MotoGP 2013: Brno bwin Grand Prix České republiky

P€RRA;5877459 skrev:
Svårt att "bli arg" på förare som hänger med i toppen av ett MotoGP-race men Pedrosa är en besvikelse så här långt. Att han får stryk gång på gång av sin nye teamkompis är väl en sak men det ser ju inte ens ut som att han försöker. Flera gånger i går kunde han ha tagit sig om framförallt Lorenzo men det verkar som att han tar det säkra före det osäkra hela tiden. Fan, in med framhjulet och kötta lite!
Iofs lätt att säga som åskådare men man ser ofta hur nära gränsen de ligger och hur det släpper fram in i kurvorna regelbundet. De ligger så sjukt nära gränsen hela tiden så det är nog inte så lätt att "kötta lite". Dessutom sa han ju efteråt att han inte var stark i inbromsningarna under racet.

Last edited:
Sa han verkligen så? Det tycker jag är lite förvånande; om han visste att det fanns gott om nya strategier/delar runt hörnet skulle han kunna kosta på sig att uttala sig betydligt mer positivt/förhoppningsfullt.

Han svarar så men fortsätter prata efter den meningen

Iofs lätt att säga som åskådare men man ser ofta hur nära gränsen de ligger och hur det släpper fram in i kurvorna regelbundet. De ligger så sjukt nära gränsen hela tiden så det är nog inte så lätt att "kötta lite". Dessutom sa han ju efteråt att han inte var stark i inbromsningarna under racet.
Det var lite det jag menade med "...svårt att bli arg...". De kör ju så sjukt fort att det är svårt att förstå hur det är möjligt.

Men där Marquez verkligen utmanar ödet för att bromsa sig om Lorenzo väljer Pedrosa 99 gånger av 100 att avvakta och leta efter ett bättre läge. Marquez ungdomliga "dumhet" är så befriande och häftigt att titta på.

BTW: Det där vi diskuterade i början av tråden om att Rossi inte kan vinna när både Pedrosa och Lorenzo är friska. Nu börjar det kännas som att Lorenzo och Pedrosa inte kan vinna när Marquez är frisk :)

En sak till som talar för att Marquez tar hem titeln är att Lorenzo och Rossi redan är inne på motor nummer 5 av 6.

Tror Marquez och Pedrosa är inne på nummer 3.

P€RRA;5877533 skrev:
En sak till som talar för att Marquez tar hem titeln är att Lorenzo och Rossi redan är inne på motor nummer 5 av 6.

Tror Marquez och Pedrosa är inne på nummer 3.
Fast Yamaha hävdar ju att de är nöjda med rotationen och att det ligger i linje med hur de planerat. OM en av deras motorer går sönder kan de dock få problem.
Imponerande av HRC dock att bygga så starka men även hållbara motorer. Yamaha behöver nog få till växellådan och ett bättre chassie snarast. Det är ju inte så mycket som Lorenzo saknar för att kunan vinna igen. 0.2 sekunder per var räcker nog.

Last edited:
Fast Yamaha hävdar ju att de är nöjda med rotationen och att det ligger i linje med hur de planerat. OM en av deras motorer går sönder kan de dock få problem.
Imponerande av HRC dock att bygga så starka men även hållbara motorer. Yamaha behöver nog få till växellådan och ett bättre chassie snarast. Det är ju inte så mycket som Lorenzo saknar för att kunan vinna igen. 0.2 sekunder per var räcker nog.
Men det där tror jag är ett spel för galleriet från Yamahas sida. Att påbörja användningen av 5 motorer när halva säsongen är körd låter inte så smart. Framförallt ger det ju problem med större uppdateringar som kräver förändringar av motorn.

Ja, Yamaha skulle verkligen behöva hitta några tiondelar till för jag är helt övertygad om att Lorenzo är en bättre förare än Pedrosa.

EDIT: Tycker det är på gränsen till pinsamt för Yamaha att inte ha en seamless-låda när värsta konkurrenten är inne på sin tredje säsong.

Last edited:
Imponerande av HRC dock att bygga så starka men även hållbara motorer

Sjukt imponerande med tanke på litereffekten. Orkar inte leta rätt på det nu men Nakamoto har ju sagt att HRC siktar på att gå runt på fyra motorer den här säsongen. Årets tredje motor är ju nästan ny även för Bradl & Bautista. Förra året gick dom runt på fem trots att de hade sex tillgodo. Rea fick ju köra på Stoners motorer bara för att visa att dom inte är ett dugg rädda för hållbarhetsproblem. Bradls ena spis var ju uppe på 50 pass nu innan Brno utan att vara slut, Yamaha verkar knappt vilja åka mer än 30 pass mellan bytena.

P€RRA;5877575 skrev:
Men det där tror jag är ett spel för galleriet från Yamahas sida. Att påbörja användningen av 5 motorer när halva säsongen är körd låter inte så smart. Framförallt ger det ju problem med större uppdateringar som kräver förändringar av motorn.

Ja, Yamaha skulle verkligen behöva hitta några tiondelar till för jag är helt övertygad om att Lorenzo är en bättre förare än Pedrosa.

EDIT: Tycker det är på gränsen till pinsamt för Yamaha att inte ha en seamless-låda när värsta konkurrenten är inne på sin tredje säsong.
De har kört elva race och har sju kvar samt fyra motorer kvar. Tror inte det är någon större ko på isen, det är ju bara en för varje förare som har avskrivits.
Gällande växellådan så ska den nya passa i de gamla motorblocken vilket gör att allokeringen inte är ett problem.
Visst kan man säga att det är pinsamt men samtidigt är det också ett utslag av HRCs pengaksita och klurighet för Dorna förbjöd de betydligt billigare lösningarna med dubbla kopplingar och då trodde väl alla att det skulle vara lugnt medan HRC utvecklade de svindyra växellådslösningen. Ducatis version verkar ju inte hller vara alls lika sofistikerad som HRCs och Yamaha vill göra ngt som är lika bra så det tar ju lite tid.
Från Misano har det ju ryktats om att de kan ha den nya växellådan men den kommer nog inte ge dem 0.2-0.3 sekunder per varv, tyvärr.

Sjukt imponerande med tanke på litereffekten. Orkar inte leta rätt på det nu men Nakamoto har ju sagt att HRC siktar på att gå runt på fyra motorer den här säsongen. Årets tredje motor är ju nästan ny även för Bradl & Bautista. Förra året gick dom runt på fem trots att de hade sex tillgodo. Rea fick ju köra på Stoners motorer bara för att visa att dom inte är ett dugg rädda för hållbarhetsproblem. Bradls ena spis var ju uppe på 50 pass nu innan Brno utan att vara slut, Yamaha verkar knappt vilja åka mer än 30 pass mellan bytena.
Finns få saker som är roligare än när en HRC-motor går sönder dock. :D

De har kört elva race och har sju kvar samt fyra motorer kvar. Tror inte det är någon större ko på isen, det är ju bara en för varje förare som har avskrivits.
Gällande växellådan så ska den nya passa i de gamla motorblocken vilket gör att allokeringen inte är ett problem.

Fast det är ju en klar nackdel att ha så många motorer plomberade redan, ifall de skulle behöva göra en större förändring (se Ducati för nåt år sen).

Finns få saker som är roligare än när en HRC-motor går sönder dock. :D

"Electrical problem", menar du? =)

http://www.youtube.com/watch?v=72XF_v9H7h8

Fast det är ju en klar nackdel att ha så många motorer plomberade redan, ifall de skulle behöva göra en större förändring (se Ducati för nåt år sen).
Visst är det ett problem men jag tror det är av akademisk natur nu för det är knappast så att Yamaha har en helt ny motor på gång under säsongen, tyvärr.
Fast det där är ju en Kawasaki. :D

Javisst är det det, men det är så jäklans kul att jag var tvungen att posta den snutten igen. :-D

Det sjuka är att det ser ut som om Sykes ger full gas en bra stund tills den ger upp och spränger hela blocket. Undrar vad han tänkte med den manövern?

Precis det jag menade.

Är medveten om att den låda som Yamaha jobbar på passar i de befintliga motorerna men säg att någon ingenjör/tekniker kommer på något riktigt bra som kräver lite större ändringar. Då står de där med lång näsa.

Måste passa på att rätta mig själv: De får bara använda 5 motorer i år, inte 6 som förra året.

Rossi och Lorenzo har påbörjat användningen av 4 st. De har båda tvingats att stryka en av sina motorer från allokeringen och snurrar på 3 var.

Last edited:
Det sjuka är att det ser ut som om Sykes ger full gas en bra stund tills den ger upp och spränger hela blocket. Undrar vad han tänkte med den manövern?

Gissningen är att motorn tappade (mycket) kraft, och att tanken var nåt i stil med "antingen är motorn redan körd, eller så hoppar den igång igen så jag chansar".

P€RRA;5877621 skrev:
Precis det jag menade.

Är medveten om att den låda som Yamaha jobbar på passar i de befintliga motorerna men säg att någon ingenjör/tekniker kommer på något riktigt bra som kräver lite större ändringar. Då står de där med lång näsa.
Vad är oddsen för att en ingenjör ska "komma på något riktigt bra" under säsong? Visst är det ett teoretiskt problem men inte ett praktiskt att de har endast en oplomberad motor kvar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph