MotoGP 2013: Brno bwin Grand Prix České republiky

För övrigt kan man konstatera att Spanien verkligen lyckats med att ta fram förare likt inget annat land.

Av årets hittills 31 körda GP-lopp har spanska förare tagit 27 segrar...det är 87% av alla segrar.

Av årets 31 körda lopp har det varit spanjorer på 64 av 93 pallplatser...det är 69% av alla pallplatser.

Bara på två race har det inte varit en enda spanjor på pallen. Moto2 på Le Mans och nu på Brno.

:Bugar
 
Vad är oddsen för att en ingenjör ska "komma på något riktigt bra" under säsong? Visst är det ett teoretiskt problem men inte ett praktiskt att de har endast en oplomberad motor kvar.
Jag hoppas oddsen på det är låga men jag har ju faktiskt inte en susning om hur de verkligen jobbar där borta. Troligtvis, och förhoppningsvis, jobbar Yamaha redan med 2014-motorn så du har nog rätt.
 
Hade varit intressant att se hur många team som drivs av spanjorer och hur många av de stora sponsorerna som är spanska.

Teamen fördelar sig så här.

MotoGP.
Italien: 6 team ( Ducati, Came Ioda, Gresini, LCR, NGM, Pramac)
Spanien: 2 team (Avintia Blusens, Aspar)
Japan: 2 team (HRC och Yamaha)
Frankrike: 1 team (Tech 3)
Tjeckien: 1 team (AB Cardion)
England: 1 team ( Paul Bird Motorsport)

Moto2.
Italien: 5 team (Gresini, Came Ioda, Italtrans, JIR, Moto, NGM Forward)
Spanien: 5 team (Aspar, Avintia Blusens, Arginano & Gines, Tuenti HP 40(Pons), Maptaq SAG Zelos team)
Shweiz: 2 team (Interwetten & Car X-pert)
Belgien: 1 team (Marc VDS)
Frankrike: 1 team (Tech 3)
Tyskland: 1 team (Dynavolt)
Japan: 1 team (Idemitsu)
Qatar: 1 team (QMMF)

Moto3.
Italien: 4 team (Caretta, Gresini, Ongetta, San Carlo Team Italia)
Spanien: 2 team (Team Calvo, Estrella Galicia)
Finland: 2 team (Red Bull KTM, Avant Tecno)
Frankrike: 1 team (CIP Moto)
Luxembourg: 1 team (Ambrogio Racing)
Tyskland: 1 team (Kiefer Racing)
Belgien: 1 team (Marc VDS)
Holland: 1 team (Redox RW Racing)
Schweiz: 1 team (Team Interwetten Moto3)

Självklart är det en del bedömningar man kan göra annorlunda och en del team i Moto3 kan jag ha fel om men ändå en övervikt för Italienska team. :)

Sponsorerna får någon annan ägna sig åt.
 
Om man tror på ödet är det per definition inget man kan bestämma över.

Och varför skulle det vara en sådan bevikelse att Pedrosa kom tvåa? Att han inte skulle vinna årets mästerskap stod ju klart för flera månader sedan. Den största överraskningen och besvikelsen i gårdagens race tyckte jag var att Crutchlow vurpade.

Det får Du fråga hans fans om. Jag bara noterar att röster från dem höjs om hans körning.
 
P€RRA;5877808 skrev:
Intressant! :)

Inte för att jag funderat så mycket på det men jag trodde att de spanska teamen var i majoritet och att det kunde vara en förklaring till spanjorernas dominans. Men där hade jag fel!

Fast det intressanta är väl hur nationaliteterna hos förarna fördelar sig? Inte för att teamen inte har nån delaktighet i vinsterna, men det är ju förarnationaliteterna som diskuteras.
 
MotoGP
6 SPA
5 ITA
3 GBR å USA
1 Ger, Jpn, Chz, Aus, Col

Moto2
10(!) Spa
3 Swi, Fra
2 Ita, Ger, Jpn, Ina, Gbr
1 Aus, Tha, Rsm, Bel, Fin, Rsa

Moto 3
8 Spa
6 Ita
5 Ger
2 Fra, Aus
1 Gbr, Fin, Chz, Rsa, Jpn, Mal, Bra, Por, Bel, Ned

Kan ha missat nån :rolleyes:
 
Last edited:
Det får Du fråga hans fans om. Jag bara noterar att röster från dem höjs om hans körning.
Pedrosas fans är missnöjda. Men det vore väl väldigt konstigt om det inte förhöll sig så, eller?

Kör Pedrosa verkligen annorlunda eller långsammare än i slutet av förra säsongen?
 
Last edited:
Försvarar inte Lorenzo/(Pedrosa trots att jag håller på honom i år) men på denna nivån så kanske musklerna behöver 100% iga, efter dessa skador de haft.
Reflektion hade Pedrosa kört om Lorenzo tidigare så hade det kunnat se annorlunda ut, vem vet?

Marc ser onekligen stark ut, och fortsätter han utvecklas såhär, så ser 2014 ut att kunna bli helt ointressant!
Och vi kan konstatera att en ny vildare era är här, funkar inte att safeåka såsom Rossi, Lorre, Pedrosa längre!
Wildstyle I LIKE :yoparty
 
Funderade lite på hur många rejs MM behöver vinna för att ta titeln, inte så jävla många av de 7 kvarvarande, och Pedrosa måste ta en imponerande hög segrar... Ja om MM inte skrotar av banan eller Bautista torpederar av honom...
Stackars Pedrosa, med MM såhär bra som rookie lär han aldrig få någon mer chans att ta titeln.
 
Fast det intressanta är väl hur nationaliteterna hos förarna fördelar sig? Inte för att teamen inte har nån delaktighet i vinsterna, men det är ju förarnationaliteterna som diskuteras.
Absolut, men min tanke var att en spanjor har lättare att få en styrning i ett spanskt team med spanska sponsorer.
 
Absolut, men min tanke var att en spanjor har lättare att få en styrning i ett spanskt team med spanska sponsorer.
Tror inte teamets ursprungsland är key factor. HRC är givetvis japanskt men jag gissar att Repsol har en rätt stor påverkan på vilken nationalitet åtminstone en av förarna har.

Sen har ju Spanien en hel del riktigt duktiga förare också och de tycks aldrig ta slut, förutsättningarna är nog väldigt goda för tillväxt. De har två naturliga ingredienser som ger dessa

1. Man kan inte längre bli Matador, det näst bästa måste vara att få stångas med en RR hoj
2. Deras framfart på banan kan jämföras med att köra i normal trafikrytm i det landet. Övning ger färdighet.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top