MOTO 2 HOJ i Albacete

• Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date
IDM 2010 reglerna har väl inte kommit ut än? Finns väl bara ett förslag på att IDM-Moto2 ska få köra ihop med IDM-SBK vad jag fattat? Som det ser ut så vill dom integrera klasserna IDM-SBK och IDM-Moto2 vilket isf betyder att en IDM-Moto2 kommer ta poäng i IDM-SBK serien under förutsättningen att man är serieanmäld.

Så är det inte i år för CEV-Moto2. Dom kör utanför tävlan i CEV-Extreme. Men där är Extreme-förarna inte alls glada för att ha andra klasser inblandade med dom då hojarna går olika på rakor, bromspunkter och hastighet i svängarna. En incident pga detta har hänt på ett race hittils. Nästa år får får CEV-Moto2 egen klass. Vilket nog gillas av 1000cc förarna för dom kommer också få ändrade regler och bli mera som Superstock då dom byter reglement till "Extreme Stock".

Priset för bl.a Suter är vad det kostar i grundversion. Sen kan man uppdatera till roligare/bättre grejjer än "std-CBR köp produkter för vanliga konsumenter hos mc-handlaren". Hört från ett team som köpt en Suter att dom gett 150.000 euro och väntar sig handla reservdelar som kan behövas för ytterligare 50.000 euro.

..
Dessa motorer kommer bli supersport trimmade som jag förstått det, porta o plasta kanaler, ändra kammer o lite sånt smått o gott:)
..

Plastningen hör ihop med reglerna för Supersport. I Moto2 får du göra jobbet på riktigt och slipper hålla på med spackel.

Moto-2 reglemente??

Nån som hittat det tekniska reglementet för Moto-2 hojarna??
Skall finnas nånstans på FIMs hemsida, men jag kan ej hitta det:huvet

Tacksam för länktips till resp. pdf-fil:tummenupp

Nästa år får vi kötra Moto2 I SO/PRO Superbike eftersom reglementet är ändrat till IDM som tillåter MOTO2

Fett!.. dags o dubbelkolla detta... börjar väl bli rätt brådis o beställa en moto2 hoj isf... då blir det nya banrekord nästa år igen då :):tummenupp

Fett!.. dags o dubbelkolla detta... börjar väl bli rätt brådis o beställa en moto2 hoj isf... då blir det nya banrekord nästa år igen då :):tummenupp

Men.... är en moto2 hoj snabbare än en Superbike? Eller hellre, kommer en moto2 hoj om en superbike?
Lägga snabba fria varv? Ja.
Köra om en superbike med 50 hk plus? Svårt!
Eller tänker jag fel?

Lodnerth försökte med en variant av det vihar idag men bla Mike Luff föerkastade de eftersom man fick byta bromspump...Så vi har fått ett ännu dyrare reglemente.

OK Coolt...
Ni som har problem med era orginalbromspumpar kan skicka dom till mig så har jag en kontakt som fixar dom till brembo kvalitet... 3500:-/st alla märken! :banana

Men.... är en moto2 hoj snabbare än en Superbike? Eller hellre, kommer en moto2 hoj om en superbike?
Eller tänker jag fel?

du glömer viktskilnaden... för en mindre slimad pilot som jag så kan du ha en poäng men tänk istället en 250gp med 50+hk.... vad tror du händer:näsblod

OK Coolt...
Ni som har problem med era orginalbromspumpar kan skicka dom till mig så har jag en kontakt som fixar dom till brembo kvalitet... 3500:-/st alla märken! :banana

kan han sätta i en insatts med mindre diameter så den blir som en 19x18 i känsla?

Last edited:
du glömer viktskilnaden... för en mindre slimad pilot som jag så kan du ha en poäng men tänk istället en 250gp med 50+hk.... vad tror du händer:näsblod

Jo, jag fattar det. Samtidigt har jag kört erf med en 600 bland 1000 cc hojar. Det är inte lätt att komma om även om man är snabbare...

Det är ju först i mål som gäller, inte snabbaste varv.

Eller tänker jag fel?

Jag förstår hur du tänker men jag tror faktiskt att man kan köra Moto2-hojar med vinstchans så länge det är standard 1000cc man tävlar mot. Men det är sånt vi märker så småningom. :)

Är det tillåtet att modifiera originalpumpen enligt reglementet?

I Nordic Superbike verkar det inte vara det:

"Brakes
The front and the rear brake discs including their suspension may be replaced, but no modification on the original callipers and there attachment are allowed."

Men i Pro Superbike är det lite mera lurigt, först står det:

" ... men bromsoken samt deras placering och infästning skall överensstämma med homologering."

sen står det:

"Bromspumpar får bytas."

Så om man kallar den modifierade pumpen för en utbytt så har man ju gått runt problemet att den ska överensstämma med homologering.

Last edited:
Jag förstår hur du tänker men jag tror faktiskt att man kan köra Moto2-hojar med vinstchans så länge det är standard 1000cc man tävlar mot. Men det är sånt vi märker så småningom. :)

I Nordic Superbike verkar det inte vara det:

"Brakes
The front and the rear brake discs including their suspension may be replaced, but no modification on the original callipers and there attachment are allowed."

Men i Pro Superbike är det lite mera lurigt, först står det:

" ... men bromsoken samt deras placering och infästning skall överensstämma med homologering."

sen står det:

"Bromspumpar får bytas."

Så om man kallar den modifierade pumpen för en utbytt så har man ju gått runt problemet att den ska överensstämma med homologering.

Det är endast det sista stycket som avhandlar bromspumpar. Övriga delar handlar om skivor och ok. Får man byta bromspumpen är det ingen vits att bygga om en originalpump för samma peng som en Brembopump kostar, detta handlar dessutom inte om PRO SBK. Det nordiska mötet avhandlar de nordiska/svenska superbike-reglementena, PRO har ett eget teknikst reglemente.
Om man inte får byta pump är jag ganska säker på att man heller inte får modifiera innehållet i pumpen.

från idm.de

http://www.idm.de/dokumente/Pressemitteilung_IDM-Komm_2009_3.pdf

bablefishat =
3. Permission from vehicles to Moto2-Regeln The IDM commission considers vehicles of the category Moto2 starting from 2010 into those To integrate class IDM SUPERBIKE. All vehicles become certified in accordance with the technical regulations of the DMSB for Moto2, shortly up DMSB.de to be published. Only engine manufacturers become certified, that are written as partners within the IDM. A valuation in the IDM SBK championship takes place however not (guest starter regulation). Reason: higher sporty value of the series/perspective approach to future, international standards

Men det finns ännu inget om Moto2 här: http://www.dmsb.de/tr_moto_rundstrecke.html?mid=213

Men jag läser det som att det troligen blir av och man då får åka med motorer från Honda Kawa, Suz Yam, triumph, BMW, ducce och KTM ,de står listade här: http://www.idm.de/partner.asp?mid=53&iid=116
kan ju iofs förändras till 2010.

Blir det så och Sverige kopierar rakt av så är det rätt öppet att bygga hoj.
Ska bli kul att se reglementet sen, om huruvida ram etc får vara förändrad orginal mm.
Kan men kanske tom köra en supersport hoj i sbk..?

Last edited:
Det är endast det sista stycket som avhandlar bromspumpar. Övriga delar handlar om skivor och ok.

Haha, så går det när man glömmer läsglasögonen. :huvet

Hursomhelst var det Nordic Superbike SO den första gällde, i RR-kalendern (svenska SBK då) står det ungefär samma som i Pro SBK:s reglemente, kontentan är iaf att man får byta bromspump. Därav två resultatlistor för SBK när det är SO. Jag förstår inte varför Luff har hängt upp sig så mycket på den där bromspumpen.

Moto2 maskiner i Sverige vore ju succé för att få fram & få ut svenska talanger i Europa och senare kanske världen.

Tror inte snikvarianterna blir så billiga i förhållande till en SBK hoj, Supersport körs ju inte i Sverige längre.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien