MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Glömma att Ducati/Stoner kommer vara Rossis främsta motståndare 2007?

Glömma att Ducati kommer fortsätta vara snabbare än både Honda och Yamaha hela säsongen?

Glömma att 2007 var ett one hit wonder för Hayden?

Ja, Ducati kommer inte vara snabbast när säsongen är över. sanna mina ord.
Att 2006 (som du nog menade?) var ett "one hit wonder" kan vi käbbla om i evighet, men för att göra en lång historia kort: ja det var det.
Mne ff är Hayden mästaren.
Och vem som är vems främsta motståndare har jag inte sagt ett ord om.
Men honda och ducati LÄR vara de som i kamp med yammisarna gör upp om guldet.
Som jag sa: jag drar inga säsongslånga slutsatser av stoners vinst denna gång, utan önskar ducati lycka till. Vore fasen så mycket roligare om de vann än Rossi iaf.

hur många delar tror du man kan flytta över från en V5:a till en V4 igentligen?
kolvar och vevstakar går nog att använda men vad hade du tänkt använda resten till?
Ja du. Såklart är det svårt att använda block och vevaxel men stora delar som motorstyrning, all elektronik etc.
Dessutom är motorerna identiskt lika i övriga väsentliga delar för en motor gällande slaglängd, borrning, vinkel mellan cylinderbankar.

Last edited:
2813867 det är den stora skillnaden mellan rc211v och rc212v som i mina ögon är det uppseendeväckande.

Yamaha M1 -06 och -07 är ju i princip identiska!
Designmässigt är ju 212V den som skiljer sig mest från sin föregångare men det är ju den stora skillnaden, tillsammans med att de tagit bort en cylinder.
De andra fabrikaten har ju lika stora förändringar men de är inte lika visuella. Ducati har tex gått från en "long bang" motor 2006 till en "screamer" 2007 vilket är en inte oväsentligt förändring av motorn.
Som Neutral säger har ju alla andra fabrikanter fått ändra väsentliga detaljer för en motor som borr och slag vilket Honda inte har behövt. Tror du att det var en slump att det blev 800 cc när den förändringen infördes på initiativ av Honda

Glömma att 2007 var ett one hit wonder för Hayden?

Att Hayden skulle vinna i år också, eller ens sluta top-tre, är lika sannolikt som att en och samma person skulle vinna högsta vinsten på Lotto två veckor i rad. Tom spelbolagen fattar detta och han är inte ens rankad topfyra innan säsongen börjar enligt vad dom sa på Eurosport. Att sen vissa trögskallar här inbillar sig att han är den bästa föraren och att han därför vann i fjol....jösses, men så kan det bli när man ägnar sig åt idoldyrkan.

GustavO skrev:
2813605
Ja du. Såklart är det svårt att använda block och vevstake men stora delar som motorstyrning, alla elektronik etc.
Dessutom är motorerna väldigt lika i övriga väsentliga delar för en motor gällande slaglängd, borrning, vinkel mellan cylinderbankar.

På den här nivån kan man såklart inte bara plocka bort en cylle från en befintlig motor som nån sa och tro att resten ska bli lika bra som summan av de tidigare ingående delarna. Självfallet blir det till att börja om även om delarna rent mekaniskt SER liknande ut.

Var hittar ni all denna detaljerade info om motorerna, jag trodde det var kvalificerat hemligt?
Att de har vissa motortyper och koncetp ja, men borr och slag osv?
Mkt nyfiken, för det enda jag hittade under fjolåret var bilder som HRC själva lagt ut och de var inte direkt makrofoton på kammar och insug/avgas om man säger så...

Så sitter nån och trycker på detaljerade bilder eller info är jag mkt intresserad! :tummenupp

Last edited:
Intressant att Notera att Hayden var den enda föraren som inte körde fortare dom 22 varven på Losail 2007 jfr med 2006 av dom som körde då också och fullföljde.

Att Hayden skulle vinna i år också, eller ens sluta top-tre, är lika sannolikt som att en och samma person skulle vinna högsta vinsten på Lotto två veckor i rad. Tom spelbolagen fattar detta och han är inte ens rankad topfyra innan säsongen börjar enligt vad dom sa på Eurosport. Att sen vissa trögskallar här inbillar sig att han är den bästa föraren och att han därför vann i fjol....jösses, men så kan det bli när man ägnar sig åt idoldyrkan.

Finns det verkligen någon här som tror att Hayden var/är den bäste föraren?
Det tror du väl inte?

Finns det verkligen någon här som tror att Hayden var/är den bäste föraren?
Det tror du väl inte?

Somliga ger ju det intrycket, men jag kan absolut ha fel.

Man skulle kunna ordna en poll "Varför vann Hayden?" där svarsalternativen kunde vara nåt i stil med: A - Bästa föraren vinner alltid, B - Han hade en osannlik tur. Men alla hade väl röstat på B då eller vad tror du?

Last edited:
2813898 På den här nivån kan man såklart inte bara plocka bort en cylle från en befintlig motor som nån sa och tro att resten ska bli lika bra som summan av de tidigare ingående delarna. Självfallet blir det till att börja om även om delarna rent mekaniskt SER liknande ut.

Var hittar ni all denna detaljerade info om motorerna, jag trodde det var kvalificerat hemligt?
Att de har vissa motortyper och koncetp ja, men borr och slag osv?
Mkt nyfiken, för det enda jag hittade under fjolåret var bilder som HRC själva lagt ut och de var inte direkt makrofoton på kammar och insug/avgas om man säger så...

Så sitter nån och trycker på detaljerade bilder eller info är jag mkt intresserad! :tummenupp
Visst är det så att de inte bara tar delar från den gamala hoejn men jag får intrycket att vissa vill ge sken av att Honda av någon anledning skulle vara "efter" i utvecklingen för attd eras hoj är mer nybyggd än de andras vilket är något jag inte tycker är sant. De är efter för attd e inte har gjort hemläxan tillräckligt bra.
Det finns ju en del litteratur att läsa som den engelska tidningen Motorcycle Racer eller boken MotoGP Technology.

Man skulle kunna ordna en poll "Varför vann Hayden?" där svarsalternativen kunde vara nåt i stil med: A - Bästa föraren vinner alltid, B - Han hade en osannlik tur. Men alla hade väl röstat på B då eller vad tror du?
Alla utom dom mest inbitna Rossifuckona(dom som yrar om ovärdiga världsmästare)hade röstat på alternativ C - Han vann för att han hade mest poäng när säsongen var över.Precis som man utsett alla tidigare värdsmästare också....

Som i alla röstningar med styrande svar där svaret läggs i mun på svarande så kan man bevisa vad man vill...

Man blir inte mästare på tur i MotoGp. Inse det.
Hayden är (som alla vet) inte den bäste föraren.
Men han var jämnast och vann titeln. Punkt.

Ett svarsalternativ kunde således vara: Blir den mästare som håller sig p hjulen och plockar flest poäng?
Vad tror du om den?

Alla utom dom mest inbitna Rossifuckona(dom som yrar om ovärdiga världsmästare)hade röstat på alternativ C - Han vann för att han hade mest poäng när säsongen var över.Precis som man utsett alla tidigare värdsmästare också....

Att den förare som har flest poäng när säsongen är slut vinner vet vi alla, och det är inget med det. Man skulle kunna ändra pollen till "Varför hade Hayden mest poäng när säsongen var slut" och ditt alternativ C är inte så värst relevant som du ser.

Frågan är, kan man vara en mer eller mindre värdig mästare? Eller alla mästare är lika värdiga? Ordet värdig kanske borde strykas ur Svenska ordlistan?

Last edited:

Som i alla röstningar med styrande svar där svaret läggs i mun på svarande så kan man bevisa vad man vill...

Ett svarsalternativ kunde således vara: Blir den mästare som håller sig p hjulen och plockar flest poäng?
Vad tror du om den?

Vad tror du om den?

Vad tror du om den?

Vad tror du om den?

För övrigt var ju MotoGP racet lite av ett antiklimax med tanke på spänning och fighter.

Att den förare som har flest poäng när säsongen är slut vinner vet vi alla, och det är inget med det. Man skulle kunna ändra pollen till "Varför hade Hayden mest poäng när säsongen var slut" och ditt alternativ C är inte så värst relevant som du ser.

Frågan är, kan man vara en mer eller mindre värdig mästare? Eller alla mästare är lika värdiga? Ordet värdig kanske borde strykas ur Svenska ordlistan?
Nu måste du ha blivit väldigt upprörd eftersom du skickar samma inlägg två gånger tom.Varför skulle inte mitt alternativ c vara relevant?Det är väl det enda som är det vad jag kan se.Lägg in ett alternativ D också i din poll -Varför sumpade Rossi titeln som han hade på silverfat inför sista racet?Blev stackars Valentino nervös när allt skulle avgöras i sista racet istället för att ha titeln säkrad med typ fem tävlingar kvar som han är van vid....

Skärpning!

Måste vi landa i Hayden/Rossi-buhusandlådan i varenda MotoGP-tråd i denna delen av forumet?! Acceptera att Hayden vann och sluta lipa ffs!

Åter till topic istället.

Vi vet alla att samtligatillverkare har utvecklat sina hojar kraftigt i vinter och om Honda och Yamaha ligger efter just nu är svårt och säga. Däremot verkar det uppenbart att Ducati ligger före rent effektmässigt. Men första rejset kan inte säga något om hur säsongen kommer att vara som helhet. Klart att Stoner körde riktigt bra, likaså Rossi även om han insåg på slutet att det inte gick att ta sig om och förbi Stoner över målsnöret. Som Vale sa själv; han var tvungen att ta sig förbi ett par tre varv och bygga upp ett avstånd till Casey för att kunna vinna.

En sak är dock säker, Jerez kommer inte vara ett nytt Qatar-race.

Håller med. Sedan bör väl generellt sägas att vi alla bör bli bättre på att acceptera varandras olika åsikter....

Back