MotoGP 2020 Grande Prémio MEO de Portugal

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rossi menade förvisso att det inte var någon större skillnad mellan -19 och -20 Yamman, utan att grundproblemet var samma oavsett årsmodell. Att Morbidelli lyckats så bra menade han framförallt handlade om Morbidelli som förare.

Helt klart att Franco tagit minst ett steg till som förare i år. :)
Men jag tror också att Rossi överdrev den delen.
Kanske pga kompisar eller för att Yamaha ska tänka om och ge Franco en 2021.
Att han skulle vara så mycket bättre förare än Quaren, Vinales och Rossi på lika eller sämre material har jag svårt att tro.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Helt klart att Franco tagit minst ett steg till som förare i år. :)
Men jag tror också att Rossi överdrev den delen.
Kanske pga kompisar eller för att Yamaha ska tänka om och ge Franco en 2021.
Att han skulle vara så mycket bättre förare än Quaren, Vinales och Rossi på lika eller sämre material har jag svårt att tro.

Tekniskt sett och för att vara lite dryg så kommer det ju inte finnas någon 2021 :tungan

Dock så är det väl egentligen bara motorerna som inte kommer ändras så resten kommer väl uppdateras lika mkt som vanligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tekniskt sett och för att vara lite dryg så kommer det ju inte finnas någon 2021 :tungan

Dock så är det väl egentligen bara motorerna som inte kommer ändras så resten kommer väl uppdateras lika mkt som vanligt.

Så är det ju. :)

Jag tror Franco sa att det redan finns några delar som inte passar på 2019 och om de hittar något som VERKLIGEN funkar var han tveksam om dom skulle göra en 2019-version av den delen.
Och pga detta kanske hade han föredragit en 2020 före en 2019.

Med risk för att minnas fel...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så är det ju. :)

Jag tror Franco sa att det redan finns några delar som inte passar på 2019 och om de hittar något som VERKLIGEN funkar var han tveksam om dom skulle göra en 2019-version av den delen.
Och pga detta kanske hade han föredragit en 2020 före en 2019.

Med risk för att minnas fel...

Motorn, och därmed ramen, är annorlunda på 2020 så åtminstone motorn passar inte i 2019. Men är det alltså att Morbidelli får hänga kvar med en 2019 även under 2021? Nu kan man ju undra om Yamaha verkligen lyckas för de har gått kräftgång senaste åren. Tänker att det kanske måste göra som Ducati Corse gjorde efter att Rossi lämnade dem, och helt organisera om deras MotoGP-satsning, för något funkar ju inte med nuvarande organisation. Om det är i Japan eller teamet i Europa som är problemet kan man ju bara spekulera i.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det problemet har de haft sen michelin tog över.

Precis, vilket kommer tillbaka till Rossis kommentar om att det inte är någon större skillnad mellan 2020 och 2019-hojen, även om Vinales och Quarten verkar ha trivts bättre på 2019 än 2020, av någon anledning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror Aprilia fått tillgång till Alatalos nya dämpare den här helgen. ;)
Roligt att se Aprilia så högt upp i listorna. :tummenupp
Ja, och såpass sent på säsongen.
Kan han ha bytt stötdämpare?

Aprilia har använt den omtalade stötdämparen hela säsongen och även Franco Morbidelli har använt den en tid och dessutom vunnit race på den, så inget nytt för någon av dem under denna helg. Jag tror inte heller att en introduktion av nytt material på ett ställe där största problemet är att ingen hittar runt skulle gå hem...

I vilket fall som, väldigt trevligt ställe och ingen i depån skulle ha något emot att byta ut säsongsavslutningen från parkeringsplats-racet i Valencia till detta...Jag tror att vi kommer att vara tillbaka här förr än vi anar...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Motorn, och därmed ramen, är annorlunda på 2020 så åtminstone motorn passar inte i 2019. Men är det alltså att Morbidelli får hänga kvar med en 2019 även under 2021? Nu kan man ju undra om Yamaha verkligen lyckas för de har gått kräftgång senaste åren. Tänker att det kanske måste göra som Ducati Corse gjorde efter att Rossi lämnade dem, och helt organisera om deras MotoGP-satsning, för något funkar ju inte med nuvarande organisation. Om det är i Japan eller teamet i Europa som är problemet kan man ju bara spekulera i.

Det var denna intervju jag tänkte på.
Ni får själva avgöra hur mycket jag kom ihåg...:hihi
https://www.crash.net/motogp/news/9...-yamaha-m1-still-better-choice-2021-2019-bike
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I vilket fall som, väldigt trevligt ställe och ingen i depån skulle ha något emot att byta ut säsongsavslutningen från parkeringsplats-racet i Valencia till detta...Jag tror att vi kommer att vara tillbaka här förr än vi anar...

Ja, Valencia är verkligen en rätt deppig bana. Även staden i sig är sådär, kan jag säga efter att ha bott där i nästan ett år. Portimao seglade ju upp på besökslistan i framtiden däremot, nästa gång de kör MotoGP då ;)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På pallen i Portugal var det ingen fabriksförare.

Senast det hände var 16 år sen. 30 september 2004 i Qatar.

colin-edwards-sete-gibernau-ruben-xaus-losail-qatar-motogp-2004-podium.jpg
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)

Vet inte om jag någonsin har uppfattat honom som en direkt solstråle men han var ganska negativ här.
Han är nog trött på rökta motorer etc.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.

Jag tror han tyckte det var enormt skönt att han fick en raceseger i bagaget tillsammans med titeln. :)
En titel är en titel men jag tror inte man som förare vill hamna i statistiken som champion utan en enskild raceseger.

Sedan borde han nog haft en till vinst i Styria om det inte startats om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Joan Mir blev Världsmästare utan att haft en enda pole position.

Senast som någon vann ett VM utan att ha tagit en enda pole position var 1992 med Wayne Rainey.

Kruxet är ju att loppet varar i ca 40 minuter.
Det gäller att föraren ska orka och hojen hålla ihop så länge.
För "pole" fodras lite tur, få ett bra varv utan störningar eller med bra draghjälp, eller som jämförelse vara snabb på ett "800meter lopp".

Men hur många 800-meterslöpare skulle ha en chans på 10000 meter ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kruxet är ju att loppet varar i ca 40 minuter.
Det gäller att föraren ska orka och hojen hålla ihop så länge.
För "pole" fodras lite tur, få ett bra varv utan störningar eller med bra draghjälp, eller som jämförelse vara snabb på ett "800meter lopp".

Men hur många 800-meterslöpare skulle ha en chans på 10000 meter ?

Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För er med abonnemang: https://www.motogp.com/en/videos/20...nales-explain-yamaha-s-fall-from-grace/359048

Nu har kanske alla förare olika drag av narcissism, och delvis kanske det är engelskan som ställer till det för honom, men visste ger Vinales ett ganska tråkigt intryck? "Teamet har misslyckats med det här och det här, men den där gången jag vann så körde jag perfekt, jag gjorde det så bra!". Han kanske alltid varit sådan bara jag som inte lyssnat på vad han sagt? :)

Viñales har väl alltid varit lite gnällig/gråtmild och har ju i ärlighetens namn haft en kass säsong. Men ja, kan hålla med om att det inte är så snyggt att gnälla på att vissa saker är teamets fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så är det såklart. Särskilt sedan man införde formatet med Q1/Q2 så har det blivit mycket mer slump/tur vad gäller att sätta ett bra varv, och mycket mindre förberedelser. Redan FP2 är ju lite av ett förkval numera. Nu handlar det väl om hur man är som person, men jag personligen hade nog haft svårare att prestera bättre med nuvarande format, och lättare att hitta formen med det äldre formatet med ett långt QP. Dock blir det ju bättre TV så här, får ju erkänna att jag sällan kollade på kvalen innan men att jag ofta gör det nu.

Jag lägger till att för seger fodras att hojen inte drar för mycket bensin (bensinförbrukning är inget problem när det gäller sätta pole)
samt att för seger fodras att föraren / teamet valt rätt däck. Däck som håller ihop i ca 25 varv.
Däcken är inte heller något problem för ett polevarv.

Resultatet är att den roligaste racingen att titta på som jag ser det är killarna / hena som kör Moto3.
Där jag upplever att bensinförbrukning och däckslitage inte är nått förarna behöver tänka på när de kör.
Men jag kan ha fel.......
Roligast att titta på definitivt är i varje fall Moto3.

I MotoGP kan 2an normalt hänga på 1an till sista varvet. För att då köra om, gärna i sista böj.
En 2a i Moto3 som kör den taktiken är ofta omkörd efter något varv....
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top