Modifieringar XT660 X/R

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Jag har funderat på att dreva upp min xt bak. Är det någon som har några erfarenheter av att dreva om xt'n? Vad bör jag tänka på?

kan bara instämma med tidigare tipsare. en tand i fram motsvarar väl ca fem i bak. sen slipper du byta kedja om du drevar i fram. sen gillar ju stånkor luft, så ju mer den får ju bättre, glöm inte att ställa om co värdet bara så den inte går för torrt. jag blev faktiskt tipsad av min säljare att dreva och ta bort snorkeln redan då jag köpte hojen. då går den som den ska, sa han ;)
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Nu har man införskaffat sig en egen XT660R -07 med 101 mil på mätarn. Kört 11 mil av dom själv å lär säga att jag vart glatt överaskad över motorns prestanda, alltid hört att dom ska va slö å tung. Enda jag tycker inte lever upp till mina krav e framgaffeln som e alldeles för mjuk eller helt enkelt för kort fjädringsväg för mitt tycke. Men men, kan inte få allt, sitter å jämför automatiskt med min KTM 620 å det går ju inte riktigt....

Nån som vet om det finns nån motorbåge som passar med org. hasplåten?

Sen undrar jag om det finns nån som har några ideér om gaffeln, finns det andra fjädrar/olja eller något annat man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Handtags skydd står högst upp på listan. Passar Accerbic med stålskena?
 

Bifogat

  • P5240026.JPG
    P5240026.JPG
    116 KB · Visningar: 139
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
S¨där ja. Nu har man demonterat snorkeln och stegat upp COn några steg och är mäkta imponerad av skillnaden i körbarhet.

Mkt roligt.

Väntar in mina vincepipor med PC III o KN till det men det är restat till början Maj.

Exakt vad innebär detta ingrepp för hojens egenskaper?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Enda jag tycker inte lever upp till mina krav e framgaffeln som e alldeles för hård/styv eller helt enkelt för kort fjädringsväg för mitt tycke.

Nån som vet om det finns nån motorbåge som passar med org. hasplåten?

Sen undrar jag om det finns nån som har några ideér om gaffeln, finns det andra fjädrar/olja eller något annat man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Handtags skydd står högst upp på listan. Passar Accerbic med stålskena?

Välkommen i gänget!
Det verkar som om de som inte har testat våra hojjar är mest kritiska mot dem...
Touratech har ju en del prylar till våra hojjar, däremot har off-the-road.de massor med prylar till våra hojar:
http://www.off-the-road.de/home.html?&L=1

Du menar väl att du vill ha en hårdare gaffel? Du skrev att den var för hård?
Off-the road har progressiva fjädrar.

PS
om du läser tidigare i tråden så har endel som har satt på slipon, skaffat PC3, fixat luftburken och tillslut bänkat den fått nästan 10 hk extra, samt blivit av med 10 kg (ljuddämparna är tunga).
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Nu har man införskaffat sig en egen XT660R -07 med 101 mil på mätarn. Kört 11 mil av dom själv å lär säga att jag vart glatt överaskad över motorns prestanda, alltid hört att dom ska va slö å tung. Enda jag tycker inte lever upp till mina krav e framgaffeln som e alldeles för hård/styv eller helt enkelt för kort fjädringsväg för mitt tycke. Men men, kan inte få allt, sitter å jämför automatiskt med min KTM 620 å det går ju inte riktigt....

Nån som vet om det finns nån motorbåge som passar med org. hasplåten?

Sen undrar jag om det finns nån som har några ideér om gaffeln, finns det andra fjädrar/olja eller något annat man kan göra eller är det bara att gilla läget?

Handtags skydd står högst upp på listan. Passar Accerbic med stålskena?

Tjena, jag kör med off-the-road motorbåge och OTR hasplåt. Tror nog att OTR motorbåge passar fint med originalplåten med.
 

Bifogat

  • P7170076.JPG
    P7170076.JPG
    95.1 KB · Visningar: 215

Pölen1

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Varberg
Hoj
XT 660 X -07
kan bara instämma med tidigare tipsare. en tand i fram motsvarar väl ca fem i bak. sen slipper du byta kedja om du drevar i fram. sen gillar ju stånkor luft, så ju mer den får ju bättre, glöm inte att ställa om co värdet bara så den inte går för torrt. jag blev faktiskt tipsad av min säljare att dreva och ta bort snorkeln redan då jag köpte hojen. då går den som den ska, sa han ;)

Tänkte ta bort snorkeln. Men hur ställer man om co värdet?
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
tjena grabbar, måste tyvär sälja denna underbara hoj pga flytt:gråta , så om ni är intresserade så vet ni vart ni ska vända er.

http://www.blocket.se/vi/16087069.htm?ca=17_s

Kan du inte SNÄLLA lägga upp en bild på din (hojs) bakdel rakt bakifrån så man får se hur det ser ut? :tummenupp

Visst var det nån här som hade köpt ny växelpinne från Touratech pga att han körde i cross-stövlar och denna växelpinne gav extra utrymme.
Nån som känner sig träffad och i såna fall, funkar det bra med denna och cross-stövlarna?
 
Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag bytte växelpinne, en annan vet jag har gjort det oxå. Nu kör jag med cross-stövlar storlek 42 utan problem.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Tänkte ta bort snorkeln. Men hur ställer man om co värdet?
har det utskrivet någonstans, annars finns det på xt660.com. du ska in i datorn och ändra värdet. dvs "hastighetsmätaren" du håller ner båda knapparna ett antalsekunder, sen stegar du dej fram till co värdet och ändrar det. ganska enkelt. lite bökigare att rengöra och kolla stiftet efter moddning eftersom det kanske inte blir bra direkt.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hittade denna beskrivning som någon skrivit tidigare...

1.Tändningen avstängd
2 Tryck ner både select och reset samtidigt
3. På med tändingen och håll knapparna nertryckta till diag kommer upp.
4. Tryck 1 gång på select, då kommer CO upp.
5. Håll ner både select och reset ett par sekunder igen så kommer CO1 upp
6. Nu ska du se värdet, skriv upp original värdet. Öka värdet med select och minska med reset.
7. Öka 5 steg åt gången, när du är nöjd är det bara och slå av tändningen igen.


Tänkte ta bort snorkeln. Men hur ställer man om co värdet?

Jag tänkte beställa bakdelen från Off-the-road

Då ingår en innerskärm som är i omålat glasfiber, man får betala 39Euro extra för att få den målad.

Är det svårt att göra detta själv? Den kommer ju inte att synas så mycket så det räcker med att den ser okej ut.

Var förbi biltema och kollade, tänkte om man kunde köpa följande saker och göra det själv.
1.Primer
2.Hobbyfärg mattsvart (sprayburk)
3.Klarlack (sprayburk)
Plus nått slip-papper

Slutsumma 150:- eller liknande.

Har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, borde jag fixa det eller?
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Yees, då blir det ny växelpinne lätt!

Ska snart ha in hojen på 1000-mila service, vad kostar det ungefär och vad är det dom gör på hojen då ?

Men förresten..är det inte bara att flytta upp växelpinnen några hack, och då få under stöveln lättare? Någon som testat?
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Yees, då blir det ny växelpinne lätt!

Ska snart ha in hojen på 1000-mila service, vad kostar det ungefär och vad är det dom gör på hojen då ?

Men förresten..är det inte bara att flytta upp växelpinnen några hack, och då få under stöveln lättare? Någon som testat?

Jag testade att göra så det funkade inte alls, man behöver mer plats
 

Jericho

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
08 söders höjder
Hoj
Cagiva raptor 1000
Halloj allihopa, har nu äntligen plöjt igenom alla 135 sidor på denna tråden och tror fan jag kan det mesta om xt660 nu :hihi
Jag är ny på detta forumet och har inget mc-kort ännu, det verkar dessutom som att jag får bita ihop och vänta ett år till eftersom jag är 20 nu och det känns rätt onödigt att ta begränsat kort nu när jag kan ta tungt nästa år :död
Så nästa år blir det alltså tungt MC kort och sedan en Xt660x. Efter att ha läst igenom allt här så verkar den som den perfekta hojen för mig. Kul att se allas modefieringar också. Mycket trevlig läsning!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top