Moto GP Estoril -2006

sandstream skrev:
2549415 Ett helt normalt förfarande i vilket företag som helst efter ett stort misslyckande. Sen kan ju bestraffningar tolkas olika men att "degradera" folk och flytta om i organisationen kanske är straff nog för en del.
Jag håller inte med. Jag föredrar att arbeta i en miljö som är förlåtande och där man lär sig av sina misstag istället för att sopa dem under mattan. Att straffa ut de som gör misstag är som att hålla händerna för öronen och låtsas som om de aldrig hänt och lika säkert som amen i kyrkan kommer problemen att upprepas av nästa nykomling som tar platsen från den mer erfarne som redan gjort misstaget. Att göra misstag är en del i lärandet.
 
Teddy skrev:
2549539 Jag håller inte med. Jag föredrar att arbeta i en miljö som är förlåtande och där man lär sig av sina misstag istället för att sopa dem under mattan. Att straffa ut de som gör misstag är som att hålla händerna för öronen och låtsas som om de aldrig hänt och lika säkert som amen i kyrkan kommer problemen att upprepas av nästa nykomling som tar platsen från den mer erfarne som redan gjort misstaget. Att göra misstag är en del i lärandet.
En sån miljö vill vi väl alla jobba i men på den här nivån har jag fått för mig att det är lite annorlunda. Har man nått så långt i sin karriär har man för längesedan passerat stadiet för att lära via misstag.
Det är väl tex inte helt ovanligt att mekaniker som tabbar sig å det grövsta får packa och söka ett nytt jobb (tex en kille som missar att dra fast Schumis bakhjul ordentligt)?
 
Nu snackar vi Alberto Puig som jobbar långsiktigt med att hitta och utveckla förartalanger åt Honda och han har verkligen lyckats. En sån kille byter man inte bara ut mot vem som helst från gatan.

Därmed har han rätt att vara stöddig till skillnad från slipsnissar på HRC-kontoret.
 
gthyni skrev:
2549566 Nu snackar vi Alberto Puig som jobbar långsiktigt med att hitta och utveckla förartalanger åt Honda och han har verkligen lyckats. En sån kille byter man inte bara ut mot vem som helst från gatan.
Japaner verkar inte ha några större problem med sånt och deras företagskultur är ju som bekant något annorlunda än vår.
Sparken tycker jag inte att han ska ha, det var inte han som körde Butters hoj, däremot borde HRC redan innan loppet ha gjort klart för både Puig och Butter vad som gällde. Men det är som sagt bara min åsikt.
 
Pedrosa är där för att vinna VM-guld åt Honda. pungt.
 
sandstream skrev:
2549592..däremot borde HRC redan innan loppet ha gjort klart för både Puig och Butter vad som gällde.
Nu är du där igen. Det är en självklarhet att både Puig, Butter och för den delen varenda människa i hela MotoGP-depån förstod "vad som gällde". Hur kan du tro något annat? Men det går inte att omsätta förnuft och vett till händelser ute på banan. Man måste ha förståelse för att marginalerna är obegripligt små (speciellt obegripligt för någon som inte har ägnat sig åt racing tror jag) och att stressnivå under loppets mest intensiva skeden är extremt hög. Rossi och Edwards höll på att få ett försprång. Pedrosas enda chans att bli medaljör i sammandraget var att vinna racet eller möjligen komma tvåa. Samma sak för Hayden. Det fanns en överhängande risk för att det som hände skulle hända.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
2544700 Verkar vara en helt ny motor som är designad av Jan Thiel. Motorn har en roterande insugsventil bakom cylindern. Den konstruktionen har inte funnits tidigare i GP, mer än ett race 2005 då man testade den första gången. Fördelen med den är att man får ett mera symetrisk flöde till vevhuset och att smörjningen av veven blir bättre än mot den gamla konstruktionen på aprilian. Med den här konstruktionen har man lyckats få fördelarna från både slid- och reed-matade motorer. Den nya motorn ska kunna varva 16.000v/m. Naktdelen med den är konstruktionen är att den roterande ventilen inte kan sitta direkt på veven utan får gå med en utväxling med drev till där den sitter. Är främst att få till hållbarhet som krånglat till utveklingsarbetet på den här konstruktionen. Men nya motorn ska tydligen vara en riktig raket!

Honda och KTM får nog lite mera jobb i vinter om dom inte vill vara 15sek efter på varje race nästa år...

Sitkul som fan med anorlunda lösningar och att man vågar köra med det. Kan tänka mig att dom även har labbat med insprut på den motorn.

Att använda slidmatning med "vinklad" riktning på skivan (tvärs veven) har redan testats i GP på yzr500 i början på 80 talet. Finns även tävlingsbåtmotorer med denna typ av lösning.

Vet du nån bild där man kan se motorn?
 
gthyni skrev:
2549598 Pedrosa är där för att vinna VM-guld åt Honda. pungt.
Och han kanske såg till att det inte vart något guld alls, du ser inte det motsägelsefulla (finns det ordet?) i det?

Nyteknik skrev:
2549621 Nu är du där igen. Det är en självklarhet att både Puig, Butter och för den delen varenda människa i hela MotoGP-depån förstod "vad som gällde". Hur kan du tro något annat? Men det går inte att omsätta förnuft och vett till händelser ute på banan. Man måste ha förståelse för att marginalerna är obegripligt små (speciellt obegripligt för någon som inte har ägnat sig åt racing tror jag) och att stressnivå under loppets mest intensiva skeden är extremt hög. Rossi och Edwards höll på att få ett försprång. Pedrosas enda chans att bli medaljör i sammandraget var att vinna racet eller möjligen komma tvåa. Samma sak för Hayden. Det fanns en överhängande risk för att det som hände skulle hända.
Men det är där jag menar att det skiljer mellan förarna, en del klarar av hetluften bättre än andra.
Ta exemplet från Faster där Costa utrustat Rossi och Biaggi med pulsmätare. Biaggis puls var konstant hög medan Rossis var väldigt lugn med tanke på vad han gjorde. Den som är stressad gör fler misstag och jag tror tex inte att en kille som Rossi hade gjort samma blunder som Butter i samma skede.
(Rossi kan självklart också göra misstag, som när han plockade Melandri förra året, men när det verkligen gäller verkar han inte ha några problem med att ta rätt beslut).

Angående Rossi och Edwards försprång hade Butter upptäckt att det inte växte om han hållt sig lite kall men det är en annan historia.

Hoppas det var okej att jag svarade på inlägget Bingo ;)
 
Last edited:
sandstream skrev:
2549799Men det är där jag menar att det skiljer mellan förarna, en del klarar av hetluften bättre än andra. Ta exemplet från Faster där Costa utrustat Rossi och Biaggi med pulsmätare. Biaggis puls var konstant hög medan Rossis var väldigt lugn med tanke på vad han gjorde. Den som är stressad gör fler misstag och jag tror tex inte att en kille som Rossi hade gjort samma blunder som Butter i samma skede.
Vad spelar ovan nämnda förhållanden för roll i sammanhanget? Vad jag vände mig mot var ju ditt inlägg där du menade att "Butter och Puig borde innan loppet ha fått läget förklarat för sig". Och vad jag svarade var att läget förstås var glasklart både för dem och alla andra. Men du tycks ofta tro att de som inte tycker/gör som du har missförstått något, inte att de tycker annorlunda, eller är annorlunda och därför gör annorlunda. Pedrosa är ingen duvunge och var troligen inte mer stressad än någon annan. Men han tävlar i MotoGP och kör för att vinna. Kommentarer som ”Han hade kunnat ta det lite lugnare” eller ”Han borde ju ha förstått att...” kan man fälla om man intet vet om roadracing eller för den delen elitidrott.
 
Dr.Bike skrev:
2548206 Varför funkar den dåligt nu då? ;) hehe...
Funkar fortfarande bra :) Laddade hem en film i natt
 
ako skrev:
2549710 Sitkul som fan med anorlunda lösningar och att man vågar köra med det. Kan tänka mig att dom även har labbat med insprut på den motorn.

Att använda slidmatning med "vinklad" riktning på skivan (tvärs veven) har redan testats i GP på yzr500 i början på 80 talet. Finns även tävlingsbåtmotorer med denna typ av lösning.

Vet du nån bild där man kan se motorn?


Okej! Hittade inget om att man testat den lösningen innan i GP. Kunde nog vara klurigt att få till hur förgasarna skulle sitta på en sån v4:a? :)

Där jag hittade info om Thiel-motorn så skrevs det att det var första gången man använde den konstruktionen med roterande slidmatning tvärsmonterad veven när man testade Thiel-motorn på Derbin på Valenciafinalen förra året. Men det uttalandet kan ha gällt för bara 125GP klassen då.

Hittade att man testat med sånna lösningar förr. Bl.a finns det en crossmotor som man exprimenterade med vinklad slidmatning på 80-talet som numera står i Sling museumet på Motegi.

Bilder på motorn kommer nog bli svårt att hitta! Men ska hålla ögonen öppna! Som det låter nu så kommer bara fabriksapriliorna köra med RSA modellen nästa år. Eventuellt kommer det dröjja till 2008 innan Derbis fabriksteam få tillgång till den motorn/hojen. Så 2009 kanske det kommer ut nån bild då! :)
 
Last edited:
Ska försöka hitta liknande foto som dom här på den nya aprilian där man kan ana motorn. Foto där "vanligt" folk fått komma in i depåerna och kan ta foto utan att teamen direkt reagerar att det är någon fotograf som snokar omkring! :)

Problemet med nya aprilan kommer nog vara att dom står i depåboxar och förmodligen mekar med stängda portar.

Vet inte vad han heter som tagit dom här bilderna. Men dom är tagna av en privatperson, nu på GP't på Estoril, som kallar sig MV-999R på olika forum.

DSC_0055.jpg


DSC_0064.jpg


DSC_0069.jpg
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2549852 Vad spelar ovan nämnda förhållanden för roll i sammanhanget? Vad jag vände mig mot var ju ditt inlägg där du menade att "Butter och Puig borde innan loppet ha fått läget förklarat för sig". Och vad jag svarade var att läget förstås var glasklart både för dem och alla andra. Men du tycks ofta tro att de som inte tycker/gör som du har missförstått något, inte att de tycker annorlunda, eller är annorlunda och därför gör annorlunda. Pedrosa är ingen duvunge och var troligen inte mer stressad än någon annan. Men han tävlar i MotoGP och kör för att vinna. Kommentarer som ”Han hade kunnat ta det lite lugnare” eller ”Han borde ju ha förstått att...” kan man fälla om man intet vet om roadracing eller för den delen elitidrott.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter från idrottsvärlden men för mig är det rätt självklart att man inom just motorsport visar mest hänsyn till sin/a teamkamrat/er. I början av säsongen brukar stallen tillåta att alla kör mot varandra men att trycka av sin teamkamrat i tex MotoGP där de flesta team bara har två förare är ju dubbel olycka och extra olyckligt i slutet av säsongen.
Jag förstår mycket väl hur Butter och Puig resonerade men jag anser ändå att de tänkte helt fel om de inte för en sekund diskuterade hur det läge som uppstod skulle hanteras.
 
sandstream skrev:
2550051
Jag förstår mycket väl hur Butter och Puig resonerade

Q: kan vi vinna VM?
A: ja

Q: hur?
A: vinna båda återstående racen och hoppas på lite tur

Q: hur gör vi det?
A: kör stenhårt på absoluta toppen av vår förmåga

Q: och om vi går omkull?
A: vi har inget att förlora

Q: och om Nicky är i vägen?
A: kör förbi, för f-n

Q: men han är ju vår teamkompis och vill vinna VM...
A: f*ck him, är vi här för att vinna eller för att skapa trevlig stämning?

Q: men HRC då, blir de inte arga om det går åt h-vete?
A: vi är här för att vinna, HRC har Hayden och det är mer än nog med mysiga killar

:pannkyss
 
Fler personer som nu nämns som kan få bestraffningar för att HRC inte hade en plan för sina 2 sista race är Makoto Tanaka (Team Manager), Chris Herring (Sporting Director) och Roger van der Borght (Team Coordinator).
 
Axxexs skrev:
2550522 Fler personer som nu nämns som kan få bestraffningar för att HRC inte hade en plan för sina 2 sista race är Makoto Tanaka (Team Manager), Chris Herring (Sporting Director) och Roger van der Borght (Team Coordinator).
Huvudsaken är att de inte straffar Dani, det skulle vara oförlåtligt (innebär att jag måste köpa en TZ i stället).
 
Neutral skrev:
2550532 Huvudsaken är att de inte straffar Dani, det skulle vara oförlåtligt (innebär att jag måste köpa en TZ i stället).
Klart inte han ska ha något straff, de var ju grabbarna i depån som körde hans hoj :rolleyes:
Löneförhöjning är det första jag kommer att tänka på.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top