Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När toppförarna sålde sina fjolårshojar brukade byggkostnaden anges vara cirka 350000 kr. De såldes sedan för cirka 75- 125000 kr.Det kommer säkert snikvarianter som duger för de flesta att tävla på. Priset ska väl ställa i relation till en Supersport-hoj, vet inte vad en bra sån kostar färdig för race.
du behöver 3 motorer a 125' st..... 375'
chassi 400'
elektronik 125'
totalt 900' för en riktigt sniksattsning![]()
När toppförarna sålde sina fjolårshojar brukade byggkostnaden anges vara cirka 350000 kr. De såldes sedan för cirka 75- 125000 kr.
Det funkar inte eftersom du måste ha enhetsmotorn, dessutom är du rökt chassiemässigt med en Supersporthoj.En liten undran bara...
får man ställa upp med tex en Supersport 600 i Moto2?
Låt säg att man får tag i en riktigt bra trimmad Supersport 600 hoj, strippar
ner vikten så långt det bara går (men inom reglementet i Moto2 såklart), så
borde den väl hänga med lika bra... iallafall första året innan alla har betat
av alla justeringar på deras nya Moto2 chassi...
eller e jag helt ute o cyklar?![]()
Det funkar inte eftersom du måste ha enhetsmotorn, dessutom är du rökt chassiemässigt med en Supersporthoj.
Det funkar inte eftersom du måste ha enhetsmotorn, dessutom är du rökt chassiemässigt med en Supersporthoj.
Även om motorn är fri så faller man väl på att chassit, iaf ramen, måste vara en prototyp, eller?
Då funkar det ju inte med en standardram.
Man får väl bygga en egen ram i alu rör, bakram+tank i coolfiber (=monocoque), marchesini magnesium fälgar, Öhlins x 3, smälla i en cbr600rr-08 supersport trimmad motor o vips så har man en svensktillverkad MOTO2 hoj
Borde inte kosta så jävla mkt...
Ram: 20-40´kr
Motor: 40´kr
Begagnat Öhlins kit : 40´kr (från nån 250 racer)
Marchesini fälgar: 20´kr
För en 150´kr borde man ha en vettig hoj... (kanske - läs: glädje kalkyl ala hemmapulare)
Att uppnå 135 kg torrvikt (eller snarare komma ner till) borde inte vara omöjligt med ovanstående komponenter/materialval...
Det är du och jag att tänka i dom banorna direkt
Jag har kollat men en kille som byggt några ramar, 5000:- för en chrome molly ram.
Öhlins har tagit fram en gaffel speciellt för moto2, men annat funkar ju bra om man ska bygga en lågbudget bara för att man gett sig fan på en svensk moto2 hoj, och om Öhlins släppte ett helt chassie skulle VM teamen kasta sig över den.
Självklart underskattar jag inte sånt som att det inte bara är att svetsa ihop en ram, den ska ju funka bra med allt vad det innebär också.
Men vågar man tänka utanför boxen så är detta inte alls omöjligt att göra i landet.
Jag står för design och prototypframställning av kåpor, tank och bakdel.
Vem tar nått annat?![]()
Cr-Mo ram blir nog alldeles för tungt, måste nog vara i alu rör...
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |