Motionärsklass i roadracing!

Precis! Vi kan ju sitta i depån och skrocka och ta oss för magen och säga att "Vi, serru, vi var ju med ända från staaarten på den här serien. Vi veeet hur det här går till." med dryg dialekt.

Sedan får vi försöka att hitta ursäkter som att "Ni sitter ju på förgaaasarhääästar!" och "Så där respeeektlöööst körde vi inte på den gamla goda tiden, då höll vi liiinjen och höll aaavstånd och bjöd in till kuuul körning!" när vi (jag...) blir stekta i starten, kokta i kurvorna och rökta på rakorna...

Vi ska allt bli två om den där sistaplatsen nästa år!
 
Fyfan vad kul det här låter då !

Motionärs tävlat i Motocross några år.. kört gata i 2 år nu.
Börjat bli otroligt sugen på bana, nästa säsong ska det bli så mycket bana som möjligt!

Är det speedster cup som motionärsklassen heter?
När man ska ta licensen.. är man ett gäng på en bana som "kör upp".. i vår... får min licens.. och kan sen boka in mig på massa tävlingar under året?
 
Fyfan vad kul det här låter då !

Motionärs tävlat i Motocross några år.. kört gata i 2 år nu.
Börjat bli otroligt sugen på bana, nästa säsong ska det bli så mycket bana som möjligt!

Är det speedster cup som motionärsklassen heter?
När man ska ta licensen.. är man ett gäng på en bana som "kör upp".. i vår... får min licens.. och kan sen boka in mig på massa tävlingar under året?

Egentligen borde det finnas en ABC i sånt här men det gör det inte.
Jepp, du tar licensen i vår på speciella licenskurser. Brukar dyka upp på de olika banorna på vårkanten, hör av dig till LMS eller Karlskoga så hjälper de dig. Själva licenskursen innebär en del att läsa och lära sig också, t.ex. olioka flaggregler och annat, men ja man är ett gäng som får träna startövningar och startprocedur och köra några varv så att de ser att du inte är en "dare devil".

Senast den 15/1 skall alla banor ha ansökt om att få arrangera tävlingar, efter det sätter Svemo ihop tävlingkalendern. Licens, MC-ID och inloggning till TA löser du med Svemo.
Det finns även ganska så utförliga regel dokument på Svemos hemsida.

Det som däremot inte är helt enkelt för en nybörjare är hur man gör när man kommer till tävlingen, men fråga på plats (alla är väldigt hjälpsamma) och åk till banan mycket tidigare än du tänkt, jag kommer ALLTID i tidsnöd...
 
Vi ska allt bli två om den där sistaplatsen nästa år!

Bring it on! Och ta med mycket öl. :tummenupp

Fyfan vad kul det här låter då !

Motionärs tävlat i Motocross några år.. kört gata i 2 år nu.
Börjat bli otroligt sugen på bana, nästa säsong ska det bli så mycket bana som möjligt!

Är det speedster cup som motionärsklassen heter?
När man ska ta licensen.. är man ett gäng på en bana som "kör upp".. i vår... får min licens.. och kan sen boka in mig på massa tävlingar under året?

Speedster Cup är motionärsklassen, helt rätt. Den har visat sig vara enväldigt avspänd och rolig klass för oss som vill prova på roadracing och växa in i rollen som hjältar för barn och idoler för ungdomar.

Licensen kan du ta med SMC (Steg 5) om du har gått deras Steg 1-4 på storbana. Annars kontaktar du närmaste klubb och anmäler dig till deras licenskurs. Det är inte svårare än att läsa teorin kring flaggor och beteende på banan och sedan visa att du kan kontrollera hojen och dig själv på banan så att de ser att du inte är en fara för dig själv och/eller andra. Självlart skall du ta licensen. Lika självklart skall du prova på ett lopp eller alla i Speedster Cup. Komsi, komsi! :hej
 
Last edited:
Bring it on! Och ta med mycket öl. :tummenupp



Speedster Cup är motionärsklassen, helt rätt. Den har visat sig vara enväldigt avspänd och rolig klass för oss som vill prova på roadracing och växa in i rollen som hjältar för barn och idoler för ungdomar.

Licensen kan du ta med SMC (Steg 5) om du har gått deras Steg 1-4 på storbana. Annars kontaktar du närmaste klubb och anmäler dig till deras licenskurs. Det är inte svårare än att läsa teorin kring flaggor och beteende på banan och sedan visa att du kan kontrollera hojen och dig själv på banan så att de ser att du inte är en fara för dig själv och/eller andra. Självlart skall du ta licensen. Lika självklart skall du prova på ett lopp eller alla i Speedster Cup. Komsi, komsi! :hej

precis, efter Klotgren IGEN:):arsele
 
Jag verkar ha missat att dela med mig av denna film från sista racet på Sviestad. Filmat av John som hade 5:e bästa kvaltid inför det sista racet. Otur för honom så gjorde han en skitstart men det gjorde ju att fler av oss kom med på filmen. På sista varvet kan ni kolla varför det ryker på åkern efter långa rakan. Det är pappa Klotgren som missar lite inbromsning....

Hade en ledning över John på över 5 sek inför sista varvet, vid målgång efter min lilla fadäs var jag bara 0,8 sek före:crash

 
Last edited:
Läste precis första sidorna av tråden igen... Många var oroliga och kritiska...

Visst var det spännande att träna ihop med 125-juniorerna som är lika snabba i kurvor som på rakor! :hihi

Jag har nästan bara bra erfarenheter från året, men vad tycker ni andra som var med och tävlade?

De två gånger jag var med har jag bara bra erfarenheter av. Tyvärr blev det bara två gånger för mig pga en knäskada jag fick i påskas när jag körde enduro. Är fortfarande inte helt ok efter den skadan. Hoppas att bli helt ok till nästa års säsong, som jag verkligen ser fram emot.

Några reflektioner: Riktigt så enkelt som jag trodde att det skulle bli att börja köra race, efter snacket med Fredrik Hansson på mässan i januari i år (se första inlägget i den här tråden), blev det ju inte. Missförstå mig inte, roligare än vad jag hade under de två tävlingar jag var med har jag inte haft på sisådär 35 år... Men det var liiite mer jobb, och dyrare, att köra några race än vad jag trodde. Och ändå har jag hållit det hela på en mycket moderat nivå, med en i stort sett standardhoj och gatdäck.

Rent körmässigt under tävlingarna märkte jag inte av problemen med skillnader i hästkrafter mellan hojarna. Och jag hoppas att ingen hade problem med mig. Det var ju väldigt intressant att kunna följa med Marcus och Hubner (eller nån annan snabbkörare) nån kurva när jag blev varvad, och se vad de gör som inte jag gör. Mycket lärorikt.

Väldigt kul var att alla man träffar är så hjälpsamma. Hade man problem med nåt, eller om det var nåt man funderade på, var det bara att fråga närmsta granne om hjälp eller råd. Trevligt också att träffa nytt folk som jag ser fram emot att få träffa igen på fler race. Det är ju väldigt kul att snacka med folk om racet man nyss kört när man ligger på ungefär samma tider och kubbas med varandra.

Vad jag skulle behöva är fler träningstillfällen. Men där sätter väl ekonomin och sociala förpliktelser käppar i hjulet. Ska iaf försöka få till några fler träningar/bandagar nästa år, utöver racen.
Och jag har insett vikten av att köra på riktiga däck till nästa år, typ Dunlop D212, Pirelli Supercorsa SC eller Bridgestone R10. Det är nåt jag rekommenderar till de som vill prova på den här klassen - mina Dunlop Sportsmart blev märkbart hala (även i mitt måttliga tempo) efter 10-15 varv på Gelleråsen under Bike Week.
Och regndäck är ju inte heller helt fel att köpa.
Och man måste lära sig att kränga och balansera däck snabbt själv.

Jag försöker komma på nåt jag uppfattade som negativt, men det är svårt...
Halvtaskig uppkoppling mot nätet (4G-telefon) både i Falkenberg och i Karlskoga.
För få startande i Falkenberg (för långt från Stockholm?).

Det var några av mina reflektioner.

Ragge #11 Speedster Cup
 
...

...
Och regndäck är ju inte heller helt fel att köpa.
Och man måste lära sig att kränga och balansera däck snabbt själv.

...

Köp ett extra set fälgar till regndäcken så slipper du kränga och balansera mellan passen. Det har jag gjort. Fast jag har inga regndäck... :rolleyes:

Mycket bra skrivet! Vi ses nästa år! Hoppas knät känns bra då. :tummenupp
 
Köp ett extra set fälgar till regndäcken så slipper du kränga och balansera mellan passen. Det har jag gjort. Fast jag har inga regndäck... :rolleyes:

Mycket bra skrivet! Vi ses nästa år! Hoppas knät känns bra då. :tummenupp

Du kan få mina regndäck, så får jag dina fälgar, så löser allt sig:)
Typ Socker-Conny logik...:va

Skämt åsido, visst har jag kollat på extrafälgar.
Får se vad ekonomin tillåter.
Självklart ses vi nästa år:tummenupp
 
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.
 
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Jag har inte hittat något bolag som vill försäkra mig vid roadracing/motorsport, klättring över 5000m eller fallskärmshoppning. De verkar tro att jag skall dö direCkt. Så jag håller tummarna att jag skall klara mig utan skador... :rolleyes:

Jag har en utvidgad hem-/rese-/olycksfallsförsäkring via If som täcker andra saker. Märkligt nog täcker den även dykolyckor oavsett djup eller typ av dyk så länge jag "har ett giltigt dykcertifikat". Jo, jag har specifikt frågat om det finns någon gräns på djup och om den täcker vrak och grottor...

Jag tycker personligen att det är lite skumt att jag har ett försäkringsskydd om jag dyker på Andrea Doria men inte om jag kommer sist i Speedster Cup... :dummer
 
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Inte än. Tänkt göra det däremot. DEt händer nog efter den första jobbiga kraschen om jag känner mig själv rätt. :crash
 
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Jag har Trygg Hansa Sjuk- och olycksfallförsäkring och den gäller enlig den personen jag har pratat med.

Kollar man när den inte gäller så står det i
Villkor 81:4 TryggaVuxna Gäller inte vid...
Skada som uppkommit vid utövande av:
• boxning, kickboxning, thai-boxning, shootfighting
eller K1
• fallskärmshoppning, glid- och skärmflygning
• tävling eller träning med motorfordon då
licensförsäkring gäller
• deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad
träning som professionell idrottsutövare**.

** Minst hälften av ens inkomster skall komma från idrotten.

Men i den senaste versionen står det.

Villkor 81:5 TryggaVuxna Gäller inte vid...
Skada som uppkommit vid deltagande i sport,
idrottstävling eller organiserad träning som
professionell idrottsutövare. Med professionell
idrottsutövare menas att mer än hälften av den
förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott
som utövas.


Så de har ju tagit bort allt med kampsport, motorsport och andra "farliga" saker.
Läs hela vilkoren här: Vilkor
 
Last edited:
Jag har Trygg Hansa Sjuk- och olycksfallförsäkring och den gäller enlig den personen jag har pratat med.

Kollar man när den inte gäller så står det i
Villkor 81:4 TryggaVuxna Gäller inte vid...
Skada som uppkommit vid utövande av:
• boxning, kickboxning, thai-boxning, shootfighting
eller K1
• fallskärmshoppning, glid- och skärmflygning
• tävling eller träning med motorfordon då
licensförsäkring gäller
• deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad
träning som professionell idrottsutövare**.

** Minst hälften av ens inkomster skall komma från idrotten.

Men i den senaste versionen står det.

Villkor 81:5 TryggaVuxna Gäller inte vid...
Skada som uppkommit vid deltagande i sport,
idrottstävling eller organiserad träning som
professionell idrottsutövare. Med professionell
idrottsutövare menas att mer än hälften av den
förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott
som utövas.


Så de har ju tagit bort allt med kampsport, motorsport och andra "farliga" saker.
Läs hela vilkoren här: Vilkor

Jag pratade utförligt med en handläggare på trygg hansa och fick beskedet att deras olycksfallförsäkring gäller när förbundets inte gäller tex bandagar osv. Den rena tävlingsdelen gäller den inte för mao.
 
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Det har jag inte gjort. Väntar på att få ut från Svemos-Folksams försäkring just nu...

Vad är det som blir bättre med att teckna en till?
 
Det har jag inte gjort. Väntar på att få ut från Svemos-Folksams försäkring just nu...

Vad är det som blir bättre med att teckna en till?

Bättre täckning och villkor? DVS om man nu lyckas hitta någon försäkring. SVEMOs är väl ganska bare minimum som jag förstått det...
 
Bättre täckning och villkor? DVS om man nu lyckas hitta någon försäkring. SVEMOs är väl ganska bare minimum som jag förstått det...

Vad jag vet som är aktuellt för mig är att få tillbaka utlägg för sjukvårdskostnader och sönderklippta kläder. Jag kan tänka mig att det som kan bli bättre är ersättning vid invalidisering och dödsfall...
 
Nu pratade jag bara med en "vanlig" handläggare på kundtjänst, han var tvungen att ringa internt till deras "specialist" på licensförsäkring. Den gäller enligt "specialisten" på SVEMO-arrangemang alltså inte vid bandagar med licensgrupp och det gick inte att teckna någon annan/vanlig olycksfallsförsäkring som gäller vid träning/tävling.

Har för mig att jag läste nånstans att SVEMO-försäkringen var ganska tunn. För mig som är egenföretagare kan en krasch bli väldigt kostsam, därav frågan om det finns extra försäkringsskydd.

edit: Var SMC Sport som skrev:
SMC Sport rekommenderar att du kollar försäkringsskyddet i licensförsäkringen, och förstärker ditt skydd med en extra olycksfallsförsäkring. Var noggrann med att denna försäkring gäller för motorsport.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top