MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Man undrar ju om det är någon Trademark-grej det där med Honda och dåliga känsla fram? Hayden klagade över det nu, Pedrosas tidiga inbromsningar indikerar också det. Inbillar jag mig bara, men är det inte påfallande ofta som man läser "dålig känsla fram" och Honda i samma mening? Såväl uttalande om GP-hojar som SBK-hojar samt gathojar.

2814708 Man undrar ju om det är någon Trademark-grej det där med Honda och dåliga känsla fram? Hayden klagade över det nu, Pedrosas tidiga inbromsningar indikerar också det. Inbillar jag mig bara, men är det inte påfallande ofta som man läser "dålig känsla fram" och Honda i samma mening? Såväl uttalande om GP-hojar som SBK-hojar samt gathojar.
Pedrosa har nog aldrig varit en bromsfantom, dessutom spöades han av Rossi som måste anses vara en av de absolut vassaste.
Angående Honda är det ju ganska ofta mer motor och lite mindre chassie, om man ska generalisera grovt.

Olika förare på hojar med olika däck.
Det pedrosa vinner på gungorna förlorar han på karusellen gällande hasn vikt. det är ju flera förare som påpekar hur viktigt det har blivit att påverka hojens viktfördelning med sin egen kropp, viktigare än på 990cc hojarna. Då är det ju en nackdel att vara kort och väga lite.
Med tanke på att alla MotoGP-förare är "lättviktare" (tror Hofmann är tyngst med 74 Kg) så kan det väl inte råda någon tvekan om att låg vikt är en fördel.
Jag tror Butter tjänar betydligt mer på gungorna än han förlorar på karusellen: Högre toppfart, lättare inbromsning och snabbare ut ur kurvorna.

Visst kommer det att komma förändringar men att Honda skulle vara längst i från sin maxiamala potenial är ju inte alls säkert, lika osäkert som att de garanterat kommer att nå den också.

Haha, jag ger mig, men som du vet, jag hoppas ju! :)

Vänta tills Honda får reda på det!! Då får du aldrig mer köpa en sån ....
(pssst, om du frågar snällt kan jag berätta om alternativ ..) :)

Det mest skrämmande är att det (nästan) känns som ett alternativ...
Ibland.
Nån dag ska jag äga en Twin.

Last edited:
2814734 Med tanke på att alla MotoGP-förare är "lättviktare" (tror Hofmann är tyngst med 74 Kg) så kan det väl inte råda någon tvekan om att låg vikt är en fördel.
Jag tror Butter tjänar betydligt mer på gungorna än han förlorar på karusellen: Högre toppfart, lättare inbromsning och snabbare ut ur kurvorna.
Så har det låtit hela tiden under hans karriär och betydelsen av hans vikt blir ju mindre och mindre ju större hojar de kör, så det kanske har en lite större inverkan nu kontra förra rået.

Haha, jag ger mig, men som du vet, jag hoppas ju! :)

Yes! En "seger"! ;)
jag hoppas ju så klart på motsatsen. :D

Last edited:
Yes! En "seger"! ;)
jag hoppas ju så klart på motsatsen. :D

Nu skall vi inte tolka det SÅ...
Det jag menar är ju att: Så länge det finns hopp, så... ;)

Men: Rent tekniskt: Hondas steg till nya motorn, innebär ju även ett helt nytt chassie, och som nån sa, nu är viktfördelningen m.h.a föraren mer kritisk osv
Så rent matematiskt har honda hällt in flera variabler i ekvationen för att få ett fungerande "paket" än flera andra.
Jag har förvisso polariserade glasögon på mig, men vill iaf tro att de kan komma att hitta lite "dolda resurser" som räcker för att kriga om tätpositionerna.

Blir Gp-säsongen en enda defilering för Ducati vore det lika tragiskt som det har varit i F1 tidigare år, och det vore rena döden för sporten.

2814822 Nu skall vi inte tolka det SÅ...
Det jag menar är ju att: Så länge det finns hopp, så... ;)

Men: Rent tekniskt: Hondas steg till nya motorn, innebär ju även ett helt nytt chassie, och som nån sa, nu är viktfördelningen m.h.a föraren mer kritisk osv
Så rent matematiskt har honda hällt in flera variabler i ekvationen för att få ett fungerande "paket" än flera andra.
Jag har förvisso polariserade glasögon på mig, men vill iaf tro att de kan komma att hitta lite "dolda resurser" som räcker för att kriga om tätpositionerna.

Blir Gp-säsongen en enda defilering för Ducati vore det lika tragiskt som det har varit i F1 tidigare år, och det vore rena döden för sporten.
Klart vi tolkar det så. :hihi
HRC krigar iofs redan om tätpositionerna och Pedrosa är Rossis främstautmanare över tid. Stoner och Ducati var starka i Qatar men de får prestera ännu några gånger till innan de kvalificerar sig, det finns goda möjligheter att de lyckas med dte.

Jag hoppas och tror att Yamahan kommer vara betydligt närmare i toppfarstracet snarast.
MotoGP har så många fler variabler så det blir ingen defilering för Ducati i år.

Last edited:

du behöver nog inte oroa dig :D

framöver väntar lite kurviga banor med kortare rakor och då kommer agnarna sållas från vetet! dessutom hittar nog resten av startfältet lite mer effekt närmaste veckorna.
Ducati / Bridgestone har ju redan tidigare briljerat på vissa banor men över hela säsongen sett varit klart sämre än konkurrenterna. 07 kan mycket väl vara undantaget och det gör mig inget alls, jag ser gärna att Ducati tar hem totalsegern i år. så länge det är tuff och hård racing till sista tävlingen är jag nöjd.

Men om jag ska ge ett gott råd till Elwe och resten av ducatifamiljen så blir det nog att låta champangeflaskan vara ett tag till.

det tar nog en 2-3 race till innan man kan börja spekulera i slutställningen i år!

Nu såg det kanske så ut men ett effektövertag är verkligen inte mycket värt om man ens har lite bekymmer i kurvorna.
Anledningen till att Stoner vann i helgen var att hoj och förare lirade superbt i kurvorna + effektövertaget som gjorde att han tog några tiondelar till på rakan.

Man sätter inte banrekord med en hoj som inte går snabbt på alla ställen på banan!

2814889 Nu såg det kanske så ut men ett effektövertag är verkligen inte mycket värt om man ens har lite bekymmer i kurvorna.
Anledningen till att Stoner vann i helgen var att hoj och förare lirade superbt i kurvorna + effektövertaget som gjorde att han tog några tiondelar till på rakan.

Man sätter inte banrekord med en hoj som inte går snabbt på alla ställen på banan!
Det är sant. Det var ju den mest kompletta kombinationen av alla men utan effektövertaget på rakan hade han nog inte vunnit över Rossi.
Nu är vi där igen, om ej om i världen vore kossorna i luften etc etc.

Det är sant. Det var ju den mest kompletta kombinationen av alla men utan effektövertaget på rakan hade han nog inte vunnit över Rossi.

Hade den inte haft effektövertag hade duccen haft mer grunt ut ur kurvorna och bättre gassvar i stället så då hade Stoner åkt ifrån Rossi i böjarna ;)

Man undrar ju om det är någon Trademark-grej det där med Honda och dåliga känsla fram? Hayden klagade över det nu, Pedrosas tidiga inbromsningar indikerar också det. Inbillar jag mig bara, men är det inte påfallande ofta som man läser "dålig känsla fram" och Honda i samma mening? Såväl uttalande om GP-hojar som SBK-hojar samt gathojar.

Honda är enda teamet som inte kör Öhlins. :)

Men: Rent tekniskt: Hondas steg till nya motorn, innebär ju även ett helt nytt chassie, och som nån sa, nu är viktfördelningen m.h.a föraren mer kritisk osv Så rent matematiskt har honda hällt in flera variabler i ekvationen för att få ett fungerande "paket" än flera andra.
Inte helt sant.
Hayden körde under 2006 en RC211V Evo som har beskrivits som en rullande testbänk för då kommande 800 V4:an. Han körde med 5 olika chassin och 4 olika motorer under säsongen.

Precis, och Biaggi hade varit en vinnare istället för icke platsande i MotoGP.

Struntar väl i att drömma om flygande kossor och monarker till ett rike som varit borta i 1600 år - Om om så hade jag kört MotoGP :D

Den RC211V Evo som Hayden körde ifjor, var den ens i närheten av de måtten de har på RC212V? Det har skrivits att den är mycket mindre.

Inte helt sant.
Hayden körde under 2006 en RC211V Evo som har beskrivits som en rullande testbänk för då kommande 800 V4:an. Han körde med 5 olika chassin och 4 olika motorer under säsongen.

Och blev ändå mästare!!
:D

Visst är det som du säger: Evolutionens kvarnar mal hela tiden.
Men de prototyperna var nog bara förpostfäktningar, och den nya maskinen i år är NOG ett ljusår från dem ändå.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman