Modifieringar XT660 X/R

Jag har funderat på att dreva upp min xt bak. Är det någon som har några erfarenheter av att dreva om xt'n? Vad bör jag tänka på?
 
Har beslutsångest, vilken ruta ska jag välja?
Yammas orginal eller Off-the-roads modell?
Ingen som testat någon av dessa och vet om den är bra?

/Martin
 

Bifogat

  • Scheibe_hoch_XT660_big_01.jpg
    Scheibe_hoch_XT660_big_01.jpg
    38.5 KB · Visningar: 127
  • 5VKW07102000_HR.jpg
    5VKW07102000_HR.jpg
    24.3 KB · Visningar: 164
Jag har funderat på att dreva upp min xt bak. Är det någon som har några erfarenheter av att dreva om xt'n? Vad bör jag tänka på?

Varför skall du dreva bak?
Det är mycket enklare att dreva fram, en kugg ner har jag läst att flera här på tråden har gjort. Den blir lite starkare från botten då.
 
Varför skall du dreva bak?
Det är mycket enklare att dreva fram, en kugg ner har jag läst att flera här på tråden har gjort. Den blir lite starkare från botten då.


När jag hade min XT så satte jag dit ett (ursäkta) honda framdrev på 14kugg.
Det blev mycket bra tycker jag.

Det kan jag rek.
 
Varför skall du dreva bak?
Det är mycket enklare att dreva fram, en kugg ner har jag läst att flera här på tråden har gjort. Den blir lite starkare från botten då.

Måste ändå byta mitt bakdäck som är slut efter 140mil.:huvet

Hur blir det med hastighet och tripp-mätare när ni har drevat om?
 
Hastighetsmätaren kommer att visa fel, beroende på hur mycket du ändrar.
Trippen också, men den är marginell, i alla fall för oss med en R då våra bakhjul ändå snurrar många, många gånger fler på tex. grusvägar...
Det kan vara värt att kolla så längden på kedjan fungerar också...(om du ändrar mycket)
Byt kedja och båda dreven samtidigt så slits dom ihop. Men det viste du säkert.
Ändra en kugg fram är det dom flesta gör och det vet vi funka fint.
Lycka till!
 
Det enda som kommer fela är att hjulen har snurrat något mindre än vad trippen säger. Oavsett drevning så kommer trippen visa korrekt hur långt MOTORN har gått och det är ju de som spelar roll för det är ju den du ska serva.

Alltså, dreva på å serva enligt intervall.
 
Ja, skillnaden är så liten att det är marginelt. Mätarna har också OFTA en fel marginal till fördel för OSS när länsmans laser försöker fånga oss.

Det är väl om du kör med roadbook och trippar mellan noterna som det inte stämmer, men då ska det också vara en riktigt bra gjord roadbook...Oftast är det bättre med en cykeldator att trippa med då.

Så som Filthgrinder säger, dreva på, och rocka loss! :tummenupp
 
Last edited:
S¨där ja. Nu har man demonterat snorkeln och stegat upp COn några steg och är mäkta imponerad av skillnaden i körbarhet.

Mkt roligt.

Väntar in mina vincepipor med PC III o KN till det men det är restat till början Maj.
 
Hur mycket fel visar hastighetsmätaren om man drevar ner ett kugg fram?
 
Rotorp, ska du bänka hojen då också?
Är själv sugen på PC just för att kunna ändra på botten och mellan registret.

Hur mycket fel visar hastighetsmätaren om man drevar ner ett kugg fram?


Minns inte, men någon har skrivit det i den här tråden om jag inte minns fel...
Jag har för mig att det rör sig om typ, 85-86km/h när det går 90... men jag är en mycket osäker käla där...;)
 
Last edited:
Mina ryckutjämnare har slitits ganska mycket på kort tid...var det inte så att det var en garantiåtgärd på dom? (dom är bytta en gång...) det kanske är så att jag fick nya av den gamla kassa kvaliten. Hur ofta har ni bytt?
 
Jag har upptäckt att mina ryckutjämnare oxå är lite för mycket slitna för att bara ha rullat 300 mil. Får nog kolla upp det där.

Som föregående talare sa. Mätaren visar fel med 3-4 km/h, inget att ens reflektera över. Trippen kommer fortfarande stämma gentemot hur långt motorn har gått. Ska dreva om min hoj snarast möjligt.
 
Rotorp, ska du bänka hojen då också?
Är själv sugen på PC just för att kunna ändra på botten och mellan registret.



Jo bänkning borde nog göras för att få det finjusterat.
Sedan kommer det nog bli skillnad emot orginal vad gäller vridet, smidigheten osv.
Ska bli mkt spänannde att se.


F.ö. en otroligt rolig hoj och ju mer man lägger mil på den ju mer desto mer imponerande är den. Slutar inte att förvånas, speciellt över smidigheten och kurvhastigheten.
 
Hur mycket fel visar hastighetsmätaren om man drevar ner ett kugg fram?

För att vara helt säker lånar de en GPS, då får du din riktiga hastighet, deras noggranhet är mycket noggrannare än hastighetsmätarna.
Min visar (helt orginal) 3-5 km/tim för fort hela tiden, mindre fel vid 50 större skillnad vid 90 (ca 4 km för fort)
 
S¨där ja. Nu har man demonterat snorkeln och stegat upp COn några steg och är mäkta imponerad av skillnaden i körbarhet.

Mkt roligt.

Väntar in mina vincepipor med PC III o KN till det men det är restat till början Maj.

Var sitter denna snorkel? Jag har iofs inte letat så noggrant, den bör sitta någonstans under sadeln? Någon som har en bild?
 
Yep. Under sadeln precis framför batteriet kommer det upp en gummitjofrez. Det går en kabelstan precis ovanför som går tvärs över snorkeln.

Kan knäppa en bild men annars följ länken HÄR

Det är på översta bilden till vänster om luftfiltret i uppkant som du ser övre delen av snorkeln.
Står fö hur man gör osv i den länken. OBS ENGELSK SIDA
 
Yep. Under sadeln precis framför batteriet kommer det upp en gummitjofrez. Det går en kabelstan precis ovanför som går tvärs över snorkeln.

Kan knäppa en bild men annars följ länken HÄR

Det är på översta bilden till vänster om luftfiltret i uppkant som du ser övre delen av snorkeln.
Står fö hur man gör osv i den länken. OBS ENGELSK SIDA

Länken fungerade inte..

Hur mycket av snorkeln tar man bort eller är det endast en bit?
 
Ja, skillnaden är så liten att det är marginelt. Mätarna har också OFTA en fel marginal till fördel för OSS när länsmans laser försöker fånga oss.

Det är väl om du kör med roadbook och trippar mellan noterna som det inte stämmer, men då ska det också vara en riktigt bra gjord roadbook...Oftast är det bättre med en cykeldator att trippa med då.

Så som Filthgrinder säger, dreva på, och rocka loss! :tummenupp

För några månader så hade Bike ett test med bl.a xt660x, ktm 690 smc, bmw x-challange och en aprilia.
I testet stod det att hastighetsmätaren på XT:n var ganska bra (de kontrollerade med laser), den visade en kilometer/h för mycket vid 50 km/h och något mer vid 70. Klart bättre än de bilar jag jämfört mot GPS, t.ex så låg pappsens v70 -04 8 km/h fel vid 70km/h.
Detta är förstås med originaldrevning om någon missade det.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top