MotoGP 2021 #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

Kanske, fast jag tyckte jag såg lite samma hos båda.
Marc: I'm not helping the bike and the bike is not helping me. Jag tolkar det som att den är oförlåtande.

Att han ser glad ut tolkar jag som att han kommer från motsatt håll jämfört med Pol, skadad, rehab och på väg tillbaka. Pol har kört hela säsongen och börjar väl tröttna på att spotta grus.
Ja, det är nog riktigt.
Det måste vara världens bäste förare (om man räknar sista åtta åren) i topptrim för att köra Hondan.
Det är antagligen svårt för Marc att veta om det är honom eller hojen som skapar problemen och därför har han svårt att förbättra hojen.
Fn verkar det vara fel på båda...
Sedan har det ju spekulerats förut i div trådar om hur bra Marc är på att utveckla hoj generellt.
Hondan har ju, i stort sett, under ett antal år bara kunnat köras av Marc själv.
Och bara av en Marc i fysisk topptrim.
 
MM har inte behövt en bra hoj tidigare. Han sa ju själv till Honda att han föredrog en mer effektstark hoj framför en som går att svänga med, för han hade ju förmågan att kunna lösa kurvorna på sitt sätt och vinna, bara han inte tappade på rakorna.
 
Alatalos info om Pedrosas fingertoppskänsla av att utveckla hojar verkar sannerligen välriktad! :)

Det skriver jag under på, alla dagar i veckan...När andra förare inte kunde känna någon skillnad mellan saker man testade så blev de ändå snabbare när de använde de prylar som Dani valt.

Synd att han blev behandlad som han blev behandlad då världen rycktes med i andra förares framgångar...
 
Tycker absolut att det borde vara reglerat och ej tillåtet. Tänk om Quartararo hade crashat på något av de sista varven. Inget skydd runt överkroppen hade suttit där det borde. Kunde gått ganska illa.

Jag satt och var genuint orolig, inte minst med tanke på förra helgen.

Vem hade varit ansvarig?
FQ för att köra vidare med felaktig skyddsutrustning?
RD för att inte svartflaggat en förare med felaktig skyddsutrustning?

IMHO så tycker jag att race direction gång på gång visar att de behöver bytas ut. I det här fallet så ligger det helt på dem, tycker jag. Så fort det uppdagats att FQs ställ var öppet så skulle en svartflagg åkt ut, inte för bestraffning utan för att skydda piloten. Finns nog ingen pilot som under strid om podieplatser släpper av tillräckligt för att dra igen stället. Som sagt så kunde det gått illa.
Men i och med att RD var helt jävla impotenta i den situationen och lät honom åka vidare, så tycker jag att tidstillägget för att ha kört med stället öppet var fel, givet att man inte kan bevisa att han medvetet öppnat det. Om materialet fallerar trots korrekt hantering så tycker jag väl inte att piloten kan lastas för det. Dock måste jag tillägga att tidstillägget ändå var ok, men mer pga att han kastade ur sig bröstplattan mitt i en kurva. Den har ju lite mer yta än en tearoff och lite mer massa så den inte blåser iväg.

Som ytterligare exempel på RDs inkonsekventa handlande. En av de mest fåniga besluten (IMHO) förra året var bestraffningen av Zarco när Pol svängde in i honom och gick omkull. Mer eller mindre exakt samma situation händer under kvalet, fast med ett par skillnader. 1 - Det var Binder och 2 - Binder gick inte omkull. Det är bara "irresponsible riding" om nån går omkull, eller vaddå?

Nä, RD är fan ett skämt numera.
 
Jag blir nog mest besviken på deras oförmåga att en gång för alla ta tag i körning utanför banan, eller ”exceeding track limits” som det heter på utrikeska...

Inför säsongen lägger man ut världens förklaring till inköpet av svindyra sensorer som skall eliminera den mänskliga faktorn i videobedömningar. Sedan visar det sig att man ändå sitter och videobedömer / straffar förare som ej triggat sensorer och som dessutom är helt säkra på att de aldrig varit utanför...
 
Jag blir nog mest besviken på deras oförmåga att en gång för alla ta tag i körning utanför banan, eller ”exceeding track limits” som det heter på utrikeska...

Inför säsongen lägger man ut världens förklaring till inköpet av svindyra sensorer som skall eliminera den mänskliga faktorn i videobedömningar. Sedan visar det sig att man ändå sitter och videobedömer / straffar förare som ej triggat sensorer och som dessutom är helt säkra på att de aldrig varit utanför...
Jag hatar generellt bedömningssporter.
-"Ja Boklöv du hoppade längst men du hoppar fult så du kommer 5a."
I Motogp förstår jag att det måste bedömas i vissa situationer men då är det otroligt viktigt att det är konsekvent!
Något som kanske inte varit helt solklart de sista åren...:(
 
Inget materialfel på Quartens läder enligt Alpinestar.
Intressant och påminner mig om att jag inte tror att någon här – utan att googla – helt förstår varför ett blixtlås inte bara åker ner igen, när man dragit upp det.
 
Intressant och påminner mig om att jag inte tror att någon här – utan att googla – helt förstår varför ett blixtlås inte bara åker ner igen, när man dragit upp det.
Jag fick en genomgång om dragkedjornas förlovade land hos Snickers Workwear en gång.
Har glömt det mesta... :hihi
 
Intressant och påminner mig om att jag inte tror att någon här – utan att googla – helt förstår varför ett blixtlås inte bara åker ner igen, när man dragit upp det.
Det är ju en spärr inbyggd i bättre drag så drar man inte i blixtlåsflärpen är blixtlåset stängt. I teorin. Så
FQ's problem var väl att Bröstplattan flyttade sig uppåt mot halsen. Och tryckte mot halsen. Gissar jag.

I teorin, jag tror ingen testat om spärren i blixtlås håller i luftdrag över 300km/h.
Eller ?
 
Last edited:
Intressant och påminner mig om att jag inte tror att någon här – utan att googla – helt förstår varför ett blixtlås inte bara åker ner igen, när man dragit upp det.
Jodå, har man brutit av flärpen man drar i och försökt öppna genom att nypa i den lilla släden så förstår man det.
 
Intressant. Hur ser den spärren ut och hur fungerar den?
Det finns säkert olika men typ så här:

1414468002_113758.jpg
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top