Moto GP Estoril -2006

Eftersom Racingforumet inte är indelat i en del för de som inte har någon koll och en del för de som har det så stöter man ibland på dumheter som bara inte går att låta bli att svara på.

Dr.Bike skrev:
2541916Ok, Rossi har haft otur... men vilka förare har inte haft det?
Det självklara svaret är: Nicky Hayden. Den som har sett årets race, förstår vad han/hon ser och inte är helt historielös vet att det är så.

Last edited:
Axxexs skrev:
2544700 Verkar vara en helt ny motor som är designad av Jan Thiel. Motorn har en roterande insugsventil bakom cylindern. Den konstruktionen har inte funnits tidigare i GP, mer än ett race 2005 då man testade den första gången. Fördelen med den är att man får ett mera symetrisk flöde till vevhuset och att smörjningen av veven blir bättre än mot den gamla konstruktionen på aprilian. Med den här konstruktionen har man lyckats få fördelarna från både slid- och reed-matade motorer. Den nya motorn ska kunna varva 16.000v/m. Naktdelen med den är konstruktionen är att den roterande ventilen inte kan sitta direkt på veven utan får gå med en utväxling med drev till där den sitter. Är främst att få till hållbarhet som krånglat till utveklingsarbetet på den här konstruktionen. Men nya motorn ska tydligen vara en riktig raket!

Honda och KTM får nog lite mera jobb i vinter om dom inte vill vara 15sek efter på varje race nästa år...

Var inte 125cc begränsade till omkring 14700-15000 rpm innan pga bensindimman inte klarade mer.

Kör dom med exakt överkvadratiskt nu eller ?
54*54 ?
Det blir bara 123.60924cc.

Titannitridkolvar :D

54x54,5mm är det nog på alla hojarna idag. 124,81733cc :)

sandstream skrev:
2543833Hur svårt kan det vara att förstå att Butter gjorde ett gigantiskt misstag?
Du är roligast på forumet. Men nu orkar jag inte läsa fler inlägg i den här tråden: samma sak upprepas gång på gång och framför allt av dig. Det är ovärdigt vuxna människor.

Mr Magsnus skrev:
2544416 Nej jag drog bara till med fem meter, vad tycker du själv är lämplig säkerhetsmarginal (meter i sidled) för Dani att köra om Nicky Hayden på? Vilken marginal hade Hayden varvet innan:rolleyes:

inte mycke...

som sagt jag väntar på 2 filmer
en av NH om körning av danni
och en av dannis "försök" till om körning ande IMPONERAD att ingen jämfört om körningen med...

Rossi om sete (axel)
Capirex om Harrada (vm titel)
Crivile om dohann (onboard kamera)lr var det tvärt om
temet som var överlägset i supersport 600 i vm gjorde väll nåt åxå...

Pitt och Haga har gjort det också i Superbike förra året.

Inte teampolarna men superpolarna Kagayama och Haga körde av
varandra på sista varvet efter femtielva incidenter när de fajtades om segern.

Nyteknik skrev:
2545957
Söndagens avåkning inräknad har Hayden drabbats av mindre otur än alla andra förare som på allvar har haft en chans på titeln i år.
Vi är några som försökt säga det några gånger ...
Ta ett gott råd, ge upp, du når nog inte heller fram ... :D

Nyteknik skrev:
Om incidenten mellan Hayden/Pedrosa har jag bara en sak att säga: "WHAT GOES AROUND COMES AROUND."
För mig betyder det uttrycket att man får vad man förtjänar men jag kanske har missat något :va
På vilket sätt anser du att Hayden förtjänade att bli avtryckt av sin teamkollega?
Nyteknik skrev:
2546035 Du är roligast på forumet. Men nu orkar jag inte läsa fler inlägg i den här tråden: samma sak upprepas gång på gång och framför allt av dig. Det är ovärdigt vuxna människor.
Tyvärr så spelar det ingen roll hur många gånger man upprepar en sak, en del förstår ändå inte och det är minst sagt tveksamt om alla som skrivit i den här tråden verkligen är vuxna.

att upprepa sin enkla tes igen och igen och igen och igen.... övertygar inte dem som tycker annorlunda, tvärtom så får man lust att säga emot även om man skulle hålla med.

gthyni skrev:
2546214 att upprepa sin enkla tes igen och igen och igen och igen.... övertygar inte dem som tycker annorlunda, tvärtom så får man lust att säga emot även om man skulle hålla med.
Okej, så enligt dig så ska man skriva sin åsikt en gång och när någon sedan kommenterar den ska man inte svara utan bara hänvisa till det första inlägget :va

sandstream skrev:
2546219 Okej, så enligt dig så ska man skriva sin åsikt en gång och när någon sedan kommenterar den ska man inte svara utan bara hänvisa till det första inlägget :va

Japp!
(Skaffa en flickvän eller pojkvän så att du får prata ut din agression)

sandstream skrev:
2546190 För mig betyder det uttrycket att man får vad man förtjänar men jag kanske har missat något :va
På vilket sätt anser du att Hayden förtjänade att bli avtryckt av sin teamkollega?

Kör du någon sorts form av uttröttningstaktik i din argumentation?
Det framgick väl rätt tydligt att NyTeknik syftade på Haydens omkörning varvet innan.

Holy Rider skrev:
2546282 Japp!
(Skaffa en flickvän eller pojkvän så att du får prata ut din agression)
En flickvän hade suttit fint, vid sidan av frun :)
xyx skrev:
2546286 Kör du någon sorts form av uttröttningstaktik i din argumentation? Det framgick väl rätt tydligt att NyTeknik syftade på Haydens omkörning varvet innan.
Nej, jag tolkade inte NyTekniks inlägg så men du kanske har rätt. Dock är jag inte med på vad liknelsen var, förutom att Hayden körde om.

sandstream skrev:
2546409 Nej, jag tolkade inte NyTekniks inlägg så men du kanske har rätt. Dock är jag inte med på vad liknelsen var, förutom att Hayden körde om.
När man kollar på racet i repris så ser man att när Hayden kör om Pedrosa varvet inna så rycker hans hoj till på precis samma ställe som Pedrosas. Det verkar som om det är en ojämnhet där och skillnaden i de olika omkörningarna är oerhört mså. Antar att det är det som Nyteknik menar.

sandstream skrev:
2546190 För mig betyder det uttrycket att man får vad man förtjänar men jag kanske har missat något :va
Betydelsen av "What goes around comes around" är att otur och andra hemska saker förr eller senare slår klorna också i den skenbart lyckosamme. Det är något för den otursförföljde att trösta sig med. Det brukar jämna ut sig, så att säga. Ser man bakåt (vilket är bra att komma ihåg att göra då och då) och jämför ser vi att väldigt få förare har haft en lika lätt promenad genom GP som Hayden har haft under sina säsonger hos Repsol-Honda. Andra förare har antingen haft groteskt svårkörda prototyper att försöka kontrollera, slagit sig halvt fördärvade, varit hänvisade till ett mindre bra däcksfabrikat eller inte varit prioriterade av teamchefen eller tillverkaren. Att Hayden gick i backen utan egen skuld på Estoril är inget annat än "another day at the office" för en GP-förare. Spontant så minns jag när Criville gjorde precis samma sak på Doohan när de körde i samma team som Pedrosa och Hayden. Som elwe har skrivit ett par gånger: det är lätt hänt när man kör VM och tangerar gränsen för däckens vidhäftning flera gånger per varv. Att tala om "grymt misstag" och att försöka belägga någon med skuld är att visa liten försåelse för förarnas villkor och vad GP-racing är. Det finns ingen rättvisa och det fick Hayden till slut stifta brysk bekantskap med i söndags.
sandstream skrev:
2546190Tyvärr så spelar det ingen roll hur många gånger man upprepar en sak, en del förstår ändå inte och det är minst sagt tveksamt om alla som skrivit i den här tråden verkligen är vuxna.
Prova att vässa dina argument om de är för trubbiga.

Gustav O skrev:
2546503 När man kollar på racet i repris så ser man att när Hayden kör om Pedrosa varvet inna så rycker hans hoj till på precis samma ställe som Pedrosas. Det verkar som om det är en ojämnhet där och skillnaden i de olika omkörningarna är oerhört mså. Antar att det är det som Nyteknik menar.
Butter erkänner ju själv att han gjorde ett misstag, vilket Hayden inte gjorde varvet innan, så vi kan väl låta NyTeknik svara på vad han menade.

EDIT: Vilket han gjorde medan jag skrev det här inlägget :)

Last edited:
NU har jag äntligen sett de sista varven och de var ju kalasracing. Man kan inte annat än beundra Rossi för att han inte fegar utan verkligen gör allt för att vinna trots att det kan betyda att han kraschar. Elias körning var ju också fantastisk.

sandstream skrev:
2546537 Butter erkänner ju själv att han gjorde ett misstag, vilket Hayden inte gjorde varvet innan, så vi kan väl låta NyTeknik svara på vad han menade.
Visst gjorde han ett misstag har jag sagt annat? Det var dock inte långt ifrån attd et var Hayden som gjorde misstaget varvet innan. Det var det jag försökte säga.

Last edited:
Gustav O skrev:
Visst gjorde han ett misstag har jag sagt annat? Det var dock inte långt ifrån attd et var Hayden som gjorde misstaget varvet innan. Det var det jag försökte säga.
Nej, du har inte sagt något annat, jag försökte bara tolka NTs svar. Nu ska jag läsa vad han skrivit :D

Nyteknik skrev:
2546534 Betydelsen av "What goes around comes around" är att otur och andra hemska saker förr eller senare slår klorna också i den skenbart lyckosamme. Det är något för den otursförföljde att trösta sig med. Det brukar jämna ut sig, så att säga.
Okej, då är jag med på vad du menade :tummenupp
Nyteknik skrev:
Prova att vässa dina argument om de är för trubbiga.
Personligen tycker jag att de är knivskarpa :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey