Modifieringar XT660 X/R

bebbe skrev:
Kam kan nog vara något! Tror att om man kör med original kammen lär man nog få ett register som är stark utav h*****e på låga varv men inte ger mycket extra på toppen :) Om mitt inte blir bra nu så blir det nog en ny kam till sommaren :yoparty

Vi får se om det blir någon skillnad med ny kam.
Kommer att få upp gifterna idag om effekt kurvan :D
 
Jag skulle behöva ett litet råd vad det gäller det
här med avgassystem, flöde, etc.
Jag har Devil Magnum på min båge, är grymt nöjd men
när jag satte på det innan i vintras så upptäckte en
"strypning". Den sitter i mellanröret dvs. i slutet(vid infästningen
mellan slutburken och mellanröret) och ser ut som en
bricka som ska tysta ner eller hämma luftflödet.
Annars är ju systemet helt öppet med en stor diameter.
Den här brickan har ett hål som knappt är större än en
10 krona!!!! :mad:
Det lustiga är att Xtn låter riktigt bra ändå!
Anledningen till att jag inte tog bort denna innan är jag
undrade lite över flödet och flödesmotståndet, om hojen helt
enkelt skulle gå sämre om man tog bort den...
Men efter att ha sett er sätta på feta rör hela vägen blir man
sugen på att dra ut skiten!! (Sitter endast med två punktsvets.)

Vad tror ni? :confused:
 

Bifogat

  • XT3.jpg
    XT3.jpg
    3.8 KB · Visningar: 501
  • Xt4.bmp
    Xt4.bmp
    91.4 KB · Visningar: 162
Last edited:
-SuperRetard- skrev:
Jag skulle behöva ett litet råd vad det gäller det
här med avgassystem, flöde, etc.
Jag har Devil Magnum på min båge, är grymt nöjd men
när jag satte på det innan i vintras så upptäckte en
"strypning". Den sitter i mellanröret dvs. i slutet(vid infästningen
mellan slutburken och mellanröret) och ser ut som en
bricka som ska tysta ner eller hämma luftflödet.
Annars är ju systemet helt öppet med en stor diameter.
Den här brickan har ett hål som knappt är större än en
10 krona!!!! :mad:
Det lustiga är att Xtn låter riktigt bra ändå!
Anledningen till att jag inte tog bort denna innan är jag
undrade lite över flödet och flödesmotståndet, om hojen helt
enkelt skulle gå sämre om man tog bort den...
Men efter att ha sett er sätta på feta rör hela vägen blir man
sugen på att dra ut skiten!! (Sitter endast med två punktsvets.)

Vad tror ni? :confused:

En bänkning är absolut nödvändigt vid fritt flöde ut... min går skit... eller skit asså den kunde gå betydligt bättre...

Hur går din nu föresten Bebbe? Med fritt hela vägen? Skjuter den inte?
 
Tack för det! Det var det jag anade...
de får sitta kvar då.
Låter ju nämligen tillräckligt högt, för att man
ska bli hatad av grannarna! :)
 
Swensson skrev:
nån mer som har GRP piporna?

me2.jpg

Hämtade henen igår.
Hon låter så nice med rören på. Jag har samma som dig och jag tycker dom låter tillräckligt.
 
cone skrev:
Vi får se om det blir någon skillnad med ny kam.
Kommer att få upp gifterna idag om effekt kurvan :D

halloj igen,
kan meddela att jag hade orginal 38,8Hk på bakhjulet
Och nu när jag är klar(dragit ur insatserna ur ljuddämparna, fixat till luftburket, trimkamm och powercommander) har jag fått 45,7Hk.

så nu får jag vara nöjd ettag.
 
cone skrev:
halloj igen,
kan meddela att jag hade orginal 38,8Hk på bakhjulet
Och nu när jag är klar(dragit ur insatserna ur ljuddämparna, fixat till luftburket, trimkamm och powercommander) har jag fått 45,7Hk.

så nu får jag vara nöjd ettag.


Får man fråga hur mkt du har lagt ut sammanlagt + hoj?
45,7 Hk hur ska man jämföra det med kanske en Ktm 640 alt 625/660 om man köper en sådan på en gång? Är inte meningen att dra ner omdömet på denna modell även om det säkert är en bra hoj men bara en tanke på hur mkt pengar ni lägger ner i hojarna!
 
motardnisse skrev:
Får man fråga hur mkt du har lagt ut sammanlagt + hoj?
45,7 Hk hur ska man jämföra det med kanske en Ktm 640 alt 625/660 om man köper en sådan på en gång? Är inte meningen att dra ner omdömet på denna modell även om det säkert är en bra hoj men bara en tanke på hur mkt pengar ni lägger ner i hojarna!

Enligt "ALLT OM MC Nr 9 2004", se sida 19...
...så har KTM LC4, jag citerar:
"KTM:ens 625 kubik stora singelcylinder gör ett gott jobb och stånkar ur sig 43 hästar. Visserligen efter att teknikerna varit inne och bytt till större huvudmunstycke och öppnat luftburken ett snäpp"
KTM uppger 54 hk orginal.

Yamma uppger 48 orginal.
XTX:en ger ca. 39 hk på bakhjulet orginal, och om man bara öppnar
luftburken "ett snäpp" samt slänger på ett system ligger den nog inte långt efter.

Varför köper då inte alla KTM:n direkt, jo troligen är det för att den vibrerar riktigt duktigt och det är något som XTn är befriad ifrån.
Är man ute efter en motorstark hoj ska man istället inrikta sig på R1, Fireblade
mm.

Typ därför jag tog XTXn istället för KTM LC4 SM
(Inget illa menat)
 
-SuperRetard- skrev:
Enligt "ALLT OM MC Nr 9 2004", se sida 19...
...så har KTM LC4, jag citerar:
"KTM:ens 625 kubik stora singelcylinder gör ett gott jobb och stånkar ur sig 43 hästar. Visserligen efter att teknikerna varit inne och bytt till större huvudmunstycke och öppnat luftburken ett snäpp"
KTM uppger 54 hk orginal.

Yamma uppger 48 orginal.
XTX:en ger ca. 39 hk på bakhjulet orginal, och om man bara öppnar
luftburken "ett snäpp" samt slänger på ett system ligger den nog inte långt efter.

Varför köper då inte alla KTM:n direkt, jo troligen är det för att den vibrerar riktigt duktigt och det är något som XTn är befriad ifrån.
Är man ute efter en motorstark hoj ska man istället inrikta sig på R1, Fireblade
mm.

Typ därför jag tog XTXn istället för KTM LC4 SM
(Inget illa menat)

Inga problem! men jag kanske var lite otydlig och menade inte bara Hk antalet även smidigheten. Nackdelen med nya XT är insprutningen som jag inte gillar. Man har noll koll på om den börjar strula jämfört med andra hojar som fortfarande har förgasare. Men vi får se om de gör nåt större test med XT, FMX650, LC4 mot varandra.

Fick höra en ljudfil från en kompis ang GPR-röret till XT. Mums!
 
Jag kan hålla med om att insprutet kan vara en nackdel,
med tanke på att det gör skruvandet lite mer krabbigt.
När jag körde LC4 SM så var det ju främst vikten man
kände stor skillnad på. Dock är hanterbarheten bättre än
vad man kan tro på XTXn, detta främst eftersom att
chassi-inställningarna är helt annorlunda mot XTr:en.
Med skarpare styrvinkel, annan fjädring och upptryckt
bak blir den faktiskt grymt lättsvängd.
 
cone skrev:
halloj igen,
kan meddela att jag hade orginal 38,8Hk på bakhjulet
Och nu när jag är klar(dragit ur insatserna ur ljuddämparna, fixat till luftburket, trimkamm och powercommander) har jag fått 45,7Hk.

så nu får jag vara nöjd ettag.
får man fråga vad du fick pröjsa för bänkningen?
 
såg att både du (sladdandebarnet) och Henke bodde söder om stan! vi hitta på något kul när det blir lite bättre väder . vore kul med några xtx piloter som trottsar naturlagarna tillsamans. eller?
 
Last edited:
Swensson skrev:
En bänkning är absolut nödvändigt vid fritt flöde ut... min går skit... eller skit asså den kunde gå betydligt bättre...

Hur går din nu föresten Bebbe? Med fritt hela vägen? Skjuter den inte?

Inte så farligt. Jag har fått hojen inställde efter rören med Yamahas egna medel. Men jag skall ju också sätta på en Powercommander, då skall den enligt uppgift bli helt fri från smällar. Iaf om man kopplar bort AIS:en.

Ang det som någon skrev och jämnförde XT:n med en KTM. Det GÅR inte! Den komforten och det botten vridet som XT:n har att erbjuda är miltals ifrån en KTM. Oavset modell! Jag tycker att KTM:en är helt ok som ren bus hoj eller stads räser. Men i form utav andvändbar hoj så är den helt chanslös om man jämnför med XT:n!! Det sammanlagda priset på en XT om man köper den ny och moddar den ligger någonstans runt 85-90000:-. KTM:en kostar antagligen det samma om man gör liknande modefieringar och visst den blir snabbare men ingenting som jag skulle vilja skallra runt på dagligen :D
Så kör man mycket och värderar fler saker än bara en snabb hoj som enda andvändningsområde är fullgas på bana eller ev bakhjulsåkningar (vilket visserligen går alldels utmärkt även med en XT) så finns det så som jag ser det inget alternativ till XT:n just nu :fakta
 
smedur skrev:
såg att både du (sladdandebarnet) och Henke bodde söder om stan! vi hitta på något kul när det blir lite bättre väder . vore kul med några xtx piloter som trottsar naturlagarna tillsamans. eller?

Absolut. Låter skoj.
 
bebbe skrev:
Ang det som någon skrev och jämnförde XT:n med en KTM. Det GÅR inte! Den komforten och det botten vridet som XT:n har att erbjuda är miltals ifrån en KTM. Oavset modell! Jag tycker att KTM:en är helt ok som ren bus hoj eller stads räser. Men i form utav andvändbar hoj så är den helt chanslös om man jämnför med XT:n!! Det sammanlagda priset på en XT om man köper den ny och moddar den ligger någonstans runt 85-90000:-. KTM:en kostar antagligen det samma om man gör liknande modefieringar och visst den blir snabbare men ingenting som jag skulle vilja skallra runt på dagligen :D
Så kör man mycket och värderar fler saker än bara en snabb hoj som enda andvändningsområde är fullgas på bana eller ev bakhjulsåkningar (vilket visserligen går alldels utmärkt även med en XT) så finns det så som jag ser det inget alternativ till XT:n just nu :fakta

He he he. Man behöver inte modifiera så mkt utan bara att ta bort strypningarna så klår den XT redan då! Skämtåsido, Kommer hålla koll på denna tråd då jag inte vet fortfarande vilket hoj jag kommer välja i början på nästa år. Är det någon som vet om det finna en smidigare tank till XT samt sadeln?
 
Hallå bröder!! :)

Om man ska slänga i en högkomp kolv.
Vad ska man då satsa på....
tänkte då på vilken kommpretion som kan passa våra hojar bäst!

Skulle även vilja passa på att tacka upphovs mannen till denna tråd. :tummenupp
 
cone skrev:
Hallå bröder!! :)

Om man ska slänga i en högkomp kolv.
Vad ska man då satsa på....
tänkte då på vilken kommpretion som kan passa våra hojar bäst!

Skulle även vilja passa på att tacka upphovs mannen till denna tråd. :tummenupp


Ingen som har några förslag??? :confused:
 
Back
Top