Modifieringar XT660 X/R

Har den stått "bra" under vintern? Inte utomhus och så? Jag är absolut ingen mc-mek men det känns ju som om att man kan "narrow it down" till ett par fel bara om den funkade klockrent när du slog av tändningen i vintras.

Har du verkligen kollat batteriet? Mätt spänningen på den så det ser schysst ut?
Använder du rätt batteriladdare så den i sig inte har fuckat upp batteriet?
Har du fått ärg på batteripolerna?
 
Var och tittade på en 660 för några veckor sedan, vart lite pinsamt för säljaren då hojen inte startade när jag skulle testa den. Visade sig att det var just stiftet som var dåligt och fick ett grymt bra pris på den pga detta :D

Har hört om modifikationerna med CO, slipon och filter men ger det något extra med enbart filter, snorkel och CO?
 
Kan du se om du får någon gnista från stiftet genom att ta ut stiftet och lägga den mot cylindern :va

På den jag köpte gav stiftet gnista men gick ändå inte igång, när jag bytte så gick den igång direkt. Dom verkar oerhört känsliga att det är fräscha stift i. Hjälpte inte med rengöring heller...
 
På den jag köpte gav stiftet gnista men gick ändå inte igång, när jag bytte så gick den igång direkt. Dom verkar oerhört känsliga att det är fräscha stift i. Hjälpte inte med rengöring heller...

Ok dags för proffsen då att träda in med sina idéer...:confused:
 
Ja, har inte heller några ideer, på min så frågade jag på Yamahacenter och påpekade att det gamla gav gnista. Han sade att dom kan ge gnista men ändå inte starta och att till 99% så startar den med nytt och i mitt fall stämde det ju bra.
 
Har hört om modifikationerna med CO, slipon och filter men ger det något extra med enbart filter, snorkel och CO?[/QUOTE]

Jag har inte läst alla inlägg än, men vad jag har förstått så ska det nog kunna göra några hästar till... men det bästa sägs ju vara att byta avgassystemet, filter och en pc med bänkkörning...
 
Vad jag lyckats läsa så verkar dom snålställda redan från fabrik, så att testa höja CO;n några steg är nog ingen fara. Tänkte testa på min till veckan, bara man kommer ihåg vad den var ställd på från början.
Blir nog att rycka min också plus att byta fiter.

Vad har ni för olja i era maskiner förresten? I boken verkar det vara en mängd olika man kan använda.
 
Någon som vet vad packboxrenovering av gaffelbenen kostar om jag inte får det på garantin. Påpekade en fuktande box i höstas på service och nu när jag hämtade hem hojjen efter vinterdvalan så rann det ur bägge gaffelbenen, efter en ganska snäll körning. Nu vet iof killen på Yamaha att mitt bakhjul har massor med mer körsträcka än mitt framhjul, men kan de hävda det som anledning till att neka garanti? dvs att bakhjulsåkat inte är normalt bruk. Det ska tilläggas att jag är alltid eftertänksam och försöker alltid sätta ner framhjulet så försiktigt som möjligt. Man är ju rädd om grejjerna .
 
>Vad har ni för olja i era maskiner förresten? I boken verkar det vara en mängd olika man kan använda.

Jag kör med Biltemas. Använde även den i förra och förrförra hojen också.
 
vad säger ni experter om detta däck "Maxxis M6006 Dual Sport" är det något att ha?

sen undrar jag om det gör något om man köper ett däck med 120-70 istället för orginal 130-80 och vad de siffrorna säger
 
Har bekant som gjort tummen ner på det däcket, jämfört med TKC80. Okontrollerade släpp/"nervöst", löd domen. Fast jag vet inte...
 
nu är däck inhandlat blev ett tkc80 från dexon.se mycket bättre pris än hojdäck (skillde mer än halva priset)
 
Last edited:
hej!
Jag funderar på att köpa en halv-integral-offroadhjälm. Förstår ni vad jag menar?, en hjälm av typen Shoei hornet ds eller bmw enduro-stil (alltså med skärm och visir, puh! :D). Är det någon som har erfarenhet av att köra med en sån hjälm. Hur blir turbulensen?. Nu kör jag med en vanlig arai integralhjälm, men jag måste ha en ny nu och jag "tycker" de verkar praktiska!
 
Hjälmtest

hej!
Jag funderar på att köpa en halv-integral-offroadhjälm. Förstår ni vad jag menar?, en hjälm av typen Shoei hornet ds eller bmw enduro-stil (alltså med skärm och visir, puh! :D). Är det någon som har erfarenhet av att köra med en sån hjälm. Hur blir turbulensen?. Nu kör jag med en vanlig arai integralhjälm, men jag måste ha en ny nu och jag "tycker" de verkar praktiska!

Kolla hjälmtest i senaste Allt om mc nr 5/2010. Stort test av öppningbara hjälmar i pris från 1300,- till 5.700,- / Syster Mia
 
ingen som kan svara på min fråga om co´n när jag ryckt snabeln. bör den ställas om?

Inte nödvändigtvis. Inställningen av CO är nämligen inte lika på alla hojar. Tro mig, jag har kollat och jämfört med andra. Hur som helst så är det säkraste sättet att åka ut och köra en sväng (helst lite snabbare körning) och stanna sedan, slå av motorn på en gång (stå alltså ej på tomgång). Skruva ur stiftet och kolla färgen. Är detta ljusbrunt så är CO helt okej. Ett svart stift innebär att CO är för högt och helt vitt stift innebär att CO är för lågt. Enkelt eller hur !

Lycka till :tummenupp !
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top