Modifieringar XT660 X/R

För min del var felet intermittent, funkar/funkar inte.
Så ibland hade jag tydligen gnista och bränsle, och ibland inte.
Felet var i brytaren.
Vill bara lyfta fram det så att ingen infallsvinkel missas.
Tack för ditt tips! Det är verkligen lätt att låsa sig vid ett troligt fel och missa att kolla ur ett bredare perspektiv.
I mitt fall går bränslepumpen när tändningen slås på. Den går även så fort startknappen aktiveras.
Jag byter pumpen, som för övrigt är på väg, så utgår jag från det. Det ligger som sagt små bitar i filtret, kan vara från pumpens innanmäte.

Tack för ditt tips! Det är verkligen lätt att låsa sig vid ett troligt fel och missa att kolla ur ett bredare perspektiv.
I mitt fall går bränslepumpen när tändningen slås på. Den går även så fort startknappen aktiveras.
Jag byter pumpen, som för övrigt är på väg, så utgår jag från det. Det ligger som sagt små bitar i filtret, kan vara från pumpens innanmäte.
Hur ser det ut inne i tanken , går det att sätta dit en annan modell av pump ?
För jag ser på Ali dom har några olika , undrar bara för den dagen pumpen ger upp i min 660r 😃

Bifogat

• IMG_7171.png
    IMG_7171.png
    464.6 KB · Visningar: 12
  • IMG_7172.png
    IMG_7172.png
    1.7 MB · Visningar: 12
Det är ju ganska tight inne i tanken, dock är originalpumpen en stor klump i size med en 50cl burk.
Om en annan pump passar vet jag inte, det är ju 2 kontakter in, sen ska ju reservlampan börja tända vid rätt nivå osv.

Det är ju ganska tight inne i tanken, dock är originalpumpen en stor klump i size med en 50cl burk.
Om en annan pump passar vet jag inte, det är ju 2 kontakter in, sen ska ju reservlampan börja tända vid rätt nivå osv.
Ok , men ser originalpumpen ut som den i vit plast jag skickade bild på ?

Så en liten uppdatering:
Pumpen från AliExpress har kommit! 975kr fram till dörren!
Den ser till 95% exakt ut som original, endast kablarna har en någon annan färgnyans, i övrigt går det inte skilja dem åt. Jag fick flytta över packningen som ansluter mot tanken från den gamla pumpen, annars 100% bolt-on.
Glad i hågen gick motorn igång direkt! Men tyvärr efter en minut på tomgång dog den igen. Startade igen, men den går lite ryckigt, för att sen dö igen.
Hm konstigt...
Då startmotorn lät lite trött kollade jag spänningen. Ja inte var det mer än 12V, strax under till och med. När motorn går var det ca 13,7V på polerna, men när motorn dog droppade spänningen ganska omgående till runt 12V.
Kan det vara så enkelt att batteriet är boven här och är slut? Om det är batteriet, kan det få konsekvensen att motorn dör efter nån minuts tomgång? Att det helt enkelt inte finns ström kvar för att hålla insprutning och tändning igång?
Laddar batteriet över natten och ser om det blir nån skillnad. Ev lånar jag batteriet från min TL1000R, det vet jag att det är fräscht.
Fortsättning följer.

Så en liten uppdatering:
Pumpen från AliExpress har kommit! 975kr fram till dörren!
Den ser till 95% exakt ut som original, endast kablarna har en någon annan färgnyans, i övrigt går det inte skilja dem åt. Jag fick flytta över packningen som ansluter mot tanken från den gamla pumpen, annars 100% bolt-on.
Glad i hågen gick motorn igång direkt! Men tyvärr efter en minut på tomgång dog den igen. Startade igen, men den går lite ryckigt, för att sen dö igen.
Hm konstigt...
Då startmotorn lät lite trött kollade jag spänningen. Ja inte var det mer än 12V, strax under till och med. När motorn går var det ca 13,7V på polerna, men när motorn dog droppade spänningen ganska omgående till runt 12V.
Kan det vara så enkelt att batteriet är boven här och är slut? Om det är batteriet, kan det få konsekvensen att motorn dör efter nån minuts tomgång? Att det helt enkelt inte finns ström kvar för att hålla insprutning och tändning igång?
Laddar batteriet över natten och ser om det blir nån skillnad. Ev lånar jag batteriet från min TL1000R, det vet jag att det är fräscht.
Fortsättning följer.
Blir ett spännande dygn att få vänta på upplösningen tills imorgon

Nej, om den visar 13.7V när motorn är igång funkar laddningen och den har all ström den behöver för stt gå.
Om batteriet är dåligt påverkar det bara startmotorn innan motorn smällt igång.

Jag har haft två dåliga batterier på min TDM900. Nyladdade men tydligen dåligt med umpfh. Startmotorn snurrar för fullt som vanligt, soppapumpen snurrar väl på men den tänder inte. Klockar hoppar till 01:00 och trippmätarna nollställs. Efter tre försök är det över. Solenoiden klickar bara.
Nytt batteri och den startar direkt.

Brände statorn på TDMen. Lägligt hemma hos en polare. Fick starthjälp och körde hem två mil utan problem. Testade att starta när jag kom hem. Bara klick igen.

Jag hade 12,2-12,5 volt mellan tomgång och 5000 varv före stator- och laddreläbyte.

Ett batteribyte till XT:n blir nog bra. Du har ju ett att låna. 👍

Jo ska prova att byta batteri. Till saken hör att mina handtagsvärmare (Oxford) slår av så fort jag stannar till vid en korsning. De går ofta att slå på sen när man kör, men ibland slår den av efter ett par sekunder. Så nåt är inte bra med batteriet. Sen om det påverkar motorns gång vetefan, men värt att prova med ett fräscht batteri iallafall.
Ska även skruva dit ett nytt tändstift, så har man eliminerat det felet för säkerhets skull.
Blir det inget bättre blir det verkstaden.

Jo ska prova att byta batteri. Till saken hör att mina handtagsvärmare (Oxford) slår av så fort jag stannar till vid en korsning. De går ofta att slå på sen när man kör, men ibland slår den av efter ett par sekunder. Så nåt är inte bra med batteriet. Sen om det påverkar motorns gång vetefan, men värt att prova med ett fräscht batteri iallafall.
Ska även skruva dit ett nytt tändstift, så har man eliminerat det felet för säkerhets skull.
Blir det inget bättre blir det verkstaden.
Du kanske ska koppla ur värmehandtagen när du felsöker med det friska batteriet.

...Till saken hör att mina handtagsvärmare (Oxford) slår av så fort jag stannar till vid en korsning. De går ofta att slå på sen när man kör, men ibland slår den av efter ett par sekunder. Så nåt är inte bra med batteriet...
Hur hög effektförbrukning har handtagsvärmarna?

Jadå, fram med popcornen nu, för här kommer upplösningen på debacklet med min XT!
Ni vet hur det är med fordon som trilskas, vi gillar ju fordon och mår själv illa när de inte är kuranta. Det har ältats många veckor och nätter nu, vafan kan det vara för fel?! Jag har ju snackat med Yamaha-verkstaden här i Falun och fått lite tips, nu när det inte verkar vara bränslepumpen som fallerar då jag bytt den till en ny.
Jag har ju googlat spaltmeter på detta och nån dude hade liknande bekymmer med sin gamla luftkylda XT600. Han bytte till ett nytt stift och då fungerade den.
Jag pratade med meken om detta och bollade om det inte låter jävligt långsökt? Jag menar hojen startar och går hur bra som helst i 30 sekunder, sen lägger den av. Antingen tänder den väl, eller så gör den det inte?
Måste vara nåt annat, nåt dyrt såklart..
Ok, köpte ett nytt stift bara för att utesluta det patetiska "felet".
Tog nån vecka innan jag ens orkade/hade tid med att ens kolla skiten.
Ut med det gamla som det inte var nåt fel på, gyllenbrun och fin. I med det nya. Är det ens lönt att öppna garageporten? Startar och hojen går. Alla sinnen är på helspänn, visst börjar den hacka snart? Provar att snärta till på gasen och gassvaret är oklanderligt. Men va, vänta nu den fu-fu..- Men fan den FUNGERAR ju!! Det är inte möjligt!? Det var alltså stiftet som var boven!
Skolboksexempel, sök alltid efter den lättaste förklaringen! Nu har man beställt och installerat ny pump från Kina och sen var det nåt så enkelt som ett stift!
Ja jag blev då så jävla glad att den nu funkar! Så ett tips, köp ett extra stift och förvara under sadeln, det ska jag göra.
Det här är ju makalösa kvalitetsmaskiner som mycket sällan drabbas av driftstopp, så jag tyckte det var konstigt att den helt plötsligt la av, men nu är allt förlåtet.
Nu ska jag jävlar i mig hälla upp en kall, och imorn blir det leverans av en kaffelängd till Yamaha-verkstaden!
Tack för ordet, kör hårt!

Det var udda. Jag hade en båtmotor som fick nya stift efter service och vinterförvaring. Kamremsbyte och förgasarsynk.
Jag märkte att den misstände vid 1600-1800, dvs 3 knop som är max i båtklubben.
Åkte tillbaka till båtfirman som tog upp båten och synkade förgasarna igen. Ingen skillnad.
Åkte så hela säsongen. Irriterande då motorn alltid gått som en klocka sedan ny. Honda BF50.
En båtgranne hade varit med om ungefär samma och tipsade om att byta tändstift. Mina var ju nya! Bytte i alla fall och misständningen försvann. Jag vet inte om det var piratkopior. Sådant förekommer.

Jag brukar alltid spara de gamla tändstiften när jag byter. Enkelt att skifta för att utesluta vid felsökning. Nu bytte ju firman.

Att ett tändstift lägger av efter 30 sek var något nytt.

Grattis till den lösningen. Synd att du bytt soppapump.

Stiftet som satt i har setat i sen den var ny. Nu har hojen gått ca 1500 mil. Kan vara så att nåt hände med det ursprungliga stiftet. När jag körde gick hojen kanon ena sekunden för att tappa all effekt helt plötsligt. Måste ha gått sönder helt enkelt. Sen när stiftet svalnat funkar det en kort stund, sen blir det överslag i det.
Ny pump skadar inte, men helt klart onödigt att byta. Betalade ju inte några 15.000 för den lyckligtvis!

Jag hade ett missljud i KLEn vilket jag påtalade för säljaren. Han hörde inget.
Diffust som ett tickande fast inte ventiler.
Fast bara ibland. Mer på sidostödet.
Kollade kamkedjespännaren efter köpet. Såg ok ut. Ljudet kom och gick men inte alarmerande. Köpte en ny kamkedjespännare 1500 spänn. Liiite längre fjäder annars lika.
Bytte och motorn gick tystare men ljudet var kvar. Hördes ibland. Körde vidare.
Under en omkörning hände något. BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ! Och effekten försvann. Stannade och kollade efter hål i blocket eller någon annan stans. Så inget. Startade lätt. Kollade. Bestämde mig för att köra hem med mitt dånande 12-hästarsfynd.
Plockade bort kåpor och se där, där ligger ett tändstift ovanpå tändstiftshålet. Troligen felet. Var har vi gängorna då? De satt där de skulle.
Drog i stiftet försiktigt och i botten lagom hårt. Inte gängpaj. Startade och motorn gick som en klocka. Det diffusa ljudet var borta också. Troligen hade förra ägaren (alltid förra ägaren) glömt att dra detta stift när han bytte dem.

Så mitt tändstiftsproblem kostade 1500 för en kamkedjestäckare. Ja ja. Lite onödigt men motorn gick lite tystare. På tomgång, utan hjälm, ståendes på knä bredvid motorn. 🙂

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back