Modifieringar XT660 X/R

Gasläget brukar registreras av TPS'en (Throttle Position Sensor) den har inget med tomgången att göra. Höjer du tomgången är spjället fortfarande helt stängt, altså 0%.
 
Jag behöver byta tätningar i min framgaffel, finns det en manual på hojen/gaffeln på nätet någonstans eller kanske en "how to" steg för steg beskrivning.

Hur mycket olja (per gaffelben) och vilken viskositet ska man ha?
 
Jag har den stora manualen. PM:a din mail adress så skicka jag den imorgon. (är inte hemma just)

Alternativt köper du min org gaffel som jag har liggandes. Typ nyskick för en "litten summa" fast den är till en X
 
Jag behöver byta tätningar i min framgaffel, finns det en manual på hojen/gaffeln på nätet någonstans eller kanske en "how to" steg för steg beskrivning.

Hur mycket olja (per gaffelben) och vilken viskositet ska man ha?

Byt mässingsbussningarna samtidigt. Sist jag bytte packboxar visade det sig att bussningarna var slut. Föreskrivs också i verkstadshandboken. Sök i tråden för mer info.
 
Min hoj har gått 1300 mil, att gaffeln läcker beror nog mest på att den stått från 2008 tills nyss då jag började använda den, saker står sönder.

Tror du att bussningarna kan vara slut efter 1300 mil?
 
Om den gått mest asfalt 1300 mil borde det ju inte vara något problem. Min går bitvis rejält hårt offroad, och det sliter ju på ett annat sätt. Den tror den är en KTM690 :lol
 
Den hade ett lugnt liv tills jag fick tag på den i våras och besiktade in den.
Jag kör den på samma ställen som mina Husabergare, senast märkte jag att jag bankat bucklor i höger originalljuddämpare med bromsoket, plastskyddet över oket är smulor.
Ska det inte vara något mekaniskt stopp innan man sabbar bromsoket med originalgrejer?
 
Är det några specifika punkter man kan kolla för att förvissa sig om att hojen (XT660R -05) går så vibrationsfritt som man kan begära av en stånka? Några motorfästen som brukar släppa, CO-inställningar som ger bästa resultat, svaga punkter, etc. Jag menar alltså inte ALLA mods man kan och bör göra på hojen, utan endast med fokus på vibrationer! :)
 
Är det några specifika punkter man kan kolla för att förvissa sig om att hojen (XT660R -05) går så vibrationsfritt som man kan begära av en stånka? Några motorfästen som brukar släppa, CO-inställningar som ger bästa resultat, svaga punkter, etc. Jag menar alltså inte ALLA mods man kan och bör göra på hojen, utan endast med fokus på vibrationer! :)

Jämför du med en 650GS så gillar jag XT mera trots båda är förbannat tunga. Nu har jag inte haft min XT -07 så länge men gillar den + det går att ligga i 110 utan att baken blir bortdomnat, visst hade inga problem med min 690 ang detta heller men gamla LC4 usch den är inge rolig. Många anmärker på att ryckutjänaren tar slut snabbt. Jag kommer ta bort hjulet & lägga dit en bit cykelslang så man slipper transmissionsglappet. Om jag nu ska klaga på nåt så gillar jag inte den stora sadeln & stora tanken men som sagt kna inte få allt, tänk om XT hade sin tank i bak som 690smc/Enduro hmmmmmm! :)

Mkt hoj för pengarna, kompisen köpte en -10 m 650mil på mätaren för 38", jag köpte min -07 m 340mil för 35". Så en fin på blocket i Sigtuna för 32" m ca 1000mil på mätaren. Är det någon som rekommenderar några andra däck än Tourance som jag litar inte helt 100% på. Köpte Anakee 2 till en vän till sin BMW 650F, finns ju någon som heter trailmax också.
 
Hejsan.
Ska ev hämta ut en ny 660R från en firma under morgondagen.
Är sugen på att skaffa en uppsättning motard hjul också.
Passar 660x motardhjulen rakt av eller måste man köpa något mera typ bromsok eller nå´t?
Passar motard hjul från andra märken typ KTM?

Byta all plast från den enligt mig något tråkiga vita till svart är det dyrt? Eller ska man lacka om all plast?:va

Läste tidigare i tråden från -06 eller tidigare om någon som ränsade ur orginalljuddämparna för lite goare ljud.. Går det även att göra på en -12a? och hur gör jag då det i såfall?? Kanske är nå poppnitar man kan borra ur och plocka isär?

Snabbt svar före klockan 11 uppskattas:yoparty
Positiva signaler på mina frågor så blir det förmodligen affär då jag tycker modellen är fin på dessa hojjar, är ovanstående "omöjligt" så skiter jag i den här hojen och letar en ny svart 660X.
 
Hej hygglo. Orginaldämparna bör du inte greja med. Kan det bli problem vid besiktning i framtiden. Motardhjulen passar inte rakt av. Plasten är inte jättedyr men om du ändå ska köpa ny hoj så leta på en med den färg du vill ha. Om det nu inte är ett riktigt kanonpris på hojen.
 
sent svar kanske men håller med stors. letar hellre efter en x på en gång . att hitta hjul som passa är inte enkelt och inte billigt. självklart det går men R:en borde vara mkt prisvärt för dig för att det ska löna sig jobbet och pengarna.

plasten kosta lite över 2000 men är den vita plasten fräsch kan du ju säkert sälja den sedan.

original dämpare kan man borrar upp osv men det låter bara tråkigt. köp hellre ngr andra. tex beggade eller billiga nya som tex metal mule. då har du även kvar dina originala till besiktningen osv.
 
Har precis fått hem ett Magura styre att montera på XT´n. Efter att skruvat av orginalet såg jag att det är ett hål på undersidan där en styrpinne ska gå in från gasrullen. Bör jag borra upp motsvarande hål i nya styret eller fila ner plastpiggen? Frågan är om inte handtaget kommer vrida sig om man tar bort pluggen? Känns inte som att enbart dra åt skruvarna är tillräckligt. Hur har ni gjort?
 
Har precis fått hem ett Magura styre att montera på XT´n. Efter att skruvat av orginalet såg jag att det är ett hål på undersidan där en styrpinne ska gå in från gasrullen. Bör jag borra upp motsvarande hål i nya styret eller fila ner plastpiggen? Frågan är om inte handtaget kommer vrida sig om man tar bort pluggen? Känns inte som att enbart dra åt skruvarna är tillräckligt. Hur har ni gjort?

Jag bytte till Biltema Fatbar styre, jag skar bort plastpinnarna så var det fixat! Värt att veta ang Biltemas styre är att det är mindre bredd på den så jag var tvungen att kapa lite av gasrullen för att det skulle vara fritt när jag sätter på handskydden för 28mm styren!

Btw: Börjar bli lite trött på Metal Mule som lovar & lovar att mitt 2-1 system skall skickas till mig snarast men icke. Är trött på extra vikten som XT har med sina dämpare, nåväl hela hojen är astung jämfört med min flickväns redan tunga KTM 640 SM :)
 
Efter att skruvat av orginalet såg jag att det är ett hål på undersidan där en styrpinne ska gå in från gasrullen. Bör jag borra upp motsvarande hål i nya styret eller fila ner plastpiggen? Frågan är om inte handtaget kommer vrida sig om man tar bort pluggen? Känns inte som att enbart dra åt skruvarna är tillräckligt. Hur har ni gjort?

Tycker att du delvis svarar själv på din fråga här.
Har själv ett Biltema styre liggandes som jag tänkt montera på min XT och vill man göra det riktigt ordentligt så borrar man upp motsvarande hål tycker jag. Jag tar hellre lite extra tid på mig när jag skruvar i hojen och försäkrar mig om att det blir bra rent funktionellt.
Då blir det mycket lättare att njuta av turen då man befinner sig på en skogsväg långt utanför civilationen :)
 
Tack för kommentarerna, då gör jag nog först ett försök att borra, synd att göra för stor inverkan på original grejerna.
 
Men detta gäller bara reglagen & inte själva gasreglaget eller handtaget på vänster sida. Hellre att de vrider sig istället för att sitta stumt & brytas sönder vid en marksyning!

Ang Metal Mule så bestämmer jag mig nog för att makulera min order & kräva pengarna tillbaka så får jag beställa ifrån Offroad.de istället! :(
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top