max 12-1 kompretionsförhållande! om man sopar på mer så får man åka oktanbooooster! Vad ligger dom på orginal? Ni måste porta!cone skrev:Ingen som har några förslag???![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
max 12-1 kompretionsförhållande! om man sopar på mer så får man åka oktanbooooster! Vad ligger dom på orginal? Ni måste porta!cone skrev:Ingen som har några förslag???![]()
Boost 2 skrev:max 12-1 kompretionsförhållande! om man sopar på mer så får man åka oktanbooooster! Vad ligger dom på orginal? Ni måste porta!![]()
cone skrev:Tja,
Okidoki, så 12-1 förhållande är bra.
Men man måste då porta toppen?
Blir det stor skillnad på vridet?
Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid!bebbe skrev:Man kan väl porta för mer vrid eller mer effekt?? Lite olika vinklingar på kanaler mm.
Edit; original komp är 10-1.
Och förresten, tack Cone![]()
Boost 2 skrev:Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid!![]()
I med typ kn filter eller likvärdigt, sedan kapa sönder luftburken (om nu sprutet går att ställa mot helt öppen burk? fråga sprutinställningfarbröderna!) så mycket att det motsvarar ett hål på minst 100/100mm. Vev-venten kan du sätta ett löst filter på. Då kvicknar den nog till i hela registret!bebbe skrev:Det låter ju jäkligt braAllt jag har gjort med min hittills har enbart get effekt ökning i låg och mellan (mycket ökning!!). Men då har jag visserligen inte fått injusterat allt med sprutet. Skall göra det i nästa vecka.
Sedan så har jag funderat på detta med luft burken. Så som det är nu så tar ju hojen luft från burken till bla AIS systemet (avgasrening). Har precis kopplat ur detta för att det skulle reducera avgasmällarna lite. Sedan så går ju även vevhusventilationen in i luftburken. Borde man inte vinna lite på att lägga vevhusventen fritt så att den inte "andas" genom burken? Borde väl även finnas lite mer luft kvar till hojen om man plockar bort AIS;en??
Boost 2 skrev:I med typ kn filter eller likvärdigt, sedan kapa sönder luftburken (om nu sprutet går att ställa mot helt öppen burk? fråga sprutinställningfarbröderna!) så mycket att det motsvarar ett hål på minst 100/100mm. Vev-venten kan du sätta ett löst filter på. Då kvicknar den nog till i hela registret!
Boost 2 skrev:Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid!![]()
Vevhusventen behöver du inte flytta! Har ingen påverkan på effekten. Flyttas endast vid direktmontering av luftfilter dvs rakt på gasare/insprut, Låter bra detta där med hålen i burken, Borrrra!bebbe skrev:Har möjlighet till att göra ett hål i sidan på luftburken med diam 60-70mm. Sedan så finns det redan ett i toppen utav burken som är på ca 30-40x100-120mm det borde nog räcka?
Det med att sätta ett löst filter på vevhusventilationen. Var hittar man sådana filter? Och kommer det bli fullt med olja? Bör kanske sätta det någonstans där det sitter lite skyddat från vatten??
Boost 2 skrev:Vevhusventen behöver du inte flytta! Har ingen påverkan på effekten. Flyttas endast vid direktmontering av luftfilter dvs rakt på gasare/insprut, Låter bra detta där med hålen i burken, Borrrra!
ps Är lite skeptisk till sprutet på dessa maskiner eller snarare dom som ställer in det! dom här motorerna har stor trimpotensial, med såna här bra avgas-sys som ni monterar borde effekten ligga på över 50 hk bakhjul med inställd sprut/fuggar! med trimkam o portat,högkomp 12-1 och sådana här bra avgas-sys som ni har plockat på o rätt inställd sprut,eller 2st 38mm mikuni så borde effekten lätt hamna på 75-80 hk på baken!![]()
Jag har inget tipps, Jag kör med fugge och Low-teck kinnmärgenspecial tilläggs-sprut!!bebbe skrev:Har inget tipps om någon guru som är lite specialist på sprut??? Eller är det kanske tom så att man borde byta för att få det riktigt bra??
Boost 2 skrev:Jag har inget tipps, Jag kör med fugge och Low-teck kinnmärgenspecial tilläggs-sprut!!Men insp- ska ju inte va någe probbs att ställa in i en bänk, Men du måste vara säker på att du lämnar den till kunniga!!
bebbe skrev:Finns ju RG motor i Falkenberg som skall vara duktiga på detta med bla Powercommander. Men för att få det riktigt bra så tror jag det finns mer att göra än att bara mappa. Finns nog en hel del att göra med spridare spjällhus mm.
cone skrev:Frågan är ju egentligen hur mycket man bör trimma om man vill ha kvar
brukskvalite´n på hojen.
Man vill ju inte att skiten skall rasa eller att man måste plocka isär
& serva efter 10h.
Är det någon som vet vilken drift faktor man ska/kan räkna med på dessa hojar?
smedur skrev:roliga ideer om modd och trim här! men är det ingen som några tankar eller bra förslag om att banta sin tjockis? hon är rätt tung!
bebbe skrev:Det lilla jag har gjort med min är klart kännbart. Nya pipor (helsystem), väck med backspeglar och passagerar pinnarna. Sedan så har jag även skalat av bakdelen. Låter inte så mycket men det känns när man har gjort det. Vet inte exakt vikt som jag har fått bort men ca 8 kg kan det nog vara. Håller på och filar på en ny brygga till vanl fotpinnarna också (mest för att på upp dom lite). Och sedan så blir det nog någon ny framkåpa. Fästet till den som sitter där nu är enormt![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |