Mitt rekreationsbygge..

ozeo skrev:
2678366 kanske en liten remdriven turbo av nå slag :va
hur funkar sånt egentligen.

Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...
 
ozeo skrev:
2678366 kanske en liten remdriven turbo av nå slag :va
hur funkar sånt egentligen.


Jag tror inte en turbo skulle funka, det är för glest mellan avgaspulserna på en stånka. En kompressor har ju kontinuerligt tryck och ingen fördröjning. Skönt sscchhlllllschviiiiin insugningsljud med en sån också :tummenupp

Dessutom är kompressor alltid snyggare :D
 
Ubbejävel skrev:
2678374 Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...

va ju lite så jag tänkte,,,billigt :D
ne men en turbo är bra mycket billigare än en kompressor antar jag. skulle de funka kanske de är ett alternativ :)
 
tuppjuck skrev:
2678378 Jag tror inte en turbo skulle funka, det är för glest mellan avgaspulserna på en stånka. En kompressor har ju kontinuerligt tryck och ingen fördröjning. Skönt sscchhlllllschviiiiin insugningsljud med en sån också :tummenupp

Dessutom är kompressor alltid snyggare :D

Det stämmer nog med avgaspulserna men nu snackar vi om ombyggda remdrivna turbos..

Skitsamma om det ger nåt eller inte förresten, det är ju utseendet som räknas och de 42hästarna eller vad det är i en TT-motor lär nog räcka alldeles utmärkt.. Så egentligen skulle det räcka med ett tomt kompressorhus som bara sitter där för syns skull..

ozeo skrev:
2678380 va ju lite så jag tänkte,,,billigt :D
ne men en turbo är bra mycket billigare än en kompressor antar jag. skulle de funka kanske de är ett alternativ :)

Det får nog vara för tillfället tror jag, jag ska få ordning på det jag pysslar med just nu först :)
 
Last edited:
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..

Den blir ruggigt hård:tummenupp
ska man tycka om nått är det kanske främre sadelfästet,
skulle kanske bli mindre iögonfallande gjort i lite smäckrare material ?

Blir spännande att se lack val sen...
 
Ubbejävel skrev:
2678374 Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...
Klart du ska köra överladdat :tummenupp En kompressor hade passat snorbra på ditt redan riktigt feta bygge. En blankpolerad liten alu-klump bakom fuggen. Det går ju att bygga nytt lagerhus till en vanlig turbo (bild nedan) men jag vet inte hur det går till... drevas som fan måste den iallafall. 15:1 eller något liknande, men det ska gå att fixa. Förlusterna vill jag inte tänka på, men man kan kanske bygga med planetväxel? Men var man hittar en sådan som tål lite belastning vet jag inte...
Danska Rotrex http://www.rotrex.dk/ tillverkar snuskigt fina centrifugalkompressorer, de är dessutom väldigt små. En som hade passat dig är Rotrex C15-16. Range 30-130 hk, 1:12,67 i utväxling, drive efficiency på 96% (!!!) tack vare deras speciella patenterade planetväxel och inga vanliga kugghjul med hack i... 2,9 kg väger den. Kolla här http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Technical_Datasheet_C15_Range_V_3.5.pdf för mer fakta. Kolla speciellt på måtten på de sista sidorna... den får du ju plats med i fickan!
Kolla inte på priserna om du hittar dem... GIK kan nog ta hem, men räkna med runt 15000:-.
MEN, din hoj är ju riktigt fet ändå, så det kanske är onödigt med kompressor (om du inte vill lägga de pengarna, kan ju bli lite dyrt). Jag blir bara så exalterad när någon överväger överladdning så det blir lätt en halv uppsats :D :D
 

Bifogat

  • kompressoravturbo.JPG
    kompressoravturbo.JPG
    9.1 KB · Visningar: 72
  • rotrexC15.JPG
    rotrexC15.JPG
    9.1 KB · Visningar: 80
Har följt tråden sen start men inte blivit färdig till skriva, ett riktitgt coooolt bygge i en stil som jag verkligen gillar.

Anledningen till att jag skiver nu då, jag har ett 22mm tt- styre liggandes till en rimlig kostnad om du fortfarande är intresserad av att testa det vilket jag tror skulle bli hur bra som helst ( imho speciellt med en strechad och av smalnad sportster tank ;) :yoparty )

Hör av dig på PM.
 
Cliff Barnes skrev:
2678414 Den blir ruggigt hård:tummenupp
ska man tycka om nått är det kanske främre sadelfästet,
skulle kanske bli mindre iögonfallande gjort i lite smäckrare material ?

Blir spännande att se lack val sen...

Och jag som är riktigt nöjd med just sadelfästet :)

Lackval? Ja jag har funderat på primer eller kanske hammarlack.....:rolleyes:

lahi skrev:
2678420 Jag blir bara så exalterad när någon överväger överladdning så det blir lätt en halv uppsats :D :D

Ja jag har ju bara överladdade fordon för övrigt så det vore egentligen dumt att inte trycka TT-motorn :)

SLK230 kompressor, porsche944T och en turbodiesel som jag ej vill nämna vid namn :)

JayJ skrev:
2678444 Har följt tråden sen start men inte blivit färdig till skriva, ett riktitgt coooolt bygge i en stil som jag verkligen gillar.

Anledningen till att jag skiver nu då, jag har ett 22mm tt- styre liggandes till en rimlig kostnad om du fortfarande är intresserad av att testa det vilket jag tror skulle bli hur bra som helst ( imho speciellt med en strechad och av smalnad sportster tank ;) :yoparty )

Hör av dig på PM.

Jag ska fundera på TT-styret men Sportstertank säger jag bestämt nej till, gillar dem inte :gnissla :)
 
Last edited:
Ubbejävel skrev:
2678463 Och jag som är riktigt nöjd med just sadelfästet :)

Lackval? Ja jag har funderat på primer eller kanske hammarlack.....:rolleyes:

om jag fick bestämma skulle hela världen vara elefantgrå (matt).

Jörgen Karlsson skrev:
Men du har å andra sidan mindre motor!
Håller jag ditt tempo på standardonsdagsrunden, så måste jag toppa tanken vid Gottröra även om jag lämnar Väsbydonken med full tulle. Annars är det kritiskt att komma ända till Waxholm.

Ok, då har du relativt sett mindre än hälften så stor hårdkörningstank som jag. Jag lägger mig ner här där det inte blåser. :tummenupp
 
Last edited:
Hammarlack är sämre än sitt rykte!
Fäster dåligt på metall.
Primer är coolt - hot rod feeling!
Något som är ÄNNU coolare, men kräver att du skött svetsningar och liknande (helst skall svetsarna vara välgjorda - inte slipade) är klarlack.
Plåtrent med småskavanker såsom ytrost, repor och småbucklor täckt av ett skyddande lager klarlack ser oerhört rått ut.
Tycker jag.
Är antagligen ensam...
 
Skrotnisse skrev:
2680228 Hammarlack är sämre än sitt rykte!
Fäster dåligt på metall.
Primer är coolt - hot rod feeling!
Något som är ÄNNU coolare, men kräver att du skött svetsningar och liknande (helst skall svetsarna vara välgjorda - inte slipade) är klarlack.
Plåtrent med småskavanker såsom ytrost, repor och småbucklor täckt av ett skyddande lager klarlack ser oerhört rått ut.
Tycker jag.
Är antagligen ensam...

Nejdå det är du inte ensam om, jag tycker att det är skitfränt med bara klarlack på ramen men det här bygget lämpar sig inte det minsta för såna påhitt kan jag säga.. En gammal hitteram som var lite misshandlad redan från början och som jag i min tur har kapat sönder och byggt om...
 
Vanlig turbo kan nog funka ändå, en liten en.
Har sett en del ATVs med bolt-on turbokitt. Verkar funka o det e ju stånkor det med. Finns en kille här på SH som håller på med en turbo på sin Fiddy, verkar som han får lite ladd iaf.
Grymt bygge annars, önskar dig all lycka o krya på dig!
 
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..
Snyggt!

Är det tänkt att du ska regga in den med SFRO-besiktningar och hela klabbet också? För i så fall så har du ju inte mycket byggande kvar tills första besiktningen...
 
Esquire skrev:
2680760 Snyggt!

Är det tänkt att du ska regga in den med SFRO-besiktningar och hela klabbet också? För i så fall så har du ju inte mycket byggande kvar tills första besiktningen...

Ja jag ska väl göra det.. Ett tag så hade jag tänkt köpa papper från en gammal Norton-70 med stelhäck som en kille ville sälja till mig, fördelen med att göra det vore ju att jag skulle slippa blinkers som stör utseendet på hojen..

Men bågen är inte riktigt så färdig som den ser ut, det är en hel del svetsning kvar på den att göra klart, iofs tar det väl bara nån dag att göra det...

Jag tänkte att jag skulle ringa dem nån dag och fråga hur saker och ting funkar..
 
Här är en bild på brorsans Yamaha DT50 som han byggde för ett par år sedan. Också med stel häck. Bra att bygga på moppe då den inte behöver besiktigas. Jaja jag vet att detta är ett mc-forum..
 

Bifogat

  • DSCN2987_1.JPG
    DSCN2987_1.JPG
    130.7 KB · Visningar: 322
Ubbejävel skrev:
2680833 Ja jag ska väl göra det.. Ett tag så hade jag tänkt köpa papper från en gammal Norton-70 med stelhäck som en kille ville sälja till mig, fördelen med att göra det vore ju att jag skulle slippa blinkers som stör utseendet på hojen..
Ha blinkersar som du bara hängt på tillfälligt vid besiktningen och sedan tar av när du är ute på stan och glider?
 
Men nu är det nya planer på G.. Jag har kanske fått tag på papper till en gammal BSA B33-50 och det vore ju perfa! Inte nog med att man slipper blinkarna, man slipper ju besiktningarna också.. Skitbra tycker jag och sen får vissa andra tycka vad de vill.... :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top