Motionärsklass i roadracing!

Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.
Jag har en olycksfallsförsäkring hos TH och när jag kollade med dem hade de inte några begränsningar mot motorsport så länge du inte tjänar pengar på det. Om racing är din huvudsakliga förvärvsinkomst gällde inte försäkringen. Eftersom mitt mc-konto mest kan liknas med ett svart hål av kostnader är inte inkomstregeln direkt ett problem...
 
Okej, så baslicens ingår i stortsett inga förmåner, köra klubbtävlingar. Min klubb har inte äns Road racing.

Fan, det känns ju lite ruttet att varje år behöva lösa ut den, finns det någon som kan förklara för mig varför systemet är så ? Jag har svårt att argumentera för varför det är så...just nu iaf. kostar det lika mycket att lösa ut den som att gå kursen ? Det kan inte vara möjligt

Simon

Förmånen är att ha ett visst försäkringsskydd vid träningar och klubbtävlingar och en paraplyorganisation som jobbar för dig.

Om det inte känns som att det räcker så kan du lösa ut licensen vid behov eller senast vart femte år så behåller du behörigheten och behöver inte gå om kursen.
 
Jag har en olycksfallsförsäkring hos TH och när jag kollade med dem hade de inte några begränsningar mot motorsport så länge du inte tjänar pengar på det. Om racing är din huvudsakliga förvärvsinkomst gällde inte försäkringen. Eftersom mitt mc-konto mest kan liknas med ett svart hål av kostnader är inte inkomstregeln direkt ett problem...

Skumt. Som vanligt med FB får man olika besked beroende på vem man pratar med, när jag frågade gällde den inte alls vid träning eller tävling oavsett...
 
Skumt. Som vanligt med FB får man olika besked beroende på vem man pratar med, när jag frågade gällde den inte alls vid träning eller tävling oavsett...

TH har två olika försäkringar, en "vanlig" som kallas Olycksfall Vuxen och en mer omfattande sjuk- och olycksfallsförsäkring som heter TryggaVuxen. Den vanliga försäkringen, Olycksfall Vuxen, gäller inte vid träning eller tävling med motorfordon där licensförsäkring gäller. Men enligt villkoren för TryggaVuxen (vilket är den försäkring jag har) är begränsningen:

Skada som uppkommit vid deltagande i sport, idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare. Med professionell idrottsutövare menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas.

Den försäkringen innehåller alltså inte något generellt förbud mot motorsport, utan endast "professionell idrottsutövning".
 
Den försäkringen innehåller alltså inte något generellt förbud mot motorsport, utan endast "professionell idrottsutövning".

Tyvärr anser vissa FB att om man innehar licens i sporten/idrotten så är man professionell (oavsett hur kass man är) :brynad , men jag kan ju inte svara för alal bolag eller händelser.
 
Tankskum, är det någon som på allvar har problem med att även "försvarets" från exvis Axxon löses upp och täpper till filter mm? Är Explosafe istället för tankskum? Ska man satsa på det istället? :va
 
Tankskum, är det någon som på allvar har problem med att även "försvarets" från exvis Axxon löses upp och täpper till filter mm? Är Explosafe istället för tankskum? Ska man satsa på det istället? :va

Mitt tips är att du väntar med tankskum till precis innan din första tävling. Varför? Jo, det tisslas och tasslas om att kravet på tankskum kanske, eventuellt, möjligen kommer att tas bort. Det fyllde en viss funktion när tankarna gjordes av plast och/eller kolfiber, de tankarna sprack på ett spännande vis och spred bensinmoln omkring sig. Nu, med plåttankar blir inte effekten lika spektakulär vid vurpor, men när tanken går sönder så rinner bensinen ut lika bra med tankskum som utan.

En annan sak som det skumma folket hävdar är att det hindrar bensinen från att skvalpa runt och skifta tyngdpunkten på hojen. Personligen tror jag att det kan vara sant för ett deffat fullblodsproffs på en endurancehoj som jagar tiondelar i världseliten. Jag, som lönnfet låtsasrejser i kön på Speedster Cup, känner ingen skillnad på om hojen är fulltankad eller tom vare sig med skum eller utan.

Personligen fyllde jag min tank med skum från XLmoto. Det är blått och fint och de som besiktar hojen brukar säga "Oj, ja, du har fyllt tanken ordentligt i alla fall." när de känner på den översta kuben med fingret och den inte rör sig en millimeter... Om kravet på tankskum tas bort så kan det tänkas att jag försöker fiska ut alla mina kuber. Eller så får de vara kvar så kan jag sprätta runt i depån och hävda att jag inte vill att den skiftande tyngdpunkten skall påverka min körning... :hihi
 
Bra tips att vänta tills nya reglementet kommer... men man är ju så jävla ivrig att komma ut och köra och nåt ska man ju ha att gå och tänka på medan det är vinter!
 
Eller så får de vara kvar så kan jag sprätta runt i depån och hävda att jag inte vill att den skiftande tyngdpunkten skall påverka min körning... :hihi

Ja FIFAN, det vet ju alla att det är så; FIFAN!!! Utan tankskum går det ju inte tjöra överhuvudtaget alltså va! FIFAN, man få ju gå ner på fyran för att överhuvud taget klara Eau Rouge, och den tar man ju på femman annars! Och Hohe Heide på sexan är ju bara stört omöjligt som det skvalpar omkring….
Ja FIFAN vad bra det är med tankskum!!!!!
 
Ja FIFAN, det vet ju alla att det är så; FIFAN!!! Utan tankskum går det ju inte tjöra överhuvudtaget alltså va! FIFAN, man få ju gå ner på fyran för att överhuvud taget klara Eau Rouge, och den tar man ju på femman annars! Och Hohe Heide på sexan är ju bara stört omöjligt som det skvalpar omkring….
Ja FIFAN vad bra det är med tankskum!!!!!

Fast Mozz, du är ju ett deffat fullblodsproffs som jagar tiondelar i världseliten. :Bugar
 
Det är bensinen i bensinångorna som tankskummet samlar upp och på så sätt minskar explosionsrisken av ångorna. Därför en tank ska va fylld av detta eller ha det högst upp i tanken.

Bensinen rinner och skvalpar nog utan större skillnad med detta. Nog det som Mozz försökte skojja med lite ironiskt. :)
 
Det är bensinen i bensinångorna som tankskummet samlar upp och på så sätt minskar explosionsrisken av ångorna. Därför en tank ska va fylld av detta eller ha det högst upp i tanken.

Bensinen rinner och skvalpar nog utan större skillnad med detta. Nog det som Mozz försökte skojja med lite ironiskt. :)

Menar du allvar? Jag TRODDE att tankskummet var till för att hålla kvar bensinen i tanken om den pga en krasch skulle spricka. Bensinen skulle då rinna ut långsammare.
På vilket sätt skulle skummet hjälpa till att förhindra brand på något annat sätt? :confused::va:confused::va:confused::va

Här skulle det vara kul att se någon BRA studie på detta!!!!
 
K
Menar du allvar? Jag TRODDE att tankskummet var till för att hålla kvar bensinen i tanken om den pga en krasch skulle spricka. Bensinen skulle då rinna ut långsammare.
På vilket sätt skulle skummet hjälpa till att förhindra brand på något annat sätt? :confused::va:confused::va:confused::va

Här skulle det vara kul att se någon BRA studie på detta!!!!

Det kan ju vara samma fenomen som får fukt att falla ut som imma på synsvagas glasögon när de kliver ombord på bussar på vintern. Bensinångorna kanske bildar droppar på skummet och exlosions-/brandrisken minskar. Men då lär det inte räcka med en skumkub i öppningen på tanken...

Fast jag skulle också vilja se en bra studie. :fakta

- - - Updated - - -

K
Menar du allvar? Jag TRODDE att tankskummet var till för att hålla kvar bensinen i tanken om den pga en krasch skulle spricka. Bensinen skulle då rinna ut långsammare.
På vilket sätt skulle skummet hjälpa till att förhindra brand på något annat sätt? :confused::va:confused::va:confused::va

Här skulle det vara kul att se någon BRA studie på detta!!!!

Det kan ju vara samma fenomen som får fukt att falla ut som imma på synsvagas glasögon när de kliver ombord på bussar på vintern. Bensinångorna kanske bildar droppar på skummet och exlosions-/brandrisken minskar. Men då lär det inte räcka med en skumkub i öppningen på tanken...

Fast jag skulle också vilja se en bra studie. :fakta
 
- Hur gick kvalet?
- Åt helvete, hade inget tankskum vettu så soppan oscillerade ju runt så inihelvitt att jag inte kunde styra, fick ju brottas med hojen hela varvet.



- Hur gick kvalet?
- Åt helvete, hann inte ta ur tankskummet vettu så soppan rann inte in i förgasarn lika fort som jag vred på rullen, fick ju ingen fart med mej genom böjarna.



Tackolov att RR är en materialsport!
 
Det är bensinen i bensinångorna som tankskummet samlar upp och på så sätt minskar explosionsrisken av ångorna. Därför en tank ska va fylld av detta eller ha det högst upp i tanken.)

Tankskum? Är inte tankskummets uppgift att förhindra skumma tankar? Som att köra italienskt, tvåtaktare eller så?
 
Saxat från en återförsäljare




FIM / SVEMO Godkänt

SBF*Godkänt

Detta är det enda system som är godkänt enligt både US Military & US Airforce specifikationer.

Reducerar avsevärt faran i händelse av brand

Hindrar brandfarliga vätskor och gaser från att explodera.

Ökar avsevärt krocktåligheten i tanken, vid en krasch

Reducerar risken för avdustning av*kolväten

Förhindrar*att bränlet skvalpar/förflyttar sig *i tanken

Förebygger och lagrar inte statisk elektricitet

Skyddar mot elektromagnetiska störningar (EMDs)

Helt underhållsfritt och*mycket*långvarigt skydd

Tål extremt höga temperaturer (smälter ej som vanligt tankskum)

Mycket lättinstallerat, dvs bara att hälla i tills tanken är full

Upptar endast 1-2% av tankvolymen beroende på applikation

100% återvinningsbart

Har en näst intil obefintlig vikt

Aldrig mer stopp i bränslefilter, spridare eller förgasare pga att tankskummet lösts upp.
 
Saxat från en återförsäljare




FIM / SVEMO Godkänt

SBF*Godkänt

Detta är det enda system som är godkänt enligt både US Military & US Airforce specifikationer.

Reducerar avsevärt faran i händelse av brand

Hindrar brandfarliga vätskor och gaser från att explodera.

Ökar avsevärt krocktåligheten i tanken, vid en krasch

Reducerar risken för avdustning av*kolväten

Förhindrar*att bränlet skvalpar/förflyttar sig *i tanken

Förebygger och lagrar inte statisk elektricitet

Skyddar mot elektromagnetiska störningar (EMDs)

Helt underhållsfritt och*mycket*långvarigt skydd

Tål extremt höga temperaturer (smälter ej som vanligt tankskum)

Mycket lättinstallerat, dvs bara att hälla i tills tanken är full

Upptar endast 1-2% av tankvolymen beroende på applikation

100% återvinningsbart

Har en näst intil obefintlig vikt

Aldrig mer stopp i bränslefilter, spridare eller förgasare pga att tankskummet lösts upp.


Och denna eminenta produkt heter? Och hittas vart?
 
Har läst hela tråden. Det tog tre kvällar. Fasen vad kul ni verkar ha! :) Nån skrev nånstans att på licenskursen så får man lära sig alla teknikaliteter som hur man bygger sig en båt och allt det där. Men någon annanstans så har jag läst att till licenskursen ska man medföra en racegodkänd hoj. Med båt och allt? Eller kan man komma dragande till licenskursen med vilken motoriserad tvåhjuling som helst?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top