MotoGP 2020 Grande Prémio MEO de Portugal

Rossi menade förvisso att det inte var någon större skillnad mellan -19 och -20 Yamman, utan att grundproblemet var samma oavsett årsmodell. Att Morbidelli lyckats så bra menade han framförallt handlade om Morbidelli som förare.

Helt klart att Franco tagit minst ett steg till som förare i år. :)
Men jag tror också att Rossi överdrev den delen.
Kanske pga kompisar eller för att Yamaha ska tänka om och ge Franco en 2021.
Att han skulle vara så mycket bättre förare än Quaren, Vinales och Rossi på lika eller sämre material har jag svårt att tro.
 
Helt klart att Franco tagit minst ett steg till som förare i år. :)
Men jag tror också att Rossi överdrev den delen.
Kanske pga kompisar eller för att Yamaha ska tänka om och ge Franco en 2021.
Att han skulle vara så mycket bättre förare än Quaren, Vinales och Rossi på lika eller sämre material har jag svårt att tro.

Tekniskt sett och för att vara lite dryg så kommer det ju inte finnas någon 2021 :tungan

Dock så är det väl egentligen bara motorerna som inte kommer ändras så resten kommer väl uppdateras lika mkt som vanligt.
 
Tekniskt sett och för att vara lite dryg så kommer det ju inte finnas någon 2021 :tungan

Dock så är det väl egentligen bara motorerna som inte kommer ändras så resten kommer väl uppdateras lika mkt som vanligt.

Så är det ju. :)

Jag tror Franco sa att det redan finns några delar som inte passar på 2019 och om de hittar något som VERKLIGEN funkar var han tveksam om dom skulle göra en 2019-version av den delen.
Och pga detta kanske hade han föredragit en 2020 före en 2019.

Med risk för att minnas fel...
 
Så är det ju. :)

Jag tror Franco sa att det redan finns några delar som inte passar på 2019 och om de hittar något som VERKLIGEN funkar var han tveksam om dom skulle göra en 2019-version av den delen.
Och pga detta kanske hade han föredragit en 2020 före en 2019.

Med risk för att minnas fel...

Motorn, och därmed ramen, är annorlunda på 2020 så åtminstone motorn passar inte i 2019. Men är det alltså att Morbidelli får hänga kvar med en 2019 även under 2021? Nu kan man ju undra om Yamaha verkligen lyckas för de har gått kräftgång senaste åren. Tänker att det kanske måste göra som Ducati Corse gjorde efter att Rossi lämnade dem, och helt organisera om deras MotoGP-satsning, för något funkar ju inte med nuvarande organisation. Om det är i Japan eller teamet i Europa som är problemet kan man ju bara spekulera i.
 
Jag tror Aprilia fått tillgång till Alatalos nya dämpare den här helgen. ;)
Roligt att se Aprilia så högt upp i listorna. :tummenupp
Ja, och såpass sent på säsongen.
Kan han ha bytt stötdämpare?

Aprilia har använt den omtalade stötdämparen hela säsongen och även Franco Morbidelli har använt den en tid och dessutom vunnit race på den, så inget nytt för någon av dem under denna helg. Jag tror inte heller att en introduktion av nytt material på ett ställe där största problemet är att ingen hittar runt skulle gå hem...

I vilket fall som, väldigt trevligt ställe och ingen i depån skulle ha något emot att byta ut säsongsavslutningen från parkeringsplats-racet i Valencia till detta...Jag tror att vi kommer att vara tillbaka här förr än vi anar...
 
Motorn, och därmed ramen, är annorlunda på 2020 så åtminstone motorn passar inte i 2019. Men är det alltså att Morbidelli får hänga kvar med en 2019 även under 2021? Nu kan man ju undra om Yamaha verkligen lyckas för de har gått kräftgång senaste åren. Tänker att det kanske måste göra som Ducati Corse gjorde efter att Rossi lämnade dem, och helt organisera om deras MotoGP-satsning, för något funkar ju inte med nuvarande organisation. Om det är i Japan eller teamet i Europa som är problemet kan man ju bara spekulera i.

Det var denna intervju jag tänkte på.
Ni får själva avgöra hur mycket jag kom ihåg...:hihi
https://www.crash.net/motogp/news/9...-yamaha-m1-still-better-choice-2021-2019-bike
 
I vilket fall som, väldigt trevligt ställe och ingen i depån skulle ha något emot att byta ut säsongsavslutningen från parkeringsplats-racet i Valencia till detta...Jag tror att vi kommer att vara tillbaka här förr än vi anar...

Ja, Valencia är verkligen en rätt deppig bana. Även staden i sig är sådär, kan jag säga efter att ha bott där i nästan ett år. Portimao seglade ju upp på besökslistan i framtiden däremot, nästa gång de kör MotoGP då ;)
 
På pallen i Portugal var det ingen fabriksförare.

Senast det hände var 16 år sen. 30 september 2004 i Qatar.

colin-edwards-sete-gibernau-ruben-xaus-losail-qatar-motogp-2004-podium.jpg
 
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)
 
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)

Vet inte om jag någonsin har uppfattat honom som en direkt solstråle men han var ganska negativ här.
Han är nog trött på rökta motorer etc.
 
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.
 
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.

Jag tror han tyckte det var enormt skönt att han fick en raceseger i bagaget tillsammans med titeln. :)
En titel är en titel men jag tror inte man som förare vill hamna i statistiken som champion utan en enskild raceseger.

Sedan borde han nog haft en till vinst i Styria om det inte startats om.
 
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.

Kruxet är ju att loppet varar i ca 40 minuter.
Det gäller att föraren ska orka och hojen hålla ihop så länge.
För "pole" fodras lite tur, få ett bra varv utan störningar eller med bra draghjälp, eller som jämförelse vara snabb på ett "800meter lopp".

Men hur många 800-meterslöpare skulle ha en chans på 10000 meter ?
 
Kruxet är ju att loppet varar i ca 40 minuter.
Det gäller att föraren ska orka och hojen hålla ihop så länge.
För "pole" fodras lite tur, få ett bra varv utan störningar eller med bra draghjälp, eller som jämförelse vara snabb på ett "800meter lopp".

Men hur många 800-meterslöpare skulle ha en chans på 10000 meter ?

Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.
 
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)

Viñales har väl alltid varit lite gnällig/gråtmild och har ju i ärlighetens namn haft en kass säsong. Men ja, kan hålla med om att det inte är så snyggt att gnälla på att vissa saker är teamets fel.
 
Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.

Jag lägger till att för seger fodras att hojen inte drar för mycket bensin (bensinförbrukning är inget problem när det gäller sätta pole)
samt att för seger fodras att föraren / teamet valt rätt däck. Däck som håller ihop i ca 25 varv.
Däcken är inte heller något problem för ett polevarv.

Resultatet är att den roligaste racingen att titta på som jag ser det är killarna / hena som kör Moto3.
Där jag upplever att bensinförbrukning och däckslitage inte är nått förarna behöver tänka på när de kör.
Men jag kan ha fel.......
Roligast att titta på definitivt är i varje fall Moto3.

I MotoGP kan 2an normalt hänga på 1an till sista varvet. För att då köra om, gärna i sista böj.
En 2a i Moto3 som kör den taktiken är ofta omkörd efter något varv....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top