MotoGP 2013: Brno bwin Grand Prix České republiky

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För övrigt kan man konstatera att Spanien verkligen lyckats med att ta fram förare likt inget annat land.

Av årets hittills 31 körda GP-lopp har spanska förare tagit 27 segrar...det är 87% av alla segrar.

Av årets 31 körda lopp har det varit spanjorer på 64 av 93 pallplatser...det är 69% av alla pallplatser.

Bara på två race har det inte varit en enda spanjor på pallen. Moto2 på Le Mans och nu på Brno.

:Bugar
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad är oddsen för att en ingenjör ska "komma på något riktigt bra" under säsong? Visst är det ett teoretiskt problem men inte ett praktiskt att de har endast en oplomberad motor kvar.
Jag hoppas oddsen på det är låga men jag har ju faktiskt inte en susning om hur de verkligen jobbar där borta. Troligtvis, och förhoppningsvis, jobbar Yamaha redan med 2014-motorn så du har nog rätt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hade varit intressant att se hur många team som drivs av spanjorer och hur många av de stora sponsorerna som är spanska.

Teamen fördelar sig så här.

MotoGP.
Italien: 6 team ( Ducati, Came Ioda, Gresini, LCR, NGM, Pramac)
Spanien: 2 team (Avintia Blusens, Aspar)
Japan: 2 team (HRC och Yamaha)
Frankrike: 1 team (Tech 3)
Tjeckien: 1 team (AB Cardion)
England: 1 team ( Paul Bird Motorsport)

Moto2.
Italien: 5 team (Gresini, Came Ioda, Italtrans, JIR, Moto, NGM Forward)
Spanien: 5 team (Aspar, Avintia Blusens, Arginano & Gines, Tuenti HP 40(Pons), Maptaq SAG Zelos team)
Shweiz: 2 team (Interwetten & Car X-pert)
Belgien: 1 team (Marc VDS)
Frankrike: 1 team (Tech 3)
Tyskland: 1 team (Dynavolt)
Japan: 1 team (Idemitsu)
Qatar: 1 team (QMMF)

Moto3.
Italien: 4 team (Caretta, Gresini, Ongetta, San Carlo Team Italia)
Spanien: 2 team (Team Calvo, Estrella Galicia)
Finland: 2 team (Red Bull KTM, Avant Tecno)
Frankrike: 1 team (CIP Moto)
Luxembourg: 1 team (Ambrogio Racing)
Tyskland: 1 team (Kiefer Racing)
Belgien: 1 team (Marc VDS)
Holland: 1 team (Redox RW Racing)
Schweiz: 1 team (Team Interwetten Moto3)

Självklart är det en del bedömningar man kan göra annorlunda och en del team i Moto3 kan jag ha fel om men ändå en övervikt för Italienska team. :)

Sponsorerna får någon annan ägna sig åt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Om man tror på ödet är det per definition inget man kan bestämma över.

Och varför skulle det vara en sådan bevikelse att Pedrosa kom tvåa? Att han inte skulle vinna årets mästerskap stod ju klart för flera månader sedan. Den största överraskningen och besvikelsen i gårdagens race tyckte jag var att Crutchlow vurpade.

Det får Du fråga hans fans om. Jag bara noterar att röster från dem höjs om hans körning.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5877808 skrev:
Intressant! :)

Inte för att jag funderat så mycket på det men jag trodde att de spanska teamen var i majoritet och att det kunde vara en förklaring till spanjorernas dominans. Men där hade jag fel!

Fast det intressanta är väl hur nationaliteterna hos förarna fördelar sig? Inte för att teamen inte har nån delaktighet i vinsterna, men det är ju förarnationaliteterna som diskuteras.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MotoGP
6 SPA
5 ITA
3 GBR å USA
1 Ger, Jpn, Chz, Aus, Col

Moto2
10(!) Spa
3 Swi, Fra
2 Ita, Ger, Jpn, Ina, Gbr
1 Aus, Tha, Rsm, Bel, Fin, Rsa

Moto 3
8 Spa
6 Ita
5 Ger
2 Fra, Aus
1 Gbr, Fin, Chz, Rsa, Jpn, Mal, Bra, Por, Bel, Ned

Kan ha missat nån :rolleyes:
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det får Du fråga hans fans om. Jag bara noterar att röster från dem höjs om hans körning.
Pedrosas fans är missnöjda. Men det vore väl väldigt konstigt om det inte förhöll sig så, eller?

Kör Pedrosa verkligen annorlunda eller långsammare än i slutet av förra säsongen?
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Försvarar inte Lorenzo/(Pedrosa trots att jag håller på honom i år) men på denna nivån så kanske musklerna behöver 100% iga, efter dessa skador de haft.
Reflektion hade Pedrosa kört om Lorenzo tidigare så hade det kunnat se annorlunda ut, vem vet?

Marc ser onekligen stark ut, och fortsätter han utvecklas såhär, så ser 2014 ut att kunna bli helt ointressant!
Och vi kan konstatera att en ny vildare era är här, funkar inte att safeåka såsom Rossi, Lorre, Pedrosa längre!
Wildstyle I LIKE :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Funderade lite på hur många rejs MM behöver vinna för att ta titeln, inte så jävla många av de 7 kvarvarande, och Pedrosa måste ta en imponerande hög segrar... Ja om MM inte skrotar av banan eller Bautista torpederar av honom...
Stackars Pedrosa, med MM såhär bra som rookie lär han aldrig få någon mer chans att ta titeln.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast det intressanta är väl hur nationaliteterna hos förarna fördelar sig? Inte för att teamen inte har nån delaktighet i vinsterna, men det är ju förarnationaliteterna som diskuteras.
Absolut, men min tanke var att en spanjor har lättare att få en styrning i ett spanskt team med spanska sponsorer.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Absolut, men min tanke var att en spanjor har lättare att få en styrning i ett spanskt team med spanska sponsorer.
Tror inte teamets ursprungsland är key factor. HRC är givetvis japanskt men jag gissar att Repsol har en rätt stor påverkan på vilken nationalitet åtminstone en av förarna har.

Sen har ju Spanien en hel del riktigt duktiga förare också och de tycks aldrig ta slut, förutsättningarna är nog väldigt goda för tillväxt. De har två naturliga ingredienser som ger dessa

1. Man kan inte längre bli Matador, det näst bästa måste vara att få stångas med en RR hoj
2. Deras framfart på banan kan jämföras med att köra i normal trafikrytm i det landet. Övning ger färdighet.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top