsera sin pensionering från racing denna helgen eller snart efter.
 
Rins hade tydligen suttit & messat på mobilen & cyklat in i ett parkerat fordon på banan...:huvet:huvet:huvet

Jag tror Suzuki får köpa honom en sån där cykel som man ligger ner i med 3 hjul innan han ska trampa runt nästa bana... Samt beslagta hans mobil!!:hihi:hihi:hihi

#1 P. Espargaro
#2 Quartararo
#3 A. Espargaro

#8 VR46 (hoppas jag, men gärna ännu högre upp listan).
 
Reflektioner, funderingar och gissningar så här efter FP1.

Märkligt att Ducati inte är snabbare.

Som apriliaägare är det med glädje att framstegen de gör 2021 (och resultatmässigt hintade om 2020). Kul för Aleix att ta P1 i FP1.

När Morbidelli är snabb är han snabbast.

Honda har en del att jobba på.

MM. Är det fysiska hinder eller hjärnspöken? Är hans gräns numera 98% och inte längre 102%?


Pallen på söndag,

1. Morbidelli
2. A. Espargaro
3. Zarco
 
Honda har en del att jobba på.

MM. Är det fysiska hinder eller hjärnspöken? Är hans gräns numera 98% och inte längre 102%?


Pallen på söndag,

1. Morbidelli
2. A. Espargaro
3. Zarco
Jag gissar att det just nu är fysiska hinder. MM har ofta kört på gränsen och gör man det blir det ibland över gränsen men klarat sig genom att han varit stark nog att för att orka rädda tex. framhjulssläppen.
Nu är MM inte längre stark nog för att orka rädda när han gått över gränsen.
Utan kraschar som de andra.

Vad gör jag för fel ? '
När jag går in på motogp.com Results för att se hur det går i FP så står det att #7 är Sachenring ?
12:11 Startade om webbläsaren och enabled all cookies och nu blev #7 Barcelona , skumt tycker jag.
 

Bifogat

  • 20210604_11-55-20-MotoGP-Results.png
    20210604_11-55-20-MotoGP-Results.png
    48.4 KB · Visningar: 11
Last edited:
Jag gissar att det just nu är fysiska hinder. MM har ofta kört på gränsen och gör man det blir det ibland över gränsen men klarat sig genom att han varit stark nog att för att orka rädda tex. framhjulssläppen.
Nu är MM inte längre stark nog för att orka rädda när han gått över gränsen.
Utan kraschar som de andra.

Vad gör jag för fel ? '
När jag går in på motogp.com Results för att se hur det går i FP så står det att #7 är Sachenring ?
12:11 Startade om webbläsaren och enabled all cookies och nu blev #7 Barcelona , skumt tycker jag.
Verkar funka för mig iaf.
 
[...] Fernandez bredvid Gardner [...]
Vilket dreamteam. Å andra sidan lätt att bli besviken om man antar att framstående förare i Moto2 ska göra succé i MotoGP. Se på Alex Marquez, Bastianini och Tito Rabat – var alla mästare i Moto2, men inte direkt framstående i MotoGP.
 
Som apriliaägare är det med glädje att framstegen de gör 2021 (och resultatmässigt hintade om 2020). Kul för Aleix att ta P1 i FP1.

Alltid kul med framgång, men det finns också en orsak. AE41 var enda förare att "slösa" med två nya medium bakdäck. Vad jag såg åkte alla andra med ett och samma medium bakdäck under hela FP1. För mig högst oklart varför man drar till med en sådan manöver redan under FP1 då ytan på Catalunya brukar bli renare och renare ju fler varv som körs och därmed snabbare under FP3. Kanske är man övertygad om att FP3 regnar bort...?


Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
 
Vilket dreamteam. Å andra sidan lätt att bli besviken om man antar att framstående förare i Moto2 ska göra succé i MotoGP. Se på Alex Marquez, Bastianini och Tito Rabat – var alla mästare i Moto2, men inte direkt framstående i MotoGP.
Ja verkligen ett dreamteam.
Det känns som det är lite skillnad på en del av de Moto2 talanger som kommer upp. De som presterar bra från början i Moto2 känns ganska säkra(Rins, MV, Zarco) men tex. Alex Marquez har haft bra material från början men fick knappt ihop sin titel efter många år i klassen känns inte alls som ett bra val. Bastianini sitter väl i det "sämsta" teamet på griden även om det är mkt bättre än de gamla sattelitteamen så han får ett års upplärning på sig(precis som Marini). Gardner har ju för första gången i Moto2 riktigt material och visade direkt vad han kan göra med det plus att han är amerikan och det vill dorna gärna se i Motogp.

Rabat tror jag är en saga för sig tyvärr då han led av att få en okörbar Honda som första styrning och efter att han bröt benet på Silverstone aldrig blev densamme igen.

Sen var ju hela tanken med ökningen till 800cc i moto2 att de skulle vara mer förberedda för Motogp vilket jag tror vi ser resultatet av i de nya förarna som kommer upp.
 
Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
Jag har ingen aning hur det ser ut med budgetar hos teamen, men Suzuki måste lida av att ha så få inputs från förare om hur cykeln fungerar så de borde ha ett incitament att ha någon halvfigur i sadeln.
Nyligen bortpetade förare kanske är mer rimligt än någon i Moto2.
 
Det känns som det är lite skillnad på en del av de Moto2 talanger som kommer upp. De som presterar bra från början i Moto2 känns ganska säkra (Rins, MV, Zarco) men tex. Alex Marquez har haft bra material från början men fick knappt ihop sin titel efter många år i klassen känns inte alls som ett bra val.
Minns inte nu, men varför gjorde Morbidelli inte livet i Moto2 mycket svårare för Marquez dy?
 
Last edited:
Alltid kul med framgång, men det finns också en orsak. AE41 var enda förare att "slösa" med två nya medium bakdäck. Vad jag såg åkte alla andra med ett och samma medium bakdäck under hela FP1. För mig högst oklart varför man drar till med en sådan manöver redan under FP1 då ytan på Catalunya brukar bli renare och renare ju fler varv som körs och därmed snabbare under FP3. Kanske är man övertygad om att FP3 regnar bort...?


Att bara ta valfri Moto2-snubbe till den "lediga" Suzukin är lättare sagt än gjort. Även Moto2-förare är bundna av kontrakt som man inte bara kan strunta i och jag tror inte heller att en helt ny förare utan tidigare erfarenhet av MotoGP vill inleda sin kärriär under tävling...
Gillar ju AE41 stenhårt, Aprilia såklart, men även för att han verkar vara en riktigt skön kille! Gillar verkligen att följa honom på Instagram (Där tappade man 90% av "sporthojarna":)). Han är ju ett stort fan av cykelsporten, så som jag också är. Där kan någon/några göra en helt meningslös utbrytning i Tour de France eller valfritt 3-veckors lopp, alla vet att klungan kommer att hämta in dem och sedan gör spurtarna upp om segern. Kan det vara en liknande grej? Sponsorer och TV-tid, lite "buzz" att det går bra nu!? Fattade ingenting av detta när jag började följa cykel för snart 30-år sedan. men nu vet jag lite mer hur det funkar. Kanske har han tagit det till MotoGP! Snart får vi se alla gasa järnet på fredagen!!
 
Morbidelli, hatten av. Hur han med tilldelade resurser skickar upp sig på bästa tid i FP3 är en bedrift. Kul för den gamle geten att slippa harva 15min extra i q1! Bittert för Miller. Snart är det kval!
 
Apropå repriserna som visas emellanåt från gamla lopp, när slutade den sista målflaggviftaren stå nere på banan/kanten?
Nu står (väl?) alla på pitwall/ motsvarande och viftar. Såklart mycket säkrare, men repriserna från gamla lopp ser ballare ut när de viftar i stort sett på banan. ?
Är det fastslagna regler för ligan eller respektive banas regler som säger vart viftaren kan stå?
 
Apropå repriserna som visas emellanåt från gamla lopp, när slutade den sista målflaggviftaren stå nere på banan/kanten?
Nu står (väl?) alla på pitwall/ motsvarande och viftar. Såklart mycket säkrare, men repriserna från gamla lopp ser ballare ut när de viftar i stort sett på banan.
Är det fastslagna regler för ligan eller respektive banas regler som säger vart viftaren kan stå?
Spontant kan jag känna att det centrala regelverket borde reglera just detta. Om en målflaggsnisse skall stå vid mållinjen, på banan borde kurvan innan rimligtvis vara gulflaggad.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top