MotoGP 2020 Grande Prémio MEO de Portugal

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag lägger till att för seger fodras att hojen inte drar för mycket bensin (bensinförbrukning är inget problem när det gäller sätta pole)
samt att för seger fodras att föraren / teamet valt rätt däck. Däck som håller ihop i ca 25 varv.

Ja, detta är ju ett fenomen som framförallt uppstod när man gick över från Bridgestone till Michelin. Kändes som att Bridgestone-däcken var mycket mer förutsägbara. Michelin har förvisso blivit bättre men i starten på Michelin-eran var det ju nästan lotteri ibland. Funderar ibland på hur mycket detta sammanföll med Andrea Doviziosos formtopp, han var ju snabbt ute och lyckades lära sig hur man sparar däck till slutet av racet och det var väl också efter införandet av Michelin som han tagit majoriteten av sina vinster och pallplatser (jo, jag vet att han nämnde att den stora skillnaden för honom var coachning som han fått, men ändå).
 
Last edited:

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Ja, detta är ju ett fenomen som framförallt uppstod när man gick över från Bridgestone till Michelin. Kändes som att Bridgestone-däcken var mycket mer förutsägbara. Michelin har förvisso blivit bättre men i starten på Michelin-eran var det ju nästan lotteri ibland. Funderar ibland på hur mycket detta sammanföll med Andrea Doviziosos formtopp, han var ju snabbt ute och lyckades lära sig hur man sparar däck till slutet av racet och det var väl också efter införandet av Michelin som han tagit majoriteten av sina vinster och pallplatser (jo, jag vet att han nämnde att den stora skillnaden för honom var coachning som han fått, men ändå).

Det kan nog även ha att göra med standardiseringen av ECU:n till Magneti Marelli.
Både Yamaha och Honda hade enligt utsago betydligt mer avancerade system innan dom blev tvungna att byta.
Ducati var dessutom med och utvecklade Magneti Marellis ECU.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.

Med årets tillägg att ett varv inte räknas om man passerar gulflagg så blir det än mer slump/tur.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top