Modifieringar XT660 X/R

Jag körde min gamla 660 över 8000 mil på Biltemas helsyntet. Nemas problemas.
 
När jag hade XT’n så kördes den hela tiden på Biltemas helsyntet för mc. Bra och prisvärd. Vad ni än köper för fabrikat så läs på förpackningen att det står JASO på de ställen där beteckningar med olika koder nämns. Då är de tillsatser i oljan gjorda med tanke på att kopplingen inte ska börja slira vid hård belastning.
 
En liten fråga, drar XT’n lite olja normalt sätt? Kan det vara så att den drar mer med helsyntetisk olja om den tidigare gått på halvsyntetisk el mineralolja?....

Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
 
Min drog en del när man körde mycket landsväg i högre hastigheter. Från full till under noll på mätstickan på ca 500 mil under lång semesterresa.
Okej, det låter väl iof rätt normalt när den får gå på lite högre varv. Men jag ska fortsätta köra med helsyntet och testa Biltemas vid nästa byte.

/A
 
Nyborrade eller honade cylindrar med nya ringar mår bäst av att köras in med mineralolja ett par hundra mil, eller en säsong om man vill. Därefter kan man se en lite högre förbrukning en tid då man börjat köra med helsyntet. Men det minskar successivt och är inget onormalt.
Att oljenivån sjunker hela markeringen på stickan efter 500 mils ganska hård körning är normalt. Även om nivån ligger under strecket så finns gott om olja kvar, men regelbunden koll efter färd, med varm motor, gör ju att man inte riskerar överhettning och haveri.
 
Nu när man äntligen fått ordning på den ryckiga gången som jag tidigare hade problem med så tycker jag istället att det har blivit jobbiga vibrationer i fotpinnarna, speciellt i den vänstra. Det känns som att foten ska somna redan efter en mils körning i landsvägsfart. Har inte kännt av detta tidigare. Har Pivotpegz på hojen som jag beställde "toppers" i plast till, men det gjorde ingen direkt skillnad för vibrationerna. Har kollat också att inget sitter löST. Någon som har några tips på vad det kan vara som orsakar detta?
 
Kedjan, för slak, dåligt smörjad, skuren länk, det skulle jag kolla upp först.

Tack för tips. Kedjan ser ok ut vad jag kan se, men bakhjulel satt nog lite snett enligt markeringarna på svingen. Har rättat till det nu och tror efter en kort provtur att det kanske blev lite bättre.
 
Är det någon med 2-1 avgassystem som har nån enkel, snyggare och bättre lösning på nån sorts värmesköld på grenrören på höger sida? Jag skruvade dit dessa grenrörskydd som jag beställde från Wish för nån hundring, men dom blir förmodligen jävligt varma dom med efter en stund. :hihi
IMG_3308.jpg
 
Roade mig med att byta sadelöverdrag då det gamla började bli blekt och slitet. Riktigt stolt över resultatet då jag aldrig gjort något liknande tidigare. :yoparty
Överdraget från Blackbird Racing beställde jag från dekalkit.se för 499kr
En före och två efter-bilder.
1före.png
2efter.jpg
3efter.jpg
 
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?
 
Har skaffat OTR hasplåt för 2-1 system, skall monteras snart. Kom att tänka på främre fästet, det monteras ju i ramen där oljereservoaren är, behöver jag tappa den på olja innan jag lossar skruvarna? Eller är reservoaren på något sätt avskiljt på insidan?

Du ser var avtappningspluggen sitter på främre ramröret. Under det finns ingen olja.
 
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?
 
Har förstått (och märkt) att ett vanligt problem med XT hojarna är att de går ojämnt på lägre varvtal.
Har någon några tips för att åtgärda detta? Här bla sett att man kan ändra CO via displayen, vad för effekt får det på hojen att jag höjer/sänker denna (i nuläget inställd på 15 vilket verkar vara standard)?

Undrar även om det finns några andra enkla och billiga sätt för att höja effekten i hojen? Har läst om allt ifrån att byta luftfilter, sätta på annat avgassystem än originalet, sätta in powercommander, kevs fuel mod osv. Vad funkar bäst?

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 
Förfrågan: Nån som har ett gaffelben till en X 2008 till salu? (min käkar upp packboxar, slut i krombeläggningen) :näsblod
Att köpa ifrån en skrot lär kosa skjortan plus lite till.
PM'a mig isåfall...


Mvh C



*Åtgärdat, beställde krom-röret*
 
Last edited:
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.
 
Finns hos off the road.de för136€ styck också.
Har handlat en del från off the road och grejorna jag köpt har varit av riktigt bra kvalitet.

Det blir ju rätt dyrt ändå för du bör ju byta glidlager,packboxar o olja när du ändå håller på.

Glidlager tillagt i köplistan, tack för räddningen :)
 
Tjena.
Jag som återfallsknutte har köpt mig en Xt660x 2007.
Den var utrustad med en hel del godis. Bla Slipon, PC5, O2 mod enl spec från nån tidigare ägare. Upplever ojämn ryckig gång på låga varv och har nu läst alla sidor i denna tråden (tog ett par kvällar haha).
Lurar nu på en Kev fuel mod, men den säljs bara för 1350 på Ebay med o2 mod, som då redan är gjord. Nått tips där? Set några som byggt nått själva. Nått till salu? Är det lönt? Påverkar det inte den mappningen som tydligen är gjord på hojen?

Edit. Youtuba fram att min co är satt på 12.

Edit2. Vilket stift bör man ha? Utgår från att rätt är monterat, men tänkte lat som jag är bara köpa nytt. Har hänt ett par ggr på tomgång när man ska iväg vid rödljuset att den puffar till och sen får man starta igen. Är detta fenomet som benämns med Surgefixen?


Braap på er. :)

O2 optimizer plus en Kev. fuel mod löser dina frågor plus rycka snorkel, montera steg 2 DNA luftfilter. Shimsa även ryckutjämnarna med cykelslang när du byter bakdäck eller av annan anledning plockar dän däcket.

Jag har gjort allt detta plus ett 2-1 system från Dominator, hojen går i princip ryckfritt, köpte även nytt drivpaket kanske ska tilläggas också :)
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top