Mitt rekreationsbygge..

Köpte dem på Ebay förstås, var annars? :)

Det är ju så kallade "pegs" till BMX-cyklar...

Är det bara jag som använder mig av skumma gamla alkis-gubbar i plåtbaracker?
Förstår mig inte på Ebay o dylikt, får nog ta och lära mig det nån dag.
Keep up the good work!:yoparty
 
Jag har boken men tack ändå.. :)
Det var till de som läser tråden som inte hänger med i resonemanget kring skivbromsens infästning på en springergaffel som jag lade upp länken. Du vet, de flesta snorvalparna här inne har väl knappt ens sett någon sån ens på bild tidigare. :tummenupp
 
Det var till de som läser tråden som inte hänger med i resonemanget kring skivbromsens infästning på en springergaffel som jag lade upp länken. Du vet, de flesta snorvalparna här inne har väl knappt ens sett någon sån ens på bild tidigare. :tummenupp

Såå okunning och ung är jag väl inte snoris! ;) Det var ju mig du svarade! ;)
Springergaffeln har ju en slumrande potential till mekanisk anti-dive. Bara att som sagt sätta momentstaget lite under jämviktsläget på bakre benet! :banana

Jag har faktiskt ägt och renoverat en Krigar-BSA på 80-talet. En sidventils 500-stånka från -44, WM20 hette modellen. W stod för war, civila modellen hette bara M20. Foder av austenitiskt stål...Helt outslitligt.
Nåväl. Den hade iaf springergaffel. Plockade just fram några foton på den och blev nostalisk. Snyft...
/J
 
Last edited:
Såå okunning och ung är jag väl inte snoris! ;) Det var ju mig du svarade! ;)
Springergaffeln har ju en slumrande potential till mekanisk anti-dive. Bara att som sagt sätta momentstaget lite under jämviktsläget på bakre benet! :banana
Jag svarade dig. Men diskussionen började vara så insöad att jag tyckte att det var dags för en länk till en bild och en liten förklaring. Det är illa nog när det snackas springergafflar, och när sedan placering av momentstag förs på tal så förtjänar situationen att få lite klarhet. :tungan

I hemlighet så drömmer jag drömmar om en stelbenschopper med en vässad motor från nya Triumph Bonneville och en gasdämpad springergaffel på ca 20" över original från Calles Chopperdelar. :drool
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/2877/Catalog/page22.pdf
 


I hemlighet så drömmer jag drömmar om en stelbenschopper med en vässad motor från nya Triumph Bonneville och en gasdämpad springergaffel på ca 20" över original från Calles Chopperdelar. :drool
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/2877/Catalog/page22.pdf

Tyvärr så tycker jag att de flesta nytillverkade springergafflar är fruktansvärt fula, bortsett från de som är rena kopior på HDs originalgafflar förstås, såna tillverkas i stora mängder i Polen..
Min gaffel är en gjuten historia som tydligen är så vek i benen att den vred sig rejält vid inbromsning redan med HDs originaltrumbroms från -33 och det var därför HD slutade tillverka just den modellen, jag undrar vad mitt moderna fyrkolvsok gör med den :rolleyes:

Är det bara jag som använder mig av skumma gamla alkis-gubbar i plåtbaracker?
Förstår mig inte på Ebay o dylikt, får nog ta och lära mig det nån dag.
Keep up the good work!:yoparty

Det mesta på bågen, bortsett från ramen och motorn, är köpt på Ebay från USA faktiskt, på så sätt hade jag nåt att göra när jag satt i rullis inomhus i tre månader utan att kunna ta mig ut.. :)
 
Last edited:
Tyvärr så tycker jag att de flesta nytillverkade springergafflar är fruktansvärt fula, bortsett från de som är rena kopior på HDs originalgafflar förstås, såna tillverkas i stora mängder i Polen..
Min gaffel är en gjuten historia som tydligen är så vek i benen att den vred sig rejält vid inbromsning redan med HDs originaltrumbroms från -33och det var därför HD slutade tillverka just den modellen, jag undrar vad mitt moderna fyrkolvsok gör med den :rolleyes:

Jag håller med dig om många nytillverkade springergafflar. Värst är de med hemska pråliga 80-talsinfluerade halvmånformade nedre länkarmar. :gnissla Tycker också HD:s WL-gafflar är snyggast.
/J
 
Jag håller med dig om många nytillverkade springergafflar. Värst är de med hemska pråliga 80-talsinfluerade halvmånformade nedre länkarmar. :gnissla Tycker också HD:s WL-gafflar är snyggast.
/J

Men min gaffel, som är den jag tycker är snyggast, är en VL.. WL och VL är två helt olika gafflar, VL är gjuten och WL är en rörhistoria som är mkt starkare än den gjutna..

Funkar det inte med den jag har på nu så "råkar" jag ha en HD original "rörspringer" liggande också :) Lite oklart vad den varit till bara, knucklehead skulle jag tro...
 
Men min gaffel, som är den jag tycker är snyggast, är en VL.. WL och VL är två helt olika gafflar, VL är gjuten och WL är en rörhistoria som är mkt starkare än den gjutna..

Funkar det inte med den jag har på nu så "råkar" jag ha en HD original "rörspringer" liggande också :) Lite oklart vad den varit till bara, knucklehead skulle jag tro...
Jo jag vet att du har en VL-gaffel eftersom du skrev -33, den är ju betydligt smäckrare. Jag gillar den med men WL:en verkar som sagt lite kralligare. Min gaffel på BSA:n jag hade vet jag inte vad den kallas. Det är ju inte samma typ som din springer. Har sett att de kallas för springer girder ibland.
Skickar med den bild på en likadan hoj som jag hade:
04dvd44.jpg


Det blir ju onekligen en starkare gaffel men å andra sidan är mer eller mindre hela gaffelns massa en ofjädrad vikt:gnissla

Antar att denna springerkonstruktion inte blivit så populär som den med undre länkarma pga av att den förmodligen inte går att använda vid de större gaffellutningar som chopperbyggare gillar. Har svårt att tänka mig att "girder"-gaffeln kan arbeta vid stora gaffellutningar? Vet du vad BSA:s springergaffelkonstruktion heter?
 
:


Antar att denna springerkonstruktion inte blivit så populär som den med undre länkarma pga av att den förmodligen inte går att använda vid de större gaffellutningar som chopperbyggare gillar. Har svårt att tänka mig att "girder"-gaffeln kan arbeta vid stora gaffellutningar? Vet du vad BSA:s springergaffelkonstruktion heter?


Vet inte vad BSA kallar sina gafflar men i Sverige kallar vi den typen för Webbgafflar, jänkarna kallar dem för Girder.. Det ska tydligen vara en riktigt bra typ av gaffel, även i förlängd form, bättre än en Springer tydligen.. Det är ju lättare att få på en bra stötdämpare på en sån också..
 
Vet inte vad BSA kallar sina gafflar men i Sverige kallar vi den typen för Webbgafflar, jänkarna kallar dem för Girder.. Det ska tydligen vara en riktigt bra typ av gaffel, även i förlängd form, bättre än en Springer tydligen.. Det är ju lättare att få på en bra stötdämpare på en sån också..

Aha! Det borde jag ju ha kunnat. Webbgaffel klingar ju bekant. Tack!
Jag trodde de skulle gå tyngre än en springer vid stora gaffellutningar eftersom länkaget på webbgafflar sitter i ovankant där momentet är som störst. Där ser man.

Konstigt att man ser dem så sällan i customkretsar då:va
Jag tycker nämligen att de är snygga, just för att de båda benen konvergerar mot hjulcentrum.

Stötdämparen på min BSA-gaffel var av friktionsmodell med läder/stålskivor.
Funktionen var väl sådär, men tacksam att renovera däremot! :hihi

/J
 
Aha! Det borde jag ju ha kunnat. Webbgaffel klingar ju bekant. Tack!
Jag trodde de skulle gå tyngre än en springer vid stora gaffellutningar eftersom länkaget på webbgafflar sitter i ovankant där momentet är som störst. Där ser man.

Konstigt att man ser dem så sällan i customkretsar då:va
Jag tycker nämligen att de är snygga, just för att de båda benen konvergerar mot hjulcentrum.

Stötdämparen på min BSA-gaffel var av friktionsmodell med läder/stålskivor.
Funktionen var väl sådär, men tacksam att renovera däremot! :hihi

/J

De var faktiskt väldigt vanliga på choppers ett tag, iaf på 70-80talet, mest för att de är så enkla att bygga själv antar jag..

Jag hittade ett objekt på blocket nu lite kvickt när jag gjorde en snabb sökning på webbgaffel..
 

Bifogat

  • 2128124557.jpg
    2128124557.jpg
    54.4 KB · Visningar: 575
Last edited:
De var faktiskt väldigt vanliga på choppers ett tag, iaf på 70-80talet, mest för att de är så enkla att bygga själv antar jag..

Jag hittade ett objekt på blocket nu lite kvickt när jag gjorde en snabb sökning på webbgaffel..
Mjo, finns en del gamla CB750 och liknande som slaktades ganska frisk under den tiden av mer eller mindre kunnigt folk och sedan byggdes webbförsedd chopper av. Annars så är webbgaffeln ganska vanlig på trikebyggen.
 
Webbgaffel är bättre konstruktionmässigt, men används sällan på HD chopper emedan det är en engelsk konstruktion.
HDchopper = Springer.
Trumpet/norton/BSA osv.chopper = Webbgaffel.
BMWchopper = Earles?
 
Mjo, finns en del gamla CB750 och liknande som slaktades ganska frisk under den tiden av mer eller mindre kunnigt folk och sedan byggdes webbförsedd chopper av. Annars så är webbgaffeln ganska vanlig på trikebyggen.

Tycker mest man såg springergafflar av "Roffesmodell" på hondachoppers på 70- och 80-talet. De fyllde ju iaf stora delar av alla Colorod jag hade på mitt pojkrum :hihi

HD-byggen var ju inte så vanligt i Sverige innan Sulas stora import av slutkörda belgiska shovel-snuthojar. HD.s kvalitetsrykte i Sverige lider ju fortfarande efter den jungfrusilen :hihi
/J

Webbgaffel är bättre konstruktionmässigt, men används sällan på HD chopper emedan det är en engelsk konstruktion.
HDchopper = Springer.
Trumpet/norton/BSA osv.chopper = Webbgaffel.
BMWchopper = Earles?


Det låter rimligt. HD-customiseringar bygger ju ofta på att kombinera olika stilar från HD:s modeller genom tiderna. Har där då inte funnits ngn webbgaffel så faller det ju lätt utanför ramen. Annars är ju de flesta HD-gafflar av teleskopmodell japanska Showa. :hihi

/J
 
Last edited:
broms

Om du känner att din fram broms ite riktigt räcker har jag en splitter ny (tror) det är en 320 mm skiva och ett NÄSTAN nytt ktm 4 kolvs ok till salu för nästan inga pengar alls ligger mest ivägen och jag vill ju inte slänga det!!

Kan slänga in en bild på de ti kväll om det är av intresse?

2000:- för både oket och skivan och det är ditt! Inklusive nya klossar!

MVH

(ps) gillar ditt bygge skarpt förresten (ds)
 
Om du känner att din fram broms ite riktigt räcker har jag en splitter ny (tror) det är en 320 mm skiva och ett NÄSTAN nytt ktm 4 kolvs ok till salu för nästan inga pengar alls ligger mest ivägen och jag vill ju inte slänga det!!

Kan slänga in en bild på de ti kväll om det är av intresse?

2000:- för både oket och skivan och det är ditt! Inklusive nya klossar!

MVH

(ps) gillar ditt bygge skarpt förresten (ds)

Å herregud! Jag tror absolut att den fyrkolvaren jag har kommer att klara saker och ting galant, sätter jag dit nåt kraftigare så bryter jag nog snarare av framgaffeln :)

Men tack för erbjudandet!
 
Last edited:


Det låter rimligt. HD-customiseringar bygger ju ofta på att kombinera olika stilar från HD:s modeller genom tiderna. Har där då inte funnits ngn webbgaffel så faller det ju lätt utanför ramen. Annars är ju de flesta HD-gafflar av teleskopmodell japanska Showa. :hihi

/J

Jag tänkte faktiskt att jag framigenom skulle svetsa ihop mig en egen webbgaffel också men en lite modernare variant med två enkla gaffelben istället för den gamla "BSA-varianten"..

Roger Goldammer har gjort en frän hoj (bilden) med en modern variant av en webb på...
 

Bifogat

  • Goldammer new6.jpg
    Goldammer new6.jpg
    87.6 KB · Visningar: 402
Jag tänkte faktiskt att jag framigenom skulle svetsa ihop mig en egen webbgaffel också men en lite modernare variant med två enkla gaffelben istället för den gamla "BSA-varianten"..

Roger Goldammer har gjort en frän hoj (bilden) med en modern variant av en webb på...


Det skulle vara tufft! Det vore ju onekligen den högre skolan att svetsa ihop en gaffel.

Apropå Goldammer så är det ju en hel del snygga byggen i den stilen av en kille som heter Jesse Rooke i senaste MCM. Han verkar använda en gaffel med en blandad geometri av de gamla webgafflarna parat med gaffel a la Britten.

Jesse_Rook.jpg


Vad jag finner en smula kuriöst med gafflar enligt ovan är ju att det (i betydligt högre grad än på en teleskop- eller springer-/webgaffel) närmast borde bli dagsnotering på försprång och axelavstånd när fjädringen arbetar.

/J
 
Last edited:
Det skulle vara tufft! Det vore ju onekligen den högre skolan att svetsa ihop en gaffel.

Apropå Goldammer så är det ju en hel del snygga byggen i den stilen av en kille som heter Jesse Rooke i senaste MCM. Han verkar använda en gaffel med en blandad geometri av de gamla webgafflarna parat med gaffel a la Britten.


/J

Jo de gafflarna är fräna men jag funderar lite på hur funktionella de är..
Om man hänger sig på bromsen så borde den ju verkligen dra ut stötaren så långt det går och motverka fjädringen totalt, hjulet måste ju verkligen framåt om det ska fjädra nåt..
Ponera att du kör på en trottoarkant som tvingar hjulet uppåt eller bakåt..
Väldigt coola byggen gör han iaf..
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top