Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller inte med. Jag föredrar att arbeta i en miljö som är förlåtande och där man lär sig av sina misstag istället för att sopa dem under mattan. Att straffa ut de som gör misstag är som att hålla händerna för öronen och låtsas som om de aldrig hänt och lika säkert som amen i kyrkan kommer problemen att upprepas av nästa nykomling som tar platsen från den mer erfarne som redan gjort misstaget. Att göra misstag är en del i lärandet.sandstream skrev:2549415Ett helt normalt förfarande i vilket företag som helst efter ett stort misslyckande. Sen kan ju bestraffningar tolkas olika men att "degradera" folk och flytta om i organisationen kanske är straff nog för en del.
En sån miljö vill vi väl alla jobba i men på den här nivån har jag fått för mig att det är lite annorlunda. Har man nått så långt i sin karriär har man för längesedan passerat stadiet för att lära via misstag.Teddy skrev:2549539Jag håller inte med. Jag föredrar att arbeta i en miljö som är förlåtande och där man lär sig av sina misstag istället för att sopa dem under mattan. Att straffa ut de som gör misstag är som att hålla händerna för öronen och låtsas som om de aldrig hänt och lika säkert som amen i kyrkan kommer problemen att upprepas av nästa nykomling som tar platsen från den mer erfarne som redan gjort misstaget. Att göra misstag är en del i lärandet.
Japaner verkar inte ha några större problem med sånt och deras företagskultur är ju som bekant något annorlunda än vår.gthyni skrev:2549566Nu snackar vi Alberto Puig som jobbar långsiktigt med att hitta och utveckla förartalanger åt Honda och han har verkligen lyckats. En sån kille byter man inte bara ut mot vem som helst från gatan.
Nu är du där igen. Det är en självklarhet att både Puig, Butter och för den delen varenda människa i hela MotoGP-depån förstod "vad som gällde". Hur kan du tro något annat? Men det går inte att omsätta förnuft och vett till händelser ute på banan. Man måste ha förståelse för att marginalerna är obegripligt små (speciellt obegripligt för någon som inte har ägnat sig åt racing tror jag) och att stressnivå under loppets mest intensiva skeden är extremt hög. Rossi och Edwards höll på att få ett försprång. Pedrosas enda chans att bli medaljör i sammandraget var att vinna racet eller möjligen komma tvåa. Samma sak för Hayden. Det fanns en överhängande risk för att det som hände skulle hända.sandstream skrev:2549592..däremot borde HRC redan innan loppet ha gjort klart för både Puig och Butter vad som gällde.
Axxexs skrev:2544700Verkar vara en helt ny motor som är designad av Jan Thiel. Motorn har en roterande insugsventil bakom cylindern. Den konstruktionen har inte funnits tidigare i GP, mer än ett race 2005 då man testade den första gången. Fördelen med den är att man får ett mera symetrisk flöde till vevhuset och att smörjningen av veven blir bättre än mot den gamla konstruktionen på aprilian. Med den här konstruktionen har man lyckats få fördelarna från både slid- och reed-matade motorer. Den nya motorn ska kunna varva 16.000v/m. Naktdelen med den är konstruktionen är att den roterande ventilen inte kan sitta direkt på veven utan får gå med en utväxling med drev till där den sitter. Är främst att få till hållbarhet som krånglat till utveklingsarbetet på den här konstruktionen. Men nya motorn ska tydligen vara en riktig raket!
Honda och KTM får nog lite mera jobb i vinter om dom inte vill vara 15sek efter på varje race nästa år...
Och han kanske såg till att det inte vart något guld alls, du ser inte det motsägelsefulla (finns det ordet?) i det?gthyni skrev:2549598Pedrosa är där för att vinna VM-guld åt Honda. pungt.
Men det är där jag menar att det skiljer mellan förarna, en del klarar av hetluften bättre än andra.Nyteknik skrev:2549621Nu är du där igen. Det är en självklarhet att både Puig, Butter och för den delen varenda människa i hela MotoGP-depån förstod "vad som gällde". Hur kan du tro något annat? Men det går inte att omsätta förnuft och vett till händelser ute på banan. Man måste ha förståelse för att marginalerna är obegripligt små (speciellt obegripligt för någon som inte har ägnat sig åt racing tror jag) och att stressnivå under loppets mest intensiva skeden är extremt hög. Rossi och Edwards höll på att få ett försprång. Pedrosas enda chans att bli medaljör i sammandraget var att vinna racet eller möjligen komma tvåa. Samma sak för Hayden. Det fanns en överhängande risk för att det som hände skulle hända.
Vad spelar ovan nämnda förhållanden för roll i sammanhanget? Vad jag vände mig mot var ju ditt inlägg där du menade att "Butter och Puig borde innan loppet ha fått läget förklarat för sig". Och vad jag svarade var att läget förstås var glasklart både för dem och alla andra. Men du tycks ofta tro att de som inte tycker/gör som du har missförstått något, inte att de tycker annorlunda, eller är annorlunda och därför gör annorlunda. Pedrosa är ingen duvunge och var troligen inte mer stressad än någon annan. Men han tävlar i MotoGP och kör för att vinna. Kommentarer som ”Han hade kunnat ta det lite lugnare” eller ”Han borde ju ha förstått att...” kan man fälla om man intet vet om roadracing eller för den delen elitidrott.sandstream skrev:2549799Men det är där jag menar att det skiljer mellan förarna, en del klarar av hetluften bättre än andra. Ta exemplet från Faster där Costa utrustat Rossi och Biaggi med pulsmätare. Biaggis puls var konstant hög medan Rossis var väldigt lugn med tanke på vad han gjorde. Den som är stressad gör fler misstag och jag tror tex inte att en kille som Rossi hade gjort samma blunder som Butter i samma skede.
Funkar fortfarande braDr.Bike skrev:2548206Varför funkar den dåligt nu då?hehe...
ako skrev:2549710Sitkul som fan med anorlunda lösningar och att man vågar köra med det. Kan tänka mig att dom även har labbat med insprut på den motorn.
Att använda slidmatning med "vinklad" riktning på skivan (tvärs veven) har redan testats i GP på yzr500 i början på 80 talet. Finns även tävlingsbåtmotorer med denna typ av lösning.
Vet du nån bild där man kan se motorn?
Jag vet inte vad du har för erfarenheter från idrottsvärlden men för mig är det rätt självklart att man inom just motorsport visar mest hänsyn till sin/a teamkamrat/er. I början av säsongen brukar stallen tillåta att alla kör mot varandra men att trycka av sin teamkamrat i tex MotoGP där de flesta team bara har två förare är ju dubbel olycka och extra olyckligt i slutet av säsongen.Nyteknik skrev:2549852Vad spelar ovan nämnda förhållanden för roll i sammanhanget? Vad jag vände mig mot var ju ditt inlägg där du menade att "Butter och Puig borde innan loppet ha fått läget förklarat för sig". Och vad jag svarade var att läget förstås var glasklart både för dem och alla andra. Men du tycks ofta tro att de som inte tycker/gör som du har missförstått något, inte att de tycker annorlunda, eller är annorlunda och därför gör annorlunda. Pedrosa är ingen duvunge och var troligen inte mer stressad än någon annan. Men han tävlar i MotoGP och kör för att vinna. Kommentarer som ”Han hade kunnat ta det lite lugnare” eller ”Han borde ju ha förstått att...” kan man fälla om man intet vet om roadracing eller för den delen elitidrott.
sandstream skrev:2550051
Jag förstår mycket väl hur Butter och Puig resonerade
Huvudsaken är att de inte straffar Dani, det skulle vara oförlåtligt (innebär att jag måste köpa en TZ i stället).Axxexs skrev:2550522Fler personer som nu nämns som kan få bestraffningar för att HRC inte hade en plan för sina 2 sista race är Makoto Tanaka (Team Manager), Chris Herring (Sporting Director) och Roger van der Borght (Team Coordinator).
Klart inte han ska ha något straff, de var ju grabbarna i depån som körde hans hojNeutral skrev:2550532Huvudsaken är att de inte straffar Dani, det skulle vara oförlåtligt (innebär att jag måste köpa en TZ i stället).
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |