Modifieringar XT660 X/R

Om någon har hjul till R-modellen att sälja av så är jag intresserad. PM:a mig i så fall :tummenupp.
 
Nja, i dag har jag bara åkt Skoda Felicia. Jag har nog en dubbelgångare :)...
 
Hej,

Då har man precis blivit XT 660 ägare. En 2005 med 1000 mil på mätaren utrustad med PC 3 och Sebring slipon.

Hojen är mappad i bänk för några år sedan av tidigare ägare. Jag tycker hojen ger ifrån sig lite väl mycket avgassmälar vid motorbroms på låga varv vilket kan vara lite störande när man åker i stan. För övrigt går den hur fint som helst.

Frågan är då hur normalt detta är, finns det något man kan göra för att justera bort smällarna. Kan man editera mappen att gå lite mer "rik" på låga varval och gasspjället mellan 0-5% eller bör man hålla fingrarna borta? Bör man lätast göra en ny mappning, på fem år hinner nog trotts allt en del ändras.
 
det finns en "avgasrening" på de här hojarna med en så kallad AIS ventil som släppa in extra luft in i avgaserna.
byter man systemet kan det bli för mkt smällar och lösningen är att stoppa den där lufttillförseln (hjälpa med ca 95%)

du kan
a) bara täppa till luftslangen som går från vänstra sidan luftboxen (gummislangen längst uppe) till högra sidan under tanken där ventilen sitter. denna måste bli 100% tät med nån form av plugg.
eller
b) tar bort hela ventilen. det du då behöver göra är att täppa hålet in till luftfilterboxen med en plugg, täppa till hålet vid cyllen (finns att köpa tex här http://www.off-the-road.de/XT-660/Exhausts/AGR-blanket-kit-XT-660.html - går ju att bygger själv annars)
och så drar du kontakten till AIS ventilen.
OBS linda bara bort kontakten och koppla absolut inte ihop de två wirar!
De är inte ansluten till nån säkring och koppla man ihop dessa bli det en kortsluttning i i motorstyrning med följd att man få köpa en ny sån och den är dyr!
 
För mitt bygge har jag inte bestämd mig än.
Tänkte eventuellt kolla med öhlins om man kunde få ett bättre än den de annars erbjuder till xt'n - med fler inställningar (om jag nu egentligen behöver det)
Annars tänkte jag tar en wilbers
 
För mitt bygge har jag inte bestämd mig än.
Tänkte eventuellt kolla med öhlins om man kunde få ett bättre än den de annars erbjuder till xt'n - med fler inställningar (om jag nu egentligen behöver det)
Annars tänkte jag tar en wilbers

Vad kostar Wilbers?
Yacugar skulle ha ca 3800:- då var den anpassad för hojens vikt + förare!
 
3800var ju fint. Hur är de i funktion och kvalitet?

Det fina wilbers ligger väl kring 7000 beroende på vilka spec man väljer.
 
Första besiktningen för min hoj är i morgon. Har Leo Vince med tystaste insatserna. Borde väl gå igenom?
 
Första besiktningen för min hoj är i morgon. Har Leo Vince med tystaste insatserna. Borde väl gå igenom?

Kolla på din typskylt om det står tror det var 2002 alt 92/61 då är det någon av dessa direktiv som besiktningsnissar går på om de skulle mäta din hoj. Där står det också vilken Db samt ibland även varvtalet man skall mäta på. Säg att typskylten säger 92Db & då lägger de på 5Db som en snällhetsfaktor med tanke på allt kringljud runt omkring så då blir det 97Db som den max får låta.
Så låter den mer än 97 så är du körd så vill du chansa?
 
Måste chansa, då piporna sitter där dom sitter. Har ingen möjlighet att byta nu. Får se hur det går :rolleyes: ...
 
Besiktigad och godkänd. Inga problem :yoparty .

Dåsså bara gasa 2år framåt, ASB nissen gillade väl XT :)
Btw sen jag tog bort snorkeln & ställde upp CO så vill den inte gå upp på bakhjulet lika lätt som tidigare, har jag ställt upp CO för mkt eller? Nu har jag inte tagit bort stiftet då jag inte hunnit köra nåt m XT. Väntar på att Metal Mule skall få hem sina rykrör så man kan beställa!
 
Ni som kör power commander, justerar man tomgången som vanligt med skruven på vänster sida av tanken?

Riskerar man att sabba mappningen genom detta, höjer man tomgången kommer väl inte längre trottle positionen vara 0%?
 
Du har en sensor (sitter på högra sidan spjällhuset på axeln till butterflyn).
Så länge du inte ändra inställningen av sensorn (den sitter i speciella torxskruvar med en pinne i mitten och kan ställas in i sin vinkel) är det ingen problem med mappningen.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top