Modifieringar XT660 X/R

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Jag tror man skall titta mer på vilken typ av olja det är än om det är mineral eller syntet. Allt annat lika så är syntet jämnare och bättre. Många blandat ihop viskositet och mineral/syntet...

Med det sagt så är det ju ingen tävlingsmotor utan byte oftare är smart oavsett.

Buy quality, cry once

Helt rätt, kör du hårt, oljebyte lite oftare. Sen är nog helsyntet med rätt viskositet (15w40) att föredra när du kör vår/sommar. Det är väl det xt ägare upplyser om här....för övrigt en suverän tråd, man får ju snabba och bra tips o svar på frågor man ställer
Tack!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min 660 5-ventilare drog otroliga mängder olja med helsyntet. Är motorn konstruerad för mineralolja är det bäst att använda den, sen får olje-nasarna säga vad de vill.
MZKjelle


Skickat från min iPad med Tapatalk

Om en hoj drar mycket olja med låt oss säga en 5w-40 så sopar man i en 15-20w-50 eller 60 i slutet då drar den mindre och motorn skyddas bara bättre. Enda negativa är att den kommer dra en aning mer soppa pga den tjockare oljan. Mineral eller syntet har ingen bet som redan nämnts de är viskositet som bestämmer hur mycket olja de drar. Jag har kört enstånkor i hela mitt liv och helt klart slits motorerna minst med tjockare olja de blir även mindre mekaniskt oljud. KTM som har höga effektuttag rek tjock visko typ 15w-50 /15w-60/20w50/20w60 i sina större stånkor ja även i ktm 990 som jag har rek 15w-40-60.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag körde min gamla 660 över 8000 mil på Biltemas helsyntet. Nemas problemas.
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
När jag hade XT’n så kördes den hela tiden på Biltemas helsyntet för mc. Bra och prisvärd. Vad ni än köper för fabrikat så läs på förpackningen att det står JASO på de ställen där beteckningar med olika koder nämns. Då är de tillsatser i oljan gjorda med tanke på att kopplingen inte ska börja slira vid hård belastning.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
En liten fråga, drar XT’n lite olja normalt sätt? Kan det vara så att den drar mer med helsyntetisk olja om den tidigare gått på halvsyntetisk el mineralolja?....

Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
 

Gus63

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Yamaha XT/R
Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
Okej, det låter väl iof rätt normalt när den får gå på lite högre varv. Men jag ska fortsätta köra med helsyntet och testa Biltemas vid nästa byte.

/A
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Nyborrade eller honade cylindrar med nya ringar mår bäst av att köras in med mineralolja ett par hundra mil, eller en säsong om man vill. Därefter kan man se en lite högre förbrukning en tid då man börjat köra med helsyntet. Men det minskar successivt och är inget onormalt.
Att oljenivån sjunker hela markeringen på stickan efter 500 mils ganska hård körning är normalt. Även om nivån ligger under strecket så finns gott om olja kvar, men regelbunden koll efter färd, med varm motor, gör ju att man inte riskerar överhettning och haveri.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Nu när man äntligen fått ordning på den ryckiga gången som jag tidigare hade problem med så tycker jag istället att det har blivit jobbiga vibrationer i fotpinnarna, speciellt i den vänstra. Det känns som att foten ska somna redan efter en mils körning i landsvägsfart. Har inte kännt av detta tidigare. Har Pivotpegz på hojen som jag beställde "toppers" i plast till, men det gjorde ingen direkt skillnad för vibrationerna. Har kollat också att inget sitter löST. Någon som har några tips på vad det kan vara som orsakar detta?
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Kedjan, för slak, dåligt smörjad, skuren länk, det skulle jag kolla upp först.

Tack för tips. Kedjan ser ok ut vad jag kan se, men bakhjulel satt nog lite snett enligt markeringarna på svingen. Har rättat till det nu och tror efter en kort provtur att det kanske blev lite bättre.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Är det någon med 2-1 avgassystem som har nån enkel, snyggare och bättre lösning på nån sorts värmesköld på grenrören på höger sida? Jag skruvade dit dessa grenrörskydd som jag beställde från Wish för nån hundring, men dom blir förmodligen jävligt varma dom med efter en stund. :hihi
IMG_3308.jpg
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Roade mig med att byta sadelöverdrag då det gamla började bli blekt och slitet. Riktigt stolt över resultatet då jag aldrig gjort något liknande tidigare. :yoparty
Överdraget från Blackbird Racing beställde jag från dekalkit.se för 499kr
En före och två efter-bilder.
1före.png
2efter.jpg
3efter.jpg
 

brom

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2020
Ort
KARLSTAD
Hoj
XT660R - 14
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?
 

Skogsåkarn

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?

Du ser var avtappningspluggen sitter på främre ramröret. Under det finns ingen olja.
 

erka1

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2020
Ort
uppsala
Hoj
2008, Yamaha xt 660 R
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Förfrågan: Nån som har ett gaffelben till en X 2008 till salu? (min käkar upp packboxar, slut i krombeläggningen) :näsblod
Att köpa ifrån en skrot lär kosa skjortan plus lite till.
PM'a mig isåfall...


Mvh C



*Åtgärdat, beställde krom-röret*
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top