MotoGP 2020 Grande Prémio MEO de Portugal

Jag lägger till att för seger fodras att hojen inte drar för mycket bensin (bensinförbrukning är inget problem när det gäller sätta pole)
samt att för seger fodras att föraren / teamet valt rätt däck. Däck som håller ihop i ca 25 varv.

Ja, detta är ju ett fenomen som framförallt uppstod när man gick över från Bridgestone till Michelin. Kändes som att Bridgestone-däcken var mycket mer förutsägbara. Michelin har förvisso blivit bättre men i starten på Michelin-eran var det ju nästan lotteri ibland. Funderar ibland på hur mycket detta sammanföll med Andrea Doviziosos formtopp, han var ju snabbt ute och lyckades lära sig hur man sparar däck till slutet av racet och det var väl också efter införandet av Michelin som han tagit majoriteten av sina vinster och pallplatser (jo, jag vet att han nämnde att den stora skillnaden för honom var coachning som han fått, men ändå).
 
Last edited:
Ja, detta är ju ett fenomen som framförallt uppstod när man gick över från Bridgestone till Michelin. Kändes som att Bridgestone-däcken var mycket mer förutsägbara. Michelin har förvisso blivit bättre men i starten på Michelin-eran var det ju nästan lotteri ibland. Funderar ibland på hur mycket detta sammanföll med Andrea Doviziosos formtopp, han var ju snabbt ute och lyckades lära sig hur man sparar däck till slutet av racet och det var väl också efter införandet av Michelin som han tagit majoriteten av sina vinster och pallplatser (jo, jag vet att han nämnde att den stora skillnaden för honom var coachning som han fått, men ändå).

Det kan nog även ha att göra med standardiseringen av ECU:n till Magneti Marelli.
Både Yamaha och Honda hade enligt utsago betydligt mer avancerade system innan dom blev tvungna att byta.
Ducati var dessutom med och utvecklade Magneti Marellis ECU.
 
Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.

Med årets tillägg att ett varv inte räknas om man passerar gulflagg så blir det än mer slump/tur.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top