MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Kommentatorerna på brittiska Eurosport talar väldigt mycket om att Ducatins fart till stor del beror på kåpor med bättre aerodynamik än de andras.

En brittisk aerodynamiker ska vara inblandad och han sägs ha tillbringat många timmar i en vindtunnel med Ducatin under försäsongen.

Någon som vet mera om detta?
Trots att Rossi kom i suget bakom Stoner ibland så drog ju Stoner ifrån honom ändå!
Det måste ändå vara ett rejält effektövertag för Ducatin jämtemot Yamman just nu...

Ducatin är snabbare för att den har en viss känsla som japshojarna inte har :hihi

Skämt åsido, härligt att se Stoner och Ducati överst på pallen, stort grattis till dom! Synd bara att Capirossi inte kunde göra dom sällskap. Men det lär bli mycket italienskt på pallen i år :tummenupp

Man kan inte låta bli att fundera ....
Honda, och för all del alla de japanska märkena, har ett enormt övertag när det gäller resurser, antal anställda, antal sålda hojar, osv om man jämför med Ducati. De har t o m "egna banor" där de kan utveckla en hel del av sina nya idéer.
Så rent allmänt/logiskt så borde inte Ducati ha en chans mot dessa giganter. Vad är den felande länken? Vad är det som gör att ett relativt litet företag kan hävda sig med sina hojar som Ducati gör?
Är det så att japanerna har slutat sova på jobbet, plötsligt vill vara lediga och träffa familjen mer än på söndagar, inte längre känner sig gifta med sitt företag och kanske, hemska tanke, tänker på annat än sitt företag under arbetstid ... Kommer man att från företagsledningarna behöva entusiasmera medarbetarna istället för att tala om vad de ska göra? Kommer det att bli tillåtet att göra fel?
Kanske nån här vet .... kanske nån kan berätta hur det kommer sig att det är som det är ...

Nästa reflektion gäller närheten mellan racingavdelningen och produktionsavdelningen ... Hur täta skott är det där i Japan resp Italien? Var får man snabbast ut erfarenheterna från racingen till gatcyklarna? Och vilka egenskaper är det man helst överför mellan dessa två grupper av hojar? Effekt? Vägegenskaper? Bromsar? "Look"? ... Ja, man kan undra ...

Sedan finns det ju många som vet mycket här ... Varför inte hjälpa killen här? http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia_talk:WikiProject_Grand_Prix_motorcycle_racing

I senaste numret av BIKE provkörde Mamola fjolårshojarna och om jag inte minns fel så konstaterade han att M1an minsan inte var så lättkörd, hans teori var att det var Rossi som fick det att se lätt ut plus att Rossi oftast lovordat M1an som ett led att bryta ner motståndarna.

Allt är inte vad det ser ut att vara, så dock inte det faktum att Ducatin var totalt förkrossande i toppfart i Quatar, det anmärkningsvärda var att Stoner pallade för trycket att hela tiden vara skuggad och även attackerad av Rossi, därför tycker jag att Stoner gjorde en stark prestation, trots uppenbarligen bättre material.

Vad kör dom med för bränsle i hojarna? 125, 250 och motogp? Är väl antagligen något annat än vanlig 98oktan... 120?

Man kör enligt dom reglerna som FIM har för bränsle till tävling. Så det är samma regler som vi har för bränslet.

Max 102 oktan RON - 90 oktan MON
Max 2,7% syre
Max 0,0005g bly/liter
Densitet 720-775kg/m3
Max 35% aromater

osv osv..

..
Allt är inte vad det ser ut att vara, så dock inte det faktum att Ducatin var totalt förkrossande i toppfart i Quatar, det anmärkningsvärda var att Stoner pallade för trycket att hela tiden vara skuggad och även attackerad av Rossi, därför tycker jag att Stoner gjorde en stark prestation, trots uppenbarligen bättre material.

Samma situation fanns i 125 racet där en förare hade en snabbare hoj men en annan förare var snabbare. Han med snabbare hojen släppte taktiskt av och lät den andre dra och körde sen om precis innan mål med sin snabbare hoj.

Stoner drog fullt hela tiden. Var snyggt kört men inte taktiskt. Med risken att köra slut däcken och det som vissa hade farhågor om bränslet skulle räcka nu med 21 liter verkade inte Stoner ha tänkt på. Så det var friskt vågat!

Last edited:
Stoner drog fullt hela tiden. Var snyggt kört men inte taktiskt. Med risken att köra slut däcken och det som vissa hade farhågor om bränslet skulle räcka nu med 21 liter verkade inte Stoner ha tänkt på. Så det var friskt vågat![/QUOTE]

Men hade Stoner latit Rossi ga forbi hade han ju troligtvis kunnat skaffa sig en lucka stor nog att gora det omojligt for Stoner att ga forbi innan mallinjen pa sista varvet..? Jag tyckte Stoner lyckades till 100% med sitt race, och aven V.R gjorde precis allt han kunde, aven om han till sist fick inse att andra plats var vad som var mojligt denna gang.

Blir nog en GRYM sasong :tummenupp

Stoner drog fullt hela tiden. Var snyggt kört men inte taktiskt. Med risken att köra slut däcken och det som vissa hade farhågor om bränslet skulle räcka nu med 21 liter verkade inte Stoner ha tänkt på. Så det var friskt vågat!

Var det inte Burgess som sa att de hade system så att de inte skulle kunna köra slut på soppan? Möjligtatt effekt och varvtal sänks då mot slutet iofs. Men det gäller ju alla inblandade förare lika mycket.
Stoner körde ruggigt snyggt i helgen, man satt ju egentligen bara och väntade på att han skulle vurpa som vanligt :D

Stoner körde ruggigt snyggt i helgen, man satt ju egentligen bara och väntade på att han skulle vurpa som vanligt :D
Det var verkligen imponerande kört. Grabben som ifjor kraschade ur sig under pressen i kamperna om femte-sjätteplatser klarade av Rossis uppvaktning ett helt lopp och vann! Han måste ha någon form av mental träningsvärk nu.

Eller så var det som han sa, de dumma LCR-killarna meckade bort hans race-inställningar, något som nu drabbade Checa istället... :rolleyes:

2814507 Det var verkligen imponerande kört. Grabben som ifjor kraschade ur sig under pressen i kamperna om femte-sjätteplatser klarade av Rossis uppvaktning ett helt lopp och vann! Han måste ha någon form av mental träningsvärk nu.

Eller så var det som han sa, de dumma LCR-killarna meckade bort hans race-inställningar, något som nu drabbade Checa istället... :rolleyes:
De verkar lömska de där LCR killarna. :)
Stoner körde verkligen imponerande bra och utnyttjade sian maskinella fördelar klockrent. Oddsen för nya motordelar till Yamahan innan Jerez är väl ganska stor.

2811281 För att inte tala om Peddot, när han inte börjar bromsa efter halva rakan, och när honda fått till sin alldeles nya motor som ännu inte är färdigutvecklad.
Det är ju knappast någon av de andra hojarna/motorerna som är färdigutvecklade heller...

Last edited:
Absolut. Att Pedrosa hänger med så bra (bortsett från att han är en bra pilot) är hans vikt. Att väga 20kg mindre än rossi mfl ÄR en fördel.
Hopper sa efter loppet att han verkligen försökte ta sig om på sista varvet men att Butter med sin låga vikt var för snabb ut ur kurvorna.
Honda, och för all del alla de japanska märkena, har ett enormt övertag när det gäller resurser, antal anställda, antal sålda hojar, osv om man jämför med Ducati. De har t o m "egna banor" där de kan utveckla en hel del av sina nya idéer. Så rent allmänt/logiskt så borde inte Ducati ha en chans mot dessa giganter. Vad är den felande länken? Vad är det som gör att ett relativt litet företag kan hävda sig med sina hojar som Ducati gör?
Utan att ha koll på de exakta siffrorna tror jag att du är lite naiv om du tror att Ducatis racingavdelning har dåligt med pengar. Med en sponsor som Marlboro och ett moderföretag (Ducati), som skulle ge sin högra hand för att vinna MotoGP, finns det nog gott om pengar.

Att ha en "egen" bana saknar nog betydelse när man kan hyra i princip vilken bana man vill.

Det är ju knappast någon av de andra hojarna/motorerna som är färdigutvecklade heller...

Helt sant.
Jag bara tror att hondan har en del potential kvar.
Alltså att de inte ligger på sista %-en redan.
Sen är det säkert så för flera, ja kanske t.o.m Ducati.
Vi får se. MEn jag har svårt att tro att denna inbördes ställning vi såg nu i Qatar kommer vara cementerad.

Honda, och för all del alla de japanska märkena, har ett enormt övertag när det gäller resurser, antal anställda, antal sålda hojar, osv om man jämför med Ducati. De har t o m "egna banor" där de kan utveckla en hel del av sina nya idéer.
Så rent allmänt/logiskt så borde inte Ducati ha en chans mot dessa giganter. Vad är den felande länken? Vad är det som gör att ett relativt litet företag kan hävda sig med sina hojar som Ducati gör?

;) Åh faan... Det kom ett gäng duccetoppar en dag i en låda som det stod: "Porta för race" på... Jag trodde det var dina eller möjligen Vågen som skickat flera! :D Sen hämtades lådan av en kille som inte ställde några frågor, men betalade bra...
Så det var DÄR de hamnade... :hihi

Last edited:
Hopper sa efter loppet att han verkligen försökte ta sig om på sista varvet men att Butter med sin låga vikt var för snabb ut ur kurvorna.

Frågan är ju vad Hopkins vet om det egentligen, anledningen till att han inte kunde köra om Pedrosa alltså. Mer än att Hondan accade bättre ut ur kurvorna.

Stoner tar hem titeln i år - Rossi kommer vänligt tvåa ;D Hayden kommer på 5e plats nån poäng efter "Capi", 3a kommer Pedrosa. Så där ja, nu har jag avslöjat årets gp placeringar

Helt sant.
Jag bara tror att hondan har en del potential kvar.
Alltså att de inte ligger på sista %-en redan.
Sen är det säkert så för flera, ja kanske t.o.m Ducati.
Vi får se. MEn jag har svårt att tro att denna inbördes ställning vi såg nu i Qatar kommer vara cementerad.

Visst kommer det att komma förändringar men att Honda skulle vara längst i från sin maxiamala potenial är ju inte alls säkert, lika osäkert som att de garanterat kommer att nå den också.

;) Åh faan... Det kom ett gäng duccetoppar en dag i en låda som det stod: "Porta för race" på... Jag trodde det var dina eller möjligen Vågen som skickat flera! :D Sen hämtades lådan av en kille som inte ställde några frågor, men betalade bra...
Så det var DÄR de hamnade... :hihi

Vänta tills Honda får reda på det!! Då får du aldrig mer köpa en sån ....
(pssst, om du frågar snällt kan jag berätta om alternativ ..) :)

Frågan är ju vad Hopkins vet om det egentligen, anledningen till att han inte kunde köra om Pedrosa alltså. Mer än att Hondan accade bättre ut ur kurvorna.
Hopper låg ju bakom Melandri ett par varv i början av racet (innan han bromsade sig förbi i slutet av rakan) så jag antar att han har rätt bra koll på deras respektive fart ut ur kurvorna.

2814665 Hopper låg ju bakom Melandri ett par varv i början av racet (innan han bromsade sig förbi i slutet av rakan) så jag antar att han har rätt bra koll på deras respektive fart ut ur kurvorna.
Olika förare på hojar med olika däck.
Det pedrosa vinner på gungorna förlorar han på karusellen gällande hasn vikt. det är ju flera förare som påpekar hur viktigt det har blivit att påverka hojens viktfördelning med sin egen kropp, viktigare än på 990cc hojarna. Då är det ju en nackdel att vara kort och väga lite.

Back