Montera 6" bakhjul från Suzuki GSXR1000-07 på en GSX-R1100 -91

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Håller på att montera 6" GSXR1000 K7 bakhjul på min GSX-R1100-91.
Tänkte posta lite information kring detta då jag själv i princip inte hittat något vettigt i detta ämne.

Har lite foton osv hur jag gjort hittills.
Konstaterade i dag att det kommer fungera. Vilket var skönt.

Lägger till bilder vart efter jag kommer vidare i projektet.
Bara fixa/linjera drevhubben och bromsoket kvar.

DSC_0103.jpgDSC_0104.jpgDSC_0105.jpgDSC_0106.jpg
 
Manfår byta hjullager då GSXR1000 har 28mm hjulaxel och GSX-R1100 har 20mm.

DSC_0114.jpg
 
Jag kontrollerade i vilket läge mitt "originaldrev" satt i förhållande till svingen.

DSC_0116.jpg
 
För att säkerställa att hjulen linjerar så använde jag en kedjelinjeringslaser.
När hjulen linjerar satte jag en skruv i de skruvhål som håller bromsskivan.
Den skruven är numera min referens.
Måttet vart 34mm.
Nu jag lita på att resten av modifieringen blir korrekt med denna referens. :yoparty

DSC_0121.jpgDSC_0124.jpgDSC_0128.jpgDSC_0129.jpg
 
Jag hade nog gjort ett par distanser/ hylsa som du då får att sitta kvar, när dom nu sitter I lagret, smidigare när hjulet tas av o på :D
I stället för att byta lager.:D
 
Last edited:
Det som återstår nu är att tillverka hjuldistanser och linjera upp bromsok och drevhubb.
Jag återkommer med bilder på det.
Kan även göra skisser på distanser och de modifieringar man måste göra på hållaren till bromsoket samt själva drevhubben.

DSC_0120.jpgDSC_0125.jpg
 
Smaken är som baken.
Jag lämnar inte gärna något åt slumpen och extra kopplingar mellan mekaniska delar är alltid av ondo.
Men det beror nog mycket på hur noga man är och hur mycket jobb/pengar man är beredd att lägga ner.
 
Jag tror det är en sving från GSX-R1100 -93. Den blev lite bulligare och snyggare då. På vänster sida är den helt rak som tidigare årsmodeller.
 
Nya drevet i aluminium har kommit
530 med 48 tänder då jag har 16 tänder fram.
Man vänder det åt fel håll så får man ett par mm i rätt riktning för att linjera kedjan korrekt.
Notera att det skiljer 2mm i tjocklek på aluminiumdrevet och ståldrevet.

DSC_0160_f.jpgDSC_0161_f.jpg
 
Så här ser det ut när det är klart på kedjesidan. Ca 6mm frigång från däcket.

DSC_0162_f.jpgDSC_0164_f.jpg
 
Har kortat skruvarna till drevet till 18mm längd.
Värmde loss dom med värmepistol och 2st kontramuttrar.
Gängan är M10x1,25.

Man måste svarva en distans utanför drevhubben som är Dy=39 Di=20,1 T=9mm

DSC_0165_f.jpgDSC_0166_f.jpg
 
Man måste tillverka en bussning för lagringen av drevhubben.
Jag valde ett verktygsstål SS2541 för god hållfasthet.
Originaldetaljen från Suzuki är härdad och slipad.
Måtten som jag mätt upp är Dy=28.08 Di=20.05 T=33.5mm
Jag pressade/knackade i bussningen med lite Loctite 638 i mellan. (cylindrisk fastsättning)

Längden på denna bussning styr vart drevhubben hamnar i förhållande till fälgen.
Jag återkommer med det slutgiltiga måttet.
Jag inser att jag måste modifiera drevhubben lite till för att nå dom sista millimetrarna för perfekt linjering.
Återkommer med mått på det också.

DSC_0167_f.jpgDSC_0168_f.jpgDSC_0169_f.jpgDSC_0170_f.jpg
 
Du skulle gått ner till ett 520 kit :7peta det gjorde jag på min R1:a och sparade 1620g roterande massa, det kändes t o m :yoparty
 
Last edited:
Man behöver montera 2mm distanser alt. brickor till bromsoket för att det skall linjera med bromsskivan.

DSC_0179_f.jpg
 
Man får antingen modifiera den gamla distansen mellan hjullagret och bromsoksfästet eller svarva en ny.
Jag valde att svarva en ny så jag får plats med en radialtätning 28/52x7mm.

DSC_0181_f.jpgDSC_0182_f.jpgDSC_0183_f.jpg
 
Man får modifiera hängaren av bromsoket en hel del.
Jag har gjort allt i en fräsmaskin.

DSC_0184_f.jpgDSC_0185_f.jpgDSC_0186_f.jpgDSC_0187_f.jpgDSC_0188_f.jpgDSC_0189_f.jpg
 
Man måste också slipa ner mothållet på insidan av svingen.
Jag slipade med en "smärgelmopp" i en vinkelslip.

DSC_0190_f.jpgDSC_0191_f.jpg
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top